Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 18 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Afmeting loopstal en paddock

 
Profiel   

Ik weet wel wat de richtlijnen zijn qua afmetingen, maar daar ben ik eigenlijk niet echt naar op zoek. Mijn inziens zijn dat echt de minimale afmetingen/oppervlakte.

Maar wat is naar jullie mening een goede afmeting voor een loopstal voor een groep jonge paarden (4 tot 6 paarden, nooit meer dan 6), leeftijd vanaf 6 maanden tot 3,5 jaar (opgroeiende paarden dus). Dus moet ook geschikt zijn voor volwassen paarden. :j

Minimale breedte voor mij is in ieder geval 9m, zodat elk paard 1,5m heeft aan het voerhek.

Beter een vierkante loopstal of juist een rechthoekige (breder of juist langer)?

Het gaat om winter stalling, met in principe vrije toegang tot een zand paddock buiten. Echter met strenge vorst en sowieso de nachten ivm onder andere wolven moet de stal afsluitbaar zijn, de paarden moeten dan nog altijd voldoende ruimte hebben. Ze komen uiteraard wel dagelijks buiten om te spelen, wanneer mogelijk vrije toegang.

En wat zijn goede afmetingen voor dezelfde groep paarden voor een zandpaddock? Vierkant of juist langer/rechthoekig? In ieder geval "afgeronde" hoeken, zodat ze elkaar niet in een hoek kunnen jagen. Maar waarin ze wel lekker kunnen spelen en rennen en doen.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-19 20:50 



 
Profiel   

Loopstal op de opfokbedrijven waar ik dieren heb gehad was op de eerste te klein, hadden net een meter bij het voerhek en vier meter er achter. Weggehaald want veulens wil wel maar ouder niet. Tweede bedrijf had echt ruime stallen, zes tot acht dieren en die stallen waren minimaal twee meter per paard aan het voerhek en ruim vier keer de paardenlengte diep. Dus voor zes dieren 15 lang en zes diep. Konden de dieren liggen en zich ook wat terugtrekken en met zijn tweeen staan kroelen. Dieren waren daar heel tevreden. Paddocks had ze gewoon 30 bij 50 en daar gingen de groepen om de beurt naar buiten bij heel slecht weer, zomers op het land.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-19 21:00 



 
Profiel   

Uit onderzoek is gebleken dat het minimum voor zo veel mogenlijk slaapuren per paard 7,5 m2 ligoppervlak is als ze daarnaast ook een vrij toegankelijke uitloop hebben. Belangrijk is genoeg uitgangen.
Uit mijn eigen ervaring is het prettig om naast de ‚hoofdstal‘ nog 1 kleiner stalletje te hebben voor de onderdeurtjes.
Wil je ze ook opsluiten dan zou ik voor 4-kant gaan met een zijde met voerstands.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-19 21:11 



 
Profiel   

Mijn loopstal is ongeveer 70 m2 voor 4 fjorden met een uitloop/paddock van 30 x 25 meter. Voldoet prima, genoeg ruimte.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-19 21:21 



 
Profiel   

In dit rapport (https://edepot.wur.nl/191940) staan wat richtlijnen. Kijk ook even bij Manege De Burght hoe zij hun huisvesting hebben ingericht met lage muurtjes waar paarden achter kunnen staan om zich af te zonderen van de andere paarden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-19 21:25 



 
Profiel   

Ik heb 6x10 voor 2 d-ponys en een shet en dat voldoet precies vind ik. Voor paarden zou ik dus ruimer kiezen.

Ik heb toevallig ook 2 lage afscheidingen waar ze omheen kunnen lopen.
Geeft op de een of andere manier echt rust.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-19 21:30 



 
Profiel   

De nachten op sluiten is toch wel enigszins een must, in de winter dan. Wolven zijn een te groot risico en vooral ook als ik zelf nog enigszins wil kunnen slapen. :+
Daarnaast wil ik de stal zelf vorstvrij kunnen houden in verband met water en dergelijke. Maar goed zo lang het mogelijk is, zullen ze vrij toegang hebben tot een zandpaddock en anders enkele uren per dag.

Of er moet nog iets goed te bedenken zijn om de stal zelf vorstvrij te houden (zeker als het -20 of kouder is) en ze toch vrije toegang naar buiten te kunnen geven... Zonder een gigantische energie rekening te krijgen.

Zat zelf te denken aan een stal van 10x10m, met maximum van 6 paarden is dat iets meer dan 16m2 per paard. En dan 2 deuren van 2m breed (of zou dat te smal zijn?).

Waar kan je best de drinkbak plaatsen? Bij het voerhek (meest ideale in verband met vorst) of juist aan de buitenzijde? En 1 of 2?


Hilary schreef
In dit rapport (https://edepot.wur.nl/191940) staan wat richtlijnen. Kijk ook even bij Manege De Burght hoe zij hun huisvesting hebben ingericht met lage muurtjes waar paarden achter kunnen staan om zich af te zonderen van de andere paarden.


Die ga ik even lezen en terug zoeken. :j
Bedankt!

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-19 21:33 



 
Profiel   

Ik zou liever bredere deuren willen van 2.5m minimaal, maar 16m2 per paard lijkt me super.

Waterbakken zou ik zelf bij het hooi zetten, en minimaal 2, liever 3 (1 per 2 paarden).

Ken je dit artikel?
https://www.frontiersin.org/articles/10 ... 00023/full

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-19 22:54 



 
Profiel   

Quir schreef
Zat zelf te denken aan een stal van 10x10m, met maximum van 6 paarden is dat iets meer dan 16m2 per paard.

Als ik naar het artikel kijk wat mizora aanhaalt dan is dat super qua ruimte. Een heel groot paard dat laag in de rangorde staat zou liefst meer dan 12m2 moeten hebben voor minimaal 30min ongestoord liggend slapen en daar kom jij dan héél ruim aan want je hebt natuurlijk niet zes paarden van groter dan 175cm.

Ik ben benieuwd naar de reden achter je plannen, ga je opfok aanbieden? Of ga je zelf jonge dieren aankopen en later (inrijden en) verkopen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-19 09:25 



 
Profiel   

Quir schreef
Daarnaast wil ik de stal zelf vorstvrij kunnen houden in verband met water en dergelijke. Maar goed zo lang het mogelijk is, zullen ze vrij toegang hebben tot een zandpaddock en anders enkele uren per dag.

Of er moet nog iets goed te bedenken zijn om de stal zelf vorstvrij te houden (zeker als het -20 of kouder is) en ze toch vrije toegang naar buiten te kunnen geven... Zonder een gigantische energie rekening te krijgen.

Waar kan je best de drinkbak plaatsen? Bij het voerhek (meest ideale in verband met vorst) of juist aan de buitenzijde? En 1 of 2?


Wij hebben een warmtelint en isolatie om de waterleidingen, een pompje er tussen zodat het water blijft stromen en dan doen de automatische drinkbakken het de hele winter door, ook als de stallen open staan.

Maar ik heb geen idee of dit ook bestand is tegen de Zweedse winters.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-19 09:31 



 
Profiel   

Wow wolven! Dacht eerst dat ik het niet goed las, maar je zit niet in NL zie ik haha!
Hier een haflinger en een shet in een inloopstal van 32m2, das ook 16m2 per dier en das voor ons ruim genoeg :Y) shetje is ook maar 90cm hoog haha. Maar 10x10m klinkt heerlijk voor zes dieren!

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-19 09:51 



 
Profiel   

Mizora schreef
Ik zou liever bredere deuren willen van 2.5m minimaal, maar 16m2 per paard lijkt me super.

Waterbakken zou ik zelf bij het hooi zetten, en minimaal 2, liever 3 (1 per 2 paarden).

Ken je dit artikel?
https://www.frontiersin.org/articles/10 ... 00023/full


Die kende ik nog niet, ga dadelijk even rustig lezen. Wel interessant om "echte" artikelen erover te lezen! :D

Bredere deuren zijn uiteraard mogelijk, maar vind het zelf lastig inschatten wat een veilige breedte is. Eigenlijk moeten ze er met gemak met 2 tegelijk door kunnen, dus wellicht 2,5/3m beter.
Alleen waar plaats je ze het best in de muur? Lijkt mij dat ze best een meter uit de hoek komen, bij deuren van 3m breed hou je tussen de deuren nog 2m over. Bij deuren van 2,5m zo'n 3 meter.

Het klinkt zo simpel, maar eigenlijk zijn er zoveel factoren waar je rekening mee moet houden. :+

Dierenwelzijn staat zonder twijfel op 1, maar daarnaast moet het ook praktisch zijn en zo economisch mogelijk.

Oppervlakte met een stal van 10x10m is dan minimaal 16m2 per paard (bij 6 paarden) tot 25m2 per paard (bij 4 paarden).

Waterbakken inderdaad de voorkeur voor 2 bakken, ook praktisch gezien stel dat ze begin van de nacht er in mesten ze de rest van de nacht toch nog kunnen drinken.

Als je ze aan de zijde van het voerhek plaats (in de hoeken?) dan kan je best in beide hoeken dus geen uitgang naar het hooi hebben, dus beter een dichte muur/wand? En hoe breed dan het beste?

Wil dus minimaal 1,5m per paard ruimte aan het voerhek hebben, maar dat betekend dat de stal dus breder dan 10m moet worden.

Of de waterbakken gewoon midden in de stal aan beide muur zijden? Dan hebben ze ook nooit een hoek waarin ze "vast" gejaagd kunnen worden.


GDG schreef
Quir schreef
Zat zelf te denken aan een stal van 10x10m, met maximum van 6 paarden is dat iets meer dan 16m2 per paard.

Als ik naar het artikel kijk wat mizora aanhaalt dan is dat super qua ruimte. Een heel groot paard dat laag in de rangorde staat zou liefst meer dan 12m2 moeten hebben voor minimaal 30min ongestoord liggend slapen en daar kom jij dan héél ruim aan want je hebt natuurlijk niet zes paarden van groter dan 175cm.

Ik ben benieuwd naar de reden achter je plannen, ga je opfok aanbieden? Of ga je zelf jonge dieren aankopen en later (inrijden en) verkopen?


Ik hoop niet dat er 6 paarden van 1,75m + in komen nee, haha. Maar denk dat het qua ruimte voldoende is inderdaad. Er zal vast wel eens een grote komen.

Verder even PB. :D


MizzMontana schreef
Quir schreef
Daarnaast wil ik de stal zelf vorstvrij kunnen houden in verband met water en dergelijke. Maar goed zo lang het mogelijk is, zullen ze vrij toegang hebben tot een zandpaddock en anders enkele uren per dag.

Of er moet nog iets goed te bedenken zijn om de stal zelf vorstvrij te houden (zeker als het -20 of kouder is) en ze toch vrije toegang naar buiten te kunnen geven... Zonder een gigantische energie rekening te krijgen.

Waar kan je best de drinkbak plaatsen? Bij het voerhek (meest ideale in verband met vorst) of juist aan de buitenzijde? En 1 of 2?


Wij hebben een warmtelint en isolatie om de waterleidingen, een pompje er tussen zodat het water blijft stromen en dan doen de automatische drinkbakken het de hele winter door, ook als de stallen open staan.

Maar ik heb geen idee of dit ook bestand is tegen de Zweedse winters.


Rond pomp systeem die het water op een bepaalde temperatuur houdt, is inderdaad een goed idee. De stal zelf zal uiteraard ook geïsoleerd worden.

Ik weet alleen niet of dat dat voldoende is bij -20 of kouder. Stallen nu probeer ik tussen de 5 en 10 graden te houden, geïsoleerde stal, maar met -15 en kouder moet toch echt de verwarming aan om niet onder de 5 graden te komen. Zolang de paarden in de stal staan gaat het nog, die houden het wel redelijk warm. Maar als ze buiten staan, zakt de temperatuur flink, ook als alles dicht is.

Dus ben bang dat als er meerdere deuren open staan dat de paarden zelf in en uit kunnen, het binnen ook vriest en of rond pomp systeem voor het water dan voldoende is?

Gewoon de beesten leren zelf de deur open en dicht doen. :=


Mloes schreef
Wow wolven! Dacht eerst dat ik het niet goed las, maar je zit niet in NL zie ik haha!
Hier een haflinger en een shet in een inloopstal van 32m2, das ook 16m2 per dier en das voor ons ruim genoeg :Y) shetje is ook maar 90cm hoog haha. Maar 10x10m klinkt heerlijk voor zes dieren!


Haha inderdaad niet in NL, al lopen ze daar ook rond tegenwoordig. :+

Maar ik woon midden in het gebied waar veel wolven zijn (ook beren en lynxen, maar daar niet zoveel last van gelukkig), dus het is wel iets waar we in de winter echt rekening mee moeten houden. Nu laten ze vaak paarden in groepen wel redelijk met rust, maar wil het risico gewoon niet lopen. Sommige paarden kunnen ook enorm gestresst en angstig reageren als er een wolf in de buurt is en wil niet dat ze in de nacht door de omheining gaan of wat dan ook. Dus de nachten in de winter gewoon op stal, geen discussies over mogelijk. :)
In de zomer kunnen ze gewoon 24/7 buiten.

Maar daarom belangrijk dat ze in de stal zelf ook genoeg ruimte hebben als je ze opsluit, niet zo zeer om te spelen (dat doen ze overdag in de paddock maar), maar wel dat ze rustig kunnen slapen en eten zonder elkaar continue in de weg te staan of dat de onderdanige in de groep nooit bij het eten komt...

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-12-19 15:39 



 
Profiel   

https://www.landbouwwinkel.nl/webshop/t ... per-m.html

dit voor de openingen hangen helpt vast ook iets tegen warmteverlies als de paarden buiten lopen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-12-19 15:46 



 
Profiel   

xxpetraxx schreef
https://www.landbouwwinkel.nl/webshop/t ... per-m.html

dit voor de openingen hangen helpt vast ook iets tegen warmteverlies als de paarden buiten lopen.


Daar was ik toevallig net naar aan het kijken. :D

Vraag me alleen af hoe makkelijk paarden daar doorheen lopen? En inzetbaar tot -35 graden, wat gebeurd er dan als het kouder is?
Gelukkig heel zelden dat het zo koud wordt, maar het kan wel. Daarom handig te weten wat er dan mee gebeurd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-12-19 15:53 



 
Profiel   

Ja dat leren ze ontzettend snel om daar doorheen te lopen. Ik zou zelf nooit iets bouwen zonder flappen want het houdt wind en vliegen buiten en je stro binnen.

Ik heb ervaring met 10 volwassen paarden in een 15x20 ruimte en dat was prima. Wat ik daar heel leuk vond is dat ze in het midden een soort grote berg hooi neer gooide, paarden lagen daar heel vaak tegenaan te slapen.

Die temperatuur is waarschijnlijk de gesteste temp. voor de levensduur. Bij kou kan plastik breekbaar worden en dus een kortere levensduur hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-12-19 18:06 



 
Profiel   

Even over je waterbakken. Wij hebben ook stallen met voerhekken, elke stal heeft 3 openingen in het voerhek. In de stal zitten aan de achterwand gemonteerd drinkbakken. Maar als het goed vriest, langere tijd kouder dan -5, dan bevriezen op een gegeven moment de leidingen van de drinkbakken. In dat geval zetten wij per stal een speciekuip met water in de voergang voor 1 van de openingen van het voerhek. Die kan ik dan met de tuinslang makkelijk vanaf een vorstvrije kraan vullen (tuinslang bewaren we dan ook binnen tegen bevriezen). Dus paarden drinken dan met het hoofd buiten het voerhek, zo kunnen ze de waterbakken niet volmesten en/of omgooien. Per stal zijn er dan nog 2 openingen in het voerhek waardoor ze hun hooi kunnen eten.

Dit is voor ons dus een ""noodoplossing"" voor water tijdens vorst, maar misschien kun jij permanent een watervoorziening buiten het voerhek creëren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-12-19 18:20 



 
Profiel   

Voor een stal waarin je ze opsluit zou ik meer M2 willen dan een standaard stal. Normaal is 10m2 per paard (minimaal 8 in groepshuisvesting) en dat zou ik aanhouden voor het opgestrooide deel. Maar met de deuren dicht zou ik liever voor dubbel zoveel ruimte gaan. Voor 4 paarden dus iets van 80m2 en bij 6 volwassen paarden 120m2. Als je permanente uitloop naar buiten hebt is 10m2 per dier wel voldoende.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-19 21:40 



 
Profiel   

Die flappen snappen ze idd snel hoor
Die van mij is van de zomer verhuist naar een stal Met dat systeem in de deuren
Heeft me een paar wortels en drie minuten werk gekost
En geloof dat ze daar op stal nog nooit een paard hebben gehad wat het niet is gaan snappen
(En dat systeem gebruiken ze toch al sinds hele lange tijd, als in 15 jaar terug Hing het daar ook al )
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-19 23:16 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 18 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen