Hoe vaak bij je paard zijn is goed?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Waya
Berichten: 23
Geregistreerd: 03-04-18

Hoe vaak bij je paard zijn is goed?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-19 11:58

Hoi hoi!

Ik zit met een dilemma. Tegenwoordig ben ik 4 van de 7 dagen in de week te vinden bij mijn paard. Vroeger was dit 7 dagen in de week. Nu vroeg ik me af hoe vaak per week bij je paard goed is.
Mijn paard kan niet bereden worden dus ik heb geen druk van het rijden.

Zelf voel ik me schuldig als ik er 3 dagen niet ben...

Ze staat in een weide met 3 andere paarden en gaat 's avonds naar binnen.

Kunnen jullie advies geven?

(weet niet of het topic hier thuis hoort, anders sorry |( )

Nirvana_

Berichten: 3203
Geregistreerd: 23-01-09
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 12:04

Ligt aan het karakter en de behoeftes van je paard. Wordt die echt happy van menselijke aandacht, samen dingen doen, poetsen, is ze aan je gehecht, afwisseling nodig, dan vind ik 4 dagen wel echt het minimale.

Is het een paard die ook happy is met minder aandacht zolang ze paardenvriendjes heeft, is dat ook prima.

Pluisje8

Berichten: 169
Geregistreerd: 30-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 12:05

Die van mij staat 24/7 heel het jaar buiten.
Ik ga zelf ook maar 4 dagen per week naar me paard.
Ik ken nog wel rijden met me paard.
Maar hij staat helaas niet naast de deur en in combinatie met werk en andere dingen is 7 dagen niet haalbaar meer voor mij.
Mij geeft het rust dat me paard lekker buiten staat en met ze vriendjes ken spelen.
En hij krijgt winters haast onbeperkt hooi.
En hij is happy.

Waya
Berichten: 23
Geregistreerd: 03-04-18

Re: Hoe vaak bij je paard zijn is goed?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-19 12:07

Ze vindt het fijn als ze aandacht krijgt, maar als ik er teveel ben werkt het ook tegen elkaar in (uit ervaring) Nu ik er 4 dagen in de week ben wilt ze wel echt elke keer aandacht

MarliesV

Berichten: 15188
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 12:07

Ik ben 7 dagen in de week op stal (moet zelf mesten) maar er zijn echt wel dagen dat ze met een aai of een blik van mij het moet doen, ga er niet elke dag heen poetsen/aandacht enz als ze in de wei loopt.

Als ze op stal staat dan is het even er uit, mesten, er weer in en that's it.

Meestal ben ik er ook een dag of 4 per week mee bezig (poetsen/wandelen/longeren/rijden ed).

Dus ik denk niet dat je paard wat krijgt van 3 dagen wel het ritme maar geen knuffels zeg maar.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70531
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 12:09

Ik verplaats dit topic naar Paardenpraat.

capopjekop

Berichten: 30655
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 12:10

Voorheen ging ik 2x per dag en zette ik ze aan het werk. Tegenwoordig woon ik op een half uur rijden en zijn ze met pensioen. Dus nu is 1x daags voldoende.

Ik ben er 5 dagen, het weekend dan verzorgt mijn vader ze. Dan ben ik er alleen als ze ziek zijn of als ze iets extras nodig hebben oid.

Ik merk zelf weinig verschil aan ze. Ze hebben een stal waar ze in en uit kunnen en slowfeeders zodat ze onbeperkt kunnen eten.

Anoniem

Re: Hoe vaak bij je paard zijn is goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 12:14

dat kan prima hoor. ze wordt gevoerd en binnen/buiten gezet. parttime paard :')

MarritdeG

Berichten: 433
Geregistreerd: 03-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 12:16

Ik ben er nu 7 dagen in de week, soms zelf 2 of 3 keer op een dag en mijn paard vind het heerlijk. Maar hij staat nu ook op 800m van mijn huis. Hij is erg aan mij gehecht en houdt er van menselijke aandacht. Maar was hij ongelukkig toen ik 'maar' 5 keer in de week ging? Nee ik denk het niet.. Ik heb ook wel tijden gehad (toen hij verder van huis stond) dat ik soms maar 3 keer in de week ging, dat vond hij minder leuk, kijk vooral naar je paard en doe waar jij je goed bij voelt.

Bodiwi
Berichten: 142
Geregistreerd: 22-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 14:19

Waya schreef:
Ze vindt het fijn als ze aandacht krijgt, maar als ik er teveel ben werkt het ook tegen elkaar in (uit ervaring) Nu ik er 4 dagen in de week ben wilt ze wel echt elke keer aandacht

Klinkt goed dan toch? Ik heb een paard die ik echt 2, 3, 4 keer per dag aandacht geef (staan aan huis), die vraagt daar ook echt om. Mijn andere paard zou ik een maand geen aandacht kunnen geven en dan vindt ze het nog prima.

tamary

Berichten: 29182
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Hoe vaak bij je paard zijn is goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 14:25

Elke dag, maar ik doe de gehele verzorging ook zelf, pensionstalling is een ander verhaal.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Hoe vaak bij je paard zijn is goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 14:39

Zolang ze goed verzorgd staan maakt het voor de meeste paarden niet uit.
Ik ga naar mijn paard voor mezelf, paard staat even lief gewoon lekker in de wei.

Anoniem

Re: Hoe vaak bij je paard zijn is goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 14:44

Mijn paarden staan bij mijn ouders aan huis en ik ben sinds mei op mezelf gaan wonen. Ik was er eerst elke dag, nu nog 4 dagen per week; zondag, maandag, woensdag, vrijdag. De andere dagen zorgen mijn ouders voor de stallen en als er iets aan de hand mocht zijn (ziekte oid) wordt dat dus altijd wel opgemerkt.

Het voelt nog steeds wel eens als te weinig nu, maar als ik rationeel kijk waren er voorheen ook wel dagen dat ik alleen voor de stallen zorgde, nu doen ik die vier dagen sowieso ook wat met hem. De aandacht die hij krijgt is dus niet echt verminderd.

Lys_PPA

Berichten: 1338
Geregistreerd: 30-09-19

Re: Hoe vaak bij je paard zijn is goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 14:59

Ik ga momenteel 6 keer per week. Mijn paard staat op een pensionstalling dus het is niet nodig om elke dag te gaan, alleen is het gewoon een enorme knuffelbeer en hij lijkt net zo blij te zijn om mij te zien als dat ik ben als ik hem zie :p Ik rij m 2x per week in de les, dan nog zeker 2x gewoon zo en de overige keren knuffelen/wandelen of longeren we.

Mijn minipaardjes staan aan huis dus die zie ik elke dag :D Echt superfijn, alleen kost het mesten/voeren etc. wel wat tijd en vind ik het balen dat mijn kleding zo snel naar paard gaat ruiken..

anjali
Berichten: 15077
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Hoe vaak bij je paard zijn is goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 15:24

Als je paard volledig verzorgd wordt op zijn stalling,dan kun je zo vaak of zo weinig gaan als je wil.Ga gewoon als je zin hebt.De meeste paarden vinden veel aandacht van hun baasje fijn.Maar het moet voor jou ook te doen zijn. Daar vind je wel een evenwicht in.

Jes

Berichten: 12155
Geregistreerd: 12-11-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Hoe vaak bij je paard zijn is goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 15:27

Ligt geheel aan de situatie, ik begrijp dat je paard binnen en buiten gezet wordt.
Wordt er ook gemest en gevoerd voor je?
Dan vind ik 4x per week helemaal niet gek.

alice0cullen

Berichten: 2434
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Re: Hoe vaak bij je paard zijn is goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 15:40

Ik sta volpension en ga meestal 4 keer. Soms komt het niet uit en dan ga ik minder maar voel me soms echt wel schuldig.

Lui_

Berichten: 1176
Geregistreerd: 24-06-06
Woonplaats: Haringhuizen

Re: Hoe vaak bij je paard zijn is goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 15:52

Ik ga 7 dagen per week, maar moet zelf mesten. Toen ze nog all in stond ging ik ook vaak 7 dagen, maar soms ook 5 a 6 dagen. Lag eraan wat uit kwam. En nu is het soms ook mesten even een aai en weer weg.

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Hoe vaak bij je paard zijn is goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 16:08

Het hangt er zo van af hoe je paard staat.

Ik kom er minimaal 2x per dag voor een ronde voeren en mesten.
Ze staan aan huis, 24/7 buiten met uitloopstal. Ze krijgen 2x per dag ruim hooi, hebben onbeperkt stro en mest 2x per dag (en soms tussendoor nog een keertje).

lotthje

Berichten: 1214
Geregistreerd: 06-05-17
Woonplaats: Holten

Re: Hoe vaak bij je paard zijn is goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 16:13

Ik ben er 4 a 5 dagen per week, waarvan ik 3 dagen rijdt. Verder moet hij het met knuffels of een aai doen, als ik laat ben en de paarden naar binnen moet doen. Hij is met pensioen dus echt intensief rijden doen we niet meer, maar aandacht vind hij altijd wel leuk :)

Waya
Berichten: 23
Geregistreerd: 03-04-18

Re: Hoe vaak bij je paard zijn is goed?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-19 16:20

Mijn paard wordt gevoerd, stal wordt ook voor gezorgt. Ik ben er in het weekend niet en door de weeks wel

Anoniem

Re: Hoe vaak bij je paard zijn is goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 16:34

Ik sta ook volpension. Toch ben ik er wel zo'n 5 a 6 keer per week. 3 keer per week rijden, 1 a 2 keer per week longeren en de overige dagen wat knuffelen en tutten. Vind ik heerlijk. En m'n paard, denk ik, ook wel. Verschilt bij mij ook per week, en wat het weer doet.

StalNollie

Berichten: 9118
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: Hoe vaak bij je paard zijn is goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 16:37

ligt er aan...
als een paard de nodige uren buiten komt incl weide maatje hebben ze jou niet nodig hoor voor aandacht.

hier alles 24/7 op de wei en zolang ze eten en drinken hebben vinden ze alles wel prima.

Change3x

Berichten: 6582
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Re: Hoe vaak bij je paard zijn is goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 16:42

Wij hebben ze aan huis, maar toen we op pension stonden elke dag, het was dan ook half pension, maar je wil toch ook zeker weten dat je paard er goed bij staat, geen (onopvallende) verwondingen of verdikkingen heeft en etc. :)

Nyaleti

Berichten: 6136
Geregistreerd: 05-04-10

Re: Hoe vaak bij je paard zijn is goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 16:53

Ik ben er elke dag want ze staan aan huis. In de wei, uitmesten, hooi geven etc. eentje loopt 4x in de week en soms nog wat spelen in de wei of poetsen als ie erg aandacht komt zoeken. De ander wordt echt niet gelukkig van kroelen dus die krijgt alleen aandacht als ie gaat werken.
Ik denk dat als ze op een pensioenstal zouden staan ik elke dag wel even op en neer zou gaan, even tutten of poetsen, vooral om te weten of ze oké zijn.