Pony ontsnapt

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6036
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Re: Pony ontsnapt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 20:59

Misschien verveelt ze zich? Ik weet niet of je wat met haar doet maar misschien kan je daar nog iets halen? Zet haar mentaal soms aan het werk zodat ze minder behoefte heeft om op onderzoek uit te gaan?

Newallure

Berichten: 568
Geregistreerd: 07-01-14
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 21:03

Eten lijkt de motivatie. Is er altijd hooi voor ze op de paddock?

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 08:59

Caitlin_K schreef:
Lusitana schreef:
Ik heb er een die nog door een doodklap zou gaan hoor als hij ergens wil komen. Stroom opvoeren heeft niet altijd zin. De oorzaak weghalen wel.

Ik denk dat je pony duidelijk aangeeft dat het op een gegeven moment wel genoeg is met buitenspelen. Niet alle paarden willen hetzelfde aantal uren buiten....
Dus ik zou zeggen gewoon eerder binnenhalen. Nu ze binnen staat kun je mooi beginnen met gewoon steeds wat langer buiten laten en kijken waar het punt zit dat ze er genoeg van heeft.

Ze staat vanaf dag 1 24’7 buiten met schuilstal. Ze is niet anders gewend. Zou best kunnen dat ze het zat is hoor, maar ze heeft nog niet eerder echt in een stal gestaan.

Ik denk ook niet dat de oplossing is de omheining sterker te maken als je de de oorzaak van het willen ontsnappen niet wegneemt. Als je pony 24/7 op dit kleine stukje zand staat heeft hij héél veel tijd om na te denken hoe hij er weg kan komen en kan ontsnappen naar de veel interessantere buitenwereld.
Je zal moeten zorgen dat zijn leven wat afwisselender wordt. Pony de afwisseling bieden tussen periodes op stal en periodes op de paddock is een mogelijke oplossing. Hem een paar uurtjes per dag op de wei laten, hem wat meer aan het werk zetten, zelfs hem laten meelopen in manègelessen, kortom alles wat hem een poosje weghaalt uit zijn paddock kan helpen om de verveling, en dus de drang om te ontsnappen, tegen te gaan.

Kinke

Berichten: 20529
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Pony ontsnapt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 09:40

Ze heeft straf en staat binnen....het is geen kind en een dier snapt niet dat het binnen staan straf is voor het ontsnappen.

CoonArt

Berichten: 23292
Geregistreerd: 20-05-07
Woonplaats: Harderwijk, Oh yes baby!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 09:45

Straf werkt niet, kan ik je nu al zeggen. Enigste DRASTISCHE middel is een laag metalen hek met verticale spijlen.

Afbeelding

Want ponies kunnen superslim zijn!

Birdie60

Berichten: 8403
Geregistreerd: 16-06-07
Woonplaats: zeeland (noord-brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 09:52

Mijn haflinger nam een aanloop, liet zich vallen en schoof zo onder de laagste draad door.

Caitlin_K
Berichten: 3761
Geregistreerd: 04-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-19 13:39

Pony staat heus niet 24’7 in het paddock. Ik haal haar er ook regelmatig uit om met haar aan de slag te gaan. Als jij je paarden aan huis hebt staan, verander je ze toch ook niet van paddock wat je hebt?
Dit is hun paddock, de enige mogelijkheid waar ze kunnen staan. Ik waardeer de tips, maar ik kan helaas niet met een vingerknip weiland toveren voor mijn pony (die snel hoefbevangen is, dus ze mag het niet eens.) en ik kan helemaal niet andere paarden uit hun stallen jutten. Pony is echt super slim! Alleen helaas is het niet mogelijk om zomaar hekwerk te gaan neerzetten. Ze staat op een pensionstalling.

Kinke schreef:
Ze heeft straf en staat binnen....het is geen kind en een dier snapt niet dat het binnen staan straf is voor het ontsnappen.

Neem het niet zo serieus zeg >;):roll: . We hebben uit voorzorg haar binnen gezet om te voorkomen dat ze zichzelf verwond door middel van stroomdraad om haar benen. Ze loopt inmiddels draad ook kapot, haar paddock aangrenst van meerdere andere paarden en ik wil niet het risico lopen dat ze straks zorgt voor verwondingen bij zichzelf, of paddocks omver loopt waardoor andere paarden zich verwonden.

Voor nu staan ze binnen s nachts. en gaan ze even een ander paddock in, die omringd is van hout hekwerk. Enkel staat ze dan met mijn andere twee, en niet met hun 2 vriendjes erbij

Kinke

Berichten: 20529
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Pony ontsnapt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 14:24

dan moet je zelf duidelijker zijn Caitlin, als je in je openingsbericht ook een emoticon had gebruikt dan was het duidelijk dat het blijkbaar een grapje was.

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 14:46

Kinke schreef:
Ze heeft straf en staat binnen....het is geen kind en een dier snapt niet dat het binnen staan straf is voor het ontsnappen.

Op stal zetten is een terechte tussenoplossing, alternatief is aanklooien met de omheining terwijl pony leert uitbreken uit gewoonte en alle in korte tijd oplossingen ook sloopt. Ze zal het niet vergeten hoe uit te breken door haar op stal te zetten, maar je voorkomt dat het nog simpeler voor haar wordt terwijl je een oplossing zoekt die een stuk permanenter is dan het aan elkaar knopen van wat draadjes.

@TS: probeer anders flexnet voor schapen er bij te zetten, die kunnen ze stuk trekken bij echt vast zitten, maar het is een meer visuele barriere en veel meer laagjes stroom. Standaard 90cm en 50m lang is nog geen 100 euro en met het aantal palen dat er al staat ook mooi strak te zetten. Koop ze in groen met zwarte paaltjes en mensen zien ze niet als storend, terwijl de dieren precies weten waar ze staan.

Sylke104
Berichten: 1948
Geregistreerd: 16-02-10
Woonplaats: zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 14:49

Hier ook lang een uitbreker gehad en dat is niet leuk op een pensionstal. Ze kreeg de naam poedersuiker pony. Nu deed zij het uber veilig en nooit een draadje kapot gemaakt. Ze stapte er gewoon tussen door.
Staleigenaar zei ook steeds staat voldoende stroom op, maar kon het mij ergens niet voorstellen. Uiteindelijk zelf gemeten(werd mij niet in dank afgenomen) en bleek dat nergens bij alle weide afdoende stroom op stond.

Tijd op spullen te pakken en pony verhuisd naar stal met ijzerhekwerk.Nooit meer uitgebroken daar en ik sliep weer goed. Toen ze vorig jaar met verplicht pensioen ging is ze verhuisd naar een klein stalletje(voor twee ponys met uitloop, paddock en weitje. Afgezet met stroom en goed ook. Tegenwoordig staat stroom er niet meer op. Als gezien wordt dat ze aan randjes zit te eten gaat ie een paar dagen er op en dan heeft ze weer een goede update gehad :+

Caitlin_K
Berichten: 3761
Geregistreerd: 04-05-11

Re: Pony ontsnapt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-19 16:38

Bedankt voor de tips! Ik ga het zeker meenemen!
Hoeveel moet zo’n stroomdingetje aangeven voor er echt een goede klap op staat?

ppHalfweg
Berichten: 18
Geregistreerd: 04-03-19
Woonplaats: Halfweg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 16:52

Caitlin_K schreef:
Bedankt voor de tips! Ik ga het zeker meenemen!
Hoeveel moet zo’n stroomdingetje aangeven voor er echt een goede klap op staat?


Ik zou minimaal 6000 volt aanhouden (is spanning, geen stroom, stroom is heel laag ivm inductiespanning)

Ik heb deze om te meten: https://www.agradi.nl/ako-spanningstest ... ardpen.htm

Caitlin_K
Berichten: 3761
Geregistreerd: 04-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-19 16:54

ppHalfweg schreef:
Caitlin_K schreef:
Bedankt voor de tips! Ik ga het zeker meenemen!
Hoeveel moet zo’n stroomdingetje aangeven voor er echt een goede klap op staat?


Ik zou minimaal 6000 volt aanhouden (is spanning, geen stroom, stroom is heel laag ivm inductiespanning)

Ik heb deze om te meten: https://www.agradi.nl/ako-spanningstest ... ardpen.htm

Direct besteld! :)

Lindsey_99
Berichten: 2486
Geregistreerd: 20-12-14

Re: Pony ontsnapt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 17:10

Als ze heel relaxed over het erf scharrelt, hier en daar wat snaait aan gras en dergelijk verveelt ze zich vermoedelijk op die postzegel. Het is een best klein stukje voor de pony's. Misschien is er in de buurt iets waar ze een grotere paddock hebben? Of meer afleiding, te spelen, te doen? Wilgentakken, een zak stro, een grote bal, een voerton met steentjes. In elk geval iets om ze mentaal bezig te houden?

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Re: Pony ontsnapt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 17:15

Je deken uit doen.Bij mij leunen ze tegen de stroomdraad aan als ze een deken aan hebben.Je zou tussen de brede draden nog een dunne stroomdraad kunnen spannen en ze wat afleiding in de paddock geven, het is er best saai.

Vleddertje1
Berichten: 984
Geregistreerd: 10-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 17:32

[quote="Caitlin_K"]Pony staat heus niet 24’7 in het paddock. Ik haal haar er ook regelmatig uit om met haar aan de slag te gaan. Als jij je paarden aan huis hebt staan, verander je ze toch ook niet van paddock wat je hebt?
Dit is hun paddock, de enige mogelijkheid waar ze kunnen staan. Ik waardeer de tips, maar ik kan helaas niet met een vingerknip weiland toveren voor mijn pony (die snel hoefbevangen is, dus ze mag het niet eens.) en ik kan helemaal niet andere paarden uit hun stallen jutten. Pony is echt super slim! Alleen helaas is het niet mogelijk om zomaar hekwerk te gaan neerzetten. Ze staat op een pensionstalling.


Klopt dat je inderdaad weinig invloed hebt op omheining en stallingsmogelijkheden op een pensionstal...
Maar ik neem aan dat de pensioneigenaar ook graag wil dat jouw pony niet meer ontsnapt, dus als je de paddock aan kan passen zodat er minder verveling is dan is dat ook in hun voordeel...zoals al door meerdere personen genoemd...verdiep je in voedselverrijking ( zakken hooi/stro/evt wortels) slowfeeders, takken enz... en natuurlijk probeer een omheining te vinden waar ze niet door gaan...maar alleen dat doen is symptoombestrijding en neemt de verveling/ frustratie weg...daardoor een vrolijkere pony en daarmee blij baasje :D

Sylke104
Berichten: 1948
Geregistreerd: 16-02-10
Woonplaats: zuid Limburg

Re: Pony ontsnapt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 18:45

We hebben het hier over een shi.tlander en net als die van mij(door ppid) niet wenselijk om gras fulltime op te gaan. Ik vermoed dat je de paddock zo groot kunt maken als je wilt, de buitenkant blijft roepen. Het levert te veel genoegdoening op, zowel voer als gewoon rondscharrelen(maar meestal wel opzoek naar vreten)

Als ze het 1x doorhebben is er bij dit ras geen houden meer aan, behalve een goed hekwerk en een flinke tik stroom. Ze krijgen volgens TS voldoende hooi in netten, staat met vriendjes. Oké het is een postzegel, maar ik denk dat dit niet de reden is van uitbreken

Caitlin_K
Berichten: 3761
Geregistreerd: 04-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-19 20:07

cobelens schreef:
We hebben het hier over een shi.tlander en net als die van mij(door ppid) niet wenselijk om gras fulltime op te gaan. Ik vermoed dat je de paddock zo groot kunt maken als je wilt, de buitenkant blijft roepen. Het levert te veel genoegdoening op, zowel voer als gewoon rondscharrelen(maar meestal wel opzoek naar vreten)

Als ze het 1x doorhebben is er bij dit ras geen houden meer aan, behalve een goed hekwerk en een flinke tik stroom. Ze krijgen volgens TS voldoende hooi in netten, staat met vriendjes. Oké het is een postzegel, maar ik denk dat dit niet de reden is van uitbreken

Precies. _/-\o_
Ze krijgen kleine gaas-netten.

Ik geef ze geen wortels ivm gevoeligheid hoefbevangenheid. Stro mag niet ivm pony die erbij staat en koliekgevoelig is voor het eten van stro. Takken zou ik eens gaan bedenken waar ik die vandaan haal. We hebben namelijk geen wilg staan.
Paddock vertekent op foto wel, ze kunnen als ze willen namelijk prima een rondje los gaan in galop.
Voor nu staan ze binnen in stal, met hooi + stro.
Lik steen ga ik morgen maar weer halen voor binnen. Overdag gaan ze vanaf vandaag in een met hout-omheind paddock met zijn 3e. Het is even niet anders. :=
Dan kijken of madame daar de boel niet afbreekt, en dan kan ik rustig met staleigenaresse overleggen hoe of wat. :)