Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 43 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Pony ontsnapt

 
Profiel   

Hoi,
Mijn pony heeft weer eens wat nieuws bedacht!
Ze speelt namelijk voor houdini, en ontsnapt uit haar paddock. Ze doet dit sinds een paar dagen. Stroom staat erop, een flinke klap. Mevrouw draagt een hals deken, maar ook zonder halsdeken of zelfs zonder deken krijgt ze dit voor elkaar.
Inmiddels wordt ze gezien als “probleem.”
Draadje extra spannen heeft geen nut, ze zou zich hier technisch gezien al niet doorheen moeten en kunnen manoeuvreren.
Heeft iemand tips?
Ze heeft nu straf en staat binnen.
Overigens staat ze samen met twee vriendinnetjes in de nacht, en overdag staan er nog 2 bij. Ze staat dus niet alleen, krijgt prima te eten.

Groetjes Caitlin
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-19 16:29 



 
Profiel   

Waarvoor komt ze eruit? Gras? extra hooi?

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-19 16:33 



 
Profiel   

Newallure schreef
Waarvoor komt ze eruit? Gras? extra hooi?

Ze gaat gewoon over het terrein heen scharrelen. Gras eet ze dan voornamelijk, maar ze loopt ook gewoon het stallenblok in en gaat daar bij de voerkar schansen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-19 16:35 



 
Profiel   

Deed die van mij ook toen ik het witte lint nog had, nu het bruine lint er langs en dat gaat goed. Geeft meer stroom.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-19 16:37 



 
Profiel   

Toch maar eens checken of je draad nog wel overal goed geleid of dat er ergens stroom weg lekt. En controleer ook aardpen eens. Hoe heb je nu vast gesteld dat er een flinke tik op staat?

Mijn ponys zijn ook houdini's, als er ergens maar wat minder op staat klimt Hans er gewoon doorheen. Bij ons was de draad van de aardpen aan vervanging toe.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-19 16:44 



 
Profiel   

Deed mijn pony ook, beetje nat maken voelt die het stroom beter.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-19 16:46 



 
Profiel   

Eerst de stroom controleren en staat er inderdaad goed stroom op dan is een optie , strak halster om met stukje metaaldraad er boven aan als antenne. Klinkt gruwelijk maar beter één keer een fikse tik dan straks dood door teveel eten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-19 16:51 



 

Hoe hoog is het draad? Ik ken pony's die zowat op hun knieen onder het draad door kropen. Of bukten, en dan met een galopsprong naar voren gingen. Bij dat laatste namen ze de klap voor lief ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-19 16:54 



 
Profiel   

[ img ]
Dit zijn de draden. Beetje wazige foto. Betreft de achterste pony. We hebben zelf gevoeld of er stroom op staat. En dat staat er. Pony heeft inmiddels ijzerdraad in haar manen, krijgt een tik, je ziet haar namelijk helemaal in elkaar krimpen, maar neemt het voor lief en gaat er gewoon onderdoor. In een kwartier 4x, ondanks dat er voer in haar paddock is.

Edit: is wit draad inderdaad

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-19 17:15 



 
Profiel   

Caitlin_K schreef
[ [url=m/VnFLG3.jpg]Afbeelding[/url] ]
Dit zijn de draden. Beetje wazige foto. Betreft de achterste pony. We hebben zelf gevoeld of er stroom op staat. En dat staat er. Pony heeft inmiddels ijzerdraad in haar manen, krijgt een tik, je ziet haar namelijk helemaal in elkaar krimpen, maar neemt het voor lief en gaat er gewoon onderdoor. In een kwartier 4x, ondanks dat er voer in haar paddock is.

Edit: is wit draad inderdaad


Dan is de tik denk ik gewoon niet sterk genoeg, ze moeten het wel echt voelen. Hier springen ze echt wel een stukje terug als ze hem hebben aangeraakt hoor.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-19 17:19 



 
Profiel   

Als er hier weer eens een keer een ontsnapt pak ik gewoon het handvat en zet die tegen hun neus aan. Blijven ze er weer een jaar in. In de zomer staat er veel gras en anders hebben ze hier vrije toegang tot hooi dus eigenlijk geen reden voor ontsnappen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-19 17:19 



 
Profiel   

jas uit en een draad extra onderaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-19 17:21 



 
Profiel   

Hierboven wordt bedoelt denk ik dat het niet om de kleur van de draad gaat maar om de dikte. Hier zit om de wei heen 3 draden, elk maar 2 / 3cm dik en piept er er wel eens tussendoor. Om de paddock zitten maar 2 draden (waarvan eentje heel hoog zelfs, veeeeeel meer ruimte om uit te breken dan in de wei) maar die draden zijn zeker 6+ cm dik en geven niks mee, hier blijft hij altijd in.

Toch maar een draadje er onderdoor spannen of evt er tussen in. Draden goed strak zetten zodat ze niet mee geven. Meerdere ijzerdraadjes in de manen.
Of gewoon een keer de draad op z'n bil of neus houden. Één keer zielig maar beter dan zichzelf kapot vreten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-19 17:25 



 
Profiel   

Bedankt voor de tips :) !
Stroom gaat via zo’n kastje en staleigenaresse zei dat die op zn hoogst staat.
Vind het ook eng. Ze loopt regelmatig heel het draad stuk en heeft helaas al een flinke blessure dankzij een ontsnapping een jaar terug waardoor draad om dr been heen zat.

Ze heeft trouwens nooit echt respect gehad voor het draad, op onze oude stal glipte ze er continu doorheen. Ze heeft het eigenlijk een jaar niet gedaan op onze nieuwe stal en nu begint het weer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-19 17:29 



 
Profiel   

Heb je ook echt getest met een metertje?
Ik vind sowieso dat lint slechter stroom af geeft dan koord.
Ik zou er dus een schrikkoord tussen doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-19 18:06 



 
Profiel   

colunder schreef
Heb je ook echt getest met een metertje?
Ik vind sowieso dat lint slechter stroom af geeft dan koord.
Ik zou er dus een schrikkoord tussen doen.

Nee dat hebben we volgensmij ook niet hier op stal zo’n metertje.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-19 18:24 



 
Profiel   

Ik heb er een die nog door een doodklap zou gaan hoor als hij ergens wil komen. Stroom opvoeren heeft niet altijd zin. De oorzaak weghalen wel.

Ik denk dat je pony duidelijk aangeeft dat het op een gegeven moment wel genoeg is met buitenspelen. Niet alle paarden willen hetzelfde aantal uren buiten.... Buiten zijn moet geen straf worden.
Dus ik zou zeggen gewoon eerder binnenhalen. Nu ze binnen staat kun je mooi beginnen met gewoon steeds wat langer buiten laten en kijken waar het punt zit dat ze er genoeg van heeft.


Laatst bijgewerkt door Lusitana op 08-12-19 18:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-19 18:29 



 
Profiel   

Lusitana schreef
Ik heb er een die nog door een doodklap zou gaan hoor als hij ergens wil komen. Stroom opvoeren heeft niet altijd zin. De oorzaak weghalen wel.

Ik denk dat je pony duidelijk aangeeft dat het op een gegeven moment wel genoeg is met buitenspelen. Niet alle paarden willen hetzelfde aantal uren buiten....
Dus ik zou zeggen gewoon eerder binnenhalen. Nu ze binnen staat kun je mooi beginnen met gewoon steeds wat langer buiten laten en kijken waar het punt zit dat ze er genoeg van heeft.

Ze staat vanaf dag 1 24’7 buiten met schuilstal. Ze is niet anders gewend. Zou best kunnen dat ze het zat is hoor, maar ze heeft nog niet eerder echt in een stal gestaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-19 18:31 



 
Profiel   

Caitlin_K schreef
Ze staat vanaf dag 1 24’7 buiten met schuilstal. Ze is niet anders gewend. Zou best kunnen dat ze het zat is hoor, maar ze heeft nog niet eerder echt in een stal gestaan.

Het is het proberen waard om haar bv ´snachts stal te hebben...

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-19 18:33 



 
Profiel   

Lusitana schreef
Caitlin_K schreef
Ze staat vanaf dag 1 24’7 buiten met schuilstal. Ze is niet anders gewend. Zou best kunnen dat ze het zat is hoor, maar ze heeft nog niet eerder echt in een stal gestaan.

Het is het proberen waard om haar bv ´snachts stal te hebben...

Ik weet niet of het daadwerkelijk mogelijk is op mijn stal. Nu staan ze als nood binnen, maar ik ga het zeker even overleggen met staleigenaresse! Bedankt! :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-19 18:35 



 
Profiel   

Hebben ze wel wat afleiding op de paddock? Kan het niet zo goed zien op de foto maar lijkt me niet heel groot en dan wordt het al snel saai... misschien takken neerleggen, weet niet of ze altijd hooi/ stro heeft maar dat anders misschien optie? Voerbal enz...dan wordt het veel minder interessant om te ontsnappen..

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-19 18:38 



 
Profiel   

Maar als er een schuilstal is dan kunnen ze toch naar binnen? Zorg dat er bij de stal ook eten is. Is de stal wel groot genoeg voor alle ponys?

Verder zou ik kijken of je ergens zo'n meter kunt lenen. Dan kun je kijken hoeveel er op de draden staat en of er een zwakke plek is. Die kun je dan vervangen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-19 18:43 



 

Caitlin_K schreef
[ [url=m/VnFLG3.jpg]Afbeelding[/url] ]
Dit zijn de draden. Beetje wazige foto. Betreft de achterste pony. We hebben zelf gevoeld of er stroom op staat. En dat staat er. Pony heeft inmiddels ijzerdraad in haar manen, krijgt een tik, je ziet haar namelijk helemaal in elkaar krimpen, maar neemt het voor lief en gaat er gewoon onderdoor. In een kwartier 4x, ondanks dat er voer in haar paddock is.

Edit: is wit draad inderdaad


Je zegt dat je zelf hebt gevoeld. Krijg je een rilling, of schrik je even of sta je 2 seconden aan de grond genageld en ben je er even beroerd van? Bij dat laatste staat er genoeg stroom op :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-19 18:51 



 
Profiel   

Ik heb rondom het paddock het schrikdraad (dun draadje, 60 kg breekgewicht) met een netspanning apparaat van stroom voorzien. Er staat overal 12000 volt op, dus daar krijgen ze een goede pets van. Heb zo’n metertje die de voltage ook meet, heel handig om te zien of er ergens een lek zit in het circuit. Hier hebben we niet veel uitbrekers ivm onbeperkt ruwvoer, maar denk dat het toch om (beter) eten/gras gaat voor je pony, of verveling idd. Zou persoonlijk het paardje zelf niet op stal zetten... beetje opschuiven van het probleem naar mijn idee.
Wilgentakken langs de kant leggen? Gedroogde brandnetels als deze nog te vinden zijn? Goudsbloemen... eventueel meer hooi wat laag is in suiker en energie? Zomaar even een brainwave :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-19 18:58 



 
Profiel   

DeMolenhoek schreef
Caitlin_K schreef
[ [url=m/VnFLG3.jpg]Afbeelding[/url] ]
Dit zijn de draden. Beetje wazige foto. Betreft de achterste pony. We hebben zelf gevoeld of er stroom op staat. En dat staat er. Pony heeft inmiddels ijzerdraad in haar manen, krijgt een tik, je ziet haar namelijk helemaal in elkaar krimpen, maar neemt het voor lief en gaat er gewoon onderdoor. In een kwartier 4x, ondanks dat er voer in haar paddock is.

Edit: is wit draad inderdaad


Je zegt dat je zelf hebt gevoeld. Krijg je een rilling, of schrik je even of sta je 2 seconden aan de grond genageld en ben je er even beroerd van? Bij dat laatste staat er genoeg stroom op :)

Ik ben er oprecht even naar van als ik een tik krijg. Tintelend gevoel in mijn benen en zelfs beetje duizelig.
Ponys kunnen niet “vast” binnen. Is een open schuilstal die direct aangrenst aan hun paddock. Staan op zaagsel, dit ivm dagvriendje zodanig veel stro eet dat die er koliek van krijgt. Ze krijgen hooi in hooinetten. Vrij veel trouwens. Pony ontsnapt ook als zij hooi heeft hangen. Hebben een liksteen etc. Speciale hooibak. Zelfs met voer wat ik klaarmaak ontsnapt ze.

Edit:
SchuilStal is groot genoeg om met zijn 3e languit te kunnen liggen. Met zijn 5e aan de krappe kant, maar dat is de reden dat de twee andere er ook maar een half dagdeel bij staan. Gedrag is echt sinds 3 dagen nu ongeveer. Er is niets veranderd met het beleid etc.

Stroom”radartje” ga ik proberen te regelen ergens.

Bedankt voor alle tips, again!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-19 19:30 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 43 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen