Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ruitje

Berichten: 12318
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-20 14:25

Wat een hoop reacties! En ik nog denken: zo'n boeiend topic is het eigenlijk niet :') .

Als dit bevalt gaan we sowieso nog een zelfde concept voor merries maken. Maar we krijgen echt nog steeds de meeste vraag voor ' gewone ' stalling ( dat is in de winter een dagdeel op de paddock en in de zomer of 24/7 land of 09-17 land) .

Dus helemaal ombouwen zou op dit moment niet rendabel zijn. We zouden veel kanten op kunnen hoor met ons bedrijf, we hebben 12 hectare grond dus wie weet waar we over 30 jaar zijn, maar nu is er toch niet genoeg markt voor lijkt :)

Misschien wel voor een minder tarief, maar wij hebben natuurlijk ook een hele accommodatie te onderhouden :) .

Wij hebben dus wel ingestoken op zo makkelijk mogelijk werken, we kunnen het hooi overal machinaal aanvullen en het uitmesten kan ook machinaal. De paddocks werden al bijgehouden door de klanten dus dat blijft.

Qua kostprijs is lastig vergelijken, we hebben bijv. Berekend hoeveel ' gewone stallen' we in deze schuur hadden kunnen bouwen, en ook meegenomen dat we niet meer binnen en buiten hoeven te doen. Dus daarin zou je zeggen dat we hier meer profijt van hebben.

Maar dit bouwen was een duur grapje en waar we normaal 2 groepen kwijt konden op die paddock zijn we die nu de hele dag kwijt. Dus qua m2 is het een aanslag op de rest van je bedrijf.

En: hoe zeg ik dit netjes: een loopstal is wel meer ' gedoe' als pensionstalhouder, het is al lastig om aan iedereens wensen te voldoen zonder ook nog rekening te houden met ' de groep' .

Dus qua M2: zou het meer moeten kosten en qua arbeid minder dus wij kwamen daarom ook op dezelfde stallingsprijs uit :) . Klinkt dit logisch :') ?

Ik denk dat als je verder komt in ' de omslag ' de druk op je m2 afneemt . We hebben er nu ook nog staan die apart buiten moeten bijv. Dan is de druk op je paddocks hoog.

Bedankt voor het compliment over het hooi! We hebben nu sowieso meer voerplekken( zowel binnen als buiten) dan paarden al, als blijkt dat dat tekort is kunnen we nog toevoegen. Alhoewel we er ook rekening mee houden dat sommige paarden door ons ooit uit de loopstal gehaald moeten worden. Als er echt een hele dominante tussen zit past dat misschien niet, hoeveel plekken je ook toevoegd :)

Er staan er nu 7 in.

Er zijn echt maten voor die spijlen( uit mijn hoofd nu op 28 of 30 cm het hoofdgat ) die je moet aanhouden en je moet ook zorgen dat ze niet kunnen ' vlechten ' . Dat is datvze met een been heen en terug kunnen door een smalle opening, er zijn door ons dus ook extra tussenbuizen toegevoegd( je ziet dat er weinig ruimte zit tussen de tussenbuizen, daar zat er soms 1 minder in) .

Belangrijkste is echt in gesprek gaan met Patura( Nedlandic in dit geval) , die hebben ons in alles advies gegeven. Mijn broer had ook dat allemaal zelf kunnen maken, maar we hebben er bewust voor gekozen dan te kiezen voor de expertise die er al is :)

Kinke

Berichten: 20533
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 14:36

Prachtig Ruitje! En machtig interessant om te zien. Heb al wat ideetjes opgedaan voor hier, als onze oude kapschuur weg gaat en we gaan herbouwen. Voerhek heb ik ook in de huidige stal, eigenlijk geen probleem. Heb maar 1 paard gehad wat het de eerste dag wat spannend vond, daarna niks meer aan de hand.
Patura heeft fijne dingen, gebruiken wij ook voor ons vleesvee.

Leo

Berichten: 50137
Geregistreerd: 06-12-02

Re: Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 14:41

Wat is het gaaf geworden! Veel respect dat jullie deze stap genomen hebben als bedrijf. Vooruitstrevend en spannend! Maar heel erg mooi resultaat.
Als ik nog bij jullie had gestaan, had ik het wel geweten :))

Krijgt de groep in de zomer een 'eigen' weidegang en kunnen ze kiezen tussen binnen / buiten gedurende de dag?

Ik moet maar eens het resultaat komen bewonderen :j
Voor nu Chapeau!

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 14:45

Duhelo schreef:
Blussem schreef:
Helemaal super toch.

Zowiezo snap ik dat paarden op stal zetten zowiezo niet. Het is heel arbeid intensief en kost veel geld al dat stro en uitmesten. Wel is mooi verdien model voor eigenaar.

Hier staan ze 24h buiten, af toe weiland slepen en van land veranderen en dat is het. Scheelt gigantisch werk en kosten.

het 24/7 buiten is net veel meer werk voor een pensioneigenaar.
Als ik kijk bij mij, ik heb er maar 3.
Paarden 24/7 op stal, dan zou ik aankomen, in een droge omgeving mijn stallen uitmesten (10 minuten per box) en een plak hooi in de ruif gooien = 30 minuutjes werk en dan zou ik ze nog elk een halfuur kunnen trainen.

Nu heb ik ze dag en nacht buiten met een afdak, paddock, weides en hooiruif.
ik vul een keer per week de ruif = 1 uur werk/wk
ik mest iedere week de weides uit = 2 uur werk/wk
ik mest iedere dag de paddock en afdak uit = 0.5 u / dag
ik geef iedere dag 2 netten voordroog = 0.5 u per dag.
Hier zit ik dus al aan anderhalfuur per dag gemiddeld om hooi te voeren en uit te mesten.
Los van de dingen die ze mollen, omheiningen nakijken, etc.

Dus trek dit door naar meer paarden (meer paarden op een paddock = meer mest, maar ze lopen er ook doorheen= meer werk om uit te mesten. waar je met boxen vaak gewoon de drollen wipt en opstrooit of eens per week de boel leegtrekt met een machine.)

Dan doe je echt iets verkeerd.
Hier tuft de stal eigenaar meerdere weiland rond in een uur met zijn trekker en sleep.

Hooi voeren doen de klanten zelf wat bestaat in 15min een bak hooi zo vol proppen zodat ze 3 dagen mee vooruit kunnen.

Het enig is dat natuurlijk wel je land groot genoeg moet zijn. Of andere woorden dat je niet te veel paarden hebt staan op te kleine stuk.

ruitje

Berichten: 12318
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-20 14:47

Leo schreef:
Wat is het gaaf geworden! Veel respect dat jullie deze stap genomen hebben als bedrijf. Vooruitstrevend en spannend! Maar heel erg mooi resultaat.
Als ik nog bij jullie had gestaan, had ik het wel geweten :))

Krijgt de groep in de zomer een 'eigen' weidegang en kunnen ze kiezen tussen binnen / buiten gedurende de dag?

Ik moet maar eens het resultaat komen bewonderen :j
Voor nu Chapeau!


Jij hebt mij ook geholpen hoor Leo, heb bij iedereen informatie verzameld haha :+ ! Leuk als je eens komt kijken!

We veranderen inderdaad ook onze weide-indeling. Dus deze groep kan in de zomer zelf het land in en uit lopen. Zo kunnen ze steeds kiezen of ze op het land, in de stal of in de paddock willen staan. Dat scheelt ons ook veel buitenzetwerk.

Om 09.00 lintje open doen en om 17.00 lintje dicht doen is natuurlijk veel makkelijker dan ze allemaal met de hand binnen doen.

Van de 7 die er nu lopen kiezen volgens mij ook de meesten voor die optie, had verwacht dat mensen toch voor het goedkopere dag en nacht in het land zouden gaan.

Maar nu hoef je je paard niet te halen en heeft hij nstuurlijk veel meer keuze als het heet is, of juist regent :)

Leo

Berichten: 50137
Geregistreerd: 06-12-02

Re: Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 14:51

Vooral dat halen scheelt wel enorm :))
Ik zei laatst tegen mijn vriend dat ik de baan bij jullie soms echt wel mis. Zijn respons was dat hij ons nog heen en weer zag sjokken in de zomer :') je komt iig wel aan je beweging. :')

Super fijn dat die keuze er is! Dat is echt op en top luxe. Dat mis ik bij ons in de huidige opzet.
En ook lekker dat de groep op die manier samen blijft. Wordt het clubje als het goed is lekker stabiel van. :j

ruitje

Berichten: 12318
Geregistreerd: 29-06-03

Re: Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-20 14:56

Haha ja het is toch 500 meter heen en terug die drafbaan. Is minder erg als je er op zit :') .

We hebben daar dus ook over getwijfeld: Geven we mensen wel de optie om dag en nacht het land te gaan? Of zeggen we: Deze groep moet bij elkaar blijven. En wat nou als ze bijna allemaal dag en nacht gaan, dan heb je een loopstal voor 2 paarden :') .

Maar die problemen zijn er voorlopig niet.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 15:08

Mooi!! Grote vooruitgang en een mooi voorbeeld ook!

Ik snap echt niet dat mensen denken dat ze hiervoor minder zouden mogen betalen. Pensionstallen zijn vaak eerder te goedkoop, dan te duur. Maar je kan geen realistische prijzen vragen, want dan is iedereen weg. Maar meesten moeten er wat bij doen of een partner hebben met leuke baan, anders kom je niet uit.

Daarbij vind ik 24/7 vrij rondlopen, schuilen, vriendjes, ruwvoer, water echt meer kuxe dan ophokken.

Alles heeft zijn voor-en nadelen. Wij hebben ze al jaren 24/7 buiten en hebben nu bijna een half jaar een eigen plek. Je begint met wat aanleggen, maar het kost wel geld en tijd. Zo hebben wij grond laten keren, een loopstal gemaakt tegen de schuur en ben ik bezig met een stenen pad.
We hebben nog een berg wensen; pad keren, heuvel, poel, beplanting ( paard en plant, dus eetbaar ) 2e schuilplek, bestrating voor de ene opening en achterin bij hooiplek die wat groter is.

Wij hebben onder afdak met slecht weer 5 hooinetten. Maar als het lekker is, kan ik buiten veel plekken aanbieden.

We hebben een stabiele kudde, maar wel 1 mevrouw Bitch. Juist door het pad, meerdere eetplekken, lig plekken en alles, kunnen ze goed samen. Had ik ze met 5, eerst 6 op 1 vierkante paddock of wei gezet, waren ze echt gaan jagen en doen. Meegemaakt en zie de verschillen.

Qua werk vind ik 24/7 echt 10x makkelijker en fijner. Ik mestte vroeger 80 stallen uit, maar vind buiten uitmesten echt veel makkelijker en sneller.
Hooi geven we onbeperkt, dus geen verplichting dat op een bepaald tijdstip te doen.
Palen staan 70cm in de grond en hebben de storm prima overleefd. Als iets goed gedaan is, heb je daar een lange tijd geen werk aan.

Wij waren zaterdag weg en het was prachtig, dus wil je ze graag buiten hebben natuurlijk. Later kwam er een keiharde bui en ik hoef me dan totaal niet druk te maken. Hoef ze nbiet vooraf tijdens mooi weer binnen te zetten voor de aankomende bui. En als de bui komt, kiezen ze zelf...........( ze waren dus zeiknat )

Water vangen we deels op met dakgoot. Dat kan niet hele jaar rond, maar waterslang is dichtbij en vul dan een 1/3e ibc vat van ongeveer 200l.

Voor mensen werken paarden die buiten staan ook fijn. Die van ons moeten soms alsnog hun ei kwijt ( de 2 merries :( ) maar ze zijn in goede basis conditie, weinig blessures etc En je kan wel een paar dagen overslaan ( zou sws voor velen beter zijn )

Ik denk dat je het vaakste hoort; hij staat bij het hek, wil naar binnen etc. Maar dat zijn omstandigheden en puur gewenning. Zoals je nu de omstandigheden in orde maakt, denken paarden daar al snel niet meer aan.

En ik vind 2 openingen juist optimaal. Wij hebben 2 openingen en op de 2 hoeken windbreekgaas, dat scheelt zoveel.

Heel veel succes!! Je gaat er echt veel plezier van hebben.

Gini
Berichten: 17910
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 15:13

ruitje schreef:
Wat een hoop reacties! En ik nog denken: zo'n boeiend topic is het eigenlijk niet :') .


Echt niet! Ik vind jou een van de boeiendste Bokkers. Juist het feit dat je altijd alles zo fijn uitlegt, maakt het leerzaam.

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 15:17

Hier is over nagedacht :Y)
Mooi concept is het geworden en jij en broer vormen een super tandem zo te lezen :D

Die vos ook op het filmpje. Geniepigaard :=

Ik zou zeggen, ik kom eens langs maar het is toch zo'n eind weg :')

Moska

Berichten: 3396
Geregistreerd: 04-01-05
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 15:19

Jammer dat jullie zover bij mij vandaan zitten, maar ik zou het zeker hebben overwogen om naar een dergelijke plek te gaan!

bliksemflits
Berichten: 1632
Geregistreerd: 04-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 15:19

Wat leuk! Ik zit ook in de randstad (maar dan richting Amsterdam) en betaal ong hetzelfde voor een hit-actief (al zeg ik wel eerlijk dat ik wel meer faciliteiten heb, en het bedrag opzich wel hoog vind voor wat je hebt)! Daar wordt inderdaad ook geen krachtvoer gegeven dus dat zijn de enige maandelijkse kosten die er voor mij bij komen :) Hier kan je inderdaad niet 24/7 op het land want op onze stal is besloten dat de groep inderdaad bij elkaar blijft. De tijd dat ze zelf kunnen kiezen of ze het land op willen is dus inderdaad gelijk aan die van jou (+/- 8:00 gaat het hek open en rond 19:00 als de stalpaarden brok krijgen doen ze hem weer dicht) en 's nachts weer op de track :)

Ik neem wel aan dat er voor dat tarief (die €405) wel ook voor de loopstal uitgegaan wordt van volpension? Dus niet dat men zelf nog moet gaan mesten en zelf voor het ruwvoer moet zorgen?

ruitje

Berichten: 12318
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-20 15:36

Die 2 openingen is niet wat ik origineel wilde, ik wilde alles zo open mogelijk. Maar dan staat er echt teveel wind en regen in. We waren afhankelijk van de vergunningsaanvraag waar het open kon.

Ik kan daar slecht tegen, als ik iets in mijn hoofd heb moet het zo :+ . Uiteindelijk ben ik heel erg blij met hoe mijn broer het gebouwd heeft met de 2 openingen. We hebben nu rails met flappen hangen die weg kunnen schuiven in het midden, dus we kunnen alle kanten op met het Nederlandse weer :+ Maar ik moet soms echt even schakelen in wat ik dan 'droom' en wat helemaal niet handig is in de praktijk :o

Qua een dag niet hoeven komen: dat hoor ik nu het meeste terug van de mensen die hier voor gaan. In de zomer hebben veel ' gewone klanten' dat ook, maar in de winter voelen mensen zich toch meer verplicht te gaan.

Gini, wat een compliment, word er gewoon verlegen van haha :o .

Pandora: altijd welkom hoor! Ik wil overigens mijn ouders ook benoemen hierin, zij hebben dit hele bedrijf van 0 opgebouwd. Mijn broer en ik hebben het geleerd van hun. En mijn moeder zit gerust tot 2 uur snachts de Patura catalogus door te spitten en mijn vader staat de paarden weer te voeren in de ochtend. We zijn echt een team :D ( en ja, er word ook wel eens gevloekt, een bedrijf hebben met je familie is uhhh een uitdaging :+ )

Die vos op de film is er 1 hoor, dat is dus een draakje haha :D

De enige voorwaarde die bij onze stal zit is dat elke dag de paddock mestvrij word gemaakt door de klanten. Nu staan er 7 paarden in, dus iedereen heeft 1 dag in de week dienst.

Dit was in de andere paddocks optioneel, de bodem blijft gewoon beter als er vaker mest uitgehaald word. We hebben dat bij deze paddock echter verplicht.

MamAppelsap
Berichten: 272
Geregistreerd: 15-09-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 15:50

Gebeurt uitmesten en opstrooien vanaf de kant waar de voerhekken staan? of hebben jullie machines die door de kleine doorgangen kunnen?

Aelin
Berichten: 1643
Geregistreerd: 21-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 15:53

Wat een leuk concept!
ziet er goed uit!

Mogen de paarden wel met dekens staan en bijv rondom op ijzers?

ruitje

Berichten: 12318
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-20 16:06

Nee die voerhekken kunnen weggedraaid worden. Op het filmpje zie je nog een extra stang die er dus tussen staat voor het vlechten. Hier is die er af( is dus meteen naast de ronde paal in het midden, anders staan er 3 buizen nu 2) . Daar maak je dan met pennen het hek los, dan moet je de houten balk er uit tillen en dan kan het helemaal open. Staat alleen die ronde paal in het midden( die kan er uit als het moet maar hoeft niet ) . Dan kunnen we hier groot uitmesten en ook gewoon grote pakken stro hier met de bobcat neerzetten. We kunnen ze dan tijdelijk opsluiten in de paddock dus is allemaal zo gedaan :)
Afbeelding

Afbeelding

De bobcat zou ook via deze ingang kunnen maar dat is meer gedoe, past wel :) . Als we gewoon zelf stro erbij geven doen we dat wel vanaf hier.

Afbeelding

Hier nog even de flappen, die we nu in het midden geschoven hebben, dan zie je ze niet.

En de drinkbak, met beugel zodat ze die niet stuk kunnen slaan of er op kunnen gaan zitten :+ . Leiding is verwarm dus met water hoeven we als het goed is nooit te zeulen :)

Afbeelding

Bij ons zijn dekens en ijzers gewoon toegestaan, met de eis dat ze goed passend zijn. Soms kopen mensen de pyjama 6 maten te groot en dat is wat onveilig :+ . Maar nu staan er toevallig allemaal in zonder dekens ( wel met ijzers )

Kaitlyn

Berichten: 9727
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 16:36

Ik was de foto's aan het bekijken, en dacht nog: Dat lijkt wel op een offerte die ik heb uitgewerkt. Is het dus ook van een offerte die ik heb uitgewerkt. :')

Wat is het mooi geworden zeg! En wat een heerlijke plek voor paarden! Zo zal ik mijn paard, die ik 's nachts liever op stal heb, ook wel willen hebben staan. :j

Duhelo

Berichten: 28554
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 17:11

_Penotti schreef:
@duhelo
24/7 op stal is natuurlijk ook niet meer normaal toch zo in 2020 :+

Ik heb ze in de nacht op stal, maar overdag in de wei, maar naast stallen doen, zal weideonderhoud ook steeds moeten gebeuren. Dat niet alles een natte kleffe zooi word.
Al de dingen die jij noemt als netten vullen enz moeten ook gewoon.
Ik heb ze jaren lang 24/7 buiten gehad maar ik vond dat echt minder werk. En het tijdstip waarop is minder belangrijk.
Maar door verschillende voer behoeftes en behoeftes aan rust ben ik weer terug gegaan naar de nacht op stal.

nee, tuurlijk is dat niet meer van deze tijd (maar het zou je verbazen hoeveel stallen ze in de winter niet buiten komen, als je ze niet zelf gaat buiten zetten.)
Feit is gewoon dat een box per paard uitmesten simpeler en sneller is dan een grote paddock per X paarden uitmesten, zeker als de ruimte wat beperkter is en ze lekker de drollen gaan openlopen. (Of als de ruimte niet zo beperkt is maar je van die fijne merries hebt zoals ik die de hele schuilstal volschijten en vooral mesten op de plaatsen waar ze veel heen en weer lopen...) -O-

ruitje

Berichten: 12318
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-20 17:19

Kaitlyn schreef:
Ik was de foto's aan het bekijken, en dacht nog: Dat lijkt wel op een offerte die ik heb uitgewerkt. Is het dus ook van een offerte die ik heb uitgewerkt. :')

Wat is het mooi geworden zeg! En wat een heerlijke plek voor paarden! Zo zal ik mijn paard, die ik 's nachts liever op stal heb, ook wel willen hebben staan. :j


Echt? Waarvan? We hebben zoveel laten uitwerken, van de milieuvergunning, tot bodemonderzoek, tot ontwerp van de schuur, tot de hekken die er staan. We kunnen een kamer behangen met papierwerk denk ik. Dus ben benieuwd van welk onderdeel jij bent :')

Kleine wereld wel :+

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 17:19

Duhelo schreef:
_Penotti schreef:
@duhelo
24/7 op stal is natuurlijk ook niet meer normaal toch zo in 2020 :+

Ik heb ze in de nacht op stal, maar overdag in de wei, maar naast stallen doen, zal weideonderhoud ook steeds moeten gebeuren. Dat niet alles een natte kleffe zooi word.
Al de dingen die jij noemt als netten vullen enz moeten ook gewoon.
Ik heb ze jaren lang 24/7 buiten gehad maar ik vond dat echt minder werk. En het tijdstip waarop is minder belangrijk.
Maar door verschillende voer behoeftes en behoeftes aan rust ben ik weer terug gegaan naar de nacht op stal.

nee, tuurlijk is dat niet meer van deze tijd (maar het zou je verbazen hoeveel stallen ze in de winter niet buiten komen, als je ze niet zelf gaat buiten zetten.)
Feit is gewoon dat een box per paard uitmesten simpeler en sneller is dan een grote paddock per X paarden uitmesten, zeker als de ruimte wat beperkter is en ze lekker de drollen gaan openlopen. (Of als de ruimte niet zo beperkt is maar je van die fijne merries hebt zoals ik die de hele schuilstal volschijten en vooral mesten op de plaatsen waar ze veel heen en weer lopen...) -O-

Daarom had ik er ook heel flauw die smiley achter gezet.
Natuurlijk is alleen een stal mesten sneller.
Maar als je een paard binnen en buiten hebt staan vind ik dat weer veel bewerkelijker dan alleen maar buiten.

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 17:26

Dat ziet er mooi uit Ruitje :j

Daar zal zeker vraag naar zijn, vooral aangezien jullie ook andere faciliteiten (binnenbak!) hebben. Hier in de omgeving is toch vaak de keuze 'faciliteiten, maar weinig buiten' of 'geen faciliteiten, maar wel veel buiten'.

anjali
Berichten: 15095
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 17:30

bliksemflits schreef:
Wat leuk! Ik zit ook in de randstad (maar dan richting Amsterdam) en betaal ong hetzelfde voor een hit-actief (al zeg ik wel eerlijk dat ik wel meer faciliteiten heb, en het bedrag opzich wel hoog vind voor wat je hebt)! Daar wordt inderdaad ook geen krachtvoer gegeven dus dat zijn de enige maandelijkse kosten die er voor mij bij komen :) Hier kan je inderdaad niet 24/7 op het land want op onze stal is besloten dat de groep inderdaad bij elkaar blijft. De tijd dat ze zelf kunnen kiezen of ze het land op willen is dus inderdaad gelijk aan die van jou (+/- 8:00 gaat het hek open en rond 19:00 als de stalpaarden brok krijgen doen ze hem weer dicht) en 's nachts weer op de track :)

Ik neem wel aan dat er voor dat tarief (die €405) wel ook voor de loopstal uitgegaan wordt van volpension? Dus niet dat men zelf nog moet gaan mesten en zelf voor het ruwvoer moet zorgen?

Ik vind dat wel duur voor 1 keer per week zelf mest ruimen, geen brok, en geen box.Nou zit jij wel in een dure regio. Ik zit in een goedkope regio en dan kost zoiets de helft of minder zelfs.Dit zal ook niet voor elk paard en elke eigenaar geschikt zijn.

Kaitlyn

Berichten: 9727
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 17:37

ruitje schreef:
Kaitlyn schreef:
Ik was de foto's aan het bekijken, en dacht nog: Dat lijkt wel op een offerte die ik heb uitgewerkt. Is het dus ook van een offerte die ik heb uitgewerkt. :')

Wat is het mooi geworden zeg! En wat een heerlijke plek voor paarden! Zo zal ik mijn paard, die ik 's nachts liever op stal heb, ook wel willen hebben staan. :j


Echt? Waarvan? We hebben zoveel laten uitwerken, van de milieuvergunning, tot bodemonderzoek, tot ontwerp van de schuur, tot de hekken die er staan. We kunnen een kamer behangen met papierwerk denk ik. Dus ben benieuwd van welk onderdeel jij bent :')

Kleine wereld wel :+


Nedlandic! Dus de voerhekken (wat een tekenwerk was dat om met de afstanden uit te komen :') ), palen, hekken.
Zeker een kleine wereld. :=

ruitje

Berichten: 12318
Geregistreerd: 29-06-03

Re: Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-20 17:38

Oh wat grappig! Nou dan zijn we je enorm dankbaar! En jij begrijpt ook dat iets er soms heel erg ' makkelijk uitziet' maar dat er heel veel rekenwerk, over en weer belwerk en soms nabestelwerk zit in 2 hekken ofzo :')

puttertje

Berichten: 879
Geregistreerd: 21-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 17:45

Wauw wat mooi...Hier ook bezig met vervangen van de stal..is oude koeienstal met veel hokjes en 4 pony stallen...Niet zo handig met 1 drumhorse van 180 en 1 Tinker van 165 hihi...wordt vervangen door zelfde grote schuur maar wel wat hoger..komt grote inloopstal in en 4 stallen ,poetsplaats,wasplaats,vierhoek,zadelkamer,wc,rustruimte en natuurlijk hooi/stro zolders..
Hopelijk duurt het bij ons niet zo lang voor de vergunning om het te vervangen..Zijn nu 1 jaar bezig en hopen deze week bericht te krijgen ...