Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 31 van de 63 [ 1575 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34 ... 63  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

 
Profiel   

Al jullie verschillende verhalen laat maar zien hoe lastig het soms voor ons is.

De een wil bij wijze van spreken er niet eens bij zijn en dat wij het van A tot Z regelen.

De ander heeft al besloten dat hij achter in het land ingeslapen moet worden, daar nog 5 uur moet liggen om afscheid te kunnen nemen. Vinden vervolgens het paardonterend als hij met de tractor verplaatst word en willen niet dat hij ergens onder zeil ligt, want er moet een soort altaar gemaakt worden.

Ohja en willen het ook op vrijdag doen, zodat ze zelf het weekend kunnen bijkomen( en wij een weekend met een dood paard op het erf zitten )

Ik zeg dit even heel erg gechargeerd, want al die wensen: Ik snap ze echt, vanuit een eigenaar gezien: Echt waar, ze zijn super logisch!

Maar voor ons is het wel eens lastig :o

Maar nogmaals: gelukkig komt het weinig voor, een heel groot deel kiest ook voor inslapen bij een DAP omdat ze het ophalen door de rendac niet prettig vinden.

En, elk paard inslapen vind ik gewoon verdrietig. Ook het proces ernaartoe is soms zo verdrietig, als mensen bij jou om raad komen, of soms ook juist niet bij jou om raad komen terwijl je denkt: inslapen zou beter zijn.

Onze rol is gewoon lastig: het is ons erf, maar niet ons paard. En die belangen zijn niet altijd hetzelfde :)
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-20 15:57 



 
Profiel   

Daarom (mede daarom) vind ik dit topic zo fijn, omdat je het ook eens hoort van "de andere kant". Het lijkt zo simpel, maar dat hoeft het niet te zijn

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-20 16:05 



 
Profiel   

ik heb wel eens tegen mijn stalhoudster gezegd van goh wat lijkt me dat zwaar om dat steeds te regelen.
bij ons al wat oudere paarden ingeslapen en ik vind het toch wat hoor als je als stalhouder dat wel mee maakt en die paarden dan inderdaad ergens achter uit de wei weg moet halen en voor naar de weg brengen.
wij zitten ook nog eens aan een weg waar smorgens schooljeugd langs fietst, dan is het ook niet fijn als er een paard onder zeil aan de weg ligt.
voor jou ook ruitje, knap hoor om het toch maar weer elke keer te doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-20 17:08 



 
Profiel   

Bij ons hadden ze op stal een vaste plek waar het gebeurde. Hier kon de rendac komen en lag het paard niet direct in het zicht voor evt de mensen die er niet tegen konden. Paarden hoefden nooit aan de weg te liggen zoals je wel is bij stallen ziet. 1x is er een paard plots dood gegaan (ouderdom) in het land. De rest is altijd op de aangewezen plaats geweest.

Als klant schreef je op het bord wanneer het gebeurde en evt de vraag of mensen die tijd niet naar stal wilde komen. Staleigenaar liet altijd weten als rendac was geweest.

Heb in die jaren wel veel wensen gehoord zoals bv in stal, binnenbak, Longeerbak of land maar als ze dan de reden hoorde waarom dat niet kon snapte de meeste dat wel.

Heb 1x een pony uit een stal moeten halen voor iemand anders. Rendac stond er al. Stal was ook nog met een rare hoek erin en pony lag echt op het beroerdste plekje die je maar kon bedenken. Pony is eruit gekomen maar krijg nog kippenvel als ik eraan denk hoe we dat hebben moeten doen. Rendac kon niet dichterbij komen en zat nog heel wat afstand tussen. Eigenaar pony kon er niet tegen voor rendac kwam en riep mij erbij (was vader van mijn toenmalige baas) en is zelf direct van huis gereden. Stond ik daar dan....

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-10-20 04:10 



 
Profiel   

Bedankt Rocamor en Ellepel! Leuk om te lezen :)

@Ilse, dat klinkt inderdaad als een beroerd moment....Vaak ga je op dat moment in de actie maar denk je later pas dat het niet echt oke was he :o

Fijn dat het verder normaal zo goed geregeld is op stal :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-10-20 07:39 



 
Profiel   

Ik ben er eigenlijk pas echt over gaan nadenken toen mijn paard in januari is geopereerd aan koliek.
Als het toen verkeerd was gegaan dan was ze op de kliniek ingeslapen en had ik daar geen keuze in gehad.

Maar zou zij geblesseerd raken of dusdanig oud zijn en niet meer kunnen en het wordt gepland, dan is mijn voorkeur om dat op stal (niet in de stal) te doen. Alleen zou ik het wel heel naar vinden als ze op een harde ondergrond zou vallen, dus liever niet ergens op een verhard stuk. :o
Mijn stalbaas heeft liever dat als het gepland inslapen is, je het paard naar een kliniek brengt, maar denk niet dat het een groot probleem is als jij het toch liever op stal wilt doen.

Wanneer het paard heel erg ziek wordt / been breekt oid dan kan het natuurlijk gewoon op stal en dan legt de stalbaas het paard na het inslapen op een platte kar, zodat ze niet op de straat liggen. Vroeg in de ochtend zet hij dan de kar langs de weg voor wanneer de rendac langs komt.

Ik heb "gelukkig" hier op stal maar van 2 paarden meegemaakt dat ze echt niet meer verder konden. 1 is naar de slacht gegaan, de ander is op de kliniek ingeslapen.

Ik ben alleen voor mezelf er niet uit of ik wil laten cremeren. Aan de ene kant wel want ik vind de rendac echt heel erg naar, aan de andere kant vind ik het echt zo gigantisch veel geld en de as wil ik toch niet hebben. Zou het wellicht in het bos of op de hei uitstrooien omdat ze zo graag mee naar buiten gaat, in de springwei is ook zo raar. ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-10-20 08:40 



 
Profiel   

Mijn pensioenpaardje mocht gaan in het land, op een afgezet stukje maar wel bij zijn vrienden. De staleigenaresse heeft het stukje afgezet, zeil geregeld en uiteindelijk met haar man geregeld dat hij bij de weg kwam.
We hebben samen staan huilen. Hij heeft daar bijna 5 jaar gestaan. Ik ben hun zo dankbaar dat het met zoveel rust kon, ze dacht mee over een stukje staart afknippen, halster meenemen en vroeg of ik wilde helpen met het zeil over hem heen leggen. Dat hebben we heel mooi samen gedaan. Gaf mij het gevoel van afscheid kunnen nemen op een respectvolle manier. De volgende ochtend stuurde ze een berichtje toen hij was opgehaald. Dat vond ik fijn om te weten.
Alle afscheid is moeilijk, maar zo fijn als er ruimte is om dit rustig te kunnen doen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-10-20 09:00 



 
Profiel   

smit_ilse schreef
Bij ons hadden ze op stal een vaste plek waar het gebeurde. Hier kon de rendac komen en lag het paard niet direct in het zicht voor evt de mensen die er niet tegen konden. Paarden hoefden nooit aan de weg te liggen zoals je wel is bij stallen ziet. 1x is er een paard plots dood gegaan (ouderdom) in het land. De rest is altijd op de aangewezen plaats geweest.

Als klant schreef je op het bord wanneer het gebeurde en evt de vraag of mensen die tijd niet naar stal wilde komen. Staleigenaar liet altijd weten als rendac was geweest.

Dat is meer dan perfect geregeld, zowel voor de paarden als voor de mensen.
Helemaal off-topic, maar ik wil nog iets kwijt over rendac-chauffeurs. Toen ons paard was ingeslapen was buurman met groot materieel gekomen, maar had het paard op een gemakkelijk bereikbare plaats op het erf gelegd ipv aan de straat. Dus niet helemaal volgens het boekje. Ik was dan ook wat bang voor discussies met rendac. Vrachtwagen kwam aan, en ik ging wijzen waar het paard lag en ik vroeg of ik iets moest helpen. Die man antwoordde heel vriendelijk 'ga jij maar naar binnen, ik regel het hier wel, ik ben dat gewend'. Toen ik daarna terug naar buiten ging lag er een netjes opgevouwen zeil met daarop het halster. Ik vind het fantastisch dat iemand die jaren dat beroep doet, en dagelijks dode dieren ophaalt nog altijd zoveel begrip kan hebben voor het verdriet van 1 mens die zijn maatje kwijt is. Heel veel respect voor deze meneer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-10-20 09:50 



 
Profiel   

Bij mij op het werk (hit actiefstal, manege + aantal pension klanten) is er ook een vaste plek. Aan de rand van het bos, op een rustige plek maar wel goed bereikbaar voor de rendac. Voor de pension klanten is dat ook heel duidelijk en logisch, heb nog nooit een verzoek voor een andere plek gehoord.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-10-20 13:14 



 
Profiel   

Sclimpre schreef
smit_ilse schreef
Bij ons hadden ze op stal een vaste plek waar het gebeurde. Hier kon de rendac komen en lag het paard niet direct in het zicht voor evt de mensen die er niet tegen konden. Paarden hoefden nooit aan de weg te liggen zoals je wel is bij stallen ziet. 1x is er een paard plots dood gegaan (ouderdom) in het land. De rest is altijd op de aangewezen plaats geweest.

Als klant schreef je op het bord wanneer het gebeurde en evt de vraag of mensen die tijd niet naar stal wilde komen. Staleigenaar liet altijd weten als rendac was geweest.

Dat is meer dan perfect geregeld, zowel voor de paarden als voor de mensen.
Helemaal off-topic, maar ik wil nog iets kwijt over rendac-chauffeurs. Toen ons paard was ingeslapen was buurman met groot materieel gekomen, maar had het paard op een gemakkelijk bereikbare plaats op het erf gelegd ipv aan de straat. Dus niet helemaal volgens het boekje. Ik was dan ook wat bang voor discussies met rendac. Vrachtwagen kwam aan, en ik ging wijzen waar het paard lag en ik vroeg of ik iets moest helpen. Die man antwoordde heel vriendelijk 'ga jij maar naar binnen, ik regel het hier wel, ik ben dat gewend'. Toen ik daarna terug naar buiten ging lag er een netjes opgevouwen zeil met daarop het halster. Ik vind het fantastisch dat iemand die jaren dat beroep doet, en dagelijks dode dieren ophaalt nog altijd zoveel begrip kan hebben voor het verdriet van 1 mens die zijn maatje kwijt is. Heel veel respect voor deze meneer.


Ja was echt top geregeld! Rendac chauffeurs die ik heb meegemaakt zelfde ervaring dan wat jij zegt. Heel respectvol heb ik ze altijd meegemaakt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-10-20 13:16 



 
Profiel   

Als staleigenaar kun je zeker veel betekenen in het hele proces rondom afscheid nemen. Duidelijkheid (waar wel/niet laten in slapen), stukje medeleven en inderdaad communicatie rondom het ophalen door de Rendac.

Hier ook hele goede ervaringen met de Rendac. De mevrouw aan de lijn was ook zo begripvol en vriendelijk. Leuk wordt het natuurlijk nooit, maar juist dit soort zaken maken wel dat je goed afscheid kunt nemen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-10-20 13:26 



 
Profiel   

Wat een 'mooie' verhalen zo qua plekken en van de Rendac.

Vind dit echt leuk aan dit topic, dat het zo alle kanten op gaat en iedereen andere ervaringen heeft, is voor mij echt heel erg leuk :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-10-20 18:26 



 
Profiel   

Nieuwe volger hier, alle reacties van jou gelezen, Ruitje, en de laatste pagina van ieders reacties :)

Hier in feb dit jaar een paard laten inslapen. Was een gepland geval (paard met artrose die ik 'vroeg' heb laten gaan (als in, ik vond het klaar, maar ik ken mensen die langer doorgaan, vandaar het woord 'vroeg' :) )). Kreeg het aanbod van de dierenarts om het op haar erf te doen, wat heel lief was, maar ik wou er niet mee gaan slepen. Ook bij gepland zou ik er niet voor kiezen om dit op een kliniek te doen..

Ik heb vooraf de D.A. laten komen om alles door te spreken, waar de beste plek zou zijn, voor paard, stalgenoten en Rendac (echt aan de weg kan bij onze stal nl. niet). Hierna dit direct met de staleigenaar doorgesproken. Was alles maar beter ook, ik ben vrij nuchter maar op de dag zelf was ik echt nauwelijks aanspreekbaar. Kreeg later wel complimenten van iedereen dat ik alles zo praktisch geregeld had, dat was wel lief. Staleigenaren waren ook echt super, was enorm blij met ze! Zij kunnen echt wel een stuk zorg overnemen, voor mij was dat het regelen van de Rendac.

Helaas wel een hele slechte ervaring met de Rendac. Om een lang verhaal kort te maken, mijn merrie heeft er dus drie dagen gelegen, en nee, er zat geen weekend tussen...

----

Om terug te komen op de hoofdmoot van het topic: wil ten eerste zeggen dat ik echt blij ben met mijn huidige stal (zoals je zegt, overal zijn voor- en nadelen, in dit geval is dat dus weidegang), maar op vorige stallen echt stomme dingen meegemaakt die niet nodig waren geweest met kleine investeringen of op z'n minst een beetje inlezen. Ik zit in het oosten des lands en verreweg de meeste pensionstallen in mijn regio zijn koeien- of varkensboeren die volledig zijn overgestapt naar pensionhouderij. Dan stuit je echt op veel onbegrip als je een paard hebt dat nét even niet standaard is... Of in mijn geval: een te voorkomen incident dat mij m'n paard heeft gekost -O- Vind het leuk om te lezen dat het ook anders kan!

Met mijn vorige paard was het niet goed gekomen, maar mocht ik ooit een goede groepsstalling vinden dan zou voor huidige paard dit echt wel een optie zijn. Helaas zijn de paar groepsstallingen die ik ken in de buurt echt zwaar ondermaats (overbevolkt, zeer slecht uitgemest, buiten de dus vieze stalling geen droge of bestrate plek, en heel veel verloop waardoor onrustige kuddes (waardoor ook regelmatig verwondingen, die door de slechte hygiëne dan ook nog eens slecht genazen)). Vind het dan ook leuk om te lezen hoeveel werk jullie erin steken om alles goed te laten verlopen, en te proberen de nadelen van commercieel in kuddeverband te stallen zoveel mogelijk proberen op te vangen :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-10-20 21:20 



 
Profiel   

Wat een leuke reactie Fillis! Mooi om te lezen hoe je dat met iedereen geregeld hebt.

Wat erg van de Rendac, dat lijkt me vreselijk als ze 3 dagen moeten liggen :o

Wij hebben vroeger ook koeien en schapen gehad maar het verschil is dat mijn familie al generaties lang in de drafsport( en in de werkpaarden vroeger, mijn familie beleerden die vroeger ook) zit. Dus naast dat er een boerderij was, was er ook gewoon kennis van paarden.

Maar ook wij doen het niet perfect hoor, sowieso doen we per jaar dingen anders, kan mij voorstellen dat iemand die 15 jaar geleden bij ons stond andere dingen ziet dan nu.

Als je ook kijkt naar de verandering in kennis. Het gaat zo hard de laatste jaren wat we leren over paarden.

Qua jouw nadelen:
Ik heb echt het meeste last van de enige factor waar ik zelf weinig invloed op heb: Het verloop.

Bij de merries heb ik nu de 2e eigenaar die er uit wil en een 3e die twijfelt. Dus dat is 1 paard er uit na 2 dagen en 1 paard er uit na 12 dagen.

Allemaal redenen die ik stuk voor stuk begrijp, dus is niet dat ik er van baal naar die klanten toe zeg maar, want als je denkt dat iets niet werkt voor je paard moet je altijd voor je paard kiezen. En voor ons maakt het gek gezegd natuurlijk niets uit of we een paard in de groepsstal of in de gewone stal hebben staan, dus ook daarin maakt het niets uit :)

Maar voor ' de groep ' is het balen :o

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-10-20 22:16 



 
Profiel   

Mag ik vragen wat de redenen vooral zijn om uit de groep te gaan? Merkte je dat de paarden al dikker werden of is er toch wat onrust?

Hoe doen jullie dat met klanten die veel rijden? Is dat geen probleem dat de paarden dan vaak uit de groep gehaald worden en eventueel nat of met dekens teruggezet worden?

Wel fijn dat die jarenlange ervaring aanwezig is. Is toch ook een geruststellende factor voor klanten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-10-20 23:06 



 
Profiel   

Dat was in dit geval 2 keer een eigenaar die vind dat het paard niet gelukkig is in de groep. Naar wat ik begrijp zeg maar heeft het geen 'praktische reden' maar zijn het meer gevoelskwesties.

En ik vind ook altijd dat mensen daar naar moeten luisteren, volgens mij sta je als eigenaar op een pensionstal goed op het moment dat je thuis niet met je paard bezig bent. Als je thuis op de bank, of op stal, aan je paard denkt en denkt: Die staat niet goed, dat zie ik aan mijn paard, of dat voel ik zo :)

Dan moet je daar wat mee doen :o .

In beide gevallen was er ( zover ik weet) niet iets wat ik praktisch had kunnen aanpassen om het paard toch in de groep te houden.


Er is in deze groep bijna geen onrust, echt veel minder dan bij de ruinen! Dit is naar mijn idee ook een hele homogene groep, veel dezelfde type paarden :)

Het rijden levert geen probleem op en er staan er in beide groepen met dekens en ook dat is geen probleem :) . Wat voor probleem had je daarin verwacht?

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-20 07:17 



 
Profiel   

Ah zo ja dat begrijp ik wel! Al is 2 / 12 Dagen wel kort om zoiets echt te kunnen zIen. Ze moeten toch even wennen.

Mijn complimenten hoe je met alles om gaat en hoe je dit verwoordt. Je lijkt me echt een fijne staleigenaar te zijn.

Ik heb al bij redelijk veel paarden gemerkt dat die opeens 1 of 2 dagen ‘anders’ zijn als ze een deken op krijgen en de groep ze dan net behandelt als een nieuweling met de nodige confrontaties. Zelfs een maal bij 2 ponies die al 20 jaar bij elkaar stonden... eentje een paarse deken op en de andere werd gek voor een dag.
En ja kapot bijten is vaak een issue in groep. Daar kan je niets aan doen, maar zo zien eigenaars het vaak niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-20 08:16 



 
Profiel   

Ja dat heb ik ook wel eens meegemaakt bij een Tinker! Net alsof ze die ineens niet meer herkenden zonder vlekken :') . Maar dat is gelukkig meer uitzondering dan regel.

Stukbijten is inderdaad een ding, vooral bij de ruinen sneuvelen nog wel eens halsters of dekens :o

Hier de merries deze week:
[ img ]

[ img ]

Dit moet nog dichtgemaakt worden aan de zijkant

[ img ]

Bij de ruinen komen we nu eindelijk toe aan het afmaken

Hier de platen tegen de schuur aan. Hier zetten we denk ik nog een bankje ofzo neer, lijkt me de perfecte chillplek, beetje paardjes kijken :+
[ img ]

De paddock is daardoor nu ook wat vergroot, ze gingen allemaal meteen gras schooieren :')



Deze week hebben we 'vergadering' om over de puntjes op de i te praten bij beide stallen. Dus daar kan ik jullie dan daarna nog over bijpraten.

Weet niet zo goed wat ik dan daarna nog te melden heb, misschien weer een nieuw project over een jaar, maar zoveel boeiends gaat er deze winter niet meer gebeuren dus als het topic wat stil valt komt het daardoor!

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-10-20 14:57 



 
Profiel   

En alles naar wens zo na de vergadering? Na alle drukte wel zo fijn even wat winter rust voor jullie. Welverdiend na zoveel werk!

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-20 03:23 



 
Profiel   

Bedankt!

We zijn nu de puntjes op de i aan het zetten. Allereerst zijn we een nieuwe ruif aan het testen, ik bedenk mij nu dat ik die niet op de foto heb. Hier rechts staat hij in de hoek. Hij lijkt nu vooral heel erg fijn te zijn qua vullen, hij staat er nog geen week, dus even afwachten of ze het fijn vinden eten.



Edit, voor het idee het is ongeveer zoiets, niet dit merk geloof ik maar dan weten jullie wat er staat :)


[ img ]



Verder hebben we een introductie van 2 paarden tegelijk gehad bij de merries( waarvan 1 via dit topic is gekomen, waar het toch allemaal niet goed voor is dat Bokt :D )

Dat lijkt tot nu toe heel goed te matchen, na 10 min stonden beide nieuwe paarden al bij de buitenruif.
[ img ]
Het zijn de fries en de grote schimmel.

Komen nog wat meer puntjes op de i aan, zal dat nog delen :) . En nu de afgelopen vergadering al weer het nieuwe grote plan bedacht( wat ik niet ga delen ivm vergunningsaanvraag en verwachtingen :+ ) . Dus dat rustig aan doen is slecht gelukt :')

Stilstaan is achteruitgang als ondernemer he :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-20 10:27 



 
Profiel   

Ik vind het wel fijn dat de paarden in de groep dekens op mogen! Je ziet het toch regelmatig dat ze in groepsverband geen deken mogen ivm slopen of vasthaken maar ik denk dat het veel eigenaren tegen staat als ze op de voorhand al weten dat een deken niet mag.
Hebben sommige paarden ook ijzers of hebben jullie dat dan weer liever niet?

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-20 11:49 



 
Profiel   

Ja hoor, ook ijzers. Er staan er ook een heel stel zonder maar ook met.

We vonden dat ook lastig als we bij andere loopstallen gingen kijken. Waren vaak of echt pensioen/opfok. Dus zonder dekens/ijzers en paarden die nooit de groep uit gingen.

Of echt bij een particulier alles helemaal bitloos/boomloos/ijzerloos.

Dat is niet onze doelgroep.

Wij richten ons op de recreatieruiter. Dus dat gaat van boomloos, tot gewoon Z dressuur rijden.

Op dit moment hebben we voor beiden stallen 4 paarden op de wachtlijst. Nu nog afwachten of iedereen er in blijft, ik hoop dat wel. Zou fijn zijn deze winter :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-20 19:21 



 
Profiel   

Ik had de laatste foto's gemist. Hoe kan dat nu :')

Wel een luxe-restaurant daar. 8-) Ook die nieuwe ruiven zien er goed uit !

Het is een goed teken dat er 2x4 op de wachtlijst staan. Het concept valt duidelijk in de smaak !

En ik ben niet benieuwd naar het nieuwe project. Niet.niet.niet. }>

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-20 20:10 



 
Profiel   

1 x 4 hoor! 3 ruinen en 1 merrie :D ! Zo grooooot is de wachtlijst ook niet :D

Haha misschien deel ik dat dan tzt nog, maar er gaat eerst weer een hoop saai papierwerk in zitten :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-20 20:52 



 
Profiel   

Hoewel ik helemaal voor ijzerloos en dekenloos ben vind ik dat idd toch vaak jammer als dat als voorwaarde wordt gesteld door een stal. Je sluit daardoor zoveel mensen uit die hun paard wel zo'n fijne manier van stalling gunnen. Zeker dekens zijn zat goede redenen voor om ze wel te gebruiken en zijn totaal niet nadelig voor de rest van de kudde.
Top dus dat jullie echt bewust kiezen voor een breder publiek.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-20 20:58 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 31 van de 63 [ 1575 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34 ... 63  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen