Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 49 van de 63 [ 1575 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52 ... 63  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

 
Profiel   

Als Haflingereigenaar die beperkt gras geeft zou ik op een stal waar al voldoende weidegang is ook eerder voor de verbetering van de accommodatie gaan
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-10-21 06:57 



 
Profiel   

En er is niks te doen met bouwblok op je huidige terrein, waardoor het gras / grazen evt verschuift naar het nieuwe hypothetische stuk?

Ihkv stikstof en dergelijke zou ik nog steeds gaan voor land. Ja een overkapte bak en een volgende loopstal leveren direct na investeren meer op (stalprijs), maar grond - betaalbaar- dichtbij. Oei.....

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-10-21 07:07 



 
Profiel   

Ik zou altijd gaan voor meer land... als een pensionstal zo gegroeid was zou ik me als klant wel vragen stellen bij de toekomstbestendigheid als er alleen maar meer paarden bij komen op dezelfde oppervlakte (uiteraard gechargeerd). Ik heb iets te vaak meegemaakt dat er vooral geïnvesteerd werd in de accommodatie, waardoor er telkens weer meer paarden bij kwamen en uiteindelijk de wei het niet aan kon, waardoor ze minder en minder buiten kwamen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-10-21 09:03 



 
Profiel   

Ook met gedacht van de stikstof problemen, zou ik zeker kiezen voor grond straks worden de regels van dieren houden per m4 strenger en mag je miss met huidige grond veel minder paarden houden, dus moeten er dieren weg, meer grond kan daarin wel eens de redding zijn.

En komt er eens financieel iets dat er geld nodig is.. grond afstoten is makkelijker te verkopen dan een gebouw midden op je erf.

Zeker grasgrond zou als hooileverancier ook nog geld op kunnen leveren, is het niet voor jullie zelf dan wel voor de verkoop, in barre (hooi)tijden kan dat best wel wat op gaan brengen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-10-21 09:08 



 
Profiel   

ligt eraan, hoeveel land heb je nu in bezit met hoeveel paarden. gebruik je nu het land wat je kan aankopen?
Mochten de regels ook richting grondgebonden gaan, zit je dan goed. wie zitten er nog meer in jullie polder die interesse in het land zouden hebben? Hebben die opvolgers?

jullie polder daar is toch beschermd in de zin dat er niet gebouwd mag worden. Dus zal je de komende 20 jaar geen last hebben van het ontstaan van warme grond. Maar goed zeg nooit nooit.

qua bouwen; wat wordt hiervan het rendement, wanneer verdient het zich terug. Kan je daarna daar het land van financieren?

kortom ik weet te weinig om een duidelijke mening te kunnen vormen :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-10-21 09:23 



 
Profiel   

In de regio waar ik zit zou ik altijd zeggen: land. Maar hier staan de paarden ook in de winter op de wei, al dan niet 24/7. En nu vaak te kort gras bijvoorbeeld (gestrest gras plus zand binnen krijgen) of toch beetje blubber, want te veel paarden op te weinig grond. Dus meer land = minder paarden per ha = altijd beter.
Maar goed, dat is hier. Als jij als pensionhouder het alleen zou gebruiken voor hooi bijvoorbeeld, zou me dat als klant dan niet zo veel boeien. En als pensionhouder kan je daarvoor zelf de rekensom maken natuurlijk.
Hoe zou het land gebruikt gaan worden (je zei 'puur als land,', maar wat betekent dat in jullie geval?)

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-10-21 18:11 



 
Profiel   

Achterom schreef
Ik zou altijd gaan voor meer land... als een pensionstal zo gegroeid was zou ik me als klant wel vragen stellen bij de toekomstbestendigheid als er alleen maar meer paarden bij komen op dezelfde oppervlakte (uiteraard gechargeerd). Ik heb iets te vaak meegemaakt dat er vooral geïnvesteerd werd in de accommodatie, waardoor er telkens weer meer paarden bij kwamen en uiteindelijk de wei het niet aan kon, waardoor ze minder en minder buiten kwamen.


Ja dit dus

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-10-21 18:14 



 
Profiel   

Land inderdaad. Heb het ook meegemaakt dat de pensionstal groeide van 40 naar 55, waardoor de Weide teveel belast werd. Weidetijd werd gehalveerd van 8 naar 4 uur. Dat was de laatste drup voor mij om te vertrekken. En inderdaad niet wetende wat regelgeving gaat doen, ben je meer toekomstbestendig met meer land.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-10-21 20:45 



 
Profiel   

land van je buren komt maar 1x te koop. En land ga je straks nodig hebben. dus makkelijke keuze.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-10-21 21:05 



 
Profiel   

Land van buren komt vaak maar 1 x te koop, maar bouwplannen uitvoeren kan ook een goede investering, moeilijke keuze want het is een soort weegschaal welke kant wil je in de toekomst op.

Het ligt er geheel aan hoeveel paarden heb je nu en wil je daarin nog verder uitbreiden?
Ga of wil je meer uitbreiden heb je daar ook meer land bij nodig? of juist de bouwplannen die je hebt?
Of ga je iets bouwen waar de klanten die er nu staan meer faciliteiten door krijgen en is er veel vraag naar deze faciliteiten?

Ik verwacht dat er in de toekomst vast een wet gaat komen in de vorm van zoveel paarden zoveel grond moet je hebben net zo iets als bij de boeren met ander vee al actief is. Als je dan krap in grond zou zitten zou ik voor het bijkopen van land gaan, niks fijner dan land in de buurt van je bedrijf.

Maar als er veel vraag is naar de nieuwe faciliteiten plannen en heb je de grond niet perse nodig zou ik voor de bouwplannen kiezen.

Is er geen mogelijkheid de grond te huren en nu eerst te bouwen en de grond dan later te kopen zodat je misschien beide plannen uit kunt voeren?

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-10-21 11:55 



 
Profiel   

dan zou ik het andersom doen, nu kopen en zelf verhuren heb je met regelmaat inkomsten en evt onderpand bij lening voor verbouwing.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-10-21 17:05 



 
Profiel   

@Fly High, heerlijk eerlijke reactie :D . Had ook gedacht dat er meer zou zouden denken.

Bouwblokken verschuiven e.d. gaat echt niet gebeuren. Niet in deze gemeente ( en ik denk trouwens dat in steeds meer gemeentes de regels redelijk aangescherpt zijn) . Of dat voor ons overigens echt een nadeel is is de vraag he, natuurlijk zouden wij heel veel dromen willen en kunnen waarmaken bij minder regels. Maar er staan nu ook bijna geen concurrenten op door die regels. Veel in de buurt mogen er max 15 en dan loop je als bedrijf natuurlijk ook vast :o

Speurneus, veel van jouw overwegingen hebben wij ook meegenomen, leuk om te lezen! :)

@Splinter, warme grond word het denk ik niet nee. Opvolging hier in de regio is lastig hoor, veel bedrijven stoppen omdat de opvolging of het niet ziet zitten of financieel niet rond krijgt. Het meeste land komt in handen van bepaalde investeerders/grote bedrijven. En er word natuurlijk ook gewoon heel veel weggekocht voor woningbouw en/of recreatie/natuur.

Uitbreiden in aantal paarden willen we niet hoor, dat zou wel mogen maar die behoefte voelen we nu absoluut niet. We zijn nu gegroeid van 85 naar 100 en dat is echt meer dan genoeg nu. We hebben zoveel rondleidingen/wachtlijsters dat ik denk dat als ik nu 10 boxen zou bijbouwen ik die ook zo zou vullen, maar het moet ook nog bij het bedrijf/wie wij zijn passen.

Ik zie ons meer 'aanpassen' dan groter worden. Dwz meer loopstallen/24/7 buiten en grotere individuele boxen. Dus niet uitbreiden in de zin van meer paarden, maar meer in de zin van de nieuwe welzijnsvisie. En mogelijk betekend dat juist wel verkleinen in je aantal paarden? Wie weet als je je boxen moet vergroten bijvoorbeeld?

Het land zou dan dus vooral gebruikt kunnen worden voor het upgraden van je landseizoen( dus de groepen hebben dan meer land/lopen dat minder snel kapot/je hoeft minder bij te voeren/kunnen we het landseizoen dan wat rekken?) of inderdaad hooiwinning. We gebruiken het land nu niet, dus we zouden dan 33% meer land krijgen voor het weiden van paarden :) .

Eerst huren is geen optie trouwens :) .

Ik zal deze week een uitgebreide post maken hoor, vind het alvast leuk zo te lezen wat iedereen denkt en zou doen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-10-21 17:32 



 
Profiel   

@ruitje, ik zag op insta dat jullie voor het land gekozen hebben! Gaaf.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-21 09:01 



 
Profiel   

Ha Lieser, wat leuk dat je ons ook volgt op Insta!

We zaten even met de communicatie volgorde, we wilden graag eerst de klanten op de hoogte brengen( we hebben tegenwoordig een nieuw systeem daarvoor, daarin downloaden mensen een app en daar kunnen wij dan nieuwsberichten in plaatsen. Mensen kunnen er ook in plaatsen als ze een weekend weg gaan( want daar moeten wij weer aan voldoen van de overheid tegenwoordig :( , lekkere administratie allemaal) .

Dus anyway, gisteren naar de klanten gecommuniceerd dat we land hebben gekocht. Maar ook dat de stallingsprijs omhoog gaat per 1 januari. Dit is overigens niet 1 op 1 met elkaar verbonden hoor, de kosten voor al het werk wat we doen zijn gewoon echt enorm gestegen( wat zeg ik, soms komen we gewoon niet eens aan het materiaal wat we nodig hebben omdat het er niet is...) . Daarnaast zijn een heleboel prijzen 'gewoon' meer dan 30 jaar geleden door mijn ouders opgesteld, zoals bijvoorbeeld het dag en nacht weidetarief toen. Dit was toendertijd helemaal niet zo populair ( 35 jaar geleden wilden mensen hun paard helemaal niet veel buiten hebben :') ) en nu worden we al meerdere jaren platgebeld voor weidegang. Maar bijv ook het apart buiten zetten van paarden, vroeger deden we dat 'gewoon' . Daar hadden we al een tarief op staan, maar eigenlijk past dat gewoon niet bij ons bedrijf( uitgezonderd uiteraard als je paard een blessure heeft he, dat is anders :) ) . We hebben dus de hele prijslijst doorgelopen en die herzien. Gekeken wat past bij onze visie en welke verbeteringen we daarin volgend jaar nog willen doen en wat voor prijs daar dan aan vast hangt. Die hebben we nu gecommuniceerd naar klanten( hij staat ook op de website, voor de zeer nieuwsgierige bokkers onder ons :') )

Ik vind dat altijd een spannend moment, je weet dat je er mogelijk klanten door verliest, maar niet omhoog gaan=niet investeren=niet vooruitgaan=uiteindelijk ook klanten verliezen.

Nouja, goed. Heel verhaal ter introductie. Het land:

We waren van plan iets te gaan bouwen op stal, daar hadden we redelijk voor gespaard en een offerte voor liggen. Dat is dus geen grap, in de week dat we die offerte zouden doornemen met zijn allen kwam ons ineens ter oren dat er land te koop zou komen aan onze weg. Soms geloof ik bijna niet in toeval, als dat 3 weken later was zaten we dus gewoon 'vast' aan die offerte :') :Y)

Nu hebben we dus zitten overleggen, zitten sparren, zitten rekenen( want het land was wel even een investering van een hele ander orde) .... Waar doe je goed aan?

Onze grootste zorg:
De aankomende welzijns en stikstofregels. De welzijnsregels snappen we ook echt, als we kijken naar ons eigen bedrijf zien we daarin ook echt dingen die we willen aanpassen( en ik denk in de komende jaren ook moeten) . De stikstofregels/veeregels zijn lastiger. We zien dus gemeentes die bijvoorbeeld aangeven dat er 2 GVE ( grootvee eenheden) op een hectare mogen. Stel: dat word waarheid over 5 of 10 jaar. Dan kun je je bedrijf wel opdoeken. Tot nu toe bleven de paarden ( misschien wel onterecht he) buiten schot. Wij kennen vrij veel boeren in de regio die dus echt maar een bepaald aantal dieren mogen houden, puur omdat ze te weinig land hebben. Echter zoals jullie weten moeten paarden vanaf afgelopen april ook geregistreerd staan op een bedrijf. Ik denk dat 1+1 2 is en dat het niet lang gaat duren voordat ze met die registratie ook heel makkelijk eisen aan aantal hectare grond per paard kunnen gaan opleggen.

Daarnaast is ons land laag en nat ( Zoetermeer is al 30 jaar op rij de gemeente waarin het het meest regent was afgelopen maand in het nieuws, jeej *\o/* :D :D ) dus qua druk op het land zou het wel echt een verbetering zijn.

Dus we hebben toch gekozen voor het land. Inderdaad zoals Fly High zei: Eigenlijk iets waar we 'op korte termijn' niet veel aan hebben, maar puur met het oog op de toekomst. Hopen jullie mee dat het over een jaar of 10 inderdaad de juiste beslissing blijkt te zijn :+ ?

We gaan nu dus van 12 naar 16 hectare in eigendom. Dat zijn 25 voetbalvelden en is een uitbreiding van 33% . Hier even mijn niet aanwezige tekenkunsten.

[ img ]

Oranje is al van ons( en loopt nog verder door maar dan werd het plaatje zo groot). Blauw hebben we nu aangekocht. In onze droom kunnen we ooit nog het stuk er tussen ook kopen ( want er zit nu dus 1 stuk tussen wat niet van ons is) . Dat zou natuurlijk het meest ideaal zijn :7

Het is land wat al jaren lang van eigenaar naar eigenaar of pachter naar pachter gaat en waar niet echt goed in is geïnvesteerd. Dat betekend dus kromme hekken, sloten op onlogische plekken, wellen, kuilen en onkruid :') . Dusss..... we waren bijna klaar met de projecten voor dit jaar maar we moesten met spoed wel al wat dingen dit jaar opknappen. Anders kon de kraan van mijn broer het land niet meer in ( in de winter zakt hij gewoon weg ) en is het niet klaar voor volgend jaar.

Wel lekker, want we waren ook nog de paddocks aan het opknappen en de dag en nachters komen 1 november binnen, dus we zijn weer lekker bezig met deadlines :D

Goed, hier wat foto's die misschien helemaal niet boeiend zijn haha 8-)

Mijn moeder en ik bij ons eerste ' bos' . Er zit een bos op het stuk land ongeveer zo groot als een 20x60 bak. Wat we daar nog mee moeten weten we even niet, suggesties welkom. Maar het is in ieder geval al heel erg tof om voor het eerst in je leven eigenaar te zijn van ' een bos' :')
[ img ]

Hier het eerste werk: Mijn vader die alles gemaaid en geschud heeft, het eerste hooi er af, zo kregen we wat meer zicht op hoe het land er uit zag. Veel zuring en onkruid helaas, dus ook veel stukken onbruikbaar voor nu }:0

[ img ]

Hier het land met uitzicht op onze buitenbak. Je ziet dat het hekwerk omvalt als je er tegenaan blaast en prikkeldraad is, dus alles moet vervangen :)


[ img ]

En dan komt de held in ons verhaal altijd: Mijn broer. Als je ziet wat die kan met een kraan, ik denk ook dat mensen soms onderschatten hoeveel 'groot' werk wij hebben. Uiteraard sta ik paarden binnen te doen, of staat mijn vader hooi te slepen. Maar in de uren dat wij de dagelijkse zorg door laten gaan, zorgt mijn broer ervoor dat alles zo ontzettend netjes en mooi wordt. Zonder hem waren dit soort dingen echt niet te doen.... Hier alles nog dicht, het beginnetje wordt gemaakt.

[ img ]


[ img ]

[ img ]

Duikers leggen waar nodig, het is echt enorm belangrijk bij ons dat de waterhuishouding goed is. Je wil enerzijds vers water hebben voor de paarden en voor het bodemleven, anderszijds moet alles wel echt goed liggen en netjes onderhouden worden, anders loopt alles bij ons gewoon over. Tussen de bomen door zie je de merrieloopstal liggen trouwens, voor een idee van hoe dicht het bij ons bedrijf ligt :)

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

Zo, het grootste deel van de toegang is af. Nieuw zijhek gezet( stukkie veiliger dan wat er stond) en de inrit verhard.) nu komt er over een groot deel nog grond, zodat dat gewoon weer gras wordt) . Tot het bos is nu ongeveer klaar. Dat is op de tekening ongeveer waar onze buitenbak begint( waar die oranje lijn eigenlijk begint, maar dan dus op het blauwe stuk :D ) . Daarna is gewoon allemaal grasland, daar moeten we nog even van bepalen hoe we dat volgend jaar gaan indelen/inzetten.
[ img ]

We hebben ook nog tussendoor bijna alle paddocks opgeknapt.

Hier nog een deel met oud zand en een deel met nieuw zand.
[ img ]

Hier het nieuwe zand.
[ img ]

Dit weekend doen we het laatste klusje van deze herfst. Toch nog een stuk van de merriepaddock bestraten. Die ligt er nu een jaar precies in, maar we zijn niet tevreden over dit stuk, toch maar besloten dat dus te straten.

Hier zie je hoe het eruit zag na de hoosbuiten van 2 weken terug, bizar he, is dus een jaar oud dit zand, om te janken gewoon....
[ img ]

Gister het voorbereidende werk gedaan en even een stuk afgezet.
[ img ]

[ img ]

[ img ]

Dit is vandaag, we hopen een heel eind te komen :)


[ img ]



Dus even samenvattend dit jaar, naast gewoon de dagelijkse gang van zaken om 100 pensionpaarden te verzorgen hebben we:

- Na 7 jaar de gedraineerde paddocks vernieuwd en veel geïnvesteerd in nieuw zand/droge voeten dit jaar. ( wel steeds zand toegevoegd natuurlijk, maar nu alles helemaal nieuw)
- Meer ruimte gemaakt op parkeerterrein.
- Kippenren/speelplek voor de kids gemaakt.
- Ruinenloopstal anders ingedeeld meer gestraat, waterbak erbij geplaatst en nu klaar. ( en ja jongens, we hebben bij wijze van test sinds 3 weken een slowfeeder op de buitenruif, eens kijken of dat bevalt, zal jullie op de hoogte houden! )
- Merrieloopstal toch nog een stuk extra bestraat( word nu gedaan as we speak)
- Nieuw land gekocht en gebruiksklaar gemaakt.
-Shetlanderland verbeterd.

Helaas nog even niet af:
-oefentrailer

Naast de oefentrailer staan er wat kleinere klussen nog op de rit. Zo hadden we een nieuwe poetsstang gemaakt, diep in het beton geboord. We hebben echter 2 Schwarzwalder Fuchsen in pension sinds kort die een heel sterk halster hadden, schrokken en gingen hangen. Die beesten zijn gebouwd om een boom door het bos te trekken denk ik: Trokken zo de poetsstang uit de grond samen :') . En dan zit bij ons iets echt niet vast met 1 schroefje he. Dus daar zijn we nu ook een andere oplossing voor aan het zoeken.

En dan hopen we in de winter eigenlijk even een beetje rustig aan te kunnen doen.

De klussen voor volgend jaar staan alweer op de planning( we hadden die al in gedachte maar we hebben besloten die door te schuiven). Die klussen zullen vooral gericht zijn op een aantal welzijnsverbeteringen voor de andere paarden dan de loopstal paarden ( dus de dag en nacht paarden en de paarden die in de boxen/land/paddocks verblijven). Dus volgend jaar weer nieuwe projectjes.

Hoop dat jullie het een leuk topic vinden, het is misschien veel zand en gras en niet zo boeiend denk ik dan :o . Maar het geeft wel een reëel beeld denk ik van een pensionstal, het valt stagiaires toch vaak tegen, helaas zijn er dagen dat we allemaal minder paarden zien dan we zouden willen in de familie zeg maar. Dan zijn we een hele dag bezig met klussen, of met RVO registraties o.i.d.

Dan moet ik mezelf om 18.00 nog een herinneren aan het feit dat ik ook gewoon een paard heb *D

Heb je vragen: Stel ze gerust!

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-21 10:34 



 
Profiel   

Wow proficiat! En jullie hebben echt een gouden familie zo te zien, iedereen zijn of haar eigen kennis en vooral kunde.

Ondanks of dankzij (??) dat het veel zand en gras is, juist heel leerzaam. Het geeft juist dat stukje inzicht dat je mist als je enkel je paard "komt knuffelen" op stal.

Doen jullie alles echt enkel met (aangetrouwde) familie? Of huren jullie ook derden in?

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-21 10:53 



 
Profiel   

Qua bosje, shetlandland tot blessure paddock maken en de shetten (wel bomen beschermen) in het bos laten? Paar paadjes er door, wat hooinetjes en ze hebben zat reden om zich te vermaken en niet vet te worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-21 10:59 



 
Profiel   

Wat vind het waterschap van al dat graafwerk?

Ik zit even te kijken op de legger watergangen (voor de liefhebbers: https://rijnland.maps.arcgis.com/apps/w ... 3f80ae8f9f ) en dan geldt daar een vrij hoge onderhoudsstandaard voor de sloten rondom jullie percelen.

Mag je daar aanpassingen/wijzigingen op uitvoeren? Hoe werkt dat bij jullie?

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-21 11:10 



 
Profiel   

Avontuurlijk hoor! Ik denk dat het een prima keuze is en goed te begrijpen voor iedereen.

Hier liggen in een vrij klein bosje (maar, even nagekeken en dus wel 4 keer zo groot, namelijk 40x120 meter) een uitstaprondje, een paar boomstammetjes en een paar van die trimbaan-dingen (voor mensen dus.)
En af en toe worden er pony's in het bosje gezet in plaats van in de weide. (Maar hoe en wanneer weet ik niet.)

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-21 11:16 



 
Profiel   

ruitje schreef
Naast de oefentrailer staan er wat kleinere klussen nog op de rit. Zo hadden we een nieuwe poetsstang gemaakt, diep in het beton geboord. We hebben echter 2 Schwarzwalder Fuchsen in pension sinds kort die een heel sterk halster hadden, schrokken en gingen hangen. Die beesten zijn gebouwd om een boom door het bos te trekken denk ik: Trokken zo de poetsstang uit de grond samen :') . En dan zit bij ons iets echt niet vast met 1 schroefje he. Dus daar zijn we nu ook een andere oplossing voor aan het zoeken.


Neem je bij zulke dingen ook de volledige investering op jezelf?
Want investeringen die je doet voor de algemene verbetering van de stal lijkt me nog iets anders dan een investering die je in principe voor een enkeling doet. Hoe ver ga je daarin?
Ik vraag dit ook een beetje voor mezelf, want ik zou graag een aanpassing doen in het weiland voor mijn paard en ik weet niet zo goed wat ik kan of mag verwachten van de staleigenaar hierin. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-21 11:19 



 
Profiel   

Ik blijf het een super interessant topic vinden. Mooi zoals jullie bezig zijn. :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-21 11:58 



 
Profiel   

heel mooi,heel leerzaam om te zien hoe het ook kan.
+:)+

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-21 12:21 



 
Profiel   

Juist super interessant, gras en zand. En gefeliciteerd met het land! Het bosje zou ik toegankelijk maken voor eigenaren om met hun paard in te wandelen/werken of ik zou het gebruiken als schuilgelegenheid voor paarden 24/7 in de naastgelegen weide.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-21 12:45 



 
Profiel   

Ik vind het ook heel interessant om te volgen. De eigenaren van mijn pensionstal zijn ook bezig met kleine en grote investeringen/opknapklusjes na een lange periode van mager/miniem onderhoud (waarom precies weet ik niet en maakt mij ook niet uit, ik bedoel het niet negatief maar je ziet gewoon aan de accommodatie dat het niet is gebeurd zeg maar) en dat vind ik ook heel leuk om te zien. Zo hebben ze net de wasplaats aan mijn kant van de manege opgeknapt, súper blij mee!

Ik ben heel benieuwd hoe het jullie verder vergaat, ik vind het een heel bewondernswaardige aanpak zoals jullie het doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-21 12:55 



 
Profiel   

Wij doen echt heel veel met familie en vrienden. Uiteraard huren we ook in als het nodig is maar des te meer we daar op kunnen besparen des te beter :o

Ik zal eens kijken hoe de bodem van het bos is als we het wat bijgewerkt hebben, kijken of we er wandelpaadjes of shetpaadjes in kunnen maken :+ . Vooralsnog is er de laatste jaren niks aan gedaan dus nu is het een oerwoud haha :D

We dachten ook nog aan een crossbos, of een uitstrooibos( haha dat is een grapje natuurlijk :') )

Ikke, dat hangt er vanaf,niet alles mag weet ik maar wat wel en niet weet ik niet hoor?

Dat is echt de afdeling van mijn broer. Ik pb je even waar hij werkt nog buiten de deur, dan begrijp je waarom ik mij daar geen zorgen om maak maar dat zet ik ff niet openbaar :)

Die onderhoudsstandaard veeg ik mijn derierre mee af. Wij hebben de laagste 10% in onze polder. En wettelijk gezien mag dat onderlopen. Wij lopen dus altijd onder, ondanks wat we zelf doen.

Hier, ons land 2 weken geleden,omdat ze druk bezig waren in Gouda met overstromingen was het gemaal niet op tijd aangezet. Sta je dan met al je onderhoud, greppeltjes en slootjes.... Als ze het gewoon niet wegpompen komt het via de greppels dus je land op lopen...


[ img ]

Ja zeggen ze dan: we voldoen aan de wettelijke norm. Dat wij altijd precies onderlopen is dan maar jammer....

@Gini, een poetsmuur is voor alle klanten natuurlijk. Heb je een voorbeeld van waar jij aan denkt? Wij kijken wel naar waar 'vraag' naar is? Dus een hele grote investering voor 1 paard doen wij ook niet snel?

Verder weer bedankt voor de leuke reacties!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-21 13:11 



 
Profiel   

Vandaag is mijn broer kneiterhard bezig geweest en ligt het straatwerk er in.

Vanuit de ingang van de stal.

[ img ]


[ img ]



Hier rechts moet nog even wat verbonden worden aan de stal maar verder is het af.

Hier kijk je zeg maar aan tegen de ingang van de loopstal vanaf de buitenruif.
[ img ]

Daar hadden ze echt hun 'loopstuk' . Ze lopen veel in/uit de stal en dan naar de ruif.

Dit zandstuk gebruiken ze eigenlijk meer om te liggen/staan soezen/afzonderen.

[ img ]

Deze merrieloopstal bestaat deze week nu precies een jaar. Ik denk echt dat je, als je zoiets maakt, er ook echt 2 jaar oid voor moet uit trekken om zeg maar je 'werkzaamheden' aan te passen aan de gewoontes van de dieren. Wij hadden bijv. echt niet zoveel willen straten, is nooit ons plan geweest. Maar na een jaar blijkt gewoon echt dat ze dat stuk zo intensief gebruiken dat het niet te doen is anders.

Ik ben heel erg benieuwd hoe het nu deze winter 'houd' in zowel de merrie als de ruinenloopstal. Zou het heel erg fijn vinden ( voor ons qua investeringen en werk...en voor klanten zodat je 'weet in wat voor concept/loopstal je paard staat' ) als we straks na 2 jaar kunnen zeggen: dit is hoe wij een loopstal vinden werken.

Dan kunnen we alles wat we hier 'uitgedokterd' hebben ook weer toepassen.

Ik lees in veel topics mee waarin er word gezegd dat mensen niet snappen dat pensionstalhouders de overstap niet maken, maar het is echt best een zoektocht hoor :o . Besta je al meer dan 30 jaar, ben je toch echt gewoon 1,5 jaar het wiel aan het uitvinden :') . Alhoewel het misschien op droge grond wel makkelijker is hoor, wij zitten ook gewoon op een stomme plek :+
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-21 16:55 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 49 van de 63 [ 1575 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52 ... 63  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen