Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 63 [ 1575 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 63  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

 
Profiel   

Heel vaak lees je op Bokt : ' Waarom stappen pensionstalhouders in de randstad niet over naar natuurlijk paardenhouden? '
Er werd dan soms ook best wel wat ingevuld over het hoe en waarom :+ .

Ik dacht misschien leuk om te laten zien hoe wij het hebben gedaan en waar we tegen aan liepen.

Allereerst is de opvolging in ons bedrijf op orde. Zowel ik als mijn broer gaan het overnemen. Mijn vader en moeder zijn in de 60. Of je deze stap nog gaat nemen als je dan geen opvolging heb?

Omdat ik er heel erg in geloof dat 24/7 buiten in de winter( we bieden het al aan in de zomer) de toekomst is hebben we besloten deze nieuwe schuur als pilot te zien. We bestaan als pensionstal al 31 jaar maar dan met boxen, land en paddocks.

[ img ]
Hier zie je waar de oude schuur stond, het was dus herbouw. Echter hebben we een vergunningstraject gehad van in totaal meer dan 5 jaar. Voordat we de eerste paal konden slaan zat er al een investering in de schuur daar word je eng van... Best frustrerend om dan te lezen dat pensionstalhouders niet willen. Wij wilden heel erg graag :+

[ img ]

Hier zie je de basis van de schuur. Mijn broer en ik zijn de ideale combi. Ik weet veel van paarden en hij kan alles maken. De bedoeling was dan ook om een schuur te maken waar en paarden in konden en waar hij in kon sleutelen en repareren, dit scheelt ons veel kosten in de toekomst! Je ziet de 2 delen al in de fundering.


[ img ]

[ img ]


Vanaf hier word het echt een schuur. Hij is hoog zodat we boven in opslag kunnen maken van materialen( bijv schrikdraad, waterbakken e.d. ) . Met een grote stal heb je daar een hoop van :)

[ img ]

Hier het deel van de werkplaats.
[ img ]


En hier het deel van de loopstal :)

[ img ]

Al het binnenwerk hebben we zelf gedaan, scheelde veel in de kosten. Hier de muur metselen tussen de stal en de werkplaats :) .

[ img ]

Deze foto is genomen op het ' binnenplafon' van de stal. Boven op de stal is dus de opslag. Heel erg fijn dat de werkplaats zo hoog is dat zelfs de kraan naar binnen kan om gerepareerd te worden als dat nodig is :)

[ img ]

Hier de toen nog lege ingang van de loopstal.

[ img ]

Dat zijn uiteindelijk 2 ingangen geworden :D

[ img ]

Het buitenhekwerk en de buitenruif. Alles van Patura die gelukkig heel goed meedachten. Het was soms best puzzelen omdat je als pensionstal heel erg bezig bent met het feit dat andere mensen hun paard eruit gaan halen, of dat het veilig moet zijn bij gedonder. Zeker als je dit concept voor het eerst doet levert dat soms best wat discussies op.
- Ga je voor 1 brede ingang met meer wind of 2 ingangen met minder wind?
- Doen we flappen voor de deuren of niet?
- Maken we het hek zo dat ze niet het erf af kunnen als ze het open laten staan?
-Hoeveel paarden doen we er in en hoeveel voerplekken dan?
- Oh ' Marie' wil haar paard in de loopstal, maar dat is een draak in de groep, doen we dat?


We hebben als familie elke 2 weken ' vergaderd' om alles te bespreken, was best lastig soms omdat je alle 4 andere meningen hebt. Ben dan ook best trots dat we het als famillie voor elkaar hebben gekregen :D

[ img ]

De bovenlaag van de paddock er af, er ligt al drainage in, je ziet dat de onderlaag droog was.

[ img ]

Nieuw zand er in...


[ img ]

Opstrooien, ruwvoer erin en dan eindelijk...

[ img ]

Dag 1 van de loopstal:



Ik voel mij heel erg trots, deze loopstal is echt ' mijn kindje' en de werkplaats die van mijn broer. Dat je dit kan neerzetten, is echt een droom :)

Mocht je vragen hebben over de bouw: stel ze gerust( dan moet ik dat even aan mijn broer vragen :') ) . Vragen over het hoe en waarom van de loopstal kan ik beantwoorden haha :+


Laatst bijgewerkt door ruitje op 04-03-20 11:59, in het totaal 2 keer bewerkt
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-03-20 11:55 



 
Profiel   

Ferm!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-03-20 11:56 



 
Profiel   

Zo ontzettend jammer dat jullie net iets te ver voor mij zitten, het ziet er prachtig uit!

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-03-20 11:58 



 
Profiel   

Wauw super gaaf! Sta je ook al op de kaart van het nieuwe paardenhouden? Daar worden alle 24/7 buiten stallen op verzameld

Edit ik zie dat t ook op die facebook stond haha

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-03-20 11:59 



 
Profiel   

Mooi gemaakt!

Ik ben wel heel benieuwd naar wat de uitkomst was van de vergadering in hoeveel paarden er staan?
Hoe groot is dat stuk?
En hoe doe je dat met de draak van Marie?
Toch maar tegen Marie zeggen, jou paard niet, of toch maar kijken hoe het gaat?

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-03-20 12:02 



 
Profiel   

Heel erg mooi! Tof dat jullie de stap hebben gezet. Ik denk dat veel penionklanten er blij mee zijn :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-03-20 12:04 



 
Profiel   

Hoe lossen jullie dat op om krachtvoer te geven?

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-03-20 12:04 



 
Profiel   

Mooi hoor!
Grappig om te zien dat ze nog even het lef moeten krijgen om hun hoofd door het voerhek te steken.

Is dit een groep paarden die elkaar al kent en komen ze van je bestaande klanten die eerder een box hadden?

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-03-20 12:15 



 
Profiel   

Leuke reacties! Ik zal proberen op alles antwoord te geven!

We staan inderdaad op die kaart, we hebben ook veel gehad aan die Facebook groep. Zijn via daar eerst bij wat andere stallen gaan kijken.

Het ' probleem' waar we tegenaan liepen is dat veel stallen of pensioen of opfok hadden, of een track met vooral prive paarden. Wij hebben natuurlijk pensionpaarden van alle leeftijden. Dus ook onderwerpen als: dekens, ijzers, halsters, hoe gaat dat als ze de groep uit moeten? Daar moet je allemaal een ' visie' over vormen.

We hebben 2 informatieavonden gehouden op stal, daarin hebben we uitgelegd dat het een pilot is, dus dat dingen nog kunnen veranderen, maar wel genoemd volgens welke basisregels we het nu gaan doen.

Dat was best lastig, want je kiest dan voor ' de groep ' , dus je maakt een groepsvisie en daar passen niet alle pensionpaarden in zeg maar :) .

Uiteindelijk hebben we tegen 2 paarden gezegd dat die er niet in konden( vanwege verschillende redenen, niet het draak zijn eigenlijk :+ ) . Terwijl we wel nog plek hebben voor 2. Voelt best stom om dat te doen, want je gunt het de klanten en die paarden ook. Dat tegen die klanten zeggen vinden we denk ik het stomste wat we hebben moeten doen :o .

We hebben sowieso tegen alle klanten gezegd dat ze tot 1 april terug mogen in hun eigen box, mochten wij of de eigenaar vinden dat het paard toch niet past in de stalling :) . Zijn dus allemaal bestaande klanten, maar de paarden komen wel uit verschillende groepen.

Krachtvoer hebben we dus ook heel erg naar gezocht of we dat wel of niet zouden doen, we hebben voorlopig besloten dat niet te voeren. Heb daar eigenlijk geen klachten over gehoord tot nu toe, maar kan mij voorstellen dat het voor sommige mensen een reden kan zijn om niet bij ons te willen staan :)

Zal zo even een provisorische plattegrond plakken. Qua hoeveel paarden we erin zouden doen hebben we op internet deze richtlijn aangehouden:

https://www.nhk.nl/artikelen/groepshuis ... en-houden/

https://verenigingeigenpaard.nl/kennisb ... /loopstal/

[ img ]


Laatst bijgewerkt door ruitje op 04-03-20 12:22, in het totaal 2 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-03-20 12:19 



 
Profiel   

tiwi1969 schreef
Mooi hoor!
Grappig om te zien dat ze nog even het lef moeten krijgen om hun hoofd door het voerhek te steken.

Is dit een groep paarden die elkaar al kent en komen ze van je bestaande klanten die eerder een box hadden?


Ja he! Dat durven ze nog niet en de waterbak is ook nog eng :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-03-20 12:21 



 
Profiel   

ik ben wel benieuwd wat je dan als pensionklant betaald in de maand voor je paard?
zie soms best mooie stallen, maar er word zoveel geld gevraagd dat het voor mij totaal niet haalbaar zou zijn..
dit van jou ziet er ook allemaal prachtig uit :j

wij geven trouwens voor de “weidepaarden” ook geen krachtvoer.
dat mogen de eigenaren zelf geven als ze komen

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-03-20 12:23 



 
Profiel   

Ik heb het best goed kunnen volgen en uiteraard erg lang bij jullie gestaan. Maar wat gaaf zeg. Hier mogen jullie ook zeker trots op zijn. En fijn dat je broer eindelijk zijn verdiende werkplek heft.
Dat het maar een groot success mag worden maar ik kan mij niet anders voorstellen. *\o/*

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-03-20 12:31 



 
Profiel   

Ik moest zo lachen om die vos aan het eind van het filmpje...

"Kom, laat me u even uit uw halster helpen. Alstublieft" :=

Prachtig pand, bijna jammer om er van die smeerpoetsen van paarden in te laten :)

Mooi initiatief! Veel succes met de pilot.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-03-20 12:32 



 
Profiel   

Ook over het stalgeld hebben we heel wat vergaderingen gehad haha :+.

Ik heb zelf ooit op Bokt dit gevraagd:

[VSW] Minder willen betalen voor loopstal&24/7 buiten

Daaruit bleek dat de meeste mensen toch wel verwachten minder te betalen voor een loopstal.

Bij ons betaal je voor all-in in een gewone box 405 en dag en nacht op het land 230.

Wij hebben besloten dat tarief toch ook door te trekken naar de loopstal. 405 als je hem zomer en winter in de loopstal doet en 230 als je hem van mei tot einde weideseizoen dag en nacht in het land doet.

Was voor ons best spannend, omdat de tendens leek dat mensen minder willen betalen. Maar in onze regio is de combinatie van veel buiten in de winter en een binnenbak er bijna niet.

We hadden vol kunnen staan, maar hebben nu nog 2 lege plekken omdat we nee hebben gezegd tegen 2 klanten. Ik ben benieuwd of dit nu nieuwe mensen aantrekt, dat is natuurlijk wel de bedoeling :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-03-20 12:35 



 
Profiel   

Helemaal super toch.

Zowiezo snap ik dat paarden op stal zetten zowiezo niet. Het is heel arbeid intensief en kost veel geld al dat stro en uitmesten. Wel is mooi verdien model voor eigenaar.

Hier staan ze 24h buiten, af toe weiland slepen en van land veranderen en dat is het. Scheelt gigantisch werk en kosten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-03-20 12:36 



 
Profiel   

Boras schreef
Ik moest zo lachen om die vos aan het eind van het filmpje...

"Kom, laat me u even uit uw halster helpen. Alstublieft" :=

Prachtig pand, bijna jammer om er van die smeerpoetsen van paarden in te laten :)

Mooi initiatief! Veel succes met de pilot.


Hahaha, ja he! Zo kalmpjes en daarna trots haha! Waarschijnlijk ziet het er na een jaar iets minder nieuw uit ja :+

nikkielvis schreef
Ik heb het best goed kunnen volgen en uiteraard erg lang bij jullie gestaan. Maar wat gaaf zeg. Hier mogen jullie ook zeker trots op zijn. En fijn dat je broer eindelijk zijn verdiende werkplek heft.
Dat het maar een groot success mag worden maar ik kan mij niet anders voorstellen. *\o/*


Lief bericht <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-03-20 12:38 



 
Profiel   

Ik heb altijd wel wat moeite met dat men meent dat 24/7 goedkoper zou moeten zijn. Het ligt echt aan de faciliteiten. Een weide met een hutje is qua (onderhouds)kosten minder hoog dan bujv jouw plek.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-03-20 12:43 



 
Profiel   

Blussem schreef
Helemaal super toch.

Zowiezo snap ik dat paarden op stal zetten zowiezo niet. Het is heel arbeid intensief en kost veel geld al dat stro en uitmesten. Wel is mooi verdien model voor eigenaar.

Hier staan ze 24h buiten, af toe weiland slepen en van land veranderen en dat is het. Scheelt gigantisch werk en kosten.

het 24/7 buiten is net veel meer werk voor een pensioneigenaar.
Als ik kijk bij mij, ik heb er maar 3.
Paarden 24/7 op stal, dan zou ik aankomen, in een droge omgeving mijn stallen uitmesten (10 minuten per box) en een plak hooi in de ruif gooien = 30 minuutjes werk en dan zou ik ze nog elk een halfuur kunnen trainen.

Nu heb ik ze dag en nacht buiten met een afdak, paddock, weides en hooiruif.
ik vul een keer per week de ruif = 1 uur werk/wk
ik mest iedere week de weides uit = 2 uur werk/wk
ik mest iedere dag de paddock en afdak uit = 0.5 u / dag
ik geef iedere dag 2 netten voordroog = 0.5 u per dag.
Hier zit ik dus al aan anderhalfuur per dag gemiddeld om hooi te voeren en uit te mesten.
Los van de dingen die ze mollen, omheiningen nakijken, etc.

Dus trek dit door naar meer paarden (meer paarden op een paddock = meer mest, maar ze lopen er ook doorheen= meer werk om uit te mesten. waar je met boxen vaak gewoon de drollen wipt en opstrooit of eens per week de boel leegtrekt met een machine.)

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-03-20 12:45 



 
Profiel   

ik geloof zeker dat hier een markt voor is. het moet wel bij je passen. als pensionhouder, maar ook het soort klanten dat je zo aantrekt moeten je liggen.

ruitje schreef
Daaruit bleek dat de meeste mensen toch wel verwachten minder te betalen voor een loopstal.

Bij ons betaal je voor all-in in een gewone box 405 en dag en nacht op het land 230.


Wat is voor jullie de kostprijs voor een individueel paard in deze loopstal? Zijn jullie daarmee goedkoper uit dan een paard in een reguliere box?

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-03-20 12:48 



 
Profiel   

@duhelo
24/7 op stal is natuurlijk ook niet meer normaal toch zo in 2020 :+

Ik heb ze in de nacht op stal, maar overdag in de wei, maar naast stallen doen, zal weideonderhoud ook steeds moeten gebeuren. Dat niet alles een natte kleffe zooi word.
Al de dingen die jij noemt als netten vullen enz moeten ook gewoon.
Ik heb ze jaren lang 24/7 buiten gehad maar ik vond dat echt minder werk. En het tijdstip waarop is minder belangrijk.
Maar door verschillende voer behoeftes en behoeftes aan rust ben ik weer terug gegaan naar de nacht op stal.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-03-20 12:51 



 
Profiel   

Wat een mooi plekje hebben jullie gecreëerd Ruitje! Hadden we jouw stal 18 jaar eerder maar 'ontdekt', toen wij nog in de Randstad woonden. Wat een ellende qua uitloop naar buiten op pensionstallen daar, wij zijn uiteindelijk voor de paarden maar naar Drenthe verhuisd en hebben ze nu aan huis, 24/7 buiten.

Nog even een compliment voor de hoeveelheid hooi voor de voerhekken! Zo'n hoeveelheid zie je ook maar weinig áls ze dan veel buiten staan.
Ik kan eroverheen gelezen hebben, maar hoeveel paarden heb je er nu op staan? Hoe doe je het met de dominante paarden die de onderdanige niet of minder bij het hooi laten?

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-03-20 12:54 



 
Profiel   

Ziet er goed uit. Ben benieuwd hoe het bevalt.
Heb je ook nog gewone boxen of ga je over naar volledig loopstal?

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-03-20 12:59 



 
Profiel   

Hoeveel paarden staan er nu?En is je stal echt maar 90m2? Hij lijkt zo groot.
Mijn stal is 200m2 ik heb 7 soms 8 paarden in pension . Ik voer wel kracht voer en zet ze daarvoor allemaal apart. In het begin kocht ik voer maar het was wel een gezeur wie wat wilde voeren,nu laat ik iedereen zelf eten kopen. Dat vraagt wel weer meer opslag.
Ik zou ook graag zo'n rek in de stal willen om hooi te voeren,maar ik durf niet goed omdat ik bang ben dat er 1 in vast komt te zitten.Heb je daar onderzoek naar gedaan? Weet je hoe breed het stukje tussen de spijlen is?
Je ziet wel vaker dit systeem ik vind het wel mooi.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-03-20 13:02 



 
Profiel   

He tof ze staan er in.
Nu moeten we helemaal een x die kant weer opkomen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-03-20 13:03 



 
Profiel   

Wauw dat ziet er heel mooi uit!
Dat zou ook wat voor mij kunnen zijn, hoewel ik nu paardloos ben en voorlopig ook blijf.

Jullie hebben er duidelijk veel energie en werk in gestopt om alles zo goed mogelijk te laten gaan.
Good job!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-03-20 13:07 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 63 [ 1575 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 63  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen