Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nadiine__x

Berichten: 2799
Geregistreerd: 02-11-12
Woonplaats: Espel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 10:34

Ruitje, mag ik vragen waar jullie die buizen van de voerrekken van de inloop stal vandaan hebben?

Het is echt heel mooi worden! Snap dat het jullie kindje is! <3

Popstra
Berichten: 13759
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 10:41

Mooie stalprijs Ruitje!
Ik vind ook dat veel stallen te weinig rekenen. Het is net of ze stil zijn blijven staan in de tijd met hun prijzen terwijl de klanten steeds meer wensen hebben.
En of ze nu 24/7 in een groep staan of individueel maakt niks uit, ze schijten net zo veel!

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Re: Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 13:05

Schijten EN eten net zoveel.

Prijzen in mijn regio zijn erg laag en de prijs die Ruitje vraagt krijg je hier niet vol.
Maar eigenlijk is dat inderdaad absurd met alleen al de tijd die het kost.
Het is toch een 24/7 verantwoordelijkheid.

olijf

Berichten: 1485
Geregistreerd: 27-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 13:17

Het hoofd van mijn vos is dan ook te groot denk ik :+
Paard zal in zijn geheel te groot zijn :') vrees ik, maar vind het super dat jullie
de stap nemen om deze opzet te proberen, is toch lef hebben vind ik!!
Kleinschalig voor jezelf is zo anders en dan kan je alles zelf regelen en zijn
de paarden ook van jou.
Wordt even anders als je de verantwoording over andermans paarden hebt.
Jullie stal prak me hiervoor al aan, kan je niet paar km's deze kant op verschuiven??
Ik zie op tegen de reistijd.....Verder had ik allang langs geweest anders. En dan niet eens zozeer voor de loopstal, al zou het misschien op termijn best een optie zijn. Maar vind je gewoon een leuk wijf met de juiste instelling en visie voor je klanten en paarden. Heel knap *\o/*

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 13:38

_Penotti schreef:
Schijten EN eten net zoveel.

Prijzen in mijn regio zijn erg laag en de prijs die Ruitje vraagt krijg je hier niet vol.
Maar eigenlijk is dat inderdaad absurd met alleen al de tijd die het kost.
Het is toch een 24/7 verantwoordelijkheid.


Maar dat komt door de mensen. Niet door de stallen.

Het is belachelijk dat iedereen maar denkt dat hij een paard mag bezitten, terwijl je eigenlijk niet voldoende voor goed onderhoud kan betalen.

Het is inderdaad gewoon 24/7 zorgen, eten, drinken, mesten, onderhoud. Maar meeste mensen hebben geen idee wat dingen kosten en willen alleen per se een stalling met al hun eisen voor hun budget.

xSagan
Berichten: 664
Geregistreerd: 27-08-15

Re: Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 14:24

Herkenbare stal, mijn eerste verzorgdpaard heeft bij jullie gestaan. Gaaf om de verandering dan te zien. Veel succes in de toekomst!

Miran

Berichten: 4454
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 14:36

Leuk om zo te zien en lezen hoe jullie het aangepakt hebben!
Ik zit in dezelfde regio op een gehuurd stukje, wij hebben eerder de paarden overdag in de paddock, s nachts op stal gehad in de winter, nu sinds vorige winter 24/7 in de paddock met schuilstal. Ik had twee paarden die erg netjes waren op stal, nu met verregende/vertrapte mest in de paddock en meer hooinetten vullen heb ik er wel duidelijk meer werk van. Ook de kosten zijn hoger, maar we zijn tegelijkertijd ook van voordroog naar hooi over gestapt dus die vergelijking is niet helemaal eerlijk. Wel merk ik dat de paddocks meer onderhoud nodig hebben, dat is echt wel een kostenplaatje, en ook tijdsintensief.
Verder hebben wij merries en ruinen gescheiden, hangen twee maal daags nieuwe hooinetten op waardoor ze redelijk onbeperkt hebben. Wij doen wel alles zelf verder, doe-het-met-elkaar stal met beurten, klusdagen en eens extra vegen oid. Krachtvoer voert iedereen voor zich, door de verschillende voerbehoeftes en ons schrale hooi wordt er bijv best wat bietenpulp ed bijgevoerd. Medicijnen die twee keer daags moeten geven we wel in de hooivoerbeurten, evt zetten we dan een paard apart. Verder zetten wij niet in op bitloos, dekenloos ofzo, hoefijzers zijn wel lastig.

Phrono

Berichten: 8940
Geregistreerd: 06-01-05
Woonplaats: Friesland

Re: Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 14:41

Wat een mooie leefruimte voor de paarden hebben jullie er van gemaakt. Leuk om de voortgang te zien zo!

ruitje

Berichten: 12318
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-20 15:09

Weer een hoop dingen om te beantwoorden:

@Wildgirl: Qua land: 80 paarden op 12 hectare is goed te doen in de zomer. Een deel gaat niet, of maar 2 uur het gras op en blijft op de paddock. We houden er denk ik zo'n 50 a 60 over in de groepen. Een deel loopt dag en nacht en die weiden we om of voeren we ruwvoer bij aan het einde van het seizoen.

Degene die om 17.00 binnen komen krijgen uiteraard gewoon ruwvoer.

Ik heb nu ook het formaat van de paddock goed gefilmt. Ik vind dat een prima formaat, ze kunnen rennen springen en gek doen zonder dat ze zo weer bij het lint zijn.

@Carina :qua paard pakken: Wij hebben dus wel het hek zo gemaakt dat hij openklapt tegen een boxrij aan. Stel je dus voor dat ze allemaal mee naar buiten willen dan staan ze op een verharding opgesloten en kun je ze weer terug jagen. We hebben dit bewust gedaan omdat we toch alle risico's zoveel mogelijk willen uitsluiten en we afhankelijk zijn van anderen.

@ Nadine: Alle buizen/hekwerk komen van Nedlandic, die levert Patura :) .

@Olijf: Haha ik ben heus niet altijd een leuk wijf hoor, ik weet zeker dat er ex klanten rond lopen die mij niet leuk vinden :') . En we zijn met zijn vieren, dus je zal het ook met de rest moeten doen. Maar ik heb een achtergrond in het management en in het middelbaar onderwijs, dus van de 4 kan ik het allemaal het leukste brengen denk ik( ookal is het geen leuke boodschap, zoals ik al zei: tegen iemand zeggen dat haar paard er niet in mag vind ik ook echt gewoon stom om te doen :o ) . We hebben allemaal onze rol in de VOF en soms ben ik toch echt heel erg blij dat mijn vader er nog is, die is recht voor zijn raap en met 80 vrouwen op het erf kan dat ook geen kwaad haha :+ . Ik hoop dat het mij ook lukt op mijn manier later, dat mensen mij een fijne pensionstalhouder vinden maar het ook lukt mijn eigen grenzen te bewaken :)

@XSagan: Leuk, welke was dat en hoe lang geleden?

@Miran: klinkt als een leuk plekje! Wij hebben vroeger ook wel meer doe het zelf opties aangeboden, maar dat gaf ook wel heel veel gedoe onderling :o

Ik heb dag 2 gefilmd. Er zit al een deuk in de stal :') . Daar gaat de nieuwigheid haha! Er ligt veel stro buiten maar we hadden expres heel hoog opgestrooid zodat ze minder zouden rennen in de stal, misschien word dat dus nog minder en anders doen we er een bezem voor.

We zien vooral rust, wat op de film te zien is is in 30 min gefilmd ongeveer. Ik zie vooral veel natuurlijk gedrag, met soms een klein dingetje betreft de rangorde :)

Wat ons opvalt:
- Ze willen niet allemaal de hele tijd eten, ze eten wat, staan wat, kroelen wat, lopen even de paddock in. Vooralsnog lijkt het daarom alsof er minder ruwvoer verbruikt word dan wanneer ze op stal staan. Dit moeten we nog wel aankijken want ze zijn nu nog niet helemaal ontspannen en thuis.
- Ook de onderste in rang( de Tinker) krijgt goed tijd om te eten omdat ze dus niet allemaal constant staan te eten.
-Ze vinden het leuk om voerplekken af te wisselen, we hadden gedacht dat ze meer 1 plek zouden claimen en daar de hele dag zouden staan.

Op het filmpje zie je dat we de buitenruif voor het eerst gevuld hebben vandaag, hadden we gister nog niet gedaan omdat we bang waren dat daar dan een opstopping in komt. Ook dat viel mee, was niet dat ze daar allemaal op af doken ofzo. In de buitenruif kan ook gewoon mechanisch een baal, dus straks hebben we qua ruwvoer vullen echt weinig werk!


ruitje

Berichten: 12318
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-20 15:15

Voor de geïnteresseerden dit is dus de andere helft van de schuur, je kijkt nu tegen de binnenmuur van de stal aan.

Afbeelding

En de deuk, na 1 dag al he, niet oke :+

Afbeelding

ruitje

Berichten: 12318
Geregistreerd: 29-06-03

Re: Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-20 15:21

Voor wie het boeiend vind de samenstelling van de groep nog:
De grote KWPNer die op 1.50 even 1 op zijn plek zet is de leider.

Verder dus 1 tinker, 1 ijslander, 3 dravers en 1 ik denk NRPS'er( of kleine KWPN'er, durf ik niet te zeggen :) ) .

De groep is dus ook heel erg wisselend. Ben benieuwd hoe dat gaat lopen qua voerbehoefte :)

MyWishMax

Berichten: 25322
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 15:26

Oh wat zonde! Wel heel mooi dat hout met die donkere delen :+:

Leuk concept, ik houd jullie in de gaten want je zit vrij dichtbij.

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 15:28

Ik vind het heel mooi.
Wel zou ik bang zijn dat er een knaagkanarie tussen zit die eens lekker de tanden zet in die balken :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 15:30

Mag ik weten wat voor stal ondeugd het geweigerde paard heeft en waarom je het paard daarom weigerd?

Miran

Berichten: 4454
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 15:30

Soms is het ook wel gedoe, we zijn straks met 7 paarden van 6 eigenaren, belangrijk is dus wel om mensen te hebben die hetzelfde denken over de manier van paarden houden. Maar we staan nu 9 jaar zo en het gaat eigenlijk heel goed!

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 15:31

Oeps. Deukje. De stal is dus definitief ingewijd :Y)

Leuk groepje zo !

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 15:38

De combinatie aan eigenaren zijn het lastigst inderdaad.
Het toppunt wat ik meegemaakt heb is dat een stalgenoot haar beklag deed dat mijn paard vaak voor de uitgang stond te staan en niet weg ging als ze sjoe sjoe zei.
Ik heb haar laten zien dat ze heus gewoon opzij gaat voor normale druk of anders even en tik met uiteinde van het touw als het niet anders gaat omdat je er onhandig voor staat). Paard deed ook niet boos of zo maar stond daar nou eenmaal. Dat kon ze niet accepteren om dat zo te doen....dus daarmee moest ze helemaal omlopen naar een andere uitgang. Wat had ze dan voor oplossing verwacht, een sjoe sjoe training :?
Laatst bijgewerkt door Sizzle op 05-03-20 15:40, in het totaal 1 keer bewerkt

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 15:39

Mooi opgezet. Ik zou wel al heel rap kijken naar een net voor de buitenruif ivm hooi-zand mix anders. Niet alleen om zand eten te voorkomen, maar het levert ook flink bagger op en dus sneller zand moeten vervangen/aanvullen. Patura heeft daar passende ringen voor met schepnet vorm net er aan met verschillende maaswijdtes. 4cm slowt weinig, maar voorkomt wel verspilling. Kleiner kan zeker al werkt dat beter met echt hooi ipv voordroog (wat makkelijker aan elkaar plakt en dan in een maas klem komt te zitten (met bijten, trekken en kapotte netten tot gevolg), hooi breekt makkelijker en is losser = meer grazend eten). Al zal je er altijd exemplaren bij hebben die grote hap net + hooi nemen en dus snelle(re) slijtage tot gevolg hebben.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 15:42

Ow, wat zonde.............Maar 1 beschadiging moet de eerste zijn. Net als iets nieuws wat vies wordt, het begint ergens. Maar zonde is het wel. Misschien met warmte nog terug te deuken??

Herkenbaar wat je schrijft over gedrag. Ik zie dat ook en zie ze vooral ook veel rusten, rondkijken, ontdekken en doen.
In principe staat mijn ene ruin het laagst, maar die krijgt alle kans om te eten of te slapen etc. Het is vooral als ik net alles vul, want nieuw hooi is altijd lekkerder. Terwijl het uit zelfde partij komt :)

Qua kudde's maken mensen verschillende keuzes. Wij hebben 1 shet, 1 d-pony en 3 niet grote quarters. Onze shet houdt absoluut niet van shetlanders, maar heeft ook een shire als vriend gehad wat echt geweldig was. Liefde was ook wederzijds.

Maar zo te horen zijn jullie dus echt een grote stal. Vraag me echt af hoe het ontwikkelt en of er veel vraag komt vanuit de stal pensionners als ze dit zien en de voordelen gaan opmerken.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 15:44

tamary schreef:
Mooi opgezet. Ik zou wel al heel rap kijken naar een net voor de buitenruif ivm hooi-zand mix anders. Niet alleen om zand eten te voorkomen, maar het levert ook flink bagger op en dus sneller zand moeten vervangen/aanvullen. Patura heeft daar passende ringen voor met schepnet vorm net er aan met verschillende maaswijdtes. 4cm slowt weinig, maar voorkomt wel verspilling. Kleiner kan zeker al werkt dat beter met echt hooi ipv voordroog (wat makkelijker aan elkaar plakt en dan in een maas klem komt te zitten (met bijten, trekken en kapotte netten tot gevolg), hooi breekt makkelijker en is losser = meer grazend eten). Al zal je er altijd exemplaren bij hebben die grote hap net + hooi nemen en dus snelle(re) slijtage tot gevolg hebben.


Voor dat hooihuisje?? Dat hebben wij 2 jaar gehad en daar komt geen zand in hoor. Alleen het zand dat al in je hooi zit, maar als je hem elke keer schoon veegt als hij leeg is, hou je dat prima bij.

De rest voeren wij in hangende netten of netten in ibc vaten en dat ernaast valt kan je niet voorkomen. Maar bewegen, goed hooi en psyllium op zijn tijd voorkomt een hoop ellende. En dat is eigenlijk gewoon een goede basic oplossing.

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 15:51

Nee, wat er naast valt zoals in filmpje hap hooi nemende pony. Niet alle dieren zullen braaf met hoofd in de ruif staan eten. Binnen in de loopstal is dat niet zo heel erg, dat haal je met uitmesten samen met het stro weg. Buiten echter wil je hooi (en stro) niet gemengd hebben met je paddockzand, wat mest is vervelend, hooi/stro maakt veel meer ellende en is veel lastiger weg te halen, ook met machines.

ruitje

Berichten: 12318
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-20 15:52

Sizzle schreef:
Ik vind het heel mooi.
Wel zou ik bang zijn dat er een knaagkanarie tussen zit die eens lekker de tanden zet in die balken :P


Heeft de Tinker al gedaan, die heeft ook al aan de flappen staan trekken :') . Stinkers ook altijd :+

Ach, in het ergste geval moeten we wat vernieuwen straks, eigenlijk is dit stukje het enige wat onderhoudsgevoelig is :)

@Superpony: Hoe gaat een shet en een shire samen qua maten of heb jij alleen voernetten?

@Tamary: Slowfeeders staan nu op ons 'aandachtspunt' , we kijken de hele dag hoe het gaat en of we die gaan bestellen bij Patura idd :) . We lezen echter ook wat nadelen over slowfeeders dus onze keuze was het om het echt zelf te bekijken en te zien of het nodig is :)

Amoor: Ik ben over alles open, maar ik wil eigenlijk proberen niet de klanten of hun paarden ' te bespreken' .

Voor alle paarden die wij zullen weigeren geld eigenlijk dat wij denken dat het of gevaarlijk zou kunnen zijn of niet goed zou zijn voor ' de groep' .

Dat betekend dat we ons steeds afvragen: Kan dit paard met bepaald gedrag of bepaalde individuele wensen in de groep of geeft dat gevaar of onrust.

Ik wil wel 2 hypothetische voorbeelden noemen die niet zijn voorgekomen maar waar we over na hebben gedacht:
- Een draak van een paard, mega hoog energieniveau en blijft altijd ' jagen' . Als pensionstalhouder als ik naar dat paard individueel kijk denk ik: Groepsstal zou goed voor hem zijn, meer stabiliteit, kan zijn energie misschien kwijt. Mogelijk word hij daar rustiger van.
Maar voor ' de groep ' zouden we zo'n paard nu weigeren.

-Een paard met veel lichamelijke problemen, onderdeurtje, veel voer nodig om op gewicht te blijven.
Als ik als pensionstalhouder naar dit paard individueel kijk denk ik: Zou goed zijn voor zijn lijf en bovenkamer.
Als ik naar de groep kijk denk ik: Wij kunnen nooit bieden in de groep wat hij nodig heeft en dan gaan we de rest overvoeren.

Eigenlijk kunnen paarden ' in het uiterste van het spectrum' er niet in, ze moeten een beetje gemiddeld zijn qua gedrag, voerbehoefte e.d.

Voor ons geld ook wel dat we daar nu denk ik strenger in zijn dan over een jaar, we zijn ooit begonnen met een stapmolen en dan de eis dat je daar bij moest blijven voor als het mis ging.
Nadat iedereen wortel stond te schieten en er natuurlijk nooit wat mis ging hebben we die regel afgeschaft :')

Wat ik hier mee wil zeggen? Dat je als pensionstalhouder in het begin wil dat iets slaagt, je zorgt voor andermans paarden en stel je voor dat er iets mis gaat in je 1e week stapmolen, of 1e week loopstal: Dan baal je gewoon enorm.

Later durven we vaak iets meer te proberen, dan heb je de risico's kunnen zien :)

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 15:58

Het slowen van slowfeeders is eigenlijk alleen de eerste 1-2 weken van toepassing, daarna werkt het veel minder qua eetsnelheid, maar het werkt wel goed tegen wegwaaien door wind en verspilling van hooi (met besparing aan werk en voer zonder negative gevolgen). Slowfeeders hier geven mij de zekerheid dat wat ik voer voor zeker 98% in de buikjes beland ipv 5-10% (tot 25-30% bij mijn schapen bij verkeerde ruiven) vertrapt wordt wat extra werk is + extra kosten en opslagruimte voor hooi (want meer moeten inkopen). Liever een net oid en het verschil bv in beter hooi steken.
Laatst bijgewerkt door tamary op 05-03-20 15:59, in het totaal 1 keer bewerkt

ruitje

Berichten: 12318
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-20 15:58

Voordeel is wel dat we bij de stapmolen toen een huisje gebouwd hadden omdat we dachten mensen moeten wel kunnen zitten daar, die is dus nooit gebruikt :D

Dus dat is nu een extra ruimte voor de klanten van de loopstal. Dan hebben ze naast hun eigen kast en voerruimte ook nog een ruimte waar ze dingen kunnen neerzetten voor elkaar :)


Afbeelding

Afbeelding

ruitje

Berichten: 12318
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-20 16:04

Sizzle schreef:
De combinatie aan eigenaren zijn het lastigst inderdaad.
Het toppunt wat ik meegemaakt heb is dat een stalgenoot haar beklag deed dat mijn paard vaak voor de uitgang stond te staan en niet weg ging als ze sjoe sjoe zei.
Ik heb haar laten zien dat ze heus gewoon opzij gaat voor normale druk of anders even en tik met uiteinde van het touw als het niet anders gaat omdat je er onhandig voor staat). Paard deed ook niet boos of zo maar stond daar nou eenmaal. Dat kon ze niet accepteren om dat zo te doen....dus daarmee moest ze helemaal omlopen naar een andere uitgang. Wat had ze dan voor oplossing verwacht, een sjoe sjoe training :?


Sjoe Sjoe training :') . Veeg me op :')