Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Berdien

Berichten: 64522
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 17:47

Wauw wat gaaf! Mocht ik in jouw omgeving wonen dan zou ik mijn paarden er zo neer zetten! Vaak moet je toch ergens op inleveren, en hier lijkt alles aanwezig te zijn: voldoende buiten én faciliteiten. Ik heb de paarden qua locatie etc nu heel fijn staan, maar met deze gruwelijke winter mis ik toch een binnenbak wel heel erg vaak :+ Maar ja, zet ik ze ergens neer waar een binnenbak is dan komen ze weer niet genoeg buiten :roll: Best een gedoe!

Tof dat je zo een inkijkje laat zien over wat er voor nodig was, en hoe jullie het aangepakt hebben.

Kaitlyn

Berichten: 9727
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 17:48

ruitje schreef:
Oh wat grappig! Nou dan zijn we je enorm dankbaar! En jij begrijpt ook dat iets er soms heel erg ' makkelijk uitziet' maar dat er heel veel rekenwerk, over en weer belwerk en soms nabestelwerk zit in 2 hekken ofzo :')


Yep. :')
En dat ik het nét niet goed had berekend (op 2 cm ofzo?) met die planken onderin het voerhek en de lengte van de palen. Oh wat voelde ik mij stom! :7

Kinke

Berichten: 20533
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 17:49

anjali schreef:
Ik vind dat wel duur voor 1 keer per week zelf mest ruimen, geen brok, en geen box.Nou zit jij wel in een dure regio. Ik zit in een goedkope regio en dan kost zoiets de helft of minder zelfs.Dit zal ook niet voor elk paard en elke eigenaar geschikt zijn.


Ik vind dat altijd van die rare opmerkingen. Ik zit in een goedkope regio en ik vind dat van jou duur....
Misschien is dat adres van jou wel veel te goedkoop

Leo

Berichten: 50139
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 17:52

anjali schreef:
bliksemflits schreef:
Wat leuk! Ik zit ook in de randstad (maar dan richting Amsterdam) en betaal ong hetzelfde voor een hit-actief (al zeg ik wel eerlijk dat ik wel meer faciliteiten heb, en het bedrag opzich wel hoog vind voor wat je hebt)! Daar wordt inderdaad ook geen krachtvoer gegeven dus dat zijn de enige maandelijkse kosten die er voor mij bij komen :) Hier kan je inderdaad niet 24/7 op het land want op onze stal is besloten dat de groep inderdaad bij elkaar blijft. De tijd dat ze zelf kunnen kiezen of ze het land op willen is dus inderdaad gelijk aan die van jou (+/- 8:00 gaat het hek open en rond 19:00 als de stalpaarden brok krijgen doen ze hem weer dicht) en 's nachts weer op de track :)

Ik neem wel aan dat er voor dat tarief (die €405) wel ook voor de loopstal uitgegaan wordt van volpension? Dus niet dat men zelf nog moet gaan mesten en zelf voor het ruwvoer moet zorgen?

Ik vind dat wel duur voor 1 keer per week zelf mest ruimen, geen brok, en geen box.Nou zit jij wel in een dure regio. Ik zit in een goedkope regio en dan kost zoiets de helft of minder zelfs.Dit zal ook niet voor elk paard en elke eigenaar geschikt zijn.



Was het maar zo'n feest hier. :')
Ik betaal nu ongeveer 100 euro minder maar sta wel elke dag mest te scheppen in de groep en heb minder faciliteiten. Dat weet je in deze regio, hoe je ook staat: het kost een flinke duit per maand. De prijzen van Ruitje zijn 'gewoon' marktconform hier.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 17:55

Mensen moeten eens gaan begrijpen dat vrijwel alle stallen gewoon veel te goedkoop zijn. Het verschilt per regio en faciliteiten, maar als je de kosten echt gaat uitrekenen kan een stal er vaak niet van leven. En toch eisen mensen maar.......

Ruitje, ik begrijp je helemaal. Ik had hier ook dingen in mijn hoofd, maar als je eenmaal woont, bezig bent etc, moet je ook praktische oplossingen bedenken en rekening houden met omgevings factoren. Wij hebben hier uit nood snel wat moeten klaarmaken en nu al spijt van de schuilstal. Maar voor nu is het goed en volgend jaar weer tijd na verbouwen van het huis om het anders te doen.

Pad is ook iets te breed soms, dus wil ik weer veranderen. Sowieso moet er nog gekeerd of afgegraven worden.

Je moet ook maar denken; Jij hebt het in je hoofd. Maar een ander die komt kijken vindt het prachtig en weet of ziet dat niet zo.
En als je ergens zelf alles mag bedenken, doe je het vaak toch weer anders dan een ander.

Als jij happy paarden ziet, maakt dat vast je hele dag goed.

Je bent weer een voorbeeld voor anderen en dat is ook wat waard.

*edit* bedoelde met niet elke dag komen, niet dat mensen niet willen ofzo. Ook al staan ze bij ons al jaren 24/7 buiten, wij gaan altijd elke dag en meestal 2x, soms zelfs 3x. Nu alles aan huis, dus kan niet, niet gaan :)
Maar het is wel zo dat je als eigenaar je minder druk hoeft te maken of je paard eruit is geweest en hoelang. Een dag geen beweging is geen ramp als ze vrij bewegen.

En wat ik als voorbeeld gaf. Je hoeft niet een dag vooruit te denken of je ze buiten gaat zetten of binnen houdt ivm buien bijv.

Celiien

Berichten: 13255
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Re: Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 17:58

wauw wat ziet dat er fantastisch uit!
ik had het wel geweten toendertijd.

Ik stem voor binnenkort een reünie!

marion82

Berichten: 2775
Geregistreerd: 31-05-11
Woonplaats: Den Haag

Re: Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 18:05

Het is ontzettend mooi geworden. Ik mocht het al bekijken voor de paarden erin stonden en de paddock nog niet voorzien was van nieuw zand.
Echt heel mooi, hebben jullie heel goed over nagedacht.

ruitje

Berichten: 12319
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-20 18:08

puttertje schreef:
Wauw wat mooi...Hier ook bezig met vervangen van de stal..is oude koeienstal met veel hokjes en 4 pony stallen...Niet zo handig met 1 drumhorse van 180 en 1 Tinker van 165 hihi...wordt vervangen door zelfde grote schuur maar wel wat hoger..komt grote inloopstal in en 4 stallen ,poetsplaats,wasplaats,vierhoek,zadelkamer,wc,rustruimte en natuurlijk hooi/stro zolders..
Hopelijk duurt het bij ons niet zo lang voor de vergunning om het te vervangen..Zijn nu 1 jaar bezig en hopen deze week bericht te krijgen ...


Gaaf hoor! Succes! Er is tegenwoordig gewoon zoveel nodig tot je vergunning hebt, en bij ons waren er nog wat extra's die ik niet op internet zal zetten want wil graag dat we op positieve voet verder kunnen met alles en iedereen :D ! Maar de tijd dat je gewoon iets kon neerzetten is wel een beetje voorbij :+ .

@Berdien: Het is denk ik die combinatie waarom het gaat werken, binnenbak/eb en vloedbak, drafbaan, stapmolen en je kan voor deze regio ook nog goed buitenrijden :) . Daarom hebben we ook kunnen groeien naar 70 pensionpaarden in 30 jaar :) .

Kaitlyn, hahaha het is gewoon een rotklus! En voordat ik wist dat je meelas was ik al positief over Nedlandic, jullie doen meer dan ' bestel het maar even' , jullie hebben over zoveel meegedacht. Van de hekken tot de ruiven, van het windbreekgaas tot de flappen. Echt blij mee. Fouten worden overal gemaakt, gaat erom hoe het opgelost word :) .

@ Superpony, dat is ook zeker waar! En voor ons is dit voor het eerst dat we deze vorm van stalling proberen, als ik kijk naar wat we van de bouw van deze schuur geleerd hebben: dat nemen we allemaal weer mee voor de volgende!

Over de prijs: Ik zie het wel, misschien moeten we over een jaar omlaag met de prijs omdat er niemand in wil verder, of omhoog omdat er een mega wachtlijst is :') . Zal het topic over een jaar of 5 eens omhoog schoppen en het vertellen :+ . Maar meestal trekken we hierin meer ons eigen plan, liever berekenen wat we nodig hebben en 4 lege boxen, dan het iedereen naar de zin maken en het net redden.

Eigenlijk is dat een beetje wat we altijd hebben gedaan: Duidelijk zijn in wat wel kan en wat niet, we denken echt wel mee maar sommige dingen kunnen gewoon niet op een grote stal.

Kost je soms klanten, maar je blijft wel het gevoel houden dat je achter je eigen product kan staan zeg maar

Daarom zijn we nu ook echt heel erg blij met de 7 bestaande klanten die hier in gaan, we moeten zelf dingen nog een beetje uitzoeken en van deze mensen weten we dat ze ons vertrouwen. Dan kun je het echt samen uitzoeken zeg maar? Fijn om zo'n klantenbestand te hebben hoor :o

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 18:12

Wat een mooi project :)
Hebben jullie ook de optie tot het splitsen van groepen? Mijn grootste probleem waar ik steeds weer tegenaanloop is dat er 1 groep geboden wordt en als je paard binnen die groep met een ander paard niet overweg kan dan kun je halsoverkop weer wat anders zoeken.
De beste stallen waar ik tot nu toe was hadden meerdere kleine groepen in meerdere stallen en daarnaast nog een paar stallen met uitloop die zowel gecombineerd als gescheiden konden zijn.
Het is me namelijk 1x overkomen dat 2 merries die al maanden samen waren ineens uit het niets elkaar dagelijks het licht uit de ogen sloegen tot bloedens toe vanwege een verschuiving in de rangorde. Wie gooi je er dan uit? Allebei?
Ik kies dus enkel nog voor groepsstallingen die de optie hebben om groepen te hervormen.

ruitje

Berichten: 12319
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-20 18:20

Sizzle schreef:
Wat een mooi project :)
Hebben jullie ook de optie tot het splitsen van groepen? Mijn grootste probleem waar ik steeds weer tegenaanloop is dat er 1 groep geboden wordt en als je paard binnen die groep met een ander paard niet overweg kan dan kun je halsoverkop weer wat anders zoeken.
De beste stallen waar ik tot nu toe was hadden meerdere kleine groepen in meerdere stallen en daarnaast nog een paar stallen met uitloop die zowel gecombineerd als gescheiden konden zijn.
Het is me namelijk 1x overkomen dat 2 merries die al maanden samen waren ineens uit het niets elkaar dagelijks het licht uit de ogen sloegen tot bloedens toe vanwege een verschuiving in de rangorde. Wie gooi je er dan uit? Allebei?
Ik kies dus enkel nog voor groepsstallingen die de optie hebben om groepen te hervormen.


Ik volg jouw topic ook ja, al dat soort informatie zuig ik op als een spons haha :') . Ik vond daar dat de manier waarop de stalhouder het bracht ook wel wat anders kon. Wij hebben hier sowieso naar iedereen gecommuniceerd dat we met je in overleg gaan en het dus niet zo is dat je van maandag op dinsdag opzoek moet naar iets anders.

Maar nee, wij kunnen nu niet splitsen. Dit is voor ons echt ' de start' , dus dan kun je nog niet alles ondervangen. We garanderen nu alleen dat we dan een box voor je hebben, maar kan mij voorstellen dat dat niet voor iedereen een optie is :) .

Celien: Dat komt goed ;)

Marion: bedankt! We waren al een tijd aan het wachten op zand, maar PFAS houd dat tegen. Echt, waar je mee te maken hebt soms als stalhouder haha :')

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 18:24

Ah nee, dat is niet eens dat paard. Die is sowieso lastiger.
Ik heb al vrij veel paarden in groepsstallingen gehad :D

Mijn Junior merrie was rete sociaal maar toen mijn Houston dood ging ging het binnen die groep echt helemaal fout omdat mijn Junior en een Freiberger beide gewoon niet gingen opgeven.
Ik ging sowieso verhuizen vanwege werk maar heb haar toen met een fikse blessure mee genomen.

Ook heb ik een keer gehad dat een paard volledig genegeerd werd door een groep die al langer bestond. Dat resulteerde daarin dat mijn paard zich verveelde en toen door de prikkeldraadomheining van de buren gegaan is om nieuwe vriendjes te zoeken. Dit was een ervaren groepspaard dat eigenlijk nooit in boxen gestaan had :+

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 18:29

Duhelo schreef:
_Penotti schreef:
@duhelo
24/7 op stal is natuurlijk ook niet meer normaal toch zo in 2020 :+

Ik heb ze in de nacht op stal, maar overdag in de wei, maar naast stallen doen, zal weideonderhoud ook steeds moeten gebeuren. Dat niet alles een natte kleffe zooi word.
Al de dingen die jij noemt als netten vullen enz moeten ook gewoon.
Ik heb ze jaren lang 24/7 buiten gehad maar ik vond dat echt minder werk. En het tijdstip waarop is minder belangrijk.
Maar door verschillende voer behoeftes en behoeftes aan rust ben ik weer terug gegaan naar de nacht op stal.

nee, tuurlijk is dat niet meer van deze tijd (maar het zou je verbazen hoeveel stallen ze in de winter niet buiten komen, als je ze niet zelf gaat buiten zetten.)
Feit is gewoon dat een box per paard uitmesten simpeler en sneller is dan een grote paddock per X paarden uitmesten, zeker als de ruimte wat beperkter is en ze lekker de drollen gaan openlopen. (Of als de ruimte niet zo beperkt is maar je van die fijne merries hebt zoals ik die de hele schuilstal volschijten en vooral mesten op de plaatsen waar ze veel heen en weer lopen...) -O-

Ik denk dat je flink onderschat hoeveel tijd je nodig hebt om een stal uit te mesten. 10 min per paard is echt niet realistisch om een stal uit te mesten, op te strooien en hooi te geven. En zelf de allerslechtste stal gaat toch meer dan 1x/dag hooi geven.
De meeste mensen zullen het er wel mee eens zijn dat 24/7 buiten veel minder werk is, ook als je tot het laaste drolletje onmiddellijk opkuist. Maar je hebt meer plaats nodig. En dat is natuurlijk ook een kostenpost.

bliksemflits
Berichten: 1632
Geregistreerd: 04-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 18:30

anjali schreef:
bliksemflits schreef:
Wat leuk! Ik zit ook in de randstad (maar dan richting Amsterdam) en betaal ong hetzelfde voor een hit-actief (al zeg ik wel eerlijk dat ik wel meer faciliteiten heb, en het bedrag opzich wel hoog vind voor wat je hebt)! Daar wordt inderdaad ook geen krachtvoer gegeven dus dat zijn de enige maandelijkse kosten die er voor mij bij komen :) Hier kan je inderdaad niet 24/7 op het land want op onze stal is besloten dat de groep inderdaad bij elkaar blijft. De tijd dat ze zelf kunnen kiezen of ze het land op willen is dus inderdaad gelijk aan die van jou (+/- 8:00 gaat het hek open en rond 19:00 als de stalpaarden brok krijgen doen ze hem weer dicht) en 's nachts weer op de track :)

Ik neem wel aan dat er voor dat tarief (die €405) wel ook voor de loopstal uitgegaan wordt van volpension? Dus niet dat men zelf nog moet gaan mesten en zelf voor het ruwvoer moet zorgen?

Ik vind dat wel duur voor 1 keer per week zelf mest ruimen, geen brok, en geen box.Nou zit jij wel in een dure regio. Ik zit in een goedkope regio en dan kost zoiets de helft of minder zelfs.Dit zal ook niet voor elk paard en elke eigenaar geschikt zijn.


Bij mij op stal hoeft er geen mest geruimt te worden hoor :) Dat wordt allemaal gedaan, maar ik heb wel flinke faciliteiten op deze stal (20x60 binnenbak, 2 buitenbakken, 1 springbak 70x90 incl crosshindernissen, stalmolen en alle service).

Ik wil geen box, maar die zijn er wel en kost hetzelfde, alleen als je dan buitensetservice wil betaal je meer.

Voor mijn stal incl alle faciliteiten en de regio vind ik €395 (want dat betaal ik) erg netjes, maar voor de faciliteiten die TS geeft en dus ook nog zelf 1x per week mesten (?) vind ik zelf €400+ echt te veel :)

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 18:34

Ik heb trouwens ook een keer gehad dat 2 merries al heel lang goed gingen maar toen in de lente ineens ruzie gingen maken om een shet. Dat ging ook echt knalhard en die relatie was gewoon niet meer te redden. Gelukkig konden daar de groepjes gewoon omgevormd worden en was iedereen weer blij.

In de meest perfecte stal waar ik gestaan heb hadden ze ook een extra groep-optie voor paarden die erg snel dik werden, daar werd bio stro van eigen land bijgemengt in suiker arm hooi.

MarjanB

Berichten: 16451
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 18:36

Super gaaf dat jullie dit zo hebben aangepakt! Gok dat je je weinig zorgen hoeft te maken of het vol blijft.

Maik79

Berichten: 1257
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Baarn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 18:38

Wat is het gaaf geworden Ruitje! Vond 't al een topstal toen wij er nog stonden, en veel buiten en faciliteiten. Maar dit is helemaal fantastisch. 't is dat we niet meer in de buurt wonen, anders had je nu ook kandidaten voor de overgebleven twee plekken <3

ruitje

Berichten: 12319
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-20 18:42

Sizzle schreef:
Ah nee, dat is niet eens dat paard. Die is sowieso lastiger.
Ik heb al vrij veel paarden in groepsstallingen gehad :D


Haha oh dat bied niet veel hoop, zie nu dat je hem ge-edit hebt en dat bied nog minder hoop :') .

Ik denk ook echt dat het voor ons qua klantcontact potentieel meer 'gedoe' kan geven. Omdat we toch minder tegemoed kunnen komen aan wensen dan bij individuele stalling. Aan de andere kant is het concept van te voren vrij duidelijk: dit is het.

Dus je hoeft minder individuele handelingen te doen waar ook duscussie over kan ontstaan.

Ik weet het nog niet haha :D

Gelukkig hebben we over het algemeen fijne klanten staan dus het komt vast goed :D

@ Bliksemflits, dat mag je vinden. Iedereen mag dat vinden hoor, is altijd een ieders eigen keuze wat hij ergens wel of niet voor wil betalen :) . Dit topic was ook niet perse bedoeld om daar een discussie over aan te gaan, want het is gewoon wat het is.

Dit is wat we bieden voor dat geld, het blijft een pilot. Misschien denken we er over een paar jaar anders over, maar gezien het feit dat de stal vol had gestaan als we er niet zelf 2 geweigerd hadden heb ik goede hoop :)

Sizzle: wat betreft je laatste post, zijn we ook mee bezig geweest. We hebben bedacht of we bijv minder of geen weidegang zouden aanbieden/ander voer om ook klanten aan te trekken met paarden die daar niet tegen kunnen.

We hebben besloten eerst dit zo te doen, het is ook best lastig om een groepsstalling te maken met zoveel verschillende wensen. Als je dan ook nog gaat mikken op PSSM/hoefbevangen/cushing dan moet je echt heel specifiek gaan managen. En dan even zakelijk gezien: die mensen willen vaak geen 500 betalen( terecht ook denk ik) , dus loont het als stalhouder ook niet perse omdat te doen.

Waarbij ik duidelijk wil maken dat dit dus stap 1 is, wie weet wat we over 10 jaar bouwen, maar de eerste pilot hebben we zoveel mogelijk gemikt op ' het gemiddelde paard' , voor zover dat bestaat :+

Ladyson

Berichten: 3222
Geregistreerd: 03-01-10
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 19:01

Ohhh, zo'n fantastisch concept dit! Ik kan me niet voorstellen dat dit geen nieuwe klanten gaat opleveren. Ik sta nu erg prettig (en heb een merrie dus moet sws nog geduld hebben) dus vind de stap maken nog wel een spannende, maar gok dat ik m uiteindelijk wel ga nemen! :D

(En over de prijs. In de regio bij de enige vergelijkbare stal qua concept, waar je overigens geen enkele vorm van weidegang hebt, betaal je iets van 500 euro dus ik vind het geen rare prijs)

bliksemflits
Berichten: 1632
Geregistreerd: 04-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 19:07

Oh ik geloof ook zo dat je zo vol zit hoor! In de randstad is een plekje waar je paard genoeg buiten komt sowieso lastig te vinden en in mijn ogen goud waard :D
Ik vergelijk het alleen natuurlijk ook met wat ik zelf "heb", en daarin vond ik je prijs wat hoog voor wat je qua accomodatie krijgt :)
Bedoelde het ook niet als kritiek en heb inderdaad geen enkele twijfel over dat hier zeker veel interesse in is!

Achterom
Berichten: 23033
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 19:17

Duhelo schreef:
het 24/7 buiten is net veel meer werk voor een pensioneigenaar.

Nou nee, niet echt hoor.
Citaat:
Als ik kijk bij mij, ik heb er maar 3.
Paarden 24/7 op stal, dan zou ik aankomen, in een droge omgeving mijn stallen uitmesten (10 minuten per box) en een plak hooi in de ruif gooien = 30 minuutjes werk en dan zou ik ze nog elk een halfuur kunnen trainen.

10 minuten mesten? Ik weet niet hoe jij je stallen mest, maar ik wil mijn paarden in ieder geval niet in hun eigen urine hebben staan...
Citaat:
Nu heb ik ze dag en nacht buiten met een afdak, paddock, weides en hooiruif.
ik vul een keer per week de ruif = 1 uur werk/wk

Dat moet je ook bij een stalpaard
Citaat:
ik mest iedere week de weides uit = 2 uur werk/wk

Is onafhankelijk van stal- of weidepaard, maar van de keuze of je de weide wel of niet wilt uitmesten.
Citaat:
ik mest iedere dag de paddock en afdak uit = 0.5 u / dag

Dat kan ik dan weer sneller, de drollen liggen vrij, dus scheppen en klaar.
Citaat:
ik geef iedere dag 2 netten voordroog = 0.5 u per dag.

Dat moet je ook met een stalpaard en ook dit kan veel sneller als je het goed inricht.
Citaat:
Hier zit ik dus al aan anderhalfuur per dag gemiddeld om hooi te voeren en uit te mesten.
Los van de dingen die ze mollen, omheiningen nakijken, etc.

Ook dat moet je met een stalpaard.
Veel van de zaken die jij noemt hebben vooral te maken met zelf doen of laten doen. Ook met een stalpaard heb je een weide die onderhouden wordt, een paddock waar de drollen uit moeten etc.

In mijn geval heb ik dagelijks de twee 24/7 buiten paarden met een half uur gevoerd en gemest. Dat is een stuk sneller dan toen ik de stallen nog moest uitmesten.

@TS: mooi initiatief!

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 19:20

Ruitje, logisch hoor dat je het eerst zo aanpakt.
Het is hoe dan ook een mooi project.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 19:20

Ziet er erg mooi uit! :D

Maar ben ik de enige die het erg duur vind? Vooral die 405(was het?) allamachtig zeg! :oo Hier betaal je voor all in 225 - 250 in de regio.

Wordt dat zand in de paddock niet één en al blub met de regen? Kunnen eigenaren hun paarden zo pakken op te rijden bijv?

Een mooi project in ieder geval! :)

JeanneV
Berichten: 639
Geregistreerd: 20-12-19
Woonplaats: Omg Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 19:25

ruitje schreef:
Qua kostprijs is lastig vergelijken, we hebben bijv. Berekend hoeveel ' gewone stallen' we in deze schuur hadden kunnen bouwen, en ook meegenomen dat we niet meer binnen en buiten hoeven te doen. Dus daarin zou je zeggen dat we hier meer profijt van hebben.

Maar dit bouwen was een duur grapje en waar we normaal 2 groepen kwijt konden op die paddock zijn we die nu de hele dag kwijt. Dus qua m2 is het een aanslag op de rest van je bedrijf.

En: hoe zeg ik dit netjes: een loopstal is wel meer ' gedoe' als pensionstalhouder, het is al lastig om aan iedereens wensen te voldoen zonder ook nog rekening te houden met ' de groep' .

Dus qua M2: zou het meer moeten kosten en qua arbeid minder dus wij kwamen daarom ook op dezelfde stallingsprijs uit :) . Klinkt dit logisch :') ?

Ik denk dat als je verder komt in ' de omslag ' de druk op je m2 afneemt . We hebben er nu ook nog staan die apart buiten moeten bijv. Dan is de druk op je paddocks hoog.

interessante benadering om de kostprijs per m2 uit te rekenen. heb je een idee wat de kostprijs per paard is in het dagelijks onderhoud? arbeid is dus behoorlijk minder. word er meer of minder stro en hooi verbruikt? hoe zit het met bodem paddocks?

Iriscope

Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 19:33

Wellicht een tip voor als jullie toch krachtvoer willen gaan geven.
Een voerhalster is hierin erg gemakkelijk. De paarden die voer krijgen, krijgen dat ding omgehangen en kunnen rustig hun eigen eten opeten. De andere paarden krijgen niets maar kunnen er ook niet bij. Als je zorgt dat er voor die paarden hooi beschikbaar is, laten ze de andere ook met rust.
Werkt vaak prima in een groep, zo zorgen wij ervoor dat onze paarden in paddock allemaal hun eigen eten krijgen.

Verder; super, goed initatief!

ruitje

Berichten: 12319
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-20 19:44

Wij berekenen niet alles in m2 hoor :o. Uiteraard hebben wij schattingen gedaan betreft stro, ruwvoer, arbeid en paddock onderhoud. Maar daar zijn geen formules op los te laten, dat gaan we nu ondervinden. Tenzij jullie dat konden vinden? Want wij hebben ons rot gezocht naar berekeningen daarin. Denk dat het zo afhankelijk is van wat je voert, hoe je opstrooit en hoe je je paddock bijhoud?

Voor ons is minder arbeid veel waard, als je ziet wat we nu dagelijks moeten doen voor 80 paarden. Dus de grootste ' winst' zit daar in!

Maar als je een stal bouwt waar normaal een aantal boxen in kan... En een groep een paddock 'bezet' houd waar wij normaal ook in de middag paarden in zet: dan neem je dat wel mee. We hadden ook gewone boxen kunnen bouwen, dat levert bijna geen verandering op omdat het hetzelfde concept is.

Leg ik dit een beetje logisch uit :+ ?

De paddocks zijn gedrainneerd een aantal jaar terug, dus we hebben de bovenlaag vervangen en die gaat dan weer een aantal jaar mee zonder blub. Maar dat blijft investering vragen ja :) . Eigenaren mogen hun paarden pakken om te rijden ja :) .

Iriscope: bedankt voor de tip!