Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
bliksemflits
Berichten: 1632
Geregistreerd: 04-11-19

Re: Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 19:49

Ruitje, als je dat krachtvoer-systeem wat Iriscope noemt is wilt bekijken, kan je een stukje rijden naar Stal Hilverzicht in Hilversum. Daar gebruiken ze dat systeem om krachtvoer per paard te geven!

Duhelo

Berichten: 28554
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 19:50

bodembedekking is inderdaad lastig in te schatten. Hangt er heel hard vanaf of ze de stal gebruiken als toilet (ik ken paarden die alles netjes buiten doen en het stro proper houden, mijn eigen paarden komen uit de weide gerend om binnen te mesten en plasten en rennen weer terug :+ )
En ook hoeveel regen er inslaat (bij jullie wss nihil), hoeveel nattigheid er van buiten ingelopen wordt (idem, zal wss wel vrij weinig zijn) en hoeveel de paarden heen en weer lopen (is bij een loopstal meestal wel een probleem).

Christiene
Berichten: 7722
Geregistreerd: 18-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 19:53

AmoorM schreef:
Ziet er erg mooi uit! :D

Maar ben ik de enige die het erg duur vind? Vooral die 405(was het?) allamachtig zeg! :oo Hier betaal je voor all in 225 - 250 in de regio.

Wordt dat zand in de paddock niet één en al blub met de regen? Kunnen eigenaren hun paarden zo pakken op te rijden bijv?

Een mooi project in ieder geval! :)
in het noorden is het de helft van wat er in de regio Amsterdam of bijv. Randstad word gevraagd.. wij hebben klanten die hier in het noorden hun paard zetten vanwege de prijs. Die zijn wel vaak geblesseerd of mogen met pensioen.

Dus ik vind het niet duur.

Leuk concept.

Wij hebben wel eens groepje proberen te vormen van pension paarden. Maar het moet ook echt passen. bleven maar klein groepje over dat samen kon. Was dan in een dichte stal zonder uitloop s nachts.

Firegirl
Berichten: 950
Geregistreerd: 06-09-09
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 20:02

bliksemflits schreef:
Ruitje, als je dat krachtvoer-systeem wat Iriscope noemt is wilt bekijken, kan je een stukje rijden naar Stal Hilverzicht in Hilversum. Daar gebruiken ze dat systeem om krachtvoer per paard te geven!


Dat systeem gebruiken ze in de opfok van mijn jaarling ook, al zijn het dan gewoon emmertjes met een touwtje. Hebben ze erg gauw door hoe dat werkt.

bliksemflits
Berichten: 1632
Geregistreerd: 04-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 20:12

Firegirl schreef:
bliksemflits schreef:
Ruitje, als je dat krachtvoer-systeem wat Iriscope noemt is wilt bekijken, kan je een stukje rijden naar Stal Hilverzicht in Hilversum. Daar gebruiken ze dat systeem om krachtvoer per paard te geven!


Dat systeem gebruiken ze in de opfok van mijn jaarling ook, al zijn het dan gewoon emmertjes met een touwtje. Hebben ze erg gauw door hoe dat werkt.


Bij Hilverzicht is het echt een voersysteem! Paarden met inderdaad een band om hun nek en die kunnen dan bij hun krachtvoer in een voerstation :)
Ik vond het helemaal geen fijn systeem en heb daarom niet voor die stal gekozen, op mijn huidige stal hadden ze dit ook (voordat ik er stond) en zijn ze ermee gestopt, maar als Ruitje wil zien hoe dat met die stations werkt is Hilverzicht wel een goede tip :)

Aelin
Berichten: 1643
Geregistreerd: 21-09-08

Re: Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 20:22

Grappig te lezen dat er zoveel verschillende prijzen zijn.

Ik betaal 510 in de winter en 535 in de zomer. Dit is all in. Met box.

Dus 405 vind ik een mooie prijs hoor!

marionblo
Berichten: 884
Geregistreerd: 21-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 20:25

Goed topic! Overzichtelijk, veel goed info voor mede-pensionhouders en paardeneigenaren.
Ik heb ook een aantal jaren een paardenpension (pp-idee) gehad, en merkte dat klanten geen idee hebben van kosten, hoeveelheden, tijd en energie die alles kost.
Dus als pensionhouder bepaal je de prijs, en als klant bepaal je of je dat ervoor over hebt of niet, zo simpel is het.
Maar je krijgt de stal wel vol hoor! Er is veel vraag naar, gelukkig!

Ik vind ook dat je erg fijn reageert op vragen en meningen. Open, maar duidelijk. Ik denk dat dat de beste houding is hierin. En idd moet je eerst zien hoe het jullie bevalt, en waar je nog tegenaan loopt. Maar dat je in overleg blijft is erg fijn!

Wij hebben nu een groepje van 5 paarden en die krijgen 1 x per dag wat brok, in een emmer met touw eraan die we om het hoofd hangen. Dat kost even tijd om het te leren, maar ze leren het idd snel; de beloning is groot :) . Het werkt heel makkelijk, maar kost wel weer tijd natuurlijk, ook om de emmers te vullen.

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 20:42

Ik vind voerstands heel fijn, dan staan ook paarden met lichte voerdwang mooi ontspannen.

CharlieVM
Berichten: 883
Geregistreerd: 18-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 20:47

Wat een geweldig mooie stalling, Ruitje! Mijn pony staat al een aantal jaar 24/7 in een stabiele kudde van 8 paarden in Katwijk (hij is hier in jaarling gekomen en is nu 6) voor de helft van wat jij vraagt, maar met minder faciliteiten en meer blub (zelfde plek als jouw voormalige paard Fanatic, hij was het beste maatje van mijn pony en Anne is inmiddels mijn bijrijder). Het is dat wij super uitrij-mogelijkheden hebben en Charlie vrienden voor het leven heeft, anders zou ik serieus overwegen om Charlie naar jullie te verhuizen. Jullie stalling past echt heel goed bij mijn wensen. Complimenten!

Crista

Berichten: 3020
Geregistreerd: 12-01-04
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 21:02

Wouw ruitje, echt heel mooi.

Maar, is dit nu voor zowel merries als ruinen? Of alleen ruinen? Omdat je het in het begin hebt over, misschien komt er ooit nog een merrie variant.

Mag je bij jullie ook mennen in de bak?

En als ik zo brutaal mag zijn, waarom zijn die 2 paarden die er iet in kunnen/mogen afgevallen?

ruitje

Berichten: 12319
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-20 21:20

Weer even alles proberen te antwoorden hoor, als ik iets vergeet trek aan de bel!

Qua krachtvoer: We gaan voor nu nog niet opzoek naar iets, we voeren goed ruwvoer en er staan tot nu toe paarden in die recreatief gereden worden. Ik denk dat een aantal eigenaren zelf na het rijden iets zal voeren. Mocht dat niet voldoende zijn zullen we alle opties gaan bekijken :) ! Wel fijn dat er hier al een aantal ervaringen gedeeld worden, dat scheelt. Ik ben niet zo fan van die voerstations, lees daar toch wel wat nare ervaringen mee maar heb mij er eerlijk gezegd nog niet genoeg in verdiept om een goed oordeel te geven.

Marionblo: bedankt voor je compliment over duidelijk en open, zo wil ik het bedrijf in de toekomst ook runnen :) .

@pairadice: Jullie zitten qua locatie natuurlijk top! Doe Anne de groetjes! Heb je vast een super bijrijder aan :) !

@Christa, deze stal is nu eerst voor ruinen. Wij hebben daar voor gekozen omdat we met gemengde groepen vaker gedoe zien.( dekken, merries afschermen, of speelse ruinen met chago merries :+ ) En er waren meer ruinen aangemeld dan merries. Inmiddels ook 7 merries aangemeld :+ . Maar we willen nu eerst graag van deze groep leren voor we meteen iets ombouwen voor merries :) .

Je mag bij ons mennen in de binnenbak, kleine buitenbak, de baan en in de zomer in de menwei. Dus het is in de winter lastiger met je dressuuroefeningen :) .

Betrof 1 paard met een stalondeugd en 1 paard met een te groot hoofd voor het voerhek. Ik ga dat verder niet uitgebreid bespreken want ik vind het nooit netjes om klanten/hun paarden te bespreken op Bokt :)

Duhelo

Berichten: 28554
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 21:42

Kwa krachtvoer/ supplement: ik geef lexa winter weide cobs. Die hebben een "snoepje" formaat. Een stuk of 7 a 8 per dag is voldoende voor een gemiddeld paard.
Dat is iets dat je snel tijdens een mestronde uit de hand kan voeren en zou een optie kunnen zijn ipv krachtvoer of balancers.

gaucho

Berichten: 9526
Geregistreerd: 29-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 21:49

Op onze groepsstal krijgen de paarden alleen ruwvoer in de groep, wij voeren als eigenaar zelf krachtvoer of een supplement. Vind ik zelf heel prettig, heb je zelf de keus over wat je voert en hoeveel, en minder onrust in de groep vanwege een eventueel 'voermoment'.

Wij hebben 4 verschillende groepen, en je ziet inderdaad dat er meer rust is in de groep met alleen merries en alleen ruinen.

Denk dat wat jullie bieden qua combinatie van faciliteiten en groepsstalling redelijk uniek is, heel gaaf.

SillyB

Berichten: 4211
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Liempde

Re: Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 22:12

Vindt het eigenlijk een heel 'charmant' idee dat dit concept even duur is als de andere opties die je je klanten aanbied. Dan is er iig geen prijs-prikkel om er juist wel of niet voor te kiezen maar kun je met de pensionklant in overleg welk paard wel of niet geschikt is voor deze huisvesting!

Ik vraag me wel af hoe je het ruwvoer rantsoeneert? ik zie overal mensen onbeperkt ruwvoer in slowfeeders aanbieden en had het idee dat hier thuis ook te gaan doen. Maar jij geeft het gewoon zo? krijg je daar geen dikkerds van denk je?

Duhelo

Berichten: 28554
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 22:13

Ik zou voermomenten in de groep ook niet echt willen eerlijk gezegd. Net iets teveel risico op voernijd en bijhorende ongelukken.
Een brokje uit de hand kan wel nog lukken,maar dan moeten de paarden wel braaf zijn en luisteren nar een HEY.
Apart laten voeren door eigenaars lijkt me de beste compromis.

In een dergelijke situatie zou ik van klanten wel vragen om het gande jaar door in dit concept te blijven en nier enkel de winter. Dan heb je minder last van samenstellingswijzigingen.

ruitje

Berichten: 12319
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-20 22:40

Slowfeeders is ook zo'n vergaderonderwerp geweest :') . We willen het aankijken, als we inderdaad tonnetjes krijgen gaan we die misschien gebruiken maar als het niet hoeft niet.

Ze hebben vandaag veel afgewisseld, soms eten, soms paneren, soms spelen. Heb tot nu toe niet het idee dat ze non stop staan te eten, maar maar eens kijken hoe dat loopt :) .

Ik heb wel het idee dat omdat er gewoon onbeperkt ligt de noodzaak minder is. Het word misschien minder boeiend als je er 24 uur per dag makkelijk bij kan zeg maar? Maar die theorie moeten we testen, en een net is zo gekocht!

Zo had ik dat van de prijsprikkel nog niet bekeken maar klopt wel :) .

Er mag nu door klanten niet gevoerd worden in de groep, om ongelukken te voorkomen. Mocht er dus toch krachtvoer nodig zijn moeten we daar ook naar kijken, maar dat is gelukkig nu nog niet :)

Leo

Berichten: 50139
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 22:44

Zeker met pensionpaarden zou ik dat voeren uit de hand niet doen, plus ook zeker niet in een groep. Daar zit ook een stukje veiligheid voor jezelf in.
Wij voeren krachtvoer ook persoonlijk als we er zijn. Er is nooit onrust in de groep rond voer. Ze reageren ook nooit op de krachtvoer rondes voor de stal paarden, het hoort gewoon niet bij hun routine.
Dat is het beste voor het behoud van rust en veiligheid voor jezelf als je door de groep loopt. Daarnaast vind ik het als eigenaar fijn om zelf mijn voer te bepalen :j

Wildgirl

Berichten: 11665
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 23:10

Mooi initiatief TS.
Ik sta echt te kijken van de prijzen in jullie regio, groot gelijk heb je dat je dat vraagt als men het ervoor over heeft.
Wat ik me wel afvraag, hoe doen jullie dat met 80 paarden bij zomerdag op 12 hct?

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 03:07

Het is ook lastiger omdat het pension paarden zijn.

Wij hadden er eerst 3 samen( 2 ruinen en 1 merrie ), en toen nr 4 ( een ruin )erbij. Nr5 werd geruind en wilden we erbij, maar ging gewoon niet. Dus opgespiltst, maar wel naast elkaar.
Hij werd ingeslapen, dus weer 4 samen. 3 ruinen en 1 merrie.

Vorig jaar kwam er een ruin bij en die kon er maar moeilijk bij, dus heeft weken geduurd. Toen we hier kwamen wonen ging dat gelijk makkelijker. Net wat meer ruimte om van elkaar weg te kunnen, meer voerplekken kunnen maken etc.
Paar dagen later kwam nr 6 een merrie. Zij ging er snel bij, maar werd erg hengstig, dus gaf wat gedoe, maar uit elkaar houden, hou je dat elke keer als ze weer samen komen.

Op zich ging het prima. 4 ruinen en 2 merries. Maar echt omdat ze over het pad konden lopen, diverse ligplekjes konden kiezen etc.

Alleen het voeren was een ding, omdat ze verzamelden voor de deur waar ik uit kom. Maar door ze consequent op hun eigen plek te zetten en pas te geven wanneer ze rustig waren, ging het wel snel goed.

Nr 5 was te ziek en is ingeslapen, dus nu 5 paarden, 3 ruinen en 2 merries. Er is wel een keer een oor naar achter, maar verder nooit gedoe. Alles hangt wel af van je ruimte, de indeling en het aantal voerplekken. En dan staan ze hier eigenlijk altijd overal samen, ook bij 1 bak samen hooi te eten.

Het enige is, dat ondanks dat er overal hooi is, ze toch het nieuwe hooi ook als voermoment zien. Maar de rust is altijd snel terug als ik weer nieuwe netten ophang of in de bakken gooi.

Mijn jonge merrie is echt wel een bitch en zet je nu niet snel nog een merrie bij, maar alles hangt af van de manier van kennismaken en dus de ruimte. Ben daar zelf verder niet zo heel bang voor, maar eigen paarden.

En vergeet ook niet wat mensen gewend zijn.......Men vindt het normaal dat zoveel stallen, dit kosten qua aanschaf, dan de waterbakken per stal, de paddocks weides verdelen voor x aantal paarden en groepjes etc etc.

Buiten dat hebben mensen ook nog steeds een vooroordeel over 24/7 buiten. Ze denken dan aan vieze blub zooi. Paarden die zielig in de regen staan etc. Als ze zien dat het gewoon netjes is en hoe paarden zelf kiezen, is dat al een vooruitgang.

En echt gewoon bij je eigen prijzen blijven. Je kan er geen geld bij leggen en als mensen het elders goedkoper of beter krijgen, doei......Klanten die voor een dubbetlje op de eerste rang willen, zijn ook niet alles. Waar overigens klanten die veel betalen ook weleens erg veeleisend kunnen zijn hoor. Maar je bent geen filantropische instelling.

smit_ilse

Berichten: 2140
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: benningbroek

Re: Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 04:07

Ziet er super uit! Even op je website gespiekt, klinkt allemaal super en ziet er leuk uit.

CarinaR

Berichten: 11953
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Net buiten ons dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 08:52

Hoe doen jullie t eigenlijk met paard uit de groep halen, zonder dat de groep mee komt. Wellicht staat al ergens hoor, maar s me dan ontgaan.

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 08:55

CarinaR schreef:
Hoe doen jullie t eigenlijk met paard uit de groep halen, zonder dat de groep mee komt. Wellicht staat al ergens hoor, maar s me dan ontgaan.


Dat doen ze in de wei toch ook niet?
Waarom zouden ze allemaal meekomen, dat heb ik echt nog nooit gehad in diverse settings van 3 tot 12 paarden. Paarden (volwassen paarden) zijn doorgaans helemaal niet geinteresseerd in mensen die geen voer komen brengen :D

Lys_PPA

Berichten: 1340
Geregistreerd: 30-09-19

Re: Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 09:47

Leuke stal en het ziet er goed georganiseerd uit!

Vraagje, hebben de paarden genoeg mogelijkheid om goed te bewegen op die 500m2 (+90m2 stal)? Ik vraag dit omdat ik zelf een grote tuin heb, maar altijd het idee heb dat deze te klein is voor mijn rijpaard, heb er wel 2 minipaardjes staan.

Berdien

Berichten: 64522
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 09:59

CarinaR schreef:
Hoe doen jullie t eigenlijk met paard uit de groep halen, zonder dat de groep mee komt. Wellicht staat al ergens hoor, maar s me dan ontgaan.


Dat is toch niet anders dan welke andere groep paarden die ergens staat? Mijn twee paarden staan nu beiden in twee verschillende paddocks. De een komt blij aangestampt als ik roep, de ander.. niet :') Maar die kan ik zonder problemen uit de groep halen hoor. Zelfde als ze straks op de wei staan, dan kan ik ze ook zonder problemen meenemen.

Paarden die 24/7 beschikking hebben tot ruwvoer hebben inderdaad veel minder de neiging tot volproppen, omdat ze weten dat er een constante aanvoer van eten is. Bij ons zie je ze ook eten, dutten, spelen, rondje wandelen..

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 10:03

Mijn twee KWPNers waren op den duur wel echt veel te dik hoor. De stal heeft toen een net erover gedaan en later zelfs een dubbel net. Met het dubbele net bleven ze mooi.
Mijn Knabje heb ik regelmatig een graaskorf aangedaan deze winter om de hooiopname te beperken ondanks dat die alleen maar snachts een pak hooi hadden (overdag wei).