Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MyWishMax

Berichten: 25361
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 09:09

Oh ik wil die shetten op film zien als je dat doet, ruitje! Klinkt geweldig. En ja, ze zijn slim, daarom zijn ze zo goed in ontsnappen enzo :')

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 09:19

:') :') Ik krijg er een beetje beeld bij.
Leuk begin van de dag zo :D

1km rondje van de zaak ook.... _O-

In elk geval is wat extra beweging nooit slecht voor een shet. Voor andere paarden ook niet natuurlijk, maar voornamelijk die kleine dikkerdjes willen nogal eens meer vreten dan ze verbruiken :Y)

ikke

Berichten: 37602
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 09:29

ruitje schreef:
Maarja, boeiend, je zit toch op een quad, in de polder. Al moet ik 6 rondjes doen( dat doen ze nooit hoor haha :') ) . Ik zit lekker hoor :+ . En ik lig altijd gevouwen als 1 het toch probeert en ik ergens halverwege de baan het 'besef' zie landen bij zo'n shet en hij heel heel graag terug wil naar dat landje. Shetten zijn echt mega snel lerend en ik zie altijd aan hun snuit dat ze dan denken: ' Dit was een domme beslissing :+ ' . Als het uitkomt zal ik het eens filmen!

Doet me denken aan ex-mijn-Welsh-Cob. Als jochie had ie schrik van geluid achter hem. Als ie dan zwaaide met z'n staart en een droge struik raakte die ritselde, dan vertrok ie al; niet handig.

Komt mijn juf (kaliber jouw vriendin) en neemt 'm aan de lange lijnen. Zwaait ie met z'n staart, struik ritselt, weg Welsh-Cob maar helaas, juf bleef staan. Hij knalt dus vol in het bit; dat was best gevoelig, maar hij stopte wel. Tweede keer, dezelfde actie, hetzelfde resultaat. Derde keer, hij zet aan, vertrekt een halve pas en dan zie je hem denken: "oh, nee, dat deed pijn" en hij stopt, kijkt om met zo'n blik van maar wat nu dan??? maar hij had het begrepen want daarna ritselde de struik nog een keer, hij keek de juf aan, goed zo, braaf, kerel en hij liep netjes verder. Probleem beheersbaar gemaakt.

Naskapower

Berichten: 3245
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 09:39

ruitje schreef:
Naskapower, wat boeiend! Die matten heb ik nog nooit gezien? Waar zit jij en zouden wij misschien eens mogen komen kijken?

Wij zitten in Arnhem, stal Mansour. Ik stuur je even pb.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 10:49

Ook een heel mooie plek met die matten. Krijg er een heel fijn gevoel van :j

Graven de shetjes geen Putten in je drafbaan?

ruitje

Berichten: 12339
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-21 17:12

Hahaha mijn God, die shetten he, ze zijn zo leuk maar ze bedenken altijd wat ja :+ ! Gaten graven doen ze niet, zijn teveel bezig met gras vreten :')

Vandaag zijn de dag&nacht paarden het land op gegaan, morgen gaan de overdaggers :D

Hier een ruinengroep



En de merrie groep


Edit, heb steeds oorlog met Youtube:
https://youtube.com/shorts/vlEpSsdn_WA?feature=share

Merrie loopstalgroep was zeer beschaafd:



En de ruinen loopstal groep. De Fries is nieuw, die begreep er echt geen Jota van, zijn vriendje moest hem komen halen :')


Zijn er zo zo'n 50 naar buiten gegaan, morgen nog zo'n 40 en zo'n 10 zijn van onszelf of hebben blessure oid en die blijven op de paddocks/gaan apart landje op.

Duhelo

Berichten: 28561
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 17:37

Pfoe, wat een geweld!
Laat je de paarden die vanop stal komen eerst een paar uur op paddocks voor je ze zo los laat, of effectief vanuit de box?
Wordt land / gras opgebouwd?

ellepel

Berichten: 47362
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 18:04

ik durf het bij ons nog niet aan in dat korte gras.
wel gaaf om te zien hoe ze in volle galop er in rennen.
dat ze ook zo druk zijn haha, denk dat die van ons ergens bij de ingang gras gingen eten :')

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 18:06

Volgens mij is het echt niet tegen hun zin... :')

Die fries ook... Beestje weet niet wat 'm overkomt :=

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 18:43

Hahaha die Fries en die andere ook die terug komt :D

MyWishMax

Berichten: 25361
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 19:10

Ahhh dat vriendje die terug komt voor de Fries!
En die merries denken allemaal, dames, gras betekent eten. Kunne we hier al stoppen aub?

Hier vrijdag de paarden voor het eerst naar buiten. Merries doen 10 minuten wat rennen en beetje gek, ruinen zijn rustig de volle 2 uur bezig. :+ zelfs nu na een paar dagen zijn de ruinen nog aan het donderjagen en de merries eten haha. (Wij bouwen op, stal zet ze op het land enn2 uur later moeten ze eraf en dat langzaam langer tot ze hele dagen staan) Vanwege corona mochten we er niet allemaal bij zijn en hebben we een rooster wie er binnen haalt.

pol013

Berichten: 9009
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 09:05

Duhelo schreef:
Pfoe, wat een geweld!
Laat je de paarden die vanop stal komen eerst een paar uur op paddocks voor je ze zo los laat, of effectief vanuit de box?
Wordt land / gras opgebouwd?


Ik ben niet ts.
Wij deden het op mijn vorige stal precies zo. En ik snap je vraag heel goed. Want die knollen zo lekker aan de hol op 'koude spieren' jikes.
Maar nu ik er zo bij nadenk hadden wij eigenlijk nooit pees blessures bij de paarden. 15 paarden, 7 jaar lang. Als ik er en gooi naar mag doen lijkt mij dat omdat ze gewoon lekker zelf bepalen hoe ze bewegen en gewoon rechtuit gaan.
Ik kijk dus vooral met een fijn gevoel van herkennen in nostalgie naar deze beelden.
Nu mijn paarden 24/7 buiten staan mag ik zo'n geweld nooit meer aanschouwen :+

ruitje

Berichten: 12339
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-21 22:13

Wij bouwen niet op, er staan er 100, is niet te doen, de een moet dit, de ander dat. Dat maatwerk kunnen wij niet leveren. Dus bij ons doen de eigenaren die dat willen dat zelf. Ook daarin merken we gewoon heel veel verschil, de 50 die dag en nacht gaan worden door de eigenaren eigenlijk amper opgebouwd( ik denk dat er daarvan misschien 5 a 10 paarden opgebouwd zijn door aan de hand te grazen? ) Maar mensen staan dan natuurlijk ook niet 4 uur te grazen :o

Bij de overdag paarden zijn er enkele eigenaren die ze de eerste week eerder binnenhalen, maar dat zijn er misschien ook maximaal 10?

Vorig jaar weet ik ook dat iedereen daar erg verbaasd op was op Bokt haha :o .

Paarden gaan ook zo vanuit de box naar buiten, ik vind dat ook echt een super leuke vraag omdat dat gewoon helemaal niet 'in mij op komt' , dat dat een ding zou kunnen zijn? We hebben altijd 1 of 2 klanten die twijfelen of ze hun paard achter de groep aan, aan de hand naar de kudde willen brengen. Dat mag van ons gewoon ook hoor :) .
Ik hoor dan vaak ook angst voor blessures als reden. Ik zie het zo: ze rennen nu uit hun box 250 meter of 500 meter op een goede zandbaan rechtuit en staan in het gras.

Degene die ik erna aan de hand zien gaan draaien op diezelfde 250 meter ongeveer 50 keer om hun eigenaar heen, gaan omhoog, staan zichzelf op te fokken op 2 vierkante meter omdat ze bij hun eigenaar moeten blijven terwijl ze allang door hebben wat er is.

Ik denk in te kunnen schatten dat die 2e groep meer kans heeft op ongelukken of blessures :o . Ik denk dat wij mensen soms dingen willen controleren/beperken maar door de manier waarop we dat dan willen doen veel erger maken. Maar dat is mijn boeren opvoeding denk ik :o

Anyway, je hebt de keuze als eigenaar dus. Maakt ons niet uit, wat je op de film ziet hoeft niet, je mag het zelf doen, of hem bijv. Wel eerst in de molen zetten( of paddock, mochten ze dat zouden willen?) Maar ik denk dat die dan in de paddock/molen ook meer uit zijn schuiver gaat omdat ze in de ochtend al voelen dat de dag anders is?

Ik denk dat je ook wel echt bij onze stal moet passen, wij hebben geen paarden alleen staan bijv. Alles staat in groepen van 10 plus, grootste kudde is nu 18 paarden. Onze manier moet je echt liggen denk ik :) . Ik zeg ook niet dat onze manier 'heilig' is, wij geven onmogelijkheden aan vanwege onze bedrijfsvoering( bijv. Later naar buiten mag niet, je paard eerder binnen halen wel) en hoe je dan daar zelf keuzes in maakt als eigenaar is natuurlijk prima :)

De Fries liep vandaag met de groep mee, super fijn haha!

ruitje

Berichten: 12339
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-21 22:16



De shetten waren aardig aan het draken op de drafbaan gisteren :')

CarinaR

Berichten: 11954
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Net buiten ons dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 22:17

Hebben julie wel paarden staan die je echt moet helpen?
Die slimmert van mij staat sinds okt op de stalling waar ik je al is over vertelde en daar werken we met t zelfde systeem, stal/draden open en zelf naar de wei.
Katar doet t niet, die moet je echt uit z'n stal halen en mee nemen anders draait ie zich om en gaat z'n stal terug in.
Ben heel benieuwd wat ie strks gaat doen met 24/7 buiten en kiezen stal in te gaan

ruitje

Berichten: 12339
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-21 22:31

CarinaR schreef:
Hebben julie wel paarden staan die je echt moet helpen?
Die slimmert van mij staat sinds okt op de stalling waar ik je al is over vertelde en daar werken we met t zelfde systeem, stal/draden open en zelf naar de wei.
Katar doet t niet, die moet je echt uit z'n stal halen en mee nemen anders draait ie zich om en gaat z'n stal terug in.
Ben heel benieuwd wat ie strks gaat doen met 24/7 buiten en kiezen stal in te gaan


Hahaha echt? Wat schattig dat hij dan ook terug loopt! Ben ook benieuwd wat hij straks dan doet! Ik zou 'm bij ons dan in de sandwich doen haha :

We werken de eerste keer wel altijd met een 'sandwich' , dus ik zet 2 brave ervaren paarden voorop, dan de newbies en dan de ervaren paarden. Als allerlaatste doe ik er 1 of 2 waarvan ik weet dat ze niet te stoppen zijn( Zijn er niet veel hoor maar op zoveel paarden heb je zo je pappenheimers, 1 tinker bijv. Die hier gefokt is, die moet zijn stalgang uit linksaf naar het land( en dan nog een keer links en nog 50 meter over het beton) en uit zijn stalgang 30 meter rechts naar zijn paddock. 1 keer raden waar we die op 1 mei konden ophalen. Die sloeg 1 mei af naar het land en was NIET te houden. Terwijl de rest voor hem gewoon naar de paddock liep. Schiet mij maar lek?

Dat zijn paarden met een ingebouwde klok, die hier al 10 jaar staan, daar schuif je de deur van open en die zeggen: uit de weg, het is 1 mei: ik ga! Op de 100 heb je er daar gewoon 4 ofzo van, die doe ik dus als aller aller laatste, als de groep al weg is.

Dan is de sandwich groep al weg, de braven voorop gaan lopen, de newbies volgen en als ze wat twijfelen worden ze meegenomen door het achterste van de sandwich. Als er echt nog iets achterblijft komt bijv zo'n tinker dan nog als allerlaatste bezemwagen.

En dan komt de quad, maar die komt eigenlijk nooit in de buurt van een paard.

Het klinkt zo 'cowboy' achtig, net alsof we alles zonder redenatie los laten, maar er zitten echt hele theorieƫn achter. Ik pak geen paard vast, ik sta met mijn moeder alles te coƶrdineren: ' Dat paard naar voren, jij doorlopen, jij nu pas je paard halen' . Wij kennen de pensionpaarden door en door en zetten alles zo neer zoals wij willen :o . Ik denk dat het daarom al 30 jaar goed gaat, en dat klanten het daarom dus ook alle 100 zo doen: dat vertrouwen is er.

Voor nieuwe klanten is het het spannendst, die moeten er maar op vertrouwen dat wij dat zo doen, vaak helpt het dat er dan 90 klanten zijn die kunnen vertellen dat het goed gaat.

En als je het geen lekker idee vind: breng je je paard aan de hand: ook prima hoor :)

ikke

Berichten: 37602
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 22:50

CarinaR schreef:
Hebben julie wel paarden staan die je echt moet helpen?
Die slimmert van mij staat sinds okt op de stalling waar ik je al is over vertelde en daar werken we met t zelfde systeem, stal/draden open en zelf naar de wei.
Katar doet t niet, die moet je echt uit z'n stal halen en mee nemen anders draait ie zich om en gaat z'n stal terug in.
Ben heel benieuwd wat ie strks gaat doen met 24/7 buiten en kiezen stal in te gaan

Ik had er eentje die 's nachts terug zou gaan naar z'n stal.

Die is opgegroeid met overdag buiten, 's nachts op stal. Z'n hele lange leven had ie dat, totdat ik 'm zo nodig moest hebben. In de zomer moest ik 'm echt uit z'n stal sleuren: kom, je MOET naar de wei, naar de rest. Dan kwam er zo'n typerende zucht (ja, hij liet zich uitstekend lezen) en sjokte die achter mij aan naar buiten. Hij vond dat helemaal drie keer ruk.

Als hij had mogen kiezen, had ie de staldeur achter zich dicht gedaan, lamp uit, slapen!


Overigens springen mijn paarden op zo'n moment ook niet om mij heen; ik heb ze OPGEVOED! Al gaat de wereld andersom draaien, zolang ik aan het andere einde van het touw zit, gedraag je je fatsoenlijk... goedschiks of kwaadschiks..... en er zijn paarden die weten wat "kwaadschiks" inhoud...
Laatst bijgewerkt door ikke op 04-05-21 22:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Leo

Berichten: 50168
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 22:52

Mijn paard was een kneusje dat aan de hand naar het land moest 5 jaar geleden :(:) hij ging 24/7, ik zat in Amerika en hij snapte er geen fluit van, dook een paddock in en hij is weer even terug op stal gegaan om daarna door lieve stalgenootjes aan de hand alsnog naar de wei gebracht te worden :))
Overigens bij de Groene Meer nooit problemen gehad met opbouwen op het gras (niet dus, op wat aan de hand grazen na). Terwijl ik op mijn huidige stal met goed opbouwen een hoop ellende heb gehad (koliek) met hetzelfde paard. Goed gras daar in de polder ;)

ruitje

Berichten: 12339
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-21 23:08

Haha prachtig verhaal Ikke, vooral die zucht :')

Haha dat weet ik niet eens meer Leo :+ !

Er gaat bij ons ook echt wel eens wat mis hoor, ik zeg niet dat het altijd perfect gaat. Je hebt wel eens een 'terugkomer' die wel met de quad of de hand naar achter moet. Of 1 die 'verkeerd' word los gelaten en dus inderdaad in een paddock beland.

Echt, ook bij ons gaan dingen 'mis' , vanochtend ook nog met die ene Tinker.

Ja gebeurd, je zet er 100 buiten, procentueel gezien gebeurd dat gewoon.

Maar het gaat 'afkloppen' nooit mis mis. We hebben nooit grote ongelukken. Het loopt wel eens niet zoals we willen, maar dat is wat anders dan een blessure oid.

En dan nog, het spijt mij heel erg, maar als ik een paard heb van een klant die echt niet te stuiten is: dan kan ik daar ook niet heel veel aan doen :o . Er zijn er zo'n 5 op stal die worden het hele jaar eigenlijk alleen binnen/buiten gezet door onze ervaren mensen. Die geef je niet aan een klant die 'even komt helpen met binnen doen.' , maar ook die loopt echt wel eens door mij heen. Ik kan daar ook niet alles aan doen( en de eigenaar ook niet altijd trouwens! )

Allerergste jaar was een jaar met hengsten in de ruinengroep die het gevecht aangingen op de baan en door een lint gingen. Dat was wel 'natuurlijk gedrag' maar toen stonden we te roepen om de groep weer de goede kant op te krijgen terwijl 2 hengsten elkaar wilde aftroeven :+, dus dat zal er niet florissant uit gezien hebben :o

Sindsdien: geen hengsten meer in de groep :') . Sowieso zijn we terughoudender in hengsten de laatste tijd, is gewoon lastiger op ons bedrijf om die goed te houden :)

God, ik ben nu alle slechte verhalen aan het vertellen, zal ik daar maar mee stoppen, zo word die wachtlijst snel kleiner :') .

Fijn dat je het gras nog aanstipt Leo, dat scheelt wel echt denk ik, is echt land wat al 30 jaar als paardenland word gezaaid en bemest. Gelukkig daarom weinig koliek/HB :o

Christiene
Berichten: 7730
Geregistreerd: 18-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 23:33

Owh hengsten verschrikkelijke die hormonen. Hogere stevigere onheining uit de buurt van andere paarden

Maar dan moet je weer op klanten letten. Die doodleuk hun ruin of (zelfs merrie) er naast zet of laat neuzen...


die ernaast was om even na het rijden te laten rollen in zand. Ik was toevallig op tijd voor de hengst met zijn voorbeen in het draad maaide hoorde hem al te keer gaan.

En ze hebben eigen stukken hier omdat juist te voorkomen.



Hoe doen jullie dat met de daggroep aan de hand binnen halen of eerst na voren de hele groep? Is er nooit een bij die er vandoor gaat.. dat kost zoveel tijd als je ze niet kan pakken. Daar beginnen ze hier niet meer aan gelukkig tenzij je ze snel een fuik ik kan laten lopen bij de ingang.

ruitje

Berichten: 12339
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-21 07:06

Nou precies dat maakt hengsten lastig ja, we hebben er nog wel eens 1 hoor, maar meer uitzondering dan regel. Hebben jullie er wel meerdere op stal?

Wij fuiken inderdaad, en er is direct daarna krachtvoerronde. Meestal wil 90% wel naar binnen. Als er 1 of 2 in het land achter blijven drijven we die of op met de quad, we hebben er ook wel eens 1 met de hand gehaald die echt niet naar binnen wilde. Dat gebeurd gelukkig weinig. Meestal zijn dat de paarden die eerst dag en nacht liepen en 'plakken' aan hun vorige kudde.

Ik had vorig jaar een eigenaar die dacht dat haar paard bang was voor de quad, die kwam er zowat bovenop zitten ' Hoi, gezellig, mag ik mee? ' . En de quad is ook niet heel wendbaar( ik heb wel eens op de kant gelegen bij een te scherpe bocht :') ). Als ze echt echt echt niet naar binnen willen heb je gewoon een probleem. Die quad is gewoon niet handig genoeg en een echte snelle leerder pakt dat op :+ .

Maar, je kent je pappenheimers gewoon, het heeft te maken met respect afdwingen als je op de quad zit? Hoe leg ik dat uit? We hebben verschillende binnenhalers en mijn vader heeft de minste kat en muis spellen in zijn leven denk: Die komt aan met de quad en dan denken alle paarden: Ohja, ja we gaan naar binnen. Dat is een beetje in dezelfde lijn als een eigenaar die zijn paard niet in de spuitplaats krijgt, mijn vader die langs loopt en zegt : 'Huu' en het paard staat er in :') . Op de quad zitten heeft niets te maken met wat je precies doet maar meer met welke intentie je het doet? Klinkt dit te vaag :') ?

Als ze echt niets willen: Dan moet je hopen dat je ze op een recht stuk naar voren kan overbluffen met je stemgeluid en het tempo hoog houden zodat ze niet wenden. Maar je hebt er soms tussen die het gewoon als kat en muis spel zien, denk dat we er daar eens per jaar een van hebben. Dan moeten we ook wel eens gaan vangen aan de hand.

Paniek/echt er vandoor gaan heb ik eigenlijk weinig? De onzekere paarden gaan juist altijd mee met de groep, die gaan nooit dat soort situaties opzoeken. Kudde gedrag is toch een sterk iets denk?

nikkielvis

Berichten: 766
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 07:35

:D Ik vond dat op jullie stal altijd zo leuk en vele met mij. Een hele happening dat je paard weer dag en nacht het land op mocht en hoe. Zag er zo gaaf uit als je pony met een hele groep naar het land rent.

Mijn ervaring was dat de dag en nacht paarden niet de hele dag aan het eten waren maar juist ook veel met de groep bezig waren en lekker rusten etc. Waardoor opbouwen naar mijn inziens niet nodig is.

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 09:34

ruitje schreef:
[ Video ]

De shetten waren aardig aan het draken op de drafbaan gisteren :')


8-) Ideaal voor die kleine dikkerdjes ! Zo blijft een shet echt helemaal in sportvorm :D


Ik krijg nog steeds een Mc Leod's gevoel als ik die filmpjes bij jullie kijk :')

De manege waar ik mijn 1e paardje kocht, deden ( en doen ) het net zo met paarden buiten laten. Denk dat er in totaal ook een kleine 100 staan ofzo.
Staldeuren open, halsters los ( van de manegepaarden die overdag nog in standboxen stonden ) en go your own way :Y)
Op al die jaren dat ik er rondgelopen heb, ook nooit noemenswaardige problemen gezien.

Zou ook wat zijn voor mijn ouwe taart hier. Die heeft na 28 jaar nog steeds een schurfthekel aan ( braaf ) aan de hand meelopen }>

Ik moest het echt 2 keer lezen... paarden die je uit hun stal moet sleuren, bestaat dat echt ? :=

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 09:56

Hier ook paarden die je (soms) uit de stal moet sleuren. Normaal gaan ze ale dagen de wei in. Maar het kan gebeuren in de winter dat het weer zo slecht is dat ze een paar dagen in de paddock moeten blijven. Als ze losgelaten worden en ze zien dat de poort naar de wei toe is gaan ze in de remmen, draaien zich om en gaan terug de stal in.

goldenarrow

Berichten: 8662
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 10:02

*Kruipt onder meeleeststeen vandaan*

Hier mogen alleen hengsten wonen die we zelf gefokt hebben :+ Die weten vanaf dag 1 de regels, dus die weten zich ook prima in te houden als de hormonen beginnen te spelen. Ik merk toch wel dat hengsten van ergens anders vaak veel minder consequent zijn opgevoed.

Laten jullie ze in de winter ook los naar de paddocks lopen? Ik heb ooit een paard hier gehad die van een plek kwam waar ze het ook op jullie manier deden, en die werd dus helemaal gek op het moment dat we de paarden (aan de hand) buiten gingen zetten. Maar in de trant van 'de voerbak eraf rammen'-gek := Die hebben we op een gegeven moment maar 24/7 buiten gezet omdat het gedrag steeds erger werd (ze staan bij ons alleen in de zomer 24/7 buiten). Merken jullie daar ook iets van dat de paarden dat moeilijk vinden?