Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ruitje

Berichten: 12331
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-21 18:59

Ja die paddockroosters qua schoonmaken hoor ik meer. We zijn er nog niet over uit of we daar wel of niet een stuk van gaan aanleggen in de toekomst. Bij dit stuk was het niet passend maar op een ander stuk zou het wel kunnen.

Grappig he, dat ze dan echt 2 dagen van de leg zijn. Ik heb het idee dat dat bij de loopstalpaarden toch eerder is. Zou daar wel naar benieuwd zijn, aan de ene kant denk ik dat voor paarden zo 24/7 in een vast stramien zitten waar ze alles zelf kunnen bepalen ze heel erg 'chill' maakt. Maar ik vraag me ook af of ze er minder ' flexibel' van worden in het accepteren van veranderingen? Als ik een nieuwe ruif ophang in de individuele stallen is er niet zo'n 'drama' namelijk.

Nouja, soms heb ik wel eens van die gedachtes waarvan ik denk: zou boeiend zijn om dat eens te onderzoeken :)

Dat klinkeren is inderdaad echt een rotklus, zou niet weten wat ik zonder mijn broer, vriend en al hun vrienden zou moeten :o

Ir111

Berichten: 11964
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-21 19:10

Zou dat niet ook komen omdat een stalpaard minder ruimte heeft om dat gedrag te laten zien? En het stalpaard heeft minder interactie met de kudde waardoor er minder communicatie nodig is? En dat wij het daardoor minder zien?

Geen idee maar ik hou van dit soort gedachtenpuzzels. :)

ruitje

Berichten: 12331
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-21 19:17

Ja, dat kan ook zeker! Het is natuurlijk gewoon natuurlijk gedrag, dus het is wat mij betreft ook niet iets 'ergs' .

Ik dacht: als je niet goed weet waar je aan toe bent( dus, ga ik nu naar buiten of over 5 minuten, komt mijn krachtvoer nu of over 5 minuten) in tegenstelling tot: Ik ga nu een rondje lopen, of ik ga nu hooi eten: dat dat maakt dat een paard meer moet anticiperen op: ' Ik zie het wel.'

Ik merk wel, dat ook de stalpaarden goed gaan op voorspelbaarheid hoor. We doen op vaste tijden alles en je merkt dat ze zich daar erg prettig bij voelen.

Het lijkt mij bijv. Vreselijk om als paard bij een stal te staan met doe het zelf buitenzetten en dat je dan de ene dag om 08.00 buiten gezet word en de andere dag om 11.00 :o .

Maar misschien maakt dat je wel flexibeler in het omgaan met dingen die anders zijn dan anders?

Nouja, ik weet het niet. Ben benieuwd wat jullie denken, soms kom je zo eens op gekke gedachtes :+

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-21 19:19

Kán goed dat je een punt hebt. Sowieso lopen zij er altijd in rond of hebben er altijd toegang toe. Een stal paard heeft veel minder het gevoel van een eigen stukje buiten te hebben vaak. Ze wisselen eens van paddock of weide, gaan mss op wisselende tijden buiten. Dus die zijn mss idd meer gewend om te ondergaan. Of mss zijn die minder gefocust op details omdat ze blij zijn om buiten te zijn en het zich verder niet aantrekken. Of mss speelt in de groep het kudde instinct meer op en laten ze zich eerder gek maken door elkaar?

Wel interessant!

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-21 19:20

Edit: vooral voeren op hele vaste tijdstippen vind ik zelf echt niet altijd een voordeel. Ben je drie minuten te laat staat heel de boel op stelten.

ikke

Berichten: 37582
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-21 19:20

Een vriendin deed daarom juist alles niet op vaste tijden.
Ze kregen elke dag hun porties voer maar op een willekeurig moment, juist om te voorkomen dat het gewoontes worden.

Volgens haar: ben je eens weg en kom je wat later thuis, zijn de paarden niet over de zeik omdat je een uur geleden hun voer moesten hebben!

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-21 19:27

Klopt. Dan moeten ze wel genoeg buitenkomen en ruwvoer hebben. Dan krijg je dat hele gezever rond voeren niet zo is mijn ervaring ook :j

loulou

Berichten: 14811
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-21 19:34

Mijn ervaring is ook dat onregelmatige tijden juist handig zijn. Ik heb ze aan huis staan en ze gaan naar buiten als ik wakker ben en naar binnen als ik naar bed ga, of als het slecht weer is. Of ze blijven ik de zomer juist buiten omdat het mooi weer is.
Ze staan nooit aan de poort te wachten tot ze naar binnen mogen en in de ochtend slaapt alles tot ik de stal ik kom.

En om nog terug te komen op een paar pagina’s terug. Mochten ze echt veel knoeien bij de ruif dan zou ik een net overwegen. Ik heb sinds kort een steigerbuis frame met een net erin en dat scheelt echt zoveel hooi op de grond! Nou heb ik ook wel 1 merrie die altijd alles eruit gooit, maar het scheelt echt heel veel hooi verspillen en vegen.
Het maakt wel wat meer herrie omdat ze aan dat net trekken en de steigerbuis dus tegen de bak rammelt. Ik heb daarom rubber om de hoeken gedaan tegen het ergste geluid.

*kruipt weer onder meelees steen *

Gini
Berichten: 17927
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-21 20:02

Bij ons op stal worden de paarden wel op quasi dezelfde tijdstippen gevoerd. Niet klokslag natuurlijk, maar toch wel rond een bepaalde tijd. Ik vind dat wel zo fijn om mijn training en verzorging op af te stemmen. Ik zou het best irritant vinden als ik een zwaardere training ingepland heb en ik bij aankomst op stal te horen krijg dat ze net een minuut geleden pas krachtvoer gehad hebben. Of dat ik gepland heb om mijn paard eens een spa-dag te geven en net tijdens het toiletteren komen ze met de voerkar voorbij.
Eigenlijk merk ik niet echt dat paarden daarvan over de zeik gaan. Die keren dat het toch ruim voorbij voertijd is, merk je wel alertere paarden, maar niet dat ze echt nerveus staan te doen op wei/stal. Maar op dat vlak ik onze stal sowieso wel rustig. Dat typische nerveuze gedrag wat je op veel stallen zit, komt bij ons eigenlijk niet voor. 1 paardje dat murmelt en 1 ruin die wel eens wat hectischer durft te doen, maar voor de rest staat alles rustig te wachten.

Fillis
Berichten: 456
Geregistreerd: 26-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 16:10

Ik blijf dit echt een enorm leuk topic vinden om te lezen, al word ik er ook wel een klein beetje jaloers van :') Hier in de regio is het aanbod erg schraal en kies je eerder meer voor de sfeer op een stalling (die uiteraard blootgesteld is aan verandering wegens wisselend klantenbestand) dan voor de stalling an sich, aangezien die hier overal vergelijkbaar is. Er wordt niet geïnnoveerd of iets extra's aangeboden, dat mis ik af en toe behoorlijk, zeker omdat op de huidige stalling er qua terrein m.i. veel meer mogelijkheden zijn dan dat de eigenaren er gebruik van maken.

Het voorbeeld van de leen-/oefentrailer is zoiets, dat zou ik ZO ontzettend handig vinden. Ik heb een trailer ter beschikking maar die staat niet bij stal, dus om te oefenen moet ik die eerst ophalen enz enz, dat is een hoop gedoe, je doet het daardoor te weinig en uiteindelijk heb je er qua oefenen dus nog niks aan. Zou echt ideaal zijn om dat wekelijks/maandelijks even mee te kunnen pakken. Ik denk dat 1 plek met vaste/staltrailer meer dan zat is, op het moment dat mensen met eigen trailer willen oefenen doen ze dat idd toch wel achter de eigen auto.

Qua voerschema: bij ons op stal wisselt dat nogal eens, maar het vervelende ervan is dat er best wel een aantal paarden tussen zitten die op de staldeur beginnen te rammen als ze iemand met een kruiwagen horen lopen... := Dus dat de paarden daar rustiger onder blijven is zeker niet per definitie zo.

loulou

Berichten: 14811
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 00:42

Een grote stal is daarin ook geen eerlijk vergelijk met een privé stal.
Ik weet wanneer ik ga trainen, dus stem daar het voermoment op af. En mijn paarden hebben altijd hooi, dus hoeven niet te stampen omdat ze een kruiwagen zien.
Ik kan me voorstellen dat op een grote stal vaste voermomenten prettig zijn, dan weet iedereen waar hij aan toe is.
Thuis vind ik zo’n vaste planning juist niet fijn, omdat je ook gewoon een privé planning hebt, naast het stalwerk.

ruitje

Berichten: 12331
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-21 09:49

Grappig, al die verschillen en wat voor de een wel werkt en voor de ander niet. Ik denk ook dat dat misschien ook nog wel per paard en eigenaar afhankelijk is? Ik zou wel benieuwd zijn of hier ooit onderzoek naar gedaan is, ik heb het niet kunnen vinden in ieder geval. Wat ik wel weet is dat wat volgens mij niet werkt: ene paard wel naar buiten/andere niet. Ene wel voeren/andere niet.

We merkten dat ook bij de ruinenloopstal, daar is een overdekte poetsplek naast. Mensen gingen daar hun paard voeren. Stond de rest van de groep bij het hek bonje te maken omdat er 1 van hun kuddegenoten 2 meter verder wel een emmer slobber kreeg :') . We hebben nu dus gevraagd om niet meer te voeren in het zicht van de groep. Terwijl die dus onbeperkt ruwvoer tot hun beschikking hebben op dat moment. Maar slobber=life denk ik :') .

We merken dat de ruinenloopstal al meer 'uit elkaar trekt' als groep, nu de voerplekken verder van elkaar af liggen. Dat zagen we bij de merrie groep ook heel erg. Ik kan er pas echt iets zinnigs over zeggen in het winterseizoen denk ik. Ze hadden toen heel erg ook hun rustplek op het straatje, ik ben benieuwd of ze nu met het veranderen van de voerplek ook een nieuwe rustplek gaan zoeken. Of dat het straatje favo blijft :) . Ze gebruikten toen het grootste deel van de dag 25% van hun ruimte. Ik vind dat ook wel boeiend: overal staat: ze moeten zoveel ruimte hebben( waar ik achter sta hoor) , maar bij beiden loopstallen zien we dat misschien wel 50% van de paddock op dit moment niet gebruikt wordt.

Uiteraard is het belangrijk die ruimte wel te hebben, ze kunnen weg en bij introducties is hij zeker noodzakelijk. Maar het is zo leuk dat je een ruimte creëert en ze dan het grootste deel het liefst in hun vriendjes op hetzelfde plekje staan :') .

@ Fillis, ik denk altijd dat mensen ons maar irritant vinden. Elke zaterdag weer zijn we aan het klussen( meeste paarden raken wel aardig mak hier haha :+ ) . Ik hoop ook voor onszelf dat we binnenkort even kunnen ademen. We zijn eigenlijk dit jaar nog een paar klussen aan het oppakken die echt moesten. We hadden dan voor de komende jaren eigenlijk maar 1 groot project staan maar daar is iets ander voor in de plek gekomen( cryptisch nooh :D ), daar kan ik jullie einde van het jaar meer over vertellen. Vooral financieel is het wel een uitdaging hoor, om te blijven innoveren/verbeteren. Kijk zoiets als een oefentrailer zijn de kosten niet an sich. Maar de echt grotere projecten: Is geen kattenpis wat wij uitgeven aan zand/stenen/andere graafmachine. Ik denk dat een hoop mensen zich daar echt wel een beetje in vergissen :o

En dat kan dan ook omdat de rest van ons bedrijf 'staat' , mijn ouders hebben echt een enorm dikke basis onder dit bedrijf gelegd waardoor je nu kunt innoveren. Als je als pensionstalhouder nog stallen of een kantine ofzo moet bouwen bijv, dan gaat je geld toch daar heen.

En mijn broer en ik zitten nu natuurlijk in een overname traject, is ook anders als je geen opvolging hebt denk ik? Ik weet niet of je een oudere pensionstalhouder hebt?

Nouja, ik weet het eigenlijk niet? Zit ook wel een beetje in ons soort, we zijn een familie die slecht achtig niet kan ondernemen. Willen altijd beter :+ . Tot ergernis van onszelf soms :')

Chienouk
Berichten: 2
Geregistreerd: 16-08-21

Re: Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 10:25

Hee Ruitje,
Wat leuk om je een beetje te volgen. Op Bokt lees je natuurlijk vooral ervaringen en meningen van pensionklanten. Toevallig ben ik met mijn merrie een paar weken geleden ook van 'regulier' naar 24/7 buiten. Wat was het een zoektocht om wat te vinden. En ik denk dat de perfecte plaats voor alle paarden niet bestaat, elk paard heeft toch andere behoeftes. elke paardverzorger waarschijnlijk ook, haha!
Ik mijn zoektocht naar een andere stal heb ik wel het één en ander gezien. Je hebt het over voeren, ik heb een stal gezien waar ze brok gaven in van die ouderwetse voederzakken. dat was dan op een tijdstip dat de klanten in principe niet op stal kwamen. Blijkbaar gaf dat rust, de paarden weten wat ze kunnen verwachten. Ik heb het niet gezien, ik vond het wat spannend, want wat gebeurt er als een langzame eter nog bezig is en de grote bazen al klaar zijn....? maar ik vond het een beter alternatief dan met emmers, en als je meerdere paarden hebt, dan is er uit halen en voeren ook niet echt een optie.

De manier van paarden introduceren verschilt trouwens ook nogal per stal. Ik heb niet alle pagina's van dit onderwerp gelezen, ben benieuwd hoe jij dat doet. (maar wellicht heb je het daar al uitgebreid over gehad)
Ik vond het aller beste nog wel dat er naast de loopstal een aparte box was gemaakt. de eerste twee dagen aan de bovenkant een draadje, en een meter van de kant een draadje zodat ze er nog niet bij kunnen. op die manier kunnen ze elkaar wel zien, maar elkaar niet aanraken. Voordeel; geen gillende paarden die met hun benen slaan. Na twee dagen ging het draadje weg.
De boxwand is denk ik ongeveer 1,50m hoog. Dus konden ze ook neuzen, maar veilig. Vervolgens het nieuwe paard (na weer 2 à 3 dagen wennen) in de kudde erbij als alle paarden op het gras stonden. Alle paarden van het gras af = nieuw paard weer in veilige eigen box. Ideaal, want gras is een goede afleider. voor huidige kudde en de nieuweling) Het viel me op dat de paarden amper opkeken, terwijl ze gras aan het eten waren kwamen ze eigenlijk niet met de nieuweling snuffelen.

Op die manier uitbouwen totdat ze na een week of 2 er helemaal bij staan. Natuurlijk verschilt het per paard. Een paard dat een kudde gewend is, staat er misschien na 5 dagen al volledig bij. Mijn merrie was niet echt een kudde gewend,24/7 niet echt gewend, zeer laag in rangorde. dus die staat er net pas bij, dat heeft ruim 3 weken geduurd.

Nou goed, misschien zat je he-le-maal niet te wachten op dit verhaal. het is ook wat langer geworden dan gepland, ik wilde dus eigenlijk alleen aangeven dat ik het super interessant vind om je te volgen! ik kan me voorstellen dat het soms moeilijk is keuzes te maken! Wat voor het ene paard het beste is, kan voor het andere paard echt niet passend zijn. lijkt me erg lastig voor je.

Kendra

Berichten: 8739
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 10:39

Volgens mij zijn jullie wel een beetje een 'witte raaf'. Een klantgericht familiebedrijf dat de passie voor paarden en voor paardenhouderij combineert met ondernemersgeest en innovatiedrang zie je niet veel.

Ik zie bij veel stallen dat minstens 1 van die dingen mist. Soms te veel ondernemersgeest en te weinig verstand van paarden, maar ook het omgekeerde. Soms wel paardgericht, maar geen verstand van klanten. Of ook weer andersom...
En wat op veel stallen mist is het besef dat technische handigheid en verstand van boerenwerk de basis is van heel veel dingen.

Echt leuk om te lezen dus hoe jullie al deze dingen combineren.
En natuurlijk scheelt het dat je een familiebedrijf bent. Ik heb wel eens uitgerekend of het mogelijk is een pensionstal te kopen en daar je brood in te verdienen. Zelfs hier in Noord Nederland wordt dat al heel erg moeilijk.

Duhelo

Berichten: 28558
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 11:09

Het op een plekje staan zie ik ook terug bij de mijne.
Hun winterpaddock is een verhard vierkant met een ruif van 2*2 in het midden (rondom rond 3 meter verharding er rond), er vlak naast verharding met rubbermatten onder afdak. Daarnaast paddockpanelen op zand (zand is inmiddels weggewaaid) en er nog eens naast een zandpaddockje.
Verder nog een stukje weide en rondomrond een track (gewone aarde/ modder).
In de praktijk staan ze in de winter vooral rond de ruif en het afdak, en héél soms doen ze eens een rondje track (vooral omdat het achteraan droger blijft en ze daar hun siesta gaan houden. Maar 90 % van de tijd komen ze dus gewoon niet van de verharding af.

Gini
Berichten: 17927
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 12:28

loulou schreef:
Een grote stal is daarin ook geen eerlijk vergelijk met een privé stal.
Ik weet wanneer ik ga trainen, dus stem daar het voermoment op af. En mijn paarden hebben altijd hooi, dus hoeven niet te stampen omdat ze een kruiwagen zien.
Ik kan me voorstellen dat op een grote stal vaste voermomenten prettig zijn, dan weet iedereen waar hij aan toe is.
Thuis vind ik zo’n vaste planning juist niet fijn, omdat je ook gewoon een privé planning hebt, naast het stalwerk.


Ik denk dat het inderdaad vooral het verschil is tussen 'kan je de voermomenten zelf bepalen of niet' en dat het niet zozeer te maken heeft met de grootte van de stal. Al moet ik zeggen dat toen ik de paarden in eigen beheer had, ik het ook wel op relatief vaste tijdstippen deed. Ik vind dat wel zo gemakkelijk eigenlijk.

Fangio

Berichten: 2564
Geregistreerd: 28-11-04
Woonplaats: Home is where the heart is

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 15:32

ruitje schreef:
Grappig, al die verschillen en wat voor de een wel werkt en voor de ander niet. Ik denk ook dat dat misschien ook nog wel per paard en eigenaar afhankelijk is? Ik zou wel benieuwd zijn of hier ooit onderzoek naar gedaan is, ik heb het niet kunnen vinden in ieder geval. Wat ik wel weet is dat wat volgens mij niet werkt: ene paard wel naar buiten/andere niet. Ene wel voeren/andere niet.


Ik denk dat het inderdaad een kwestie is van per paard/eigenaar. Toen mijn pony op pension stond had je de mogelijkheid om 2x daags krachtvoer te laten voeren (tegen meerprijs) aangezien ik een dikke haflinger had kreeg die maar 1xd, de paarden die sochtends niet gevoerd werden, waaronder de mijne, reageerden sochtends ook echt niet op de voerkar. Savonds dan weer wel want dat wisten ze dat ze ook aan de beurt kwamen.

Hier thuis eigenlijk hetzelfde, nu krijgt mijn haf momenteel 2x daags gevoerd ivm supplementen, de shet niet en die reageerd daar niet op. Kan ook makkelijk de ene buiten zetten en de ander op stal laten (voor bijvoorbeeld DA oid) en daar maken ze niks van. Zijn wel heel wat uurtjes training in gaan zitten, maar als je er maar 2 hebt is het wel makkelijk dat ze allebei rustig alleen kunnen blijven als je met de ander weg bent.

ellepel

Berichten: 47353
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 16:45

het is ook maar net wat de paarden gewend zijn wat voer betreft?
krachtvoer geeft iedereen bij ons gewoon zelf en dat gebeurd op wisselende tijden uiteraard.
en dan staan er 8 stuks toevallig bij het draad, maar mijn paarden weten dat ze voor mij komen en dat ze van mij een bak voer krijgen.
en daar staan die andere paarden van 3 meter afstand naar te kijken.
maar er is nooit bonje.
ik kan ook rustig als er een paard in een stal staat voor die stal mijn paarden hun slobber laten eten.
dat geeft ook nooit problemen.

dat vaste plekken hebben om te rusten zie je hier ook.
we hadden twee groepen naast elkaar,die stonden bijna allemaal neus aan draad met elkaar.
we hebben die twee groepen nu samen gevoegd en dus is er ook meer ruimte en nog zie je dat ze nog op hun oude plekje staan.

ikke

Berichten: 37582
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 16:52

ruitje schreef:
Grappig, al die verschillen en wat voor de een wel werkt en voor de ander niet. Ik denk ook dat dat misschien ook nog wel per paard en eigenaar afhankelijk is? Ik zou wel benieuwd zijn of hier ooit onderzoek naar gedaan is, ik heb het niet kunnen vinden in ieder geval. Wat ik wel weet is dat wat volgens mij niet werkt: ene paard wel naar buiten/andere niet. Ene wel voeren/andere niet.

Het is intussen mijn ervaring dat als je 100 paarden hebt, ze 101 verschillende aanpak willen hebben en tot overmaat van ramp kunnen ze ook nog ontdekken dat wat ze dachten dat top was, vervangen kan worden door iets wat ze nog beter bevalt.

Succes als pensionhouder }:)

CoRiNa1983

Berichten: 1768
Geregistreerd: 24-12-06
Woonplaats: Noord Brabant

Re: Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 17:12

Op zón groot bedrijf als dat van jullie werkt het het beste denk ik om alles een beetje op tijd te doen, want een paard wat niet tegen schommelende tijden kan, kan zich minder goed aanpassen als een paard wat daar wel tegen kan.
Althans dat is mijn ervaring, ik alleen met mijn eigen paarden en voer niet echt op vaste tijden, maar mijn paard en pony maakt dat niks uit, maar als ik dan naar het paard van mijn vriendin kijk die staat pension op een sportstal en daar gebeurt alles op vaste tijden en daar zijn echt paarden bij die helemaal van de leg zijn als iets anders loopt dan normaal.

En inderdaad het werkt niet als de ene wel voer krijgt en de andere niet maar dat maakt niet uit of je er nu 1 of 100 hebt. mijn pony krijgt maar 5 brokjes voor het idee terwijl mijn grote wel echt haar voer naast haar ruwvoer nodig heeft maar als ik de een niks geen en de ander wel dan gaat dat ook niet goed hier.

wendy1987

Berichten: 6933
Geregistreerd: 29-10-07

Re: Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 18:05

Blijft idd grappig al die verschillen. Is denk ook echt wat er gewend is. Bij ons krijgen ze allemaal tegelijk krachtvoer, maar krijgen los van de eigenaren en dus mijzelf ook nog extra, zoals muesli of bietenpulp. Ze weten precies dat dat voor hun is en de rest bemoeit zich er ook niet mee en staat gewoon braaf verder te eten van t hooi of te kijken gewoon.

ruitje

Berichten: 12331
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-21 18:20

Ik denk dat dat natuurlijk ook wel waar is, zelfs al zou er uit onderzoeken komen dat bijvoorbeeld op wisselende tijden voeren beter is, met 100 paarden is dat eigenlijk bedrijfsmatig onhaalbaar.

Nu moet ik eerlijk zeggen dat het bij ons ook echt bijna nooit anders loopt dan normaal. Als ik kijk bij ons is het voeren altijd op dezelfde tijd bijvoorbeeld. Buiten en binnendoen ook, behalve als het sneeuwt zoals afgelopen winter en het echt hoog ligt, dan zijn ze wel binnen gebleven omdat we gewoon de hele dag nodig hadden om het erf sneeuw vrij te maken en het water te regelen. Maar ik kan mij eigenlijk niet meer herinneren dat ze toen gek deden, misschien ook omdat ze dan allemaal binnen blijven dus ze dan denken: Oke, dit is het. Ik weet het niet. Aan de ene kant zijn paarden echt gewoonte dieren, aan de andere kant zijn ze ook weer zo flexibel he?

Grappig dat die rustplekken bij meer van jullie hetzelfde is trouwens!

Bij ons geeft iedereen in de loopstallen dus wel zijn krachtvoer zelf en dat geeft wel onrust in de groep, dus het is niet zo dat ze weten: dat is niet mijn baas, daar krijg ik niks van. Ik denk ook wel dat zoals eerder besproken werd het ander is als je zelf wat kan trainen. Met bijvoorbeeld weg halen van de groep of voeren kun je natuurlijk zelf dingen aanpakken dan, dat is met een groep van 10 eigenaren toch lastiger denk ik.

@ Kendra: Dat is tof dat je dat zegt, ik vind ons gek gezegd vaak helemaal niet echt klantgericht, dat komt omdat we door de hoeveelheid paarden gewoon niet alles kunnen bieden. De rest ben ik het dan wel weer mee eens, als je ziet wat er voor techniek en boerenwerk in ons bedrijf zit, dat zeg ik ook steeds: zonder mijn broer was ik nergens :o . Het is inderdaad niet te doen om nu een pensionstal te kopen denk ik. Rot gezegd ben ik daar uit concurrentie oogpunt 'blij' mee. Er stoppen steeds meer bedrijven in de omgeving en nieuwe komen er amper bij, of die zitten aan de max 15 paarden vergunning. Is voor ons natuurlijk best lekker, dat je concurrenten niet als paddenstoelen uit de grond schieten in je omgeving :+ . Voor jullie allemaal is dat minder leuk natuurlijk haha :')

@ Chienouk : Er was ooit een topic speciaal voor pensionstalhouders, hier op Bokt. Maar daar gingen klanten al snel ook hun mening geven dus dat liep volgens mij uit in niks. Daarnaast: Het is ook moeilijk, ik bespreek bijvoorbeeld nooit klanten online, zelfs paarden probeer ik zo weinig mogelijk te bespreken. Dat kunnen jullie makkelijker doen haha!

Die voerzakken heb ik inderdaad ook gezien! Wij hebben voor nu gekozen geen krachtvoer te voeren, als ik ooit iets zou doen zou ik mij zeker verdiepen in die zakken. Volgens mij is dat beter dan emmers en zo'n voerstation( daar heb ik echt slechte dingen van gezien, maar ieder zijn eigen ervaring natuurlijk :o )

Het introduceren wisselt erg per paard, we hebben er die er inderdaad binnen 3 of 5 dagen bij lopen alsof er niets aan de hand is en ik heb er bij wie het 3 weken duurt voordat het wat rustiger lijkt. Eigenlijk, dit klinkt een beetje gek, is het het belangrijkste dat de eigenaar er rustig in staat. Ik heb er nu al van enkele de introductie zien mislukken omdat de eigenaar het niet prettig vond dat zijn/haar paard niet bij de groep mocht of plekken had. Ik merk dat ik dat het lastigst vind: Hoe kan ik dat duidelijker maken van te voren, dat dat gewoon tijd nodig heeft. Aan de andere kant: Ik heb makkelijk banketstaaf, je zal maar op stal aankomen en er zitten bijtwonden op je paard of je ziet hem steeds naast de kudde staan.

Dan kan ik als penionstalhouder wel zeggen: Geef het tijd, ik zie dat het goed komt. Als jij als eigenaar dan niet lekker thuis op de bank zit snap ik ook wel weer dat je denkt: Ik haal 'm er uit.

Het introduceren vraagt echt iets van een eigenaar, wat zeg ik: van alle eigenaren in de groep. Ik heb daarin vooral te doen met de ruinengroep. In de merrie groep hebben we bijna geen wisselingen gehad, in de ruinengroep hebben we helaas meerdere mislukte introducties gehad.
Ik vind dat ook wel lastig en denk dat ik daar strenger in ga worden, in de voorselectie bedoel ik. Als ik van te voren al denk dat de eigenaar of het paard misschien niet matcht, dan denk ik dat ik nu ga zeggen: Ik doe het gewoon niet.
Ik ben normaal heel erg van klanten en paarden een kans geven, maar ik vind dat je ook moet gaan denken aan wat het met de groep doet. En daarnaast: Het kan nu ook, ik kan selecteren omdat de vraag zo groot is. Dus ik denk dat ik anders ga werken met de wachtlijsten, niet meer wie het eerste komt wie het eerste maalt: Maar wie past het beste?

Dat voelt oneerlijk, maar is misschien wel beter :o

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 18:22

wendy1987 schreef:
Blijft idd grappig al die verschillen. Is denk ook echt wat er gewend is. Bij ons krijgen ze allemaal tegelijk krachtvoer, maar krijgen los van de eigenaren en dus mijzelf ook nog extra, zoals muesli of bietenpulp. Ze weten precies dat dat voor hun is en de rest bemoeit zich er ook niet mee en staat gewoon braaf verder te eten van t hooi of te kijken gewoon.

Dit herken ik ook wel. In de ochtend en avond krijgt mijn merrie extra voer en medicatie, de anderen krijgen niks. Mijn merrie weet wanneer ze ongeveer in de buurt moet zijn, de anderen gaan gewoon door met waar ze mee bezig zijn.

Maar ik merk ook dat ze op basis van de persoon die rond loopt wel of niet reageren.
Ik heb een vaste volgorde bij de verzorging. Eerst mesten en de draad verzetten in de wei, dan hooi nat maken en uitdelen, dan bakjes voeren. Als ik iets met mijn pony’s doe qua training is dat tussen het uitmesten en het hooi in. Zodra ik dus met hooi bezig ga, staat het hele groepje bij het hek, want voeoeoeoer. Bij mijn stalgenoot is dat helemaal niet, die doet alles dwars door elkaar en elke keer een andere volgorde.

goldenarrow

Berichten: 8662
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Brabant

Re: Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 21:54

Wat ik hier merk is dat het vooral in het begin als het anders gaat ze het even lastig vinden, en dan niet zozeer de tijden waarop we dingen doen (al wordt het niet per se geapprecieerd als we heel vroeg zijn, dan slapen ze allemaal nog :+ ). Maar vooral met dingen als paarden verplaatsen als je er mee gaat werken bijvoorbeeld. Een paar jaar terug kon je eigenlijk nog niet achter komen zonder dat de paarden onrustig werden, omdat ze dan dachten dat ze naar binnen mochten. Tegenwoordig zijn ze wel wat meer gewend, maar als ze 's avonds op stal staan en we pakken er eentje uit om mee te trainen dan is er vaak wel wat onrust. Maar als we dat dan weer een paar dagen achtereen doen zijn ze dat weer gewend. Maar wij hebben dan ook geen klanten die op wisselende tijden komen trainen of zo, dus dan kom je toch sneller in een eigen ritme.

Wat betreft paarden inscharen, uiteraard moet dat zo veilig mogelijk, maar ik denk ook wel dat mensen vaak te bang zijn dat er iets gebeurt. Hier is het meestal alleen wat heen en weer rennen en dan is het wel weer rustig, maar wij hebben dan voornamelijk merries. Die hebben allemaal niet zo'n zin in dat uiterlijk vertoon en geschop :+ We proberen wel zo goed mogelijk te kijken naar welk paard past en blijven dat ook monitoren. In jouw geval zal dat misschien niet leuk zijn om als klant te horen, maar dat lijkt me wel het eerlijkst naar het paard. Dat is alleen lastig als je iemand van buitenaf hebt die zich aanmeldt voor de loopstal, omdat je dat paard nog niet kent natuurlijk.

Vesceron

Berichten: 1427
Geregistreerd: 25-08-09
Woonplaats: R'dam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 11:11

ruitje schreef:
Het introduceren wisselt erg per paard, we hebben er die er inderdaad binnen 3 of 5 dagen bij lopen alsof er niets aan de hand is en ik heb er bij wie het 3 weken duurt voordat het wat rustiger lijkt. Eigenlijk, dit klinkt een beetje gek, is het het belangrijkste dat de eigenaar er rustig in staat. Ik heb er nu al van enkele de introductie zien mislukken omdat de eigenaar het niet prettig vond dat zijn/haar paard niet bij de groep mocht of plekken had. Ik merk dat ik dat het lastigst vind: Hoe kan ik dat duidelijker maken van te voren, dat dat gewoon tijd nodig heeft. Aan de andere kant: Ik heb makkelijk banketstaaf, je zal maar op stal aankomen en er zitten bijtwonden op je paard of je ziet hem steeds naast de kudde staan.
Dan kan ik als penionstalhouder wel zeggen: Geef het tijd, ik zie dat het goed komt. Als jij als eigenaar dan niet lekker thuis op de bank zit snap ik ook wel weer dat je denkt: Ik haal 'm er uit.


Dit is ook echt mijn ervaring!! Ik heb een hele gevoelige ruin op stal, snel van slag, niet makkelijk te benaderen etc. maar de eigenaar is mega chill. Toen die 1,5 jaar geleden naar ons toe verhuiste, ging ze de dag erna 2 weken op vakantie. Ik weet nog dat ik dacht, zo, die heeft echt vertrouwen in mij :')
Die introductie heeft 0 problemen gegeven en is nagenoeg vlekkeloos verlopen. Terwijl, nu ik weet hoe die echt is, ik dat van te voren anders nooooit verwacht zou hebben!
En andersom is ook voor gekomen, mega chill en makkelijk paard, maar de eigenaar helemaal in de stress en dat werd drama helaas :(

ruitje schreef:
Ik ben normaal heel erg van klanten en paarden een kans geven, maar ik vind dat je ook moet gaan denken aan wat het met de groep doet. En daarnaast: Het kan nu ook, ik kan selecteren omdat de vraag zo groot is. Dus ik denk dat ik anders ga werken met de wachtlijsten, niet meer wie het eerste komt wie het eerste maalt: Maar wie past het beste?

Dat voelt oneerlijk, maar is misschien wel beter :o


Ik moet eerlijk zeggen dat ik dit zo altijd al doe eigenlijk.
Maar juist omdat ik dat het eerlijkst vindt.
Voor alle paarden en eigenaren.
Een paard (en/of mens) introduceren waarvan ik eigenlijk al weet dat het niet werkt vind ik ook niet eerlijk. Het fijnst en veiligst voor iedereen om de beste match te kiezen (denk ik dan).
Maar goed, wat je zegt, die luxe moet je dan ook wel weer hebben.