Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
CoRiNa1983

Berichten: 1769
Geregistreerd: 24-12-06
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 12:30

Gefeliciteerd met de overname!

Ik volg nog steeds vind het heel interessant om te zien hoe het gaat, denk ook dat je nooit klaar gaat zijn met aanpassingen want we bedenken altijd wel iets wat beter kan.

Vind het ook super mooi dat jullie meerdere mogelijkheden van stalling aanbieden.

ruitje

Berichten: 12342
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-23 19:22

Leuk, toch nog zoveel reacties terwijl ik dan denk: zo boeiend is het niet :')

Bedankt voor de felicitaties allereerst :D

@Celebi, Bedankt voor de complimenten over de paddocks. Die zijn inderdaad echt droog, misschien willen we gewoon teveel qua droge voeten, dat kan ook :o

Wij zien vooral 'gaten' vallen in de overgang van verharding naar zand, dit was 2 weken terug, je ziet dat we dan zand moeten rijden in die overgang. Wij zitten in een lage polder en hebben het laagste land in die polder.


Afbeelding

We hadden gewoon geen pensionstal moeten starten op dit land :+

Over de diensten: die is 1 x per 8 a 10 dagen. Geen dienst draaien is 3 x een waarschuwing en anders eruit. Ik heb nog nooit 1 waarschuwing uitgedeeld?

Wat ik wel mee krijg is: als iemand op maandag om 08.00 mest en een hooipunt bijvult en de ander doet dat dinsdag om 21.00, dan heeft die veel mest en toen er meer paarden in de stal stonden en het net kleiner was was er dan ook wel eens 1 ruwvoerpunt zonder hooi.

Ik merk dat dat dan verschilt qua eigenaar wat die daar van vind, sommigen zijn daar erg mee bezig( en als ze dan dus op stal zijn en het is niet hun dag, dan gaan ze toch bijvullen) , de ander zegt: er zijn ook nog andere ruwvoerpunten en van 4 uur niet alle punten gevuld gaan ze niet dood.

Dat speelt nu minder, nu er minder paarden in staan. Maar ik weet nog steeds niet goed wat ik daarin zou kunnen doen als staleigenaar. Mijn visie hangt er een beetje tussen in. Maar als je een paard hebt wat al laag in rang is etc, dan moet je ook weer niet thuis op de bank zitten en denken: doet mijn stalgenoot de ruif wel vol genoeg en hoe laat komt die vullen?

Loopstallen zijn gedoe :')

De website moet trouwens nodig vernieuwd, sorry :o

Celebi
Berichten: 3720
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 19:28

Oja ik viel in die laatste categorie inderdaad, oeps. :+

ellepel

Berichten: 47363
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 19:49

ja van dat hooi bijvullen is wel echt herkenbaar.
maar dat hou je toch denk ik, en er staan vast niet continue alle paarden bij alle voerpunten, ze gaan wel eens even weg om te spelen of rusten en dan kan de wat lagere in rang vast wel even eten toch.

nou ja,ik vind het wel interessant om te zien hoe het er aan toe gaat op een loopstal zoals jij daar hebt.
hoe je dingen veranderd en aanpakt.
het is allemaal heel mooi en netjes gemaakt vind ik,mooi om te zien :j

Rocamor

Berichten: 10915
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 20:09

Hier nog een meelezer. Uiteraard eerst proficiat met jullie overname!

En het verhaal blijft gewoon heel interessant om te volgen. Niet enkel voor jullie concullega's, maar ook voor de mensen met zelf een paar paarden aan huis die ook paddock of dergelijke gaan maken.
Denk ik

Van die hooipunten, mijn oude paard liet zich snel ergens wegjagen. Er waren zat hooipunten, maar ook relatief veel paarden op een klein stuk. Zie ik nu, nadat ik alweer een aantal jaar weg ben en alles nog eens de revue laat passeren. Dus ik zou in de categorie "ik vul toch nog even" vallen.

Brutale vraag: heb je ergens spijt dat je dit opgestart bent destijds?

ikke

Berichten: 37608
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 20:26

ruitje schreef:
Leuk, toch nog zoveel reacties terwijl ik dan denk: zo boeiend is het niet :')

Bedankt voor de felicitaties allereerst :D

@Celebi, Bedankt voor de complimenten over de paddocks. Die zijn inderdaad echt droog, misschien willen we gewoon teveel qua droge voeten, dat kan ook :o

Wij zien vooral 'gaten' vallen in de overgang van verharding naar zand, dit was 2 weken terug, je ziet dat we dan zand moeten rijden in die overgang. Wij zitten in een lage polder en hebben het laagste land in die polder.


[ [url=m/gKKiIP.jpg]Afbeelding[/url] ]

We hadden gewoon geen pensionstal moeten starten op dit land :+

Over de diensten: die is 1 x per 8 a 10 dagen. Geen dienst draaien is 3 x een waarschuwing en anders eruit. Ik heb nog nooit 1 waarschuwing uitgedeeld?

Wat ik wel mee krijg is: als iemand op maandag om 08.00 mest en een hooipunt bijvult en de ander doet dat dinsdag om 21.00, dan heeft die veel mest en toen er meer paarden in de stal stonden en het net kleiner was was er dan ook wel eens 1 ruwvoerpunt zonder hooi.

Ik merk dat dat dan verschilt qua eigenaar wat die daar van vind, sommigen zijn daar erg mee bezig( en als ze dan dus op stal zijn en het is niet hun dag, dan gaan ze toch bijvullen) , de ander zegt: er zijn ook nog andere ruwvoerpunten en van 4 uur niet alle punten gevuld gaan ze niet dood.

Dat speelt nu minder, nu er minder paarden in staan. Maar ik weet nog steeds niet goed wat ik daarin zou kunnen doen als staleigenaar. Mijn visie hangt er een beetje tussen in. Maar als je een paard hebt wat al laag in rang is etc, dan moet je ook weer niet thuis op de bank zitten en denken: doet mijn stalgenoot de ruif wel vol genoeg en hoe laat komt die vullen?

Loopstallen zijn gedoe :')

De website moet trouwens nodig vernieuwd, sorry :o

Hier wordt ook nog gewoon mee gelezen :j

Wat ik me dan weer afvraag: heb je enig idee waar dat zand blijft?
Wordt dat er echt uit gelopen of "verdwijnt" het in de ondergrond?

ruitje

Berichten: 12342
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-23 20:38

@Celebi, met jou meerderen hoor. Dus dit was geen verwijzing naar jou :o .

Ik twijfel bij dat soort issues:' mijn paard word te dun/mag niet naar binnen' steeds waar ik goed aan doe. Ik denk dat de groep verkleinen heeft geholpen, want nu kunnen ze allemaal wel hun moment pakken om te eten. Maar in de meest ideale situatie:

Zou je nog 3 schuilplekken, 5 voerplekken maken en de paddock 3 keer zo groot of een track er aan.

Ik zie ook heus wel dat onze loopstal niet perfect is. Maar dat zijn mijn gewone boxen ook niet en mijn bak ook niet.

Er is zoveel waar ik in zou willen investeren, maar ik moet ook gewoon ontbijten :')

Plus, zelfs met de perfecte box, of de perfecte loopstal: zouden de paarden die dan nu niet in ons systeem passen wel passen? Waar stop je?

In reguliere stalling heb ik dat ook. Ik heb 1 x per jaar een paard wat het niet goed doet op ons ruwvoer. Dan moet ik kiezen: zeggen dit past niet, of voor elk paard perfectie nastreven.

Dat laatste wil ik soms, maar gelukkig heb ik in mijn broer( en schoonzus! ) een hele goede vennoot die mij daar uit trekt.

Anders ben ik overspannen en het bedrijf failliet :')

Ik heb geen spijt, maar in het eerste jaar dacht ik: we kunnen wel naar 50/50 loopstal en regulier binnen 5 jaar. En nu 3 jaar verder denk ik: dit is voorlopig even goed zo :+

Over het zand:

Ik denk dat er uit geschept word met mesten en dat het dan op de plekken waar ze veel lopen word weggelopen?

Ik zal het eens navragen aan mijn broer, ik heb daar niet zoveel verstand van.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 20:52

Mijn ervaring met zand net na de bestrating is dat daar meer (vies) water naartoe loopt en viezigheid van de bestrating op komt (zowel door lopende paarden die zand op de bestrating lopen en er weer vanaf als door het terugvegen van dat zand van de bestrating weer het zandstuk in). Vies zand houdt meer vocht vast, dus met mesten wordt dat sneller meegeschept.
En als men het zand van de bestrating niet terugveegt, maar juist bij elkaar en dan de mesthoop op, dan ben je het ook kwijt.

MyWishMax

Berichten: 25378
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 21:04

Wij zitten ook laag en hebben ook kurkdroge paddocks (behalve degene die idd toe zijn aan nieuwe bodem/nieuw zand). Gelukkig, want ik wil ook droge voeten voor paard op het zachte haha. Maar die overgang is wel lastig idd. Geloof dat dat hier ook soms een probleem was. Niet in de dag paddocks, maar de groep.
Maar ik denk dat wij iets meer hard hebben en iets minder zand in verhouding? En tegen muur aan met grote boom er ook nog in.

Blijft boeiend. Ik zie met mesten idd dat je toch veel zand meeneemt. Vooral als het regent en de mest wat uit elkaar gevallen is. Je wilt het toch weghalen en dam gaat er automatisch meer zand mee als wanneer het mooi droog is en hele ballen nog.

Crista

Berichten: 3025
Geregistreerd: 12-01-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 21:26

Mag ik mij ook melden hier? Sinds een jaar staat mijn merrie in de loopstal bij de merries.

Voor de vragen over hoe dat mesten gaat: ik maak elke maand een rooster wie er welke dag mest, iedereen geeft zijn voorkeuren vooraf door en daar pas ik het rooster op aan. Als je mest, vul je ook de hooipunten.

Wij hebben bij de merries met elkaar onderling afgesproken dat iedereen als ie op stal is in elk geval de grote buite ruif goed bijvult. Binnenruiven is fijn als je het doet, maar geen must.

De kudde bij de merries is nu naar mijn idee redelijk rustig. Ze komen allemaal aan hun trekken en krijgen allemaal voldoende kans om hooi te eten.
Nou heb ik sowieso niet zo veel te klagen wat de betreft, want de heks van de merrie groep is van mij

Over het zand uit de paddock scheppen heb ik ook wel een idee...

Ik zie veel stalgenoten mesten in het zand meer de mestboy. Daarmee gaat altijd veel zand mee. Zelf mest is met een vlasriek in het zand, dat scheelt al zó veel zand!

Daarbij zie ik ook dat lang niet altijd het zand op de grens van zand naar hard terug naar het zand wordt geveegd. Daardoor lopen ze het steeds meer en verder het verharde op, waardoor het er uiteindelijk uit geschept wordt.

Celebi
Berichten: 3720
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 21:41

Dat zand heb ik ook wel eens over gedacht. Die paarden ook mesten gewoon zo ontzettend veel per dag. Dat is gewoon zoveel meer dan met een dagdeel buiten. En gezien niet iedereen op dezelfde tijd kwam uitmesten lag er soms van meer dan een dag aan mest op je te wachten. Naast dat het inregent en de paarden er doorheen lopen merkte ik vooral ook dat de vogels de mest al voor het grootste deel volledig uitgeplozen hadden tot kleine snippertjes. Zie dat nog maar is goed uit je mooie zachte zand te scheppen. Daar was geen riek tegen bestand. Het is dan al snel of mest snippers laten liggen wat je zand vies maakt of veel zand wegscheppen. Beide vond ik het gevoelsmatig geen optie, maar er zat ook weinig tussen. Heb zelfs een eigen riek gekocht in de hoop dat ik beter kon uitmesten, maar ook dat hielp maar een klein beetje.

Is overigens niet perse bij deze loopstal, maar ik gok dat dit altijd wel een ding kan zijn. Op een dunne stevige laag zand schep je dat dan misschien weer gemakkelijker weg dan op die zachte dikke laag zand?

monsera
Berichten: 3079
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 21:58

ruitje schreef:
Punt 4: de loopstallen kosten echt het dubbele aan zand. Elke winter moeten we bijstorten. Dat is bij de reguliere paddocks veel minder.



Maar in de andere paddocks wordt neem ik aan de mest ook weg geschept.

Ik merk dat er hier ook wel veel zand op de bestrating komt en dat probeer ik wel elke dag terug te vegen maar met regen is het al lastiger en voor je het weet ligt het dan te ver weg en schep ik het inderdaad de mestbult op.
Daar verlies je denk ik veel zand.

Shadow0

Berichten: 43522
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 22:03

ikke schreef:
Wat ik me dan weer afvraag: heb je enig idee waar dat zand blijft?
Wordt dat er echt uit gelopen of "verdwijnt" het in de ondergrond?


Volgens mij vergaat een deel tot stof - letterlijk. Wat begint als grover zand wordt steeds fijner (en steeds sneller modder en klei als het nat is) en dan klinkt het ook in. En het zal ook aan de rand wel wat uitzakken als het niet binnen een vaste bak ligt.

ellepel

Berichten: 47363
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 22:08

vraag ik me best nog af hoe dat dan bij andere stallingen gaat die ook de paarden op zand hebben lopen?
de meeste die ik ken mesten de tracks ook uit,dus gaat er vast veel zand mee.

crista, ja oke zo gaat dat bij ons inderdaad ook met zo’n staldienst.
is ook iemand die dat op die manier dan in elkaar zet,fijn dat dat zo kan!

en wel handig zo’n heksen paard want dan ben je er inderdaad zeker van dat er genoeg eten in komt. :P

ruitje

Berichten: 12342
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-23 22:27

Haha ik moet best wel lachen om de 'zand- theorieën' en ze klinken allemaal erg logisch!

In de gewone paddocks lopen niet 24/7 paarden, daar staat alles rond 16 wel binnen dus is misschien gewoon minder poep?

En inderdaad, wij hebben veel zand. Het is goed droog( zit veel drainage onder) , maar ik zie bij tracks vaak wat een 'hardere' bodem. Dat zal best schelen.

Ik weet van een stal in de buurt hier dat die helemaal verhard is en dan elke dag met zo'n gemeente veegding erover gaat zeg maar. Maar ik vind zand gewoon zo fijn voor paarden. Oh en die veegdingen zijn allemaal duur.

We hebben wel een handveger die alles naar 1 kant veegt, heb wel eens gepolst of mensen uit de loopstallen die wilde gebruiken maar ook niet echt :o

Leuk trouwens, dat (oud) klanten hier meepraten, geeft meteen een beter beeld denk ik :) .

Ik ben fan van de heks van Crista :knuffel: :+

Volgens mij is er gewoon nooit zoveel gedoe over die beurten? Of ik krijg dat niet mee, dat is soms ook als pensionstalhouder zo natuurlijk :+

Wij hebben eigenlijk gezegd: regel dat onderling en als er gedoe is schakel je ons in. Op die manier blijven wij altijd uiteindelijk verantwoordelijk zeg maar. Lijkt ons vervelend als je stalgenoten moet gaan verwijderen uit een groep :o . Die keuze maken wij dan wel. Dat is echter op 'beurt gedrag' nog nooit voorgekomen?

Gewoon duidelijk zijn aan de voorkant denk ik? En dat zijn wij, maar ook de stalgenoten. Volgens mij wil iedereen elkaar graag helpen en wegwijs maken, maar trekken we ook wel mensen aan die passen bij elkaar. Dus dan matcht zo'n groep klanten ook wel.

We zijn een rare stal, wij zeggen altijd voor de grap dat iedereen die nergens past: bij ons past :') . We hebben op dit moment echt gewoon een ontzettend fijn klantenbestand. Als je ziet wat er georganiseerd word, hoe mensen elkaar helpen.

Naar mijn idee is de sfeer de afgelopen 10 jaar niet zo goed geweest, dus gewoon geen gedoe.

Of iedereen heeft oorlog en ik weet het niet.

En dat is ook prima, mij niet bellen.

Haha grapje :')

Crista

Berichten: 3025
Geregistreerd: 12-01-04
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 22:38

@ruitje, jij bent bevooroordeeld mbt mijn heks haha


Ik maak al bijna een jaar het mest rooster en bij ons is inderdaad nooit gedoe!

Als iemand onverhoopt toch niet kan wordt er geruild en ik krijg eigenlijk altijd het rooster wel rond naar iedereen z'n wensen.

Ik ervaar de sfeer op stal ook als fijn en gezellig.

Je vindt op zo'n grote stal vanzelf wel wat mensen waar je wat meer mee hebt/die er op dezelfde tijden zijn als jij er vaak bent, maar ook andere stalgenoten zijn altijd wel bereid te helpen wanneer je dat vraagt.

Ik kom hiervoor van een doe-het-zelf/samen stal, met slechts 8 paarden (en 2 kleine pony's) van 4 eigenaren, dus ik moest echt wel even schakelen maar dat is in mijn geval best soepel gegaan.

Paard lief had langer nodig om te wennen, maar dat wist ik van te voren...

Celebi
Berichten: 3720
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 22:52

Fijn dat je de input hier leuk vind. Was al bang dat ik als ex loopstaller beter mijn mond kon houden haha.

Bij de ruinen was er inderdaad qua beurt verdeling ook nooit een probleem. Het werd altijd door iemand voor een paar maanden vooruit gepland en met vakanties werd er altijd geruild. Op een een of andere manier kregen we allemaal wel een dag die ons het beste uitkwam. Toevallig nog vandaag op mijn huidige stal geprobeerd een verdeling te maken van het mestrooster en dat was een zware bevalling, dus dat is zeker niet altijd vanzelfsprekend. :+

Toen in mijn tijd was vooral wat gesteggel af en toe met hoe de beurt gedaan werd en dan voornamelijk de ruif. Teveel, te weinig? Iedereen wilde/deed toen wat anders. De ene het liefste het hele voerpunt buiten leeg en zoals ik had hem graag helemaal vol omdat mijn paard niet binnen kon eten en de hele nacht zonder eten kan natuurlijk niet. Maar voor wat ik nu begrijp is dat nu helemaal niet meer. De kudde is kleiner, rustiger en waarschijnlijk voor de eigenaren ook makkelijker onderling te managen. Dat is wel echt fijn voor iedereen die daar mag staan. Die evolutie vind ik echt iets moois!

Zand zou voor mij ook wel een must zijn hoor. Daar rollen ze zo graag in, maar ook dat slapen in het warme zachte zand is zo fijn voor ze. Was altijd heerlijk om naar te kijken. Ik denk dat je er dus wel goed aan doet om niet alles te bestraten. Maar die veger had ik wel leuk gevonden. _O-

Toevallig heb ik in een ander topic van de week deze foto gepost van mijn oudje die zo lag te genieten van het zachte droge zand bij Ruitje in de paddock:

Afbeelding

joyce B

Berichten: 16378
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 23:13

Ik heb net ook weer 20 kuub zand laten komen. 10 kuub om de paddock (14 bij 28) weer aan te vullen (inderdaad vanaf de verharding opgevuld en schuin weg laten lopen richting greppel) en 10 kuub verdeeld over 2 lage stukken van de track.

Hier is het ook wel om het jaar nodig. Elk jaar misschien nog wel beter. Eigenlijk moet er eens groot onderhoud en de bodems echt vernieuwd. Maar dat lukt financieel voorlopig niet.

Waar gaat het zand heen?
Het wordt meegeschept met uitmesten
Het zand met hooi er door wordt opgeveegd en gaat via de inloopstal de mesthoop/kar op.
Bodem klinkt in
En een deel fijner zand waait weg.

ellepel schreef:
vraag ik me best nog af hoe dat dan bij andere stallingen gaat die ook de paarden op zand hebben lopen?
de meeste die ik ken mesten de tracks ook uit,dus gaat er vast veel zand mee.

crista, ja oke zo gaat dat bij ons inderdaad ook met zo’n staldienst.
is ook iemand die dat op die manier dan in elkaar zet,fijn dat dat zo kan!

en wel handig zo’n heksen paard want dan ben je er inderdaad zeker van dat er genoeg eten in komt. :P

Maartje1990

Berichten: 22284
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 23:26

Gefeliciteerd ruitje!!

Ook ik blijf het mee lezen leuk vinden en ik herken ook sommige van je punten wel. Het is gewoon niet zo makkelijk om te pas en te onpas ieder paard maar zomaar in een kudde te gooien en dat kost dan indd soms geld omdat je dan de kudde verkiest over de extra inkomsten.

Dat het mesten bij jullie volledig door de klantem geregeld wordt is wel ideaal, hier staat deels volpension en deel niet. Geen vast maandelijks mest rooster

Josien_

Berichten: 9031
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Re: Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 09:52

Leuk om te lezen! Wel jammer dat het niet zo lucratief is als je had gehoopt.
Hier op verschillende plekken gestaan met 24/7 buiten maar eigenlijk wordt overal maar af en toe zand bij gestort. Nu zitten wij op zandgrond en lopen ze dus jaarrond op de weide, maar het stuk ne na de verharding wordt in de winter altijd flinke modder.
Op sommige plekken is het wel zo gemaakt dat ze semi droog van het verharde richting de weide kunnen, maar vaak moeten ze gewoon een paar meter door de modder baggeren om bij een droger stuk te komen.
Ik heb hier in de omgeving nog nooit een plek gezien waar 24/7 paarden staan en alles zo goed als droog is. Altijd zijn er op de bekende plekken flinke modderpunten. Gelukkig niet in het gehele stuk.

Wat betreft zandverlies en de mestboy: er bestaan mestboys met gaten/sleuven waar je dus het zand uit kunt schudden. Het zal niet 100% foolproof zijn, maar het kan weer wat zand schelen :) .

Duhelo

Berichten: 28564
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 10:10

Betreft het mestrooster:
Ipv elk eens in de 8-10 dagen te laten doen, kan je niet per maand gewoon het aantal dagen verdelen over het aantal klanten, een doodle laten maken op welke avonden ze bv beschikbaar zijn, en dan gewoon zo inplannen.

Dan heb je idd mss wel eens dat persoon A in week 1 2 dagen moet en dan de rest van de maand niet meer, en persoon B in week 3 en 4 een dag, etc.
Maar tegelijk past het wel perfect in iedereen zijn planning én is er standaard in de avond (of ochtend) gemest.
Eventueel zou je de doodle en avonden inplannen zelfs aan hun zelf overlaten en verwachten dat ze telkens de week voor de nieuwe maand de planning doorgeven aan jou?

ruitje

Berichten: 12342
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-23 14:29

Ja, wij hebben dus echt gewoon bijna geen plassen in de loopstalpaddocks. Ik wil eigenlijk ook gewoon niet gaan voor minder :o . Je betaald bij ons vind ik ook een bedrag waar je dat voor mag verwachten :o

Thanks voor de mestboy en Doodle tip! Zo handig dit topic!

@Maartje, hoe doen jullie dat? 2 verschillende prijzen dan?

Ik denk dat wij nu om de 7 jaar de paddocks helemaal leeg halen en elk jaar nieuw zand erin. Huilen... dat geld kan in zoveel andere dingen :+

Ah, die foto van Macho op zijn vaste plekje, daar lag hij altijd haha!

En Fjordenheksen hebben inderdaad een streepje voor :') . Denk inderdaad dat dat de langste introductie is geweest? Duurde denk ik 3 weken of een maand ofzo voor ze erbij liep? Maar gaat top nu toch!

Josien_

Berichten: 9031
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Re: Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 14:44


beegee
Berichten: 951
Geregistreerd: 12-02-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 16:02

Ik vind dit ook een leuk topic om te volgen als pensionklant zijnde *\o/* Mijn paard staat dan niet in de loopstal, maar dat je hier een inkijkje geeft in het hoe en wat van de bedrijfsvoering of keuzes die je maakt, vind ik erg interessant! Ik heb hier ook veel aan gehad voordat wij kwamen, zo kun je toch een inschatting maken van het hoe en wat. En je bent precies zoals je typt, geen mooie praatjes hier en dan toch het een en ander te wensen overlaten als het er echt op aan komt. Ook fijn voor potentiële klanten die vanuit dit topic willen komen kijken, dit is gewoon hoe het echt is. Ik hoor jou bepaalde dingen ook echt zeggen als ik ‘t lees :)), echt leuk.

Ir111

Berichten: 11969
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 17:42

Ik lees al vanaf het begin mee. Leuk om te volgen. Leerzaam ook.

Wat voor zand gebruiken jullie voor de paddocks? Ik heb deze zomer zand laten storten (geen idee wat voor zand) en dat blijkt enorm te gaan plakken als t nat is. Uitmesten is echt een crime, je neemt de halve paddock mee...

Ook echt een eyeopener om te lezen hóe vaak jullie zand bijstorten/wisselen. Ik had geen idee. Ik heb de paarden pas een paar jaar aan huis dus het is nog uitzoeken wat voor en hoe vaak we onderhoud moeten doen. Dit topic geeft wel een beetje kader.

Vooral blijven posten dus, wordt met interesse gelezen. :D