Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Maartje1990

Berichten: 22287
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 21:26

ruitje schreef:
Ja, wij hebben dus echt gewoon bijna geen plassen in de loopstalpaddocks. Ik wil eigenlijk ook gewoon niet gaan voor minder :o . Je betaald bij ons vind ik ook een bedrag waar je dat voor mag verwachten :o

Thanks voor de mestboy en Doodle tip! Zo handig dit topic!

@Maartje, hoe doen jullie dat? 2 verschillende prijzen dan?

Ik denk dat wij nu om de 7 jaar de paddocks helemaal leeg halen en elk jaar nieuw zand erin. Huilen... dat geld kan in zoveel andere dingen :+

Ah, die foto van Macho op zijn vaste plekje, daar lag hij altijd haha!

En Fjordenheksen hebben inderdaad een streepje voor :') . Denk inderdaad dat dat de langste introductie is geweest? Duurde denk ik 3 weken of een maand ofzo voor ze erbij liep? Maar gaat top nu toch!


We hebben een volpension prijs en een prijs met 1x per week 1 volle (electrische 300 l bak) kruiwagen.

herr_balou
Berichten: 1464
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 22:02

Ir111 schreef:
Ik lees al vanaf het begin mee. Leuk om te volgen. Leerzaam ook.

Wat voor zand gebruiken jullie voor de paddocks? Ik heb deze zomer zand laten storten (geen idee wat voor zand) en dat blijkt enorm te gaan plakken als t nat is. Uitmesten is echt een crime, je neemt de halve paddock mee...

Ook echt een eyeopener om te lezen hóe vaak jullie zand bijstorten/wisselen. Ik had geen idee. Ik heb de paarden pas een paar jaar aan huis dus het is nog uitzoeken wat voor en hoe vaak we onderhoud moeten doen. Dit topic geeft wel een beetje kader.

Vooral blijven posten dus, wordt met interesse gelezen. :D

Dat klinkt als ophoogzand. Hopelijk is het dat niet want dat kan drijfzand worden als de laag dik genoeg is.

Ir111

Berichten: 11981
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 22:17

Tis maar een dunne laag op paddock roosters gelukkig.

prompter

Berichten: 11246
Geregistreerd: 28-09-02

Re: Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 22:20

Hier een ex-klant die ook nog graag mee volgt hoor, gelukkig zie ik je af en toe ook nog "live" :)

Lys_PPA

Berichten: 1358
Geregistreerd: 30-09-19

Re: Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 15:30

Nog gefeliciteerd met de overname! En ook ik vind het nog steeds interessant om zo nu en dan updates te lezen. Klinkt als een heel fijn plekje voor paarden, alsook de eigenaren.

ruitje

Berichten: 12362
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-23 19:46

Leuk al die meelezers nog! Ik denk steeds zoveel valt er niet te vertellen maar blijkbaar is het toch nog boeiend haha :+

Dan nog maar een project erin:


Afbeelding
De kantine word verbouwd. Mijn broer kan echt alles. Zo fijn :o

We hebben de afgelopen jaren alleen maar geïnvesteerd in land en paddocks. Er moet nu luxe voor de mensen bij, anders gaan we daar weer mensen op verliezen vrees ik :)


@beegee, wat een onwijs leuke post. Doet mij goed om te lezen!

Ik denk dat ik mij de afgelopen 3 jaar zekerder ben gaan voelen, mijn opleidingen hebben geholpen, maar je groeit ook steeds meer in het bedrijf. Ik vond het een paar jaar geleden echt wel lastiger om dingen te zeggen. En het gekke is, sinds ik een duidelijkere visie ben gaan uitstralen, is de sfeer op stal beter en de wachtlijst langer.

Ik had bijvoorbeeld al ons ruwvoerbeleid en ons temperatuur beleid uitgeschreven, zodat ik dat mee kon geven aan klanten bij een rondleiding. Maar nu krijgen mensen bij een rondleiding ook een ' dit zijn de nadelen van onze stal' folder mee naast de 'gewone folder' .

Voelde heel gek 'm te maken, maar ontvang er juist positieve reacties op. Dat soort dingen pik ik dan ook van Bokt hoor, ik lees in alle stallingstopics mee en als ik dan lees: ik zou zo graag dingen van te voren weten... Dan denk ik: nou hup hup dan maar :')

@Ir111, wij zitten wel in een onwijs nat gebied he. Het is volgens mij 3MC( of M3C, of CM3 :+ , iets met die 3 dingen erin) /drainagezand. Eerlijk gezegd: als het erin gaat denk je de eerste 3 maanden: wat zwaar. Het heeft een regenseizoen nodig om te gaan zitten. Daarna is het top.

@prompter, jij kent mij nog van toen ik 12 was ofzo denk ik, bizar he :')

prompter

Berichten: 11246
Geregistreerd: 28-09-02

Re: Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 19:59

Ja, ik zie je nog zitten op je pony de eerste keer dat ik bij jullie kennis kwam maken :)). Je bent een mooi mens geworden :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 20:36

Ik vind het ook nog steeds heel leuk en interessant om te volgen _/-\o_ . Heb zelf ooit 2 pensionklanten gehad en vond dat al erg ingewikkeld :+ . Knap hoe je het doet!
Dus wat mij betreft mag updaten zeker, ook al denk je dat het niet interessant is omdat het voor jou "normaal" is..

Shadow0

Berichten: 43535
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 20:54

ruitje schreef:
En het gekke is, sinds ik een duidelijkere visie ben gaan uitstralen, is de sfeer op stal beter en de wachtlijst langer.


Dat werkt bij mensen dus al net zo als bij paarden... duidelijkheid is heerlijk! Het verbaast me dus eigenlijk niets.

De kantine wordt trouwens mooi!

Ir111

Berichten: 11981
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 21:16

ruitje schreef:
@Ir111, wij zitten wel in een onwijs nat gebied he. Het is volgens mij 3MC( of M3C, of CM3 :+ , iets met die 3 dingen erin) /drainagezand. Eerlijk gezegd: als het erin gaat denk je de eerste 3 maanden: wat zwaar. Het heeft een regenseizoen nodig om te gaan zitten. Daarna is het top.

Thanks! Ja ik ken jullie stal wel, heb jaren vlakbij een bijrijpaard gehad en zelfs nog eens gekeken bij een paard dat jij te koop had (dat was geen match :D ).

3MC zand, check. Dank voor in de info!

ellepel

Berichten: 47427
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 21:33

wat is een temperatuur beleid dan?


en mooie kantine, stuur je broer hier maar heen als hij zich verveeld! :D

Farjen

Berichten: 8023
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 06:04

ellepel schreef:
wat is een temperatuur beleid dan?


en mooie kantine, stuur je broer hier maar heen als hij zich verveeld! :D


Zoiets als +30 graden gaan de paarden snachts buiten en overdag binnen, vanaf -5 niet buiten ? Zoiets?

viola

Berichten: 2030
Geregistreerd: 24-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 12:16

Ik vind het ook nog steeds interessant om te lezen hoor. Sowieso heel interessant alle ideeën hoe we de stallingen ook op grote schaal zouden kunnen verbeteren. Want om dat op bedrijfsmatige schaal te doen heeft heel wat meer voeten in de aarde dan ergens een plekje bij een boer vinden voor een paar paarden.

Wij hebben dus zo'n plekje bij een boer, vergelijkbaar met één van jou loopstallen.
Zand is bij ons ook zeker een probleem, daar moet altijd meer bij dan dat de boer eigenlijk wil betalen. Wij hebben langs de overgang een meter grastegels/paddockroosters of hoe je ze wil noemen en daar achter een rij boomstammen. Dan moeten ze in elk geval hun voeten even optillen en blijft het meeste zand achter de boomstammen en op de roosters liggen. En ja daar kunnen ze over struikelen, maar zodra ze weten dat ze er liggen gaat dat hier ook prima als ze als een malle door de paddock rennen.
Bij ons nu alleen nog kuilen op de plekken waar net geen boomstam ligt zodat je er nog makkelijk met je kruiwagen langs kan, maar dat is nu met een zigzagje ook redelijk opgelost.

ruitje

Berichten: 12362
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-23 12:39

Ben ik weer :D

Deze week heb ik voor het eerst enorm veel profijt gehad van ons nieuwe 'wenstuk' . Dit is een paddock direct naast de loopstal. Daar heb ik dan 2 Ijslanders ingehad. Na 16.00 konden ze de grote paddock ernaast ook gebruiken. Je merkt dat het ernaast staan echt veel doet in het introduceren. Daarnaast: ik zit bomvol qua boxen, ik had deze klant niet aan kunnen nemen als ze eerst in een box hadden gemoeten :o


Afbeelding
Hier de 2 Ijsjes met rechts wat merries uit de loopstal die kwamen kijken.

De reden dat ik mijn boxen ook zo overboekt heb is omdat er 2 paarden uit de loopstallen naar een box zijn gegaan. 1 iemand vond de mestbeurt niet meer te doen en het andere paard heeft mestwater in de loopstal en niet in de reguliere stalling.

Ik doe nu een super boeiende opleiding over voeding( via Aeres, aanrader!) En daar kwam inderdaad ook naar voren dat mestwater vaak samenhangt met 'sociale stress' ( niet zo zwart wit hoor, maar in dit geval: paard 1 dag in een box en mestwater weg, op hetzelfde ruwvoer dus :o )

Dat blijft lastig, ik heb een mega wachtlijst op het moment voor de stallen. En als er dan ineens 2 naar binnen moeten, moet je daar wel plek voor maken. Eigenlijk moet je dus in het concept meerekenen dat je individuele boxen vrij houd.

Nog iets wat we in hebben gesteld: halsters zijn niet meer verplicht. Veel klanten vinden dat toch prettig denk ik.

Ons temperatuur beleid is inderdaad wat we doen bij hitte en kou. Zodat je van te voren weet welke service wij bieden en wat je zelf moet organiseren als je dat wil :)

Qua boomstammen etc, ik krijg die vragen vaker, ook van klanten, meer paddockverrijking zeg maar.

Ik blijf dat enorm spannend vinden, omdat het pensionpaarden zijn en er nu echt ( afkloppen) bij ons amper ongelukken gebeuren.

Ik heb een blessurepaddock, waar de paarden in moeten die met een blessure staan. Op de 100 paarden heb ik er 1 in staan met een ontstoken oog, 1 met checkligament ( Had hij al bij aankomst) en 1 die ingespoten is voor artrose. Staan er daarnaast 2 op boxrust. Daar ben ik echt trots op, zo'n laag aantal blessures.

Al mijn groepen zijn met onze huidige indeling ( loopstalgroep, kneuzengroep, gemiddelde groep en adhd groep, alles ruinen en merries apart) zo stabiel.

Ik ben zo bang dat dingen in de paddock leggen voor ongelukken zorgt?

Ben ik te spastisch? Wat is jullie ervaring?

ikke

Berichten: 37642
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 13:05

Paarden ernaast om te kennis te maken werkt inderdaad erg goed. wel genoeg tijd nemen.

Over spullen in de paddock; wij hebben dat niet en eerlijk gezegd heb ik niet de indruk dat dat gemist wordt. Paarden zijn geen geiten.
Als je ze een lol wil doen, zou ik kijken voor een bult zand al is dat bij jou wellicht een dingetje.

Leo

Berichten: 50199
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 13:07

Ik denk dat de gemiddelde eigenaar een hartverzakking krijgt van wat er bij ons allemaal staat en ligt, maar de paarden kunnen er allemaal mee overweg. Juist omdat ze zo'n goed lichaamsbesef hebben ontwikkeld. Zelfs het paard dat haar leven als boxpaard heeft geleefd heeft zich er keurig op aangepast. Maar ze hebben wel heel veel ruimte, dat is met een loopstal ook weer wat beperkter.

pluisje88

Berichten: 8109
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 13:14

Leo schreef:
Ik denk dat de gemiddelde eigenaar een hartverzakking krijgt van wat er bij ons allemaal staat en ligt, maar de paarden kunnen er allemaal mee overweg. Juist omdat ze zo'n goed lichaamsbesef hebben ontwikkeld. Zelfs het paard dat haar leven als boxpaard heeft geleefd heeft zich er keurig op aangepast. Maar ze hebben wel heel veel ruimte, dat is met een loopstal ook weer wat beperkter.


Hier ook inderdaad. Hoe meer er rond ligt hoe beter ze zich redden en hoe minder blessures er zijn. Ik heb redelijk beperkt (schuur paal met borstels, hooi punten, boomstammen her en der en als ondergrond, weiland/track, tegels en zand) als het aan mij lag kwam er nog veel meer

ruitje

Berichten: 12362
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-23 13:18

Leo schreef:
Ik denk dat de gemiddelde eigenaar een hartverzakking krijgt van wat er bij ons allemaal staat en ligt, maar de paarden kunnen er allemaal mee overweg. Juist omdat ze zo'n goed lichaamsbesef hebben ontwikkeld. Zelfs het paard dat haar leven als boxpaard heeft geleefd heeft zich er keurig op aangepast. Maar ze hebben wel heel veel ruimte, dat is met een loopstal ook weer wat beperkter.


Jij hebt echt een droomplek hoor, loer graag met je mee op Insta! Maar jullie hebben echt een kleine stabiele kudde op een groter oppervlak denk ik?

Ik kijk bijvoorbeeld met een schuin oog naar van Jaarsveld. Dat is volgens mij een van de weinigen die echt het paddock paradise concept op grote commerciële basis heeft? Moet daar eigenlijk gewoon eens gaan kijken, zit ver genoeg weg denk ik om geen echte concurrentie te zijn :)

Wij hebben nu zand en straat als ondergrond. Stro in de stallen. Verschillende voerpunten, in de zomer land. Ook hebben we borstels/jeukmatten.

Dus dan zou echt een tracksysteem/boomstammen/snackpunten nog meer richting een PP gaan zeg maar. Een berg zand is misschien het makkelijkst. Ik droom ook wel eens over een poel :')

Dromen mag. Geld is voor nu op :') :')

Elisa2

Berichten: 37592
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 13:27

Interessant wbt dat mestwater en sociale stress Ruitje! die link had ik nog niet gelegd.

Het ziet er echt leuk uit, en ik ben voor boomstammen/ takken/ poel etc in de paddocks. Bij ons liggen er standaard wilgentakken in, paarden vinden het heerlijk om aan te knabbelen.

monsera
Berichten: 3079
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 13:27

Hoe groot is het stuk waar ze staan?
Mooiste is een foto van bovenaf :o :D

Maartje1990

Berichten: 22287
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 13:32

Wij hebben wel boomstammen liggen daar zijn nog geen ongelukken mee gebeurd.

We hebben losse hooipunten, leuk idee die uitdaging maar als de paarden samen op 1 plek kunnen staan, doen ze dat liever dan apart staan op de hooipunten. Het zijn toch echt sociale dieren. Dag hele "hey dat hooi wat jij eet is lekkerder ik kom dat eten, jij moet weg" zie ik hier niet. Ik zie hier dus we staan gewoon gezellig samen en als al het hooi op is wat we samen kunnen eten dán pas gaan we ergens anders apart eten maar liever niet.

Lieser
Berichten: 1549
Geregistreerd: 15-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 13:33

Wat leuk om te lezen ruitje!

pluisje88

Berichten: 8109
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 13:43

Maartje1990 schreef:
Wij hebben wel boomstammen liggen daar zijn nog geen ongelukken mee gebeurd.

We hebben losse hooipunten, leuk idee die uitdaging maar als de paarden samen op 1 plek kunnen staan, doen ze dat liever dan apart staan op de hooipunten. Het zijn toch echt sociale dieren. Dag hele "hey dat hooi wat jij eet is lekkerder ik kom dat eten, jij moet weg" zie ik hier niet. Ik zie hier dus we staan gewoon gezellig samen en als al het hooi op is wat we samen kunnen eten dán pas gaan we ergens anders apart eten maar liever niet.


Dat ligt er maar net aan. Twee van de drie eten hier heerlijk samen. Fantastisch koppel samen. Nummer drie kwam erbij staan op stal. Past niet in de kudde en is een jager. Gedaan met de rust. En ondanks genoeg hooi plekken en ver uit elkaar blijft ze jagen. Resultaat; mijn paard krijgt niks te eten als het aan nummer 3 ligt. Ook als zij de buik vol heeft. Het is dus heel paard afhankelijk..

Kaitlyn

Berichten: 9736
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Re: Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 14:06

Ik volg ook nog steeds. :D Vind het na al die tijd nog steeds zo leuk dat ik geholpen heb met een deel van de inrichting. :)) :')

Zijn paddockroosters geen idee om onder het zand te hebben? Om te voorkomen dat er zoveel schuin afgelopen wordt naar het verharde deel ook? Kan gewoon een mooie laag zand op, maar dan verzakt het toch minder.

Leo

Berichten: 50199
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 14:09

Klopt, ze staan met 5 (4,5 :') ) op echt een groot stuk en idd super stabiel. Dat is in pension natuurlijk onmogelijk, hoe je het ook doet. Wisselingen blijven en doe je niks aan..

Blijft wel onwijs interessant om te volgen hoor,je weegt alles zo mooi af!

Overigens is een bult zand al top! Op mijn vorige plekje werd 2x per jaar zand gestort op een bult en de paarden vonden het fantastisch :D