Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Maartje1990

Berichten: 22289
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 14:21

pluisje88 schreef:
Maartje1990 schreef:
Wij hebben wel boomstammen liggen daar zijn nog geen ongelukken mee gebeurd.

We hebben losse hooipunten, leuk idee die uitdaging maar als de paarden samen op 1 plek kunnen staan, doen ze dat liever dan apart staan op de hooipunten. Het zijn toch echt sociale dieren. Dag hele "hey dat hooi wat jij eet is lekkerder ik kom dat eten, jij moet weg" zie ik hier niet. Ik zie hier dus we staan gewoon gezellig samen en als al het hooi op is wat we samen kunnen eten dán pas gaan we ergens anders apart eten maar liever niet.


Dat ligt er maar net aan. Twee van de drie eten hier heerlijk samen. Fantastisch koppel samen. Nummer drie kwam erbij staan op stal. Past niet in de kudde en is een jager. Gedaan met de rust. En ondanks genoeg hooi plekken en ver uit elkaar blijft ze jagen. Resultaat; mijn paard krijgt niks te eten als het aan nummer 3 ligt. Ook als zij de buik vol heeft. Het is dus heel paard afhankelijk..


Ik heb 1 grotd plek met 2 bakken en 1 hooibaal daar staat de hele kudde van 11 paarden samen als daar dus voldoende hooi is. En dan heb ik er 2 die iets minder samen gaan maar elkaar op die manier prima alsnog kunnen vermijden. Overigens zelfs die 2 staan tegenwoodig ook naast elkaar te eten


Kan ook niet van alle paarden spreken, heb nu een hele fijne en rustige stabiele kudde. En dit is wat ik nu zie. Toen we wat andere paarden hadden was er ook 1 die voor veel onrust zorgde sinds die weg is is er veel meer rust in de kudde.

pluisje88

Berichten: 8117
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 14:26

Ik zei dat ook altijd inderdaad. Altijd super stabiele kudde gehad. Die er nu bij is gekomen breng ook onrust. Ik had verwacht dat het na een paar maanden beter zou worden maar we zijn inmiddels bijna anderhalf jaar verder. Er is iets meer rust maar het is lang niet zo vredig als dat het was voordat nummer 3 kwam. Eerlijk? Als het mijn paard was geweest die ik zelf gekocht had had ik dr om die reden weer verkocht ondanks dat het een Lief paard is naar mensen. Het woongenot van de andere twee is echt minder geworden. Zo jammer want een stabiele fijne kudde is zo waardevol! Helaas heb je niet altijd te kiezen wat er bij komt te staan.

beegee
Berichten: 958
Geregistreerd: 12-02-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 13:01

ruitje schreef:
knip

Dat was het wel denk ik. Toch weer 5 nieuwe punten in een half jaar erbij. Er komt nog een 6e punt, maar dat is nog niet gecommuniceerd dus meld ik hier nog niet. Daar zal iedereen erg blij mee zijn denk ik :)

Om hier op terug te komen: wat was uiteindelijk het 6e punt? Dat de paarden zonder halster in de loopstal mogen? :)

Dennis

Berichten: 31491
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 15:11

ruitje schreef:
Ik kijk bijvoorbeeld met een schuin oog naar van Jaarsveld. Dat is volgens mij een van de weinigen die echt het paddock paradise concept op grote commerciële basis heeft? Moet daar eigenlijk gewoon eens gaan kijken, zit ver genoeg weg denk ik om geen echte concurrentie te zijn :)


Ik ken er hier in de bovenste helft van Noord Holland maar 1, en die heeft het echt prachtig voor elkaar! (mooie droge track, poel, grote zandplaat, grote overkapping, kleine paddock met schuilstal tegen de track aan voor ziek/zeer/inscharen, maar ook een hele goede buitenbak, losse ruime stallen om bij te voeren of je paard te laten drogen na een training, prima binnenbak, trilplaat en aquatrainer)
Ik denk dat het heel lastig is, ik zie vaak mensen die minder geld over hebben voor een paard 24/7 buiten. Want 24/7 buiten is zo lekker makkelijk en goedkoop paarden houden.

Maar als je zie wat een paar pony's thuis buiten houden al kost, ik had ze (financieel gezien) beter op stal kunnen zetten.

Ik denk dat dat gewoon lastig is, mensen verkijken zich er op hoe enorm veel het kost (in zand en verharding, en in arbeid) om paarden goed 24/7 buiten te houden. Dus zo veel mogelijk bagger-vrij.

Celebi
Berichten: 3849
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 15:14

Als je echt Jaarsveld achterna wilt ga ik wel een beetje huilen van binnen. Dan wil ik helemaal terug haha.

Gewoon geen ruinen/merries scheiden maar een scheiding maken in schrale/rijkere voerbehoeftes. :+

ruitje

Berichten: 12389
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-23 15:42

Het 6e punt is inderdaad de halsters Beegee!

@CelebiIk denk, dat onze prioriteit nu eerst ligt bij het opknappen van de accomodatie dan dat we volgend jaar een van Jaarsveldparadise hebben. Maar ik ben 36, er kan nog heel veel voor mijn broer en ik 70 zijn :+ . Ik krijg oprecht heel veel klanten binnen op het feit dat we gescheiden groepen hebben :D , gaat op een heleboel plekken toch niet lekker denk ik. Ruinen en merries. Maar die van jou is Zwitserland, die zou overal tussen passen denk ik <3

@Dennis, welke is dat?

Wat ik gewoon erg bijzonder vind, is dat wat 'Bokt wil' gewoon niet hetzelfde is als ' wat de markt wil' . Ik kan op dit moment 25 extra boxen bouwen om te verhuren...Als we nieuw gaan bouwen, worden dat toch echt boxen nu denk ik. Wel 4 bij 5 ofzo, want dat wil de markt :+ .

Volgens Bokt zou mijn stal niet kunnen bestaan, want het grootste deel staat nu nog in de winter niet buiten zoals zou moeten. En toch bestaan we :o

Waar denk ik wel behoefte aan is, is een combi. Dus overdag in een paddock paradise met ruwvoer. In de avond in een stal waar je ze individueel kunt voeren o.i.d.

Het echte PP systeem, dat is denk ik gewoon lastiger uit te voeren op commerciële basis dan thuis.

Ik spreek namelijk ook veel mensen die van commerciële PP's afkomen, ik volg er een boel op Insta die echt in theorie prachtig zijn. Maar ik hoor daar toch ook problemen in terug:

Zaken als introduceren, verschillende voerbehoeftes, klanten met andere ideologieën dan wat echt bij hun paard past: die hoor ik dan toch ook terug van mensen die daar weg gaan.

Ik denk dat onze loopstal beter kan, hoe meer je de puntjes op de i zet des te minder issues.

Maar sommige issues horen bij het hebben van pensionpaarden, in wat voor vorm dan ook :D

Als ik nu nog iets zou doen, zou ik denk ik een loopstal maken voor paarden met rijkere voerbehoeftes, maar dan weer niet voor sportpaarden van 1.80 denk ik. Nouja, dit is nu helemaal niet aan de orde, dus kan hier lekker over bomen maar we gaan geen loopstal erbij bouwen binnen nu en 3 jaar :+

Eerst de accomodatie weer.

@Kaithlyn, paddockroosters twijfelen we echt al tijden over, ik denk dat we dat bij wijze van proef nog wel op 1 stuk zouden kunnen doen. Ik vond jullie service toen echt top. Wij zijn Nedlandic fan hoor!

Over de stabiliteit van de kudde: dat maakt of breekt een groep echt. Ik heb nu dus de komende 3 maanden 4 paarden die de ruinenloopstal in gaan, die spaar ik in principe op om in 1 keer te introduceren en ik kijk ze ook even aan in de individuele stalling/gewone groepen.

Mijn eerste jaren deed ik die paarden gewoon achter elkaar introduceren. Levert namelijk wel geld op.

Doe ik niet meer :o

Kost wel geld :o

ruitje

Berichten: 12389
Geregistreerd: 29-06-03

Re: Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-23 15:42

De maten kom ik op terug, heb thuis een briefje met hoe groot elke paddock is!

beegee
Berichten: 958
Geregistreerd: 12-02-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 16:28

Waar ik als klant (nu ben ik toevallig jouw klant, maar echt als klant in het algemeen :')) heeeel erg behoefte aan zou hebben, is de mogelijkheid tot ruwvoer op de paddock. Ik heb zelf dan weer totaal geen behoefte aan een PP voor mijn paard, 24/7 buiten hoeft ie ook niet, maar het is bijna onmogelijk om een goede tussenweg te vinden tussen 24/7 buiten met ruwvoer, opgehokt of naar buiten zonder eten. Ik heb zoveel stallen gezien afgelopen tijd en dan was er altijd wel wat. Logisch, iets dat voor 100% bij je wensen aansluit is er (bijna) niet, maar soms denk ik weleens: wil ik nou echt zo bizar veel voor dat paard?

Zo zijn er echt wel stallen die buiten met ruwvoer aanbieden, maar dan is het werkelijk een postzegel ter grootte van de box, dan staat je paard dus eigenlijk alsnog opgehokt maar dan buiten :=. Andere stallen gaan ze veel naar buiten maar gerust een uur of 6-8 zonder eten in de paddock en dat gaat me echt te ver. Laatst op een stalletje geweest waar ze wel op de paddock voerden, maar dat was heel arm hooi dus dan is die van mij binnen no-time een gratenpakhuis. Andere stallen wel buiten eten maar geen weiland en dan vind ik de paddock weer te klein om jaarrond op te staan. Het is gewoon echt balen dat deze omgeving zó lastig is. Of ik ben echt te lastig.

Tegelijkertijd snap ik de keuze om geen eten buiten aan te bieden, als in: verspilling is echt rot, voor grote groepen zul je genoeg hooipunten moeten maken, eventueel je paddock zelfs bestraten of vergroten om de onrust die de aanwezigheid van eten kan veroorzaken, op te vangen.

Mocht je dit ooit gaan realiseren, ik sta vooraan in de rij :=. Of nouja, ik ben er al. Maar sta alsnog vooraan :')

pluisje88

Berichten: 8117
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 16:30

ruitje schreef:
Het 6e punt is inderdaad de halsters Beegee!

Waar denk ik wel behoefte aan is, is een combi. Dus overdag in een paddock paradise met ruwvoer. In de avond in een stal waar je ze individueel kunt voeren o.i.d.
o


Oooh jaaa dit! Ik woon heel erg uit de richting hoor. Maar met een paard met pssm 2 is ‘s nachts op stal (wel zo lang mogelijk buiten dus niet van 10-14:00 bijvoorbeeld) wel beter. In de zomer had ik ze snachts ook buiten en dat vonden ze fijn. Maar ik durf het niet meer aan met de loslopende hondjes van de overheid helaas. Ik heb nu wel een weiland met track en wat stammetjes en hooi plekken voor overdag en een stal voor de nacht. Heerlijk is dat. Maar mocht ik hier ooit weg moeten dan ga ik dat waarschijnlijk niet meer vinden.

Freyr
Berichten: 704
Geregistreerd: 20-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 17:09

Dennis schreef:
ruitje schreef:
Ik kijk bijvoorbeeld met een schuin oog naar van Jaarsveld. Dat is volgens mij een van de weinigen die echt het paddock paradise concept op grote commerciële basis heeft? Moet daar eigenlijk gewoon eens gaan kijken, zit ver genoeg weg denk ik om geen echte concurrentie te zijn :)


Ik ken er hier in de bovenste helft van Noord Holland maar 1, en die heeft het echt prachtig voor elkaar! (mooie droge track, poel, grote zandplaat, grote overkapping, kleine paddock met schuilstal tegen de track aan voor ziek/zeer/inscharen, maar ook een hele goede buitenbak, losse ruime stallen om bij te voeren of je paard te laten drogen na een training, prima binnenbak, trilplaat en aquatrainer).


Ik beantwoord hem even voor Dennis, Remedio in Venhuizen is dit ga ik vanuit. Prachtige plaats, gigantisch geïnvesteerd ook. Mocht je willen, dan zou je daar ook zo langs mogen komen denk ik. Fiona heeft mij ook wel eens uitgenodigd om te kijken als osteopaatklant.

Naast deze vind ik trouwens dat die in Heerhugowaard ook iets moois aan het bouwen is, ik ben heel benieuwd hoe dat over een jaar er allemaal uitziet.

Jouw topic blijf ik zo interessant vinden om mee te lezen Ruitje! Je loopt als staleigenaar tegen dingen aan waar wij als paardeneigenaar totaal niet aan denken.

Dennis

Berichten: 31491
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 19:24

Idd, had al een PBtje gestuurd. Is Remedio, super mooie plek! Ik kom er regelmatig voor lange teugel les, in de oude en nieuwe situatie.

In Heerhugowaard zal je de Wilgen (of iig op die plek, weer niet hoe het nu heet). Ik ben daar wel een paar keer geweest, maar niet genoeg om er echt een mening over te hebben. Ten opzichte van de oude situatie ook compleet anders (met een nieuwe eigenaar).

ruitje

Berichten: 12389
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-23 20:11

Ik volg toevallig die beiden stallen op Insta ja! Ziet er prachtig uit! Leuk, als ik het weer wat rustiger heb ga ik daar eens loeren, leuk om te horen dat dat zou kunnen :) !

Ja, wolven... is ook nog zoiets wat soms in mijn achterhoofd opkomt, moeten we daar nu al op acteren? As in: geld opzij gaan zetten om 16 hectare land te omheinen.... Voorlopig herhaal ik het mantra: hier zijn teveel mensen, komen ze niet. ( struisvogel i know :+ )

@beegee: ik herken die stallen inderdaad. Dan zeggen ze: hij kan hier naar buiten hoor van 08 tot 17, met ruwvoer. En dan is het 3 bij 4 met zo'n bak met hooi :o . Dat zie je echt steeds meer in onze regio, kan er zo wel 5 noemen die dat concept in de afgelopen 5 jaar zijn opgestart.

Wij hebben dan dus wel weiland( en best veel i.m.o. :o ) voor de zomer, de paddocks in de groepen waar ze ook echt kunnen rennen en spelen met elkaar. Ohja, en de paddocks zijn echt droog, ook dat nog :D

Maar als je bij ons de meest ideale situatie zou bouwen dan zou je nog minder paarden in de groepen hebben( = meer ruimte) en dan dus voeren waardoor ze langer dan een dagdeel buiten kunnen in de winter.

In onze regio zou dat echter dus betekenen dat we de paddocks voor zeker de helft moeten bestraten, ik heb in de loopstal gezien wat het doet met het zand als er hooi doorheen komt.

Als je dat doet( dus bestraten en gaan voeren), kan je per groep zeker de helft van de paarden kwijt denk ik, of net als bij de loopstallen: ik moet bepaalde paarden gaan weigeren. En ik kan in de middag geen 'aparte paarden' meer huisvesten( fokmerries, jong spul, blessurepaarden etc)

Dus voor nu, kan dat zakelijk gewoon nog niet uit.
Kijk, ik gok... maar dat gok ik ... dat het de toekomst gaat zijn.
Er gaan regels komen voor boxmaten, voor aantal uren buiten, voor aantal paarden per hectare.

De koeiennorm is geloof ik 2 GVE per hectare.

En dan moeten alle stallen gaan verkleinen. En dan kan dit.

Het is lastig soms hoor, de constante strijd tussen 'de ideale stal' willen bouwen...

En graag willen stoppen met je 'bijbaan' als manager in de zorg zodat je je alleen kan richten op je pensionstal ( dus genoeg geld hebben :+ )

We komen er wel, maar niet morgen... Alles wat we willen schrijven we op, maken we plannen voor... Zo'n 15 jaar geleden wilde ons halve klantenbestand ze niet eens buiten hebben in de winter, of alleen. En nu wil iedereen dit.

Ik denk dat stallen gewoon niet zo snel meekunnen?

Ja, of je bouwt paddocks van 3x3 en denkt: nu staan ze buiten. En ook die stallen staan vol :D

* einde spreekbeurt *

ruitje

Berichten: 12389
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-23 08:07

Afbeelding

Nog wat leuks, een klant kwam met het idee een tracker te kopen. Hij hangt nu bij haar paard om in de ruinenloopstal. Ze wil hem ook graag met oud en nieuw om hebben.

En dan koop ik 'm over.

Zo zou ik bijvoorbeeld kunnen zien wat het verschil is in aantal kilometers van een paard wat in de loopstal staat versus reguliere stalling.

Dan zou je eigenaren nog beter kunnen informeren over wat dat doet met de gezondheid/voerbehoeftes etc.

Hij is wel gaan zwemmen en bij de buren geweest :') .

Hebben jullie ervaringen met een tracker?

Leo

Berichten: 50206
Geregistreerd: 06-12-02

Re: Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 08:18

Wat leuk! Ik heb ook een Tractive voor de hond en die vorig voorjaar eens in Rock zijn staart gevlochten. Toen was opvallend dat ze voor hun doen weinig liepen (het track gedeelte lag amper mest die 24 uur) en vooral in het paddockdeel waren gebleven en toen kwam hij ook rond de 10 km in 24 uur. Ik moet nog steeds eens voor de herkansing :D op de uitschieters na is de Tractive wel vrij nauwkeurig! Leuk speelgoed voor bij de paarden :D

Poekkie

Berichten: 7364
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 10:53

Ik gebruik equilab als tracker om te rijden. Die schiet bij mij wat minder uit als deze. Als er zo veel lijnen ver buiten de paddock gaan lijkt het mij maar weinig betrouwbaar?

prompter

Berichten: 11334
Geregistreerd: 28-09-02

Re: Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 10:57

Deze is inderdaad niet zo betrouwbaar, de positie bepaling is niet erg nauwkeurig. Evengoed wel interessant, maar het werkelijke aantal kilometers ligt een stuk lager.

Celebi
Berichten: 3849
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 12:01

Zo groot is de ruinen paddock nou ook weer niet. :+

Het is best interessant om dit te meten, maar op deze manier haal je er weinig info uit ben ik bang.

Lieser
Berichten: 1574
Geregistreerd: 15-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 15:01

ruitje schreef:
Wat ik gewoon erg bijzonder vind, is dat wat 'Bokt wil' gewoon niet hetzelfde is als ' wat de markt wil' . Ik kan op dit moment 25 extra boxen bouwen om te verhuren...Als we nieuw gaan bouwen, worden dat toch echt boxen nu denk ik. Wel 4 bij 5 ofzo, want dat wil de markt :+ .

Oh, zo'n grote stal zou fantastisch zijn!

ruitje

Berichten: 12389
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-23 15:23

Poekkie schreef:
Ik gebruik equilab als tracker om te rijden. Die schiet bij mij wat minder uit als deze. Als er zo veel lijnen ver buiten de paddock gaan lijkt het mij maar weinig betrouwbaar?


Ah top, ga ik mij even verdiepen in deze!

joyce B

Berichten: 16380
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 01:35

Wat een mooie plannen!
Leuk dat je je gedachten en ervaringen nog steeds zo deelt.

En inderdaad. In de praktijk willen de meeste mensen nog steeds liefst een eigen stal voor de nacht. Overdag buiten met ruwvoer en het liefst volpension (voor zo min mogelijk geld)

Dat volpension kan bij ons niet uit. De verzorging kost ons te veel tijd en die uren worden te duur. Dus doe het samen.

Maar we hebben na 12 jaar nu voor het eerst, na overleg en gewenst door een deel van de stalgenoten die graag individueel wilden voeren in de nacht, de inloopstal helemaal opgesplitst in individuele stallen en de paddock is opgesplitst in meerdere uitloopjes.
Maximaal 5 (minimaal 1 box breedte tot 7 meter brede) strookjes met stenen en zand kunnen we nu maken, toegankelijk vanuit de stallen.
Zo lang het weer het toelaat en er geen wolven in de buurt rondstruinen de deuren in de nacht open. Met inregenen of sneeuwen deuren dicht.

Ik denk dat die tussenoplossing het beste compromis is. Een eigen of duo stal met vaste uitloop (deels verhard en deels zand voor avond en nacht) met de deur zoveel mogelijk open.

En dan overdag in kuddes op de wei of een verrijkte paddock zoals bij Paddock Paradise of Hit-actief stallen met schuilgelegenheid.

De mensen die hun paarden 24/7 buiten willen houden in groepshuisvesting houden hun paarden dan in hun kudde.

Ik heb het idee dat het nu voor ons minder werk is omdat we alle paarden nu binnen voeren in de nacht. Minder verwaait en verregend hooi in de ochtend.
En minder vertrapte en/of verregende mest in het zand.

Van 9 tot 21 uur lopen ze nog steeds als kudde in de paddock en op de track. Met ruwvoer. We hebben een extra zonnedak gebouwd zodat ze toch nog allemaal kunnen schuilen als de inloopstal opgesplitst is tot stallen

Ik had ook wel boxen van 4 bij 5 willen bouwen voor alle paarden

Helaas zijn onze m2 zo beperkt.
Ik heb nu ruimte voor max 6 stallen van ruim 3 bij 3,60. Als ik er 3 Schotten uit haal heb ik 3 stallen van 3,60 bij 6 of 3 bij 7,20, alleen moeten er een paar buiten blijven onder de afdakken

Gini
Berichten: 17975
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 12:01

joyce B schreef:
En inderdaad. In de praktijk willen de meeste mensen nog steeds liefst een eigen stal voor de nacht. Overdag buiten met ruwvoer en het liefst volpension (voor zo min mogelijk geld)


Ik denk dat dat eigenlijk vooral is, omdat een paard écht goed 24/7 buiten houden op een pensionstal echt moeilijk is en als pensionklant kan je weinig tot niet zelf investeringen doen om het goed (goed in de ogen van de klant) te maken, dus kies je dan liever voor het gemak en veiligheid van een stal.
Wat trouwens helemaal niet tégen de stalhouder is, het is gewoon heel erg moeilijk.

Zo vind ik schuilmogelijkheid heel belangrijk bij 24/7 buiten. Maar geef toe, als je een kudde van 10 paarden hebt staan (wat dan nog klein is voor een pensionstal) en die paarden willen allemaal tegelijk schuilen. Hoe krijg je dat gedaan? Dan moet je al 2 tot 3 schuilstallen hebben of 1 echt hele grote die je waarschijnlijk niet vergund krijgt. En dan moet er maar 1 of 2 paarden - niet zozeer op een vijandige of ruziemakende manier - wat meer ruimte opeisen en niet iedereen kan schuilen.

Veel mensen zullen dus wel 24/7 willen, maar kiezen bij een pensionstal dan toch voor het comfort van die stal. En dat is zeker niet negatief bedoeld, ik ben zelf zo een klant wiens paard in de winter 's nachts op stal staat. De weilanden vind ik net iets te modderig voor 24/7 en ik kan de stalhouder niet dwingen om investeringen te doen of grond op te offeren om een droge paddock voor mijn paard te maken. :D Iets wat je met een eigen plekje bv. wel sneller zou doen, want jouw grond, jouw investering.

Josien_

Berichten: 9053
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 12:14

Gini schreef:
joyce B schreef:
En inderdaad. In de praktijk willen de meeste mensen nog steeds liefst een eigen stal voor de nacht. Overdag buiten met ruwvoer en het liefst volpension (voor zo min mogelijk geld)


Ik denk dat dat eigenlijk vooral is, omdat een paard écht goed 24/7 buiten houden op een pensionstal echt moeilijk is en als pensionklant kan je weinig tot niet zelf investeringen doen om het goed (goed in de ogen van de klant) te maken, dus kies je dan liever voor het gemak en veiligheid van een stal.
Wat trouwens helemaal niet tégen de stalhouder is, het is gewoon heel erg moeilijk.

Zo vind ik schuilmogelijkheid heel belangrijk bij 24/7 buiten. Maar geef toe, als je een kudde van 10 paarden hebt staan (wat dan nog klein is voor een pensionstal) en die paarden willen allemaal tegelijk schuilen. Hoe krijg je dat gedaan? Dan moet je al 2 tot 3 schuilstallen hebben of 1 echt hele grote die je waarschijnlijk niet vergund krijgt. En dan moet er maar 1 of 2 paarden - niet zozeer op een vijandige of ruziemakende manier - wat meer ruimte opeisen en niet iedereen kan schuilen.

Veel mensen zullen dus wel 24/7 willen, maar kiezen bij een pensionstal dan toch voor het comfort van die stal. En dat is zeker niet negatief bedoeld, ik ben zelf zo een klant wiens paard in de winter 's nachts op stal staat. De weilanden vind ik net iets te modderig voor 24/7 en ik kan de stalhouder niet dwingen om investeringen te doen of grond op te offeren om een droge paddock voor mijn paard te maken. :D Iets wat je met een eigen plekje bv. wel sneller zou doen, want jouw grond, jouw investering.


Dit is het precies! En dit jaar is het ook nog eens zo veel natter dan voorheen dat er ook bedrijven zijn waar het eerst nog wel kon maar wat nu eigenlijk niet meer te doen is in deze periode...

Maartje1990

Berichten: 22289
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 12:16

Gini schreef:
joyce B schreef:
En inderdaad. In de praktijk willen de meeste mensen nog steeds liefst een eigen stal voor de nacht. Overdag buiten met ruwvoer en het liefst volpension (voor zo min mogelijk geld)


Ik denk dat dat eigenlijk vooral is, omdat een paard écht goed 24/7 buiten houden op een pensionstal echt moeilijk is en als pensionklant kan je weinig tot niet zelf investeringen doen om het goed (goed in de ogen van de klant) te maken, dus kies je dan liever voor het gemak en veiligheid van een stal.
Wat trouwens helemaal niet tégen de stalhouder is, het is gewoon heel erg moeilijk.

Zo vind ik schuilmogelijkheid heel belangrijk bij 24/7 buiten. Maar geef toe, als je een kudde van 10 paarden hebt staan (wat dan nog klein is voor een pensionstal) en die paarden willen allemaal tegelijk schuilen. Hoe krijg je dat gedaan? Dan moet je al 2 tot 3 schuilstallen hebben of 1 echt hele grote die je waarschijnlijk niet vergund krijgt. En dan moet er maar 1 of 2 paarden - niet zozeer op een vijandige of ruziemakende manier - wat meer ruimte opeisen en niet iedereen kan schuilen.

Veel mensen zullen dus wel 24/7 willen, maar kiezen bij een pensionstal dan toch voor het comfort van die stal. En dat is zeker niet negatief bedoeld, ik ben zelf zo een klant wiens paard in de winter 's nachts op stal staat. De weilanden vind ik net iets te modderig voor 24/7 en ik kan de stalhouder niet dwingen om investeringen te doen of grond op te offeren om een droge paddock voor mijn paard te maken. :D Iets wat je met een eigen plekje bv. wel sneller zou doen, want jouw grond, jouw investering.


Nou uhm gewoon alle 10 er in? :+
Afbeelding

Overigens er is nog een 2e stal maar ze staan liever allemaal samen :') en dan het liefste in deze oude/kleinere stal van foto hierboven.


Afbeelding

Gini
Berichten: 17975
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 12:21

Ja voila, wat ik dus zeg: 2 of 3 schuilstallen of 1 echt hele grote. :D

pluisje88

Berichten: 8117
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 12:23

Nou die van mij staat buiten hoor. Die gaat echt niet met de rest in die stal staan.. zij is the under dog…