Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Celebi
Berichten: 3851
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 12:26

Ik denk dat je daarmee wel de spijker op de kop slaat. Het is niet perse op stal willen 's nachts, maar meer een noodzaak om andere problemen te ondervangen. Ik heb nu inderdaad ook de concessie gedaan voor 's nachts op stal in de winter. En als ik dat achteraf bekijk kon hij op voorgaande stallen, die wel 24/7 buiten waren, gewoon niet goed schuilen inderdaad. Of de schuilplek was te klein voor alle paarden, of de kudde gooide hem als sulletje eruit, of het was gewoon een harde houten/stenen bodem waardoor hij nog steeds niet daar kon slapen. Of een combinatie van.. :') Ook wel eens ergens een mini containertje gezien waar net een paard in paste en dat was dan de enige schuilplek voor de hele kudde op de track. Waren minstens 8 paarden geloof ik. Nooit dat ie daar ooit in had durven staan en ik heb daar natuurlijk ook vriendelijk voor bedankt.

Het alternatief is voor hem altijd het zand buiten geweest, maar zeker op zijn eerste stal was dat soms gewoon echt zeiknat en dan was er niets meer om lekker te liggen. Dat probleem heb ik nu weer, maar nu staat hij in de nacht binnen en daar kan hij liggend slapen wat hij daardoor ook altijd doet. Dat maakt het probleem overdag toch weer minder groot. Afgelopen zomer had ik hem sommige weken ook echt maar al te graag een nachtje op stal gehad omdat het zo vreselijk veel regende dat het land soms dagenlang nat was en pony dus niet meer liggend kon slapen. Hartstikke moe werd hij. Gelukkig was het dan zomer en na een paar dagen wel weer droger en kon hij bijslapen en was hij weer fit, maar het was toch weer een beetje afzien en niet zoals ik het hem graag zou gunnen natuurlijk.

Groepshuisvesting met paarden 24/7 buiten is echt een grote kunst om het veilig en geschikt voor de hele kudde te maken. Zeker als je het commercieel als bedrijf moet verhuren. Vind het knap dat jullie deze stap hebben genomen en ben zo benieuwd hoe het allemaal gaat vormen de komende jaren!

pluisje88

Berichten: 8117
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 12:41

Ja het is lastig. Zeker als je een special needs paard Hebt zoals ik. Om haar gezond te houden heeft ze nodig: veel beweging!! een stabiele kudde, rust, ze moet zich veilig voelen. Ze is heel sociaal dus alleen staan is geen optie. Ze moet altijd beschikking hebben over hooi (droog hooi uit plastic doet ze het het beste op) en ze moet ‘s nachts kunnen liggen. Haar spieren hebben dit nodig om tot rust te komen. Ze is niet handig in haar lijf en soms stijf en pijnlijk. Een jager of minder sociaal paard zorgt meteen dat ze niet voldoende rust krijgt. Helaas is het niet mogelijk om dit op een pensionstal te bieden. Ik heb nu een plekje gehuurd bij een particulier maar als zij besluiten het huis te verkopen dan wordt het allemaal heel lastig. Een optie zoals hierboven genoemd zou ideaal zijn voor de mijne. Overdag lekker in een groep en ‘s nachts lekker een eigen stukje alleen, of nog beter met een lief en passend maatje.

Ik ben bij meerdere 24/7 plekken wezen kijken maar heel eerlijk? Ik vond het niet goed genoeg. Te weinig schuil mogenlijkheden, te weinig voerplekken ect. De meeste stal plekken zijn ook niet geschikt aangezien ze dan meestal te kort buiten zijn en te veel opgehokt staan. Ik stond op een stal waar ze best veel buiten waren. Meestal van een uur of 10 en dan in de winter tot 16:00 en in de zomer tot 19:00 ofzo. Maar toen kwamen er wat stalgenoten bij die ze liever meer op stal hadden. Daarbij stonden er net te veel paarden dus echt wat te eten was er ook niet in de wei.. die begonnen ze steeds eerder binnen te zetten. Op een gegeven moment stonden ze in de winter al rond 14:00 binnen. Dat vond ik veel te vroeg. Nu gaan ze in de ochtend naar buiten en gaan ze naar binnen met het donker. Al een stuk beter. En gelukkig heb ik super grote boxen 3x8 meter. Maarja dat is natuurlijk ongekende luxe.

DuoPenotti

Berichten: 30222
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 12:52

Ik ben het helemaal met mijn voorgangers eens.
En zelfs aan huis is het niet makkelijk goed te doen.
Ik heb nu 1 dominante en 1 heel zacht paard. De schuilstal is groot genoeg, in de zomer tegen de insecten staan ze er nog wel. Maar ik heb op beide uiteindes een deur zitten en die moet ook echt beide open, want anders kan de merrie niet weg zo nodig.

Slapen op het gemakkie is er dus niet bij.
Eten idem dito, dat gaat best wel met meerdere hoopjes hooi, toch moet ze regelmatig vertrekken naar het andere, dus altijd alert zijn.

En dan heb je nog de factor ruimte.
Ik heb ze altijd heel ruim op de wei staan.
Zet ik ze kleiner, veeeeel groter dan veel paddocks, dan slaat de ruin de merrie de hoek in.

Dus ja prachtige schuilstal staan en ik had ze ook liever 24/7 buiten want vind dat zelf veel minder tijd gebonden. Maar helaas, bij deze 2 werkt dat niet samen.

Dus ik begrijp heel goed dat mensen voor de nacht individueel willen hebben staan.
Dan is rust, kun je bijvoeren naar behoefte.
Maar wel overdag fatsoenlijk buiten en dat is er op te veel plaatsen ook niet. En dat is wel erg jammer.

joyce B

Berichten: 16380
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 14:05

Maar dat is het toch ook?
24/7 buiten in een kudde is ontzettend lastig om het voor elk individu passend te krijgen.

Je moet wel heel veel verschillende groepen kunnen maken, of een hit actief individueel voer- en selecteersysteem er bij hebben zodat je apart toegankelijke ruimtes kunt maken waar je bepaalde paarden wel of niet toegang tot kunt geven en op maat kunt voeren, om dat op te kunnen vangen.

Ik heb een privé pp aan huis, en probeer echt selectief te zijn met wat voor paard er bij past. Maar niet alles is goed in te schatten. En ik heb zelf ook paarden met extreem verschillende behoeften.

Mijn oudje van 32 redt zich niet goed meer in de kudde en maakt vooral nog proppen van ruwvoer. kiezen versleten en diastases.
Die voeren we inmiddels 3x per dag flink bij (geweekt en gehakseld voer). En heeft onbeperkt toegang tot hooi nodig, al lukt het vaak niet om het echt "weg" te krijgen.

Mijn merrie "pest" hem, en moet op "dieet" dus ik heb mijn eigen 2 al meerendeel van de uren gescheiden staan. Mijn merrie staat dan weer onderaan in rang ten opzichte van de andere dames en heeft dan vaak te weinig rust om lekker te liggen, qant die hoger in rang staande paarden zijn vrij nerveus met winderig weer en schieteb geregeld weg waardoor de anderen weer schrikken.

Mijn merrie ligt wel uitgebreid elke nacht languit in haar stal. Mijn pony staat er naast met halfhoog schot en deur open. Zo is er rust.

Dan hebben we nog 2 met voer op maat waarvan 1 hoog in rang is en ee veelvraat en de ander juist laag in rang. en een kwpn merrie er tussenin die juist wat meer mag hebben.

Nu met de inloopstal opgesplitst heeft iedereen een droge zachte plek om te liggen, en zo lang het niet naar binnen regent of sneeuwt ook een eigen uitloopje. Ook krijgen ze hun eigen portie voer zonder dat ze weggejaagd worden.
Zijn er een paar die goed samen kunnen, dan kunnen die bij elkaar.

Juist die flexibiliteit is volgens mij fijn bij een (pension)stalling.

De combinatie groepshuisvesting en paddockboxen is in Duitsland al veel normaler dan hier.

Dan kan er ook altijd een passende groep zijn die gewoon samen kan zijn.


Ondanks dat het in Nederland nog niet heel gewoon is heb ik wel al meerdere stallen gezien waar ze dat hebben gerealiseerd. De 1 wat luxer of ruimer dan de ander.

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door joyce B op 11-12-23 14:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Josien_

Berichten: 9053
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Re: Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 14:16

De combinatie groepshuisvesting overdag en paddockboxen voor de nacht lijkt mij ideaal!
Veel buiten en beweegruimte, maar toch mogelijkheden voor individuele behoeftes. Maar dit kost zo veel ruimte dat het denk ik niet rendabel is voor een pensionstal.

Hier staan ze momenteel overdag met 3 of 4 en in de nacht nog met 2 buiten en ze kunnen het heel goed vinden dus gelukkig alle ruimte bij eet en ligplekken. In de zomer blijven er meer ook 's nachts buiten.

DuoPenotti

Berichten: 30222
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 14:19

Josien_ schreef:
De combinatie groepshuisvesting overdag en paddockboxen voor de nacht lijkt mij ideaal!
Veel buiten en beweegruimte, maar toch mogelijkheden voor individuele behoeftes. Maar dit kost zo veel ruimte dat het denk ik niet rendabel is voor een pensionstal.

Hier staan ze momenteel overdag met 3 of 4 en in de nacht nog met 2 buiten en ze kunnen het heel goed vinden dus gelukkig alle ruimte bij eet en ligplekken. In de zomer blijven er meer ook 's nachts buiten.

Ja lijkt me echt geweldig.
Won ik nu de loterij kwam er zo'n stal :D

En zo zal dat bij meerdere mensen, pensioneigenaar of gewoon eigenaar het probleem wel zijn :D

Voor mij zou het aan huis met de ruimte nog wel kunnen, maar de stal staat op een plek waar dat dus niet kan.

En hopelijk de vergunning voor hoge omheining.
Dat is naast ruimte en geld ook nog een ding...

ruitje

Berichten: 12389
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-23 05:42

Boeiende posts en die laten volgens mij ook echt zien hoe moeilijk het is inderdaad :) . Wij hebben de afgelopen jaren meerdere keren tegen elkaar gezegd: 'We rammen er weer boxen in' :+

Overigens nog een ander ding... het klantcontact( dat zeg ik netjes :D ) Is denk ik bij mijn loopstalpaarden het dubbele.

Ik zeg wel eens, wat ik bespaar aan arbeid, krijg ik op een andere manier aan werk terug :+

Een grote stal aan de andere kant van Leiden stopt ( van wat ik heb horen zeggen) daarom met de loopstal.

Ik snap 't soms wel :D

Aan de andere kant... als ik dit soort foto's krijg van de ruinenloopstal.


Afbeelding

Je bent toch ook ooit in de paarden gaan werken omdat je ze het beste wil geven. Dat dit dan ( al is het voor een deel) van je paarden kan.

Nou, daar word ik gewoon blij van :D

Maartje1990

Berichten: 22289
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 09:07

Hoezo is dat klantcontact meer? Ik zou geen verschil weten :+

Duhelo

Berichten: 28601
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 10:12

Omdat er volgens mij meer "problemen" zijn.

Als je een eigen box en een eigen stramien hebt, dan is er een structuur die met wat kleine aanpassingen zo blijft.
In een loopstal heb je toch ook te maken met de paarden van anderen en mensen. Ik kan me voorstellen dat er dan meer opmerkingen komen ook als: mijn paard mag niet eten want die andere is dominant. Dat paard kijkt altijd zuur naar de mijne. Mijn paard is te dik want die andere gaat weg ervoor, etc...

Crista

Berichten: 3027
Geregistreerd: 12-01-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 10:45

Duhelo schreef:
Omdat er volgens mij meer "problemen" zijn.

Als je een eigen box en een eigen stramien hebt, dan is er een structuur die met wat kleine aanpassingen zo blijft.
In een loopstal heb je toch ook te maken met de paarden van anderen en mensen. Ik kan me voorstellen dat er dan meer opmerkingen komen ook als: mijn paard mag niet eten want die andere is dominant. Dat paard kijkt altijd zuur naar de mijne. Mijn paard is te dik want die andere gaat weg ervoor, etc...


haha ja, precies dat ja. Mijn merrie staat in de loopstal bij Ruitje en ik ben zelf (denk ik) vrij makkelijk. Maar bovenstaande gebeurd inderdaad met enige regelmaat volgens mij. Zeker wanneer er wat wisselingen in samenstelling van de groep zijn.

ruitje

Berichten: 12389
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-23 19:22

Jij bent enorm makkelijk :D . Overigens hebben we nu weinig 'moeilijke' klanten staan hoor :o . We hebben echt een hele fijne groep mensen vind ik.

Maar bovenstaande dekt de lading wel :)

joyce B

Berichten: 16380
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 14:10

Ja, hier ook veel meer overleg nodig.
Meer gedoe dan paarden op stal en paar uur buiten met 1 maatje of in klein groepje. Zelfs als ze zelf moeten uitmesten loopt dat meer vanzelf dan groepshuisvesting.

Wij hebben doe het samen, dat is helemaal lastig

Als ik paarden had die onbeperkt hooi kunnen hebben en allemaal lief zijn voor elkaar zou ik een extra voerplek verharde met daarin een grote ruif met een grote baal er in en dan minder beurten per dag, dus per persoon ook minder mest/veegbeurten per week. En iets bedenken dat de wei op bepaalde tijd open gaat (chicken guard oid) en er iemand beurt heeft om uit te mesten en ze uit het land te halen. Dat zou echt enorm veel schelen.

Ik ben al jaren aan het kijken baar systemen van HIT actief en andere aanbieders om op maat of tijdgestuurd te kunnen voeren. Het is alleen zo kostbaar dat je echt jaren nodig hebt om het met de besparing in arbeidskosten terug te verdienen.

Gelukkig komen er steeds meer voorbeelden met handleiding om zelf iets te bouwen.

Celebi
Berichten: 3851
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 14:13

joyce B schreef:
Ja, hier ook veel meer overleg nodig.
Meer gedoe dan paarden op stal en paar uur buiten met 1 maatje of in klein groepje. Zelfs als ze zelf moeten uitmesten loopt dat meer vanzelf dan groepshuisvesting.

Wij hebben doe het samen, dat is helemaal lastig

Als ik paarden had die onbeperkt hooi kunnen hebben en allemaal lief zijn voor elkaar zou ik een extra voerplek verharde met daarin een grote ruif met een grote baal er in en dan minder beurten per dag, dus per persoon ook minder mest/veegbeurten per week. En iets bedenken dat de wei op bepaalde tijd open gaat (chicken guard oid) en er iemand beurt heeft om uit te mesten en ze uit het land te halen. Dat zou echt enorm veel schelen.

Ik ben al jaren aan het kijken baar systemen van HIT actief en andere aanbieders om op maat of tijdgestuurd te kunnen voeren. Het is alleen zo kostbaar dat je echt jaren nodig hebt om het met de besparing in arbeidskosten terug te verdienen.

Gelukkig komen er steeds meer voorbeelden met handleiding om zelf iets te bouwen.


Hoe werkt het bij jou qua onderlinge strijd in de kudde met beperkt voer? Tot op heden heb ik gezien dat beperkt eten toch in een bepaalde mate onrust geeft en boze paarden. Er werd dan meer naar binnen geschrokt en voor de lagere rangs paarden bleef (te) weinig over.

Duhelo

Berichten: 28601
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 14:33

Hier ook de ervaring dat beperkt voeren heel veel onrust geeft. De hoogste in rang krijgen toch het meest, en toevallig zijn dat meestal die dat het minste nodig hebben.
Ik heb gewoon alles op onbeperkt, in mijn ervaring eten ze veel rustiger en uiteindelijk minder op onbeperkt dan op beperkt. Zelfs mijn witte die eigenlijk moet afvallen, als ik beperk (zelfs al krijgt ze nog meer dan ze moet hebben) dan wordt ze echt chagerijnig en vreet alles op wat ze krijgt. Op onbeperkt eet ze minder en is ze happy.

joyce B

Berichten: 16380
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 02:04

Ik voerde zoveel dat de ranglaagste genoeg kreeg. Dus dan kregen de dikkerds te veel. Daarom op gegeven moment de dunste en de dikste voor de nacht op eigen stukje. Nu dus iedereen voor de nacht hun eigen stukje met voer op maat. Overdag is er altijd iets te knabbelen, we voeren een beetje gerstestro bij. Het hooi is niet onbeperkt. Als we te weinig voeren merk je dst wel, dan wordt de hongerlap hoog in rang chagrijnig en gaat lelijk doen. Dan weet ik dat ik meer moet voeren overdag.

Het is gewoon lastig om het voor elk paard precies goed te doen in een groep. Dus hier waarschuw ik nieuwe mensen dst paarden makkelijk te dik worden. En dst ze voldoende moeten trainen of in weidetijd bijvoorbeeld graasmasker op kunnen doen.

Lieser
Berichten: 1574
Geregistreerd: 15-03-21

Re: Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 09:27

Mijn paard staat laag in de rangorde. Ik vermoed dat ze bij de vorige eigenaar, waar ze in een kleine kudde stond, regelmatig weggejaagd werd bij het voer. Dus voor haar is een stalletje voor de nacht met haar eigen voer heel fijn.

maralyn

Berichten: 10475
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 10:26

Wij hebben maar drie paarden, nouja, twee en een halve.
Maar het oudje staat ook apart van de mijne en de shet.
Gewoon draadje er tussen.
Overdag staan ze samen. Nacht apart.

Zo wordt ze mijne niet moddervet, en blijft het oudje op gewicht. En toch staan ze 24/7 buiten. :)

joyce B

Berichten: 16380
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 00:09

Ja, en je hebt 24/7 buiten en 24/7 buiten natuurlijk. De onderling verschillen in ruimte en omstandigheden kunnen enorm verschillen..

Toen ik de 1e winter begon hadden ze 24/7 buiten een heel groot stuk omdat ze de wei van bijna 3 ha er steeds meer bij kregen. Maar eind dec3mber was alles nat en soppig en het pad knie diep modder. Bak zat leemzabd in en water bleef er op l8ggen. Nergens meer droge grond. Dus noodstallen gebouwd.

Het jaar er op hadden we een stuk verhard van 6 bij 25 en een zandpaddock van 10 bij 20. Konden we het land sparen. Als het echt te erg werd konden ze weer in de noodstallen.

Jaar daarna drainage en de paddock vergroot naar 20 bij 20 zand en dan af en toe uitrennen in de bak. Weer iets beter.

Vanaf 2011 nieuwe grote stal met rondom verhard Totaal 14 bij 28 inclusief stal van 7,5 bij 16 ongeveer en zandpaddock van 14 bij 28 er aan vast.

In 2013 was de hele track rondom klaar. Toen was het 24/7 via tracks aangelegd op bijna 7000m2.

Sinds vorig jaar weer terug naar in de nachten op 900m2 ivm de wolven en deels opgesplitst. Nu staan ze allemaal opgesplitst in de nacht met eigen stal en eigen uitloop variërend van 100m2 tot 250m2 nu met 4 uitloopjes.

Zo zijn er mensen die hun paarden jaar rond laten leven op 400m2.

En mensen die 5000m2 hebben, maar zeiknat. Soms lastig, de omstandigheden zijn lang niet altijd makkelijk en zeker niet ideaal

ruitje

Berichten: 12389
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-23 20:33

Ik denk dat 24/7 aan huis echt niet te vergelijken is met 24/7 in pension. Daar spelen zoveel andere factoren mee.

Ik vind het trouwens zo leuk dat het een soort huiskamer topic is waar iedereen meekletst. Er is ooit ook wel een topic geweest op Bokt voor pensionhouders waar ook wat klanten meepraatte, maar dat werd al snel bonje. Heb het idee dat alles hier wel besproken kan worden. Voor mij super fijn. Het is een soort klankbord topic dit haha :') .

Dusss... ik misbruik jullie weer even :+. Ik heb een aanvraag gehad van een student hippische bedrijfskunde. Meestal krijg ik meer MBO studenten. Zij moet een interne en externe analyse van ons bedrijf maken en we mogen ook zelf een opdracht bedenken. Ik heb afgesproken voor een kennismakingsgesprek en dat ik zou nadenken over een opdracht.
Wat zouden jullie laten onderzoeken/doen op je stal?

Echt wat overstijgen he, is niet de bedoeling dat ze de boxdeuren een nieuwe kleur gaat verven :D

Also, ik heb ons ruwvoerbeleid op de site gezet. Vind ik rete-spannend. Deed dat tot nu toe alleen in de interne app, dan weet je dat het alleen gelezen word door klanten. Maar eigenlijk vind ik dat vooral mensen die nog klant moeten worden het moeten lezen.
Dus toch over mijn eigen vrees heen gestapt en het er op gezet. Als jullie nog feedback hebben hoor ik dat ook graag( als het heel erg lelijke feedback is graag via PB, Danku :') )

https://www.staldegroenemeer.nl/ruwv

Celebi
Berichten: 3851
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 20:48

Ik zag 'm van de week staan ja toen iemand me vroeg voor info over je stal en ik dus even de brochure ging opzoeken voor die persoon. Maar ik kende 'm in principe al van toen ie gepubliceerd was in de stal app.

Voor het onderzoek van die student kun je misschien kijken of er onderzoekmogelijkheden zijn naar verreiking in de loopstallen? Omdat je het daar laatst over had dat je daar bewust niet zoveel mee deed nu. En eventueel in de andere paddocks ook natuurlijk.

Gaby
Berichten: 3408
Geregistreerd: 30-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 20:56

Het valt me op dat je zegt dat 43% van de paarden op jullie stalling te dik is. Heb je eigenlijk nog veel protest gehad vanuit eigenaren over dat dit echt niet klopt of beledigend is? Hebben mensen dit als een positieve prikkel ervaren om samen met jullie te overleggen over wat te voeren? Is zo'n gesprek met jullie eigenlijk mogelijk, of wordt van klanten verwacht dat ze louter advies inwinnen van dierenartsen en voedingsdeskundigen?
Dit is trouwens allemaal gewoon belangstelling, niet als verwijt naar klanten of naar jullie bedoeld.

Ik vind het trouwens wel heel goed dat jullie dit open op de website hebben gezet.

Ir111

Berichten: 12004
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 21:01

ruitje schreef:
Dusss... ik misbruik jullie weer even :+. Ik heb een aanvraag gehad van een student hippische bedrijfskunde. Meestal krijg ik meer MBO studenten. Zij moet een interne en externe analyse van ons bedrijf maken en we mogen ook zelf een opdracht bedenken. Ik heb afgesproken voor een kennismakingsgesprek en dat ik zou nadenken over een opdracht.
Wat zouden jullie laten onderzoeken/doen op je stal?

Echt wat overstijgen he, is niet de bedoeling dat ze de boxdeuren een nieuwe kleur gaat verven :D

Leuk! Ik zou 'problemen' / 'dat kan beters' gaan inventariseren. Ook als een oplossing onmogelijk lijkt. Dan een top 3 maken en bekijken met de student wat haalbaar is? Ik denk aan verrijkking (in loopstal maar juist ook in paddocks en/of stal), communicatie loopstal (omdat je schrijft dat je daar veel meer communicatie mee hebt dan met de rest, wellicht ontwerp app oid?). Ik zit gewoon even hardop te denken zonder met haalbaarheid rekening te houden. Haalbaarheid komt later in t proces wel. :D

MyWishMax

Berichten: 25510
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 21:02

Ik kan alleen 2023 lezen? Geen 2024? Klopt dat? Omdat er wel gesproken wordt over 2024. Ik vind het wel een heel net document en dat de klomp breekt als er hooi over is en mensen daarom willen overstappen snap ik helemaal. :')

Ik zie aan de mijne wel wanneer ze iets niet lekker vindt, 97 van de 100 keer eet ze alles tot het laatste sprietje op en 3 keer ligt er nog wat en dat blijft ook liggen. Ja, jammer dan. Ook herkenbaar dat stro soms gewoon even aantrekkelijker en lekkerder is.
Pas als er grote hoeveelheden en langere tijd dus veel blijft liggen wordt het anders. Want ik gok dat jullie niet evenveel blijven voeren als er langere tijd veel overblijft, dus dan valt het op als paard echt slecht eet ineens. Dan kan je gaan zoeken waarom.

Mooi beschreven vind ik. :j Heel duidelijk en fijn dat je zoveel opleidingen en cursussen erin doet en gedaan hebt. Die voeding voor sportpaard klinkt heel boeiend. Ik heb wel eens discussies over hoe dik de mijne is, waarbij DA aangaf dat buik erger lijkt als ze niet aan het werk is en buikspieren niet aanspant. Spant ze die wel aan, is ze vele malen dunner om te zien. Maar zelfs toen de ribben duidelijk te zien waren vonden sommige mensen haar nog veel te dik door de hangbuik. Nu weet ik dat je blind bent voor eigen paard ook, dus daarom overleg met de da die heel erg eerlijk is :') Ik denk dat dat percentage van te dikke paarden op veel stallen zo is en nog wel hoger soms?

Wat jullie beschrijven over met 0 weideseizoen in oid is ook mijn streven, want aankomen doet ze altijd met verse gras. Daarnaast natuurlijk zorgen dat het aankomen beperkt wordt, maar sowieso niet proberen aan te laten komen vlak voor weideseizoen.
Die weegschaal is ook super zeg!

Shadow0

Berichten: 43540
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 21:04

Voor die student zijn er denk ik heel veel vragen te bedenken rond wat je eerder schreef:

ruitje schreef:
Overigens nog een ander ding... het klantcontact( dat zeg ik netjes :D ) Is denk ik bij mijn loopstalpaarden het dubbele.

Ik zeg wel eens, wat ik bespaar aan arbeid, krijg ik op een andere manier aan werk terug :+


Waarom loopt dat zo uiteen? Wat hebben de klanten nodig / wat willen ze en wat is daarin anders dan bij boxen? Wat doe je daarin al dat werkt? (Wat viel wellicht volkomen verkeerd?) Hoe kun je samenwerking tussen klanten bevorderen of hoe bemiddel je als klanten tegengestelde ideeen hebben wat hun paard nodig heeft, maar ze toch samen in de groep staan?

Dat is misschien niet heel erg gericht op een eindresultaat, maar er valt volgens mij van alles te onderzoeken.

Kendra

Berichten: 8761
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 21:51

ruitje schreef:
Also, ik heb ons ruwvoerbeleid op de site gezet. Vind ik rete-spannend. Deed dat tot nu toe alleen in de interne app, dan weet je dat het alleen gelezen word door klanten. Maar eigenlijk vind ik dat vooral mensen die nog klant moeten worden het moeten lezen.
Dus toch over mijn eigen vrees heen gestapt en het er op gezet. Als jullie nog feedback hebben hoor ik dat ook graag( als het heel erg lelijke feedback is graag via PB, Danku :') )

https://www.staldegroenemeer.nl/ruwv


't Is dat ik ze thuis heb (en ongeveer 200 km uit de buurt woon :D ), maar ik kwam direct bij je op stal. Volgens mij zijn er niet veel stalhouders die zo zorgvuldig en open zijn. Daarnaast laat het zien hoe serieus jullie hier mee bezig zijn. Top!

Dat van die dikke paarden snap ik helemaal. Zeker voor recreatiepaarden. Veel mensen weten niet wat een goed gewicht is en als bijna alle paarden aan de dikke kant zijn neem je dat als norm... Ik krijg af en toe van instructeurs gemopper dat de wedstrijdpaarden bij ons op stal te dik zijn. Die paarden gaan op pad en worden ook bekeken door mensen van buitenaf, eigenlijk heel goed.
Trouwens: de paarden die zij zien zijn ZEKER niet de diksten :+ ....