Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pol013

Berichten: 9010
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 16:20

Ah, ja maar dat is een ander insteek. BCS is inderdaad wel vrijer voor interpretatie en gewicht niet.

Als je het zelf steeds eerlijk doet bij hetzelfde paard is het een super graadmeter. Maar over mensen en paarden verdeeld krijg je er een meer ruimte voor discussie tussen. Dus voor jouw specifieke situatie kan het veel handzamer zijn.
Al vraag ik me dan af? Hoe pak je dat aan? Want alleen gewicht kun je toch geen oordeel aan hangen? Gewicht en stokmaat? Maar dan mis je ook nog spieren vs vet (en grasbuik) in de vergelijking.

Maar wat ik vooral wil tegenspreken is dat het niet geschikt is voor iets anders dan het gemiddelde paard. Elk ras paard heeft ribben die je kunt voelen en een hals en billen met vet of spieren. Per ras kan het wel verschillen in hoe ze vet en spieren vaak verdelen bij training/ te dik zijn. Maar dan blijft vet vet. Als je het overvloedig kunt voelen is het in overvloed aanwezig.

goldenarrow

Berichten: 8662
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 16:23

Oh, begrijp me niet verkeerd! Ik vind het juist super dat jullie een weegschaal hebben. Zou ik ook wel willen :D Bedoel meer dat alleen zeggen dat een paard 570 kilo weegt niet zoveel zegt. Dat is voor een Belgisch Trekpaard weinig en voor een Arabier veel zeg maar :+

Pfoe, bemoeienis van stalgenoten blijft lastig. Heb er zelf nooit zo vaak last van gehad en heb nu alles in eigen beheer. Het moet geen 'pesten' worden, maar denk dat je er als staleigenaar ook niet veel mee kan omdat je gewoon niet alles mee krijgt. Zou eerder gewoon in een kennismakingsgesprek aanbieden dat als iemand zich niet prettig voelt om welke reden dan ook ze altijd naar jou toe kunnen komen. Heel veel meer kan je niet doen.

ikke

Berichten: 37612
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 18:27

ruitje schreef:
Als dit topic iets laat zien is dat iedereen overal anders over denkt haha :D

Degene waar ik de opleidingen bij heb gevolgd is een autoriteit op het gebied van voeding en verbonden aan Utrecht en die geeft aan dat wegen het beste is, dat volg ik dan ook maar gewoon. Plus, BS zorgt eerder voor lastige situaties met klanten, ' is hij nou +2 of +1 ' is een lastiger gesprek dan: hij weegt 570 kilo zeg maar :D

Maar joh, je paard hoeft niet op de weegschaal he bij ons, het is een service. Met 50% van de klanten heb ik het nooit over het gewicht van hun paard. Dikke prima ( woordgrap :+ )

De discussie over bemoeiende stalgenoten is voor mij lastig, ik kan daar deels wel wat mee( aanname beleid en mensen aanspreken als het niet lekker loopt op stal)

Maar vaak hoor ik dingen ook als laatste, of niet en dat vind ik ook niet erg :D

Is altijd een beetje schipperen als stalhouder denk ik :o

Wat verwachten jullie daarin van een stalhouder? Dat die actief iets doet tegen 'bemoeiende stalgenoten' ?

Dat is lastig. het hangt van de situatie af of je in moet grijpen of juist niet.

Kijk, als de pensionklanten met z'n allen naar je toe komen "hij eruit of wij eruit" dan denk ik dat je ergens iets gemist hebt :D
Dat schijnt ooit bij onze stal gebeurt te zijn dat een bepaalde klant erg onaangenaam was, diverse aanzeggingen van slagenoten en stalhouder negeerde en ja, dan loopt het een keer spaak.

Ladyson

Berichten: 3227
Geregistreerd: 03-01-10
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 00:54

Hmm 2 gedachtes na het lezen van afgelopen pagina's..

Kan het sparren met klanten niet wat korter? Het klinkt nogal lang in mijn oren. In 10 minuten kun je ook veel bespreken toch? Of de rondleidingen korter? Of denk eens na wat je kunt doen om rondleidingen korter te kunnen doen. Waar zit de meeste tijd in? Kun je een video maken en die vooraf sturen bijv?

En die laatste vraag vind ik ook een heel leuke om eens uit te vragen bij je klanten. Naast een ruwvoerbeleid een omgangsbeleid. Bijv. Advies geef je alleen als iemand daar om vraagt. Een aantal van dat soort kreten zou ik wel lekker vinden..

ruitje

Berichten: 12345
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-23 20:01

Ik denk daar wel eens over hoor, om een tijdstip in de week te plannen ofzo voor vragen. Maar dat komt zo 'onvriendelijk' over lijkt mij? Een soort spreekuur?

Wat ik het liefste zou willen, dit klinkt ZO IDIOOT he, maar echt. Is bijvoorbeeld: Als Ruitje een blauwe pet draagt mag je alles vragen. Met een rode pet niet :') . En die rode pet wil ik dan op als ik even met mijn dochter met de shet bezig ben, of mijn eigen paard train :')

Rondleidingen wil ik niet korter, sinds ik die zo uitgebreid doe haal ik veel beter het type klant eruit wat bij ons past en die tijd haal ik dus makkelijk weer terug doordat je een fijne groep mensen hebt staan :) . Ik heb wel eens gedacht aan een video rondleiding, want ik leid voor mijn gevoel ook 2 van de 10 mensen rond die dan al zouden denken: nope. Dus die overweeg ik nog wel. Kennen jullie stallen die dat hebben?

Zoals Prompter het nu omschrijft, zo doe ik het een beetje. Ik geef zo min mogelijk advies, alleen als mensen er om vragen of als zij om iets komen vragen( bijvoorbeeld mag hij ander voer of zal ik enorm dikke jantje 24/7 op het gras zetten) . Dan zeg ik: alsnog jouw keuze, maar dit en dit is het risico.

Ik denk er wel eens over dat te omschrijven in een soort 'communicatie-matrix' , zo van: zo doen we dat hier.

Mja, ik ben dol op stukjes omschrijven , soms denk ik: al mijn klanten denken: kap eens met al dat leeswerk :')

Celebi
Berichten: 3747
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 20:11

Ohh ik had dat best fijn gevonden als jullie zoiets deden. Misschien niet perse met petten, maar momenten waarop je ongegeneerd mag storen met vragen. Spoed vast daarbuiten gelaten, maar ik voel me altijd erg bezwaard als ik bij iemand van stal iets wil weten en ik dan in hun fijne stal tijd stoor. Of tijdens een druk werkschema ofzo. Mits er voldoende ruimte is dat iedereen wel een keertje aan kan kloppen (niet bijvoorbeeld alleen elke dag om 14.00 wanneer het halve klantenbestand op kantoor zit zegmaar haha) lijkt me zo'n spreekuur momentje heel fijn. Of dat je even een appje stuurt/je naam op een lijstje zet ergens en jij op een tijd die jou goed uitkomt die mensen even aanspreekt. Zou het zeker niet onvriendelijk vinden hoor, eerder handig. :j

Maartje1990

Berichten: 22285
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 20:57

ruitje schreef:
Ik denk daar wel eens over hoor, om een tijdstip in de week te plannen ofzo voor vragen. Maar dat komt zo 'onvriendelijk' over lijkt mij? Een soort spreekuur?

Wat ik het liefste zou willen, dit klinkt ZO IDIOOT he, maar echt. Is bijvoorbeeld: Als Ruitje een blauwe pet draagt mag je alles vragen. Met een rode pet niet :') . En die rode pet wil ik dan op als ik even met mijn dochter met de shet bezig ben, of mijn eigen paard train :')

Rondleidingen wil ik niet korter, sinds ik die zo uitgebreid doe haal ik veel beter het type klant eruit wat bij ons past en die tijd haal ik dus makkelijk weer terug doordat je een fijne groep mensen hebt staan :) . Ik heb wel eens gedacht aan een video rondleiding, want ik leid voor mijn gevoel ook 2 van de 10 mensen rond die dan al zouden denken: nope. Dus die overweeg ik nog wel. Kennen jullie stallen die dat hebben?

Zoals Prompter het nu omschrijft, zo doe ik het een beetje. Ik geef zo min mogelijk advies, alleen als mensen er om vragen of als zij om iets komen vragen( bijvoorbeeld mag hij ander voer of zal ik enorm dikke jantje 24/7 op het gras zetten) . Dan zeg ik: alsnog jouw keuze, maar dit en dit is het risico.

Ik denk er wel eens over dat te omschrijven in een soort 'communicatie-matrix' , zo van: zo doen we dat hier.

Mja, ik ben dol op stukjes omschrijven , soms denk ik: al mijn klanten denken: kap eens met al dat leeswerk :')


Bedoel je een video robdleiding en dan nog een rondleiding als ze echr interesse hebben? Die groep die dan zegt "dit is het niet" valt dan bij de video al af?

Wbt de petten, kan je niet gewoon zeggen in de stal app/mail oid "als ik met mijn eigen paarden bezig ben of mijn kinderen wil ik niet gestoord worden met vragen of andere zaken daarbuiten ben ik wel besvhikbaar voor vragen ed" ?

Shadow0

Berichten: 43528
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 21:48

ruitje schreef:
Wat ik het liefste zou willen, dit klinkt ZO IDIOOT he, maar echt. Is bijvoorbeeld: Als Ruitje een blauwe pet draagt mag je alles vragen. Met een rode pet niet :') . En die rode pet wil ik dan op als ik even met mijn dochter met de shet bezig ben, of mijn eigen paard train :')


Ik zou dit in alle eerlijkheid eigenlijk een hele prima manier vinden }:0 Lekker zichtbaar, hoef je er als klant ook niet steeds over na te denken of je wel of niet iemand onderbreekt of lastig valt.

Maar een schemaatje met een paar blokken met 'ik loop wel op stal maar ben in principe bezig met eigen zaken' en 'ja, nu ben ik er helemaal!' kan ook. En als je met shet en dochtertje loopt vind ik dat ook wel een prima signaal - maar zelfs dat is wel iets waar sommige mensen soms eerst een keer op gewezen moeten worden voor ze zich dat realiseren.

(En, extra tip, als je mensen dan een zetje in de goede richting geeft, leg dan meteen de verantwoordelijkheid bij hen, niet bij jezelf. Dus 'ik ga nu even aan de gang met shet en dochter, zoek me na afloop maar even op' en niet 'ik ga nu even aan de gang, ik kom straks naar jou'. )

pluisje88

Berichten: 8092
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 22:21

Het petten verhaal zou ik juist wel duidelijk vinden. Ik loop soms dagen met iets dat ik wil vragen maar ik vind het lastig het juiste moment te vinden. Als ik een keer iemand stoor op een moment dat een ander niet uitkomt dan durf ik de volgende keer niet meer te vragen voor de komende maanden. Dus ja mij zou dat niet storen maar juist helpen.

Ladyson

Berichten: 3227
Geregistreerd: 03-01-10
Woonplaats: Brabant

Re: Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 22:39

Haha oh dat snap ik wel. Ik zou die pet (of alternatief ervan) ook echt prima vinden. Ik zou m zelf alleen andersom ook graag hebben.. Ik zit ook niet perse altijd op kletsende stalgenoten of stalbaas te wachten :+

StonedRomy

Berichten: 7544
Geregistreerd: 20-03-11
Woonplaats: onder een steen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 22:42

Er zijn tegenwoordig best wel wat stallen die een rondleiding op social media hebben staan denk ik. Is even werk om dat in elkaar te zetten maar wellicht eens navragen of het voordelen heeft?

ikke

Berichten: 37612
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 22:43

pluisje88 schreef:
Het petten verhaal zou ik juist wel duidelijk vinden. Ik loop soms dagen met iets dat ik wil vragen maar ik vind het lastig het juiste moment te vinden. Als ik een keer iemand stoor op een moment dat een ander niet uitkomt dan durf ik de volgende keer niet meer te vragen voor de komende maanden. Dus ja mij zou dat niet storen maar juist helpen.

Ja, het lijkt op de afspraak die de dierenarts had op de stal waar ze stond: Als de auto aan de weg staat, ben ik hier voor de hobby (geen vragen stellen, graag) als de auto op het erf staat, ben ik aan het werk (stel gerust je vragen).
Daar moesten de stalgenoten even aan wennen, maar dat ging vrij vlot heel goed.

Ik ken geen stallen die een video-rondleiding doen, maar ik kan me goed voorstellen dat het voor een zekere groep potentiële klanten heel goed kan werken.
Als je dan de essentie van jouw beleid laat zien, geeft dat wel de mogelijkheid voor een eerste schifting.
Mensen die niet zoeken wat jij biedt, komen dan waarschijnlijk ook niet langs.

ikkeniet

Berichten: 1261
Geregistreerd: 17-09-11
Woonplaats: gehucht in Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 22:45

Ik en mijn man hebben samen een wasserij. Weet wel dat het compleet iets anders is.
Maar onze medewerkers hadden de gewoonte dat als we net zaten te eten, ze altijd iets moesten vragen. Vaak niet eens werk gerelateerd.
Op een gegeven moment hebben we daar iets van gezegd, dat als we eindelijk zitten te eten dat we niet gestoord willen worden. In het begin best lastig voor ze, maar we hebben het volgehouden.
En natuurlijk kan daar wel een keer vanaf geweken worden.
Iedereen weet het nu, en het geeft ons rust.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 07:53

Zo’n wel storen / niet storen signaal lijkt me juist een hele fijne. Ik ben geen stalhouder, maar regel wel wat dingen op stal. Voor/met mezelf heb ik de afspraak “als ik met mijn paard bezig ben, ben ik met mijn paard bezig en niet met allerlei randzaken”. Daar hou ik me meestal redelijk goed aan.

Wat betreft rondleidingen: geef je een rondleiding aan iedereen die erom vraagt of alleen als je daadwerkelijk een plek vrij hebt? Als je verloop niet enorm hoog is, zou je ook kunnen overwegen om alleen rondleidingen te geven als je een plek vrij krijgt. Dan zijn eerst aan mensen die op de wachtlijst staan aan de beurt en als daar niks tussen zit ga je verder kijken (advertentie zetten).

ruitje

Berichten: 12345
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-23 08:29

Wat grappig dat jullie het juist een meerwaarde zouden vinden hebben, ik ga er eens over brainstormen.

Het 'gewoon zeggen' of een 'zetje in de goede richting' heb ik uiteraard allemaal al gedaan. Inclusief een briefje op onze privé stal met: ' als we hier zijn, niet storen want dan zijn we aan de hobby'. Helpt niet altijd :) . Briefje is inmiddels wel vervaagd nu denk ik, dus die zal ik nog eens verversen :)

Ik denk echt dat het hem in het aantal mensen zit. Met 100 paarden denkt er altijd wel iemand ' even 2 minuten deze vraag' . En dat vind ik ook niet altijd even erg hoor, het is nu net of dat ik mij wild loop te ergeren, dat is niet zo :+ . Want meestal zijn het ook niet de vragen die vervelend zijn, of de mensen, het is gewoon het feit dat ook ik mijn hoofd leeg wil maken bij de paarden, net als iedereen denk ik :o . Ik ga er eens mee aan de slag. Even kijken wat bij mij past en hoe dat in te zetten, bedankt voor het meedenken :) .

Over de video rondleiding, die HBO student heeft een grafische achtergrond, misschien heeft ze een dag tijd om dat ook samen met mij te doen :o

Wij geven altijd rondleidingen, ookal hebben we nu een wachtlijst. Met 100 paarden is je verloop sowieso hoger, gaan er altijd wel dood, worden verkocht, verhuizen naar andere kant NL. En procentueel gezien heb je natuurlijk ook gewoon meer opzeggers dan wanneer je er 10 hebt.

Daarnaast is dat ook gewoon een beetje wie wij zijn: wil je op ons bedrijf komen kijken: van harte welkom :) ! Maargoed, misschien moet ik daar kritischer in worden. Want bepaalde wensen neem ik nu niet aan en die geef ik wel een rondleiding.

Ik denk dat ik wat moet gaan aanpassen in hoe ik dingen altijd heb gedaan omdat we met zijn vieren waren, nu ik en mijn broer steeds meer werk krijgen, kan dat misschien niet meer.

Maar dat schuurt wel met mijn perfectionisme :')

prompter

Berichten: 11197
Geregistreerd: 28-09-02

Re: Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 08:43

Ruitje, ik stond (en sta gelukkig nog steeds :) ) op redelijk vertrouwde voet met jullie, maar toch had ik het ook fijn gevonden om een soort signaal of tijdsblok te hebben wanneer je tijd vrij hebt om vragen te beantwoorden. Wij hebben dat altijd tot een minimum proberen te beperken omdat we niet wilden storen, maar het is gewoon fijn om te weten wanneer iemand dat wel en niet wil. In communicatie is duidelijkheid altijd beter dan onduidelijkheid, ook als dat betekent dat je soms gewoon even moet wachten :j

Maartje1990

Berichten: 22285
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 09:43

Ik kan me voorstellen dat een video rondleiding voor beidde partijen een voordeel kan hebben. Voor jou als pensionstalhouder ben je wat, een halfuur kwijt per rondleiding? Als 5 van de 10 dan zeggen "dit is niet de plek voor mij" is het handig als ze dat al kunnen zeggen na een video, scheelt jou een rondleiding en hen ook. Die 5 die dan overblijven met serieuze interesse komen dan alsnog wel voor een live rondleiding en kan je dan beter beoordelen of dat een match gaat zijn.

ruitje

Berichten: 12345
Geregistreerd: 29-06-03

Re: Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-23 10:50

Precies! Nou ik ga met beiden aan de slag!

Gaby
Berichten: 3398
Geregistreerd: 30-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 13:04

Ik vind het echt jammer dat ik niet meer bij jullie in de buurt woon, en bovendien om gezondheidsredenen uit de paarden ben. Ik ben echt enthousiast over jouw bedrijf, en dat heb ik bij heel weinig stallen.

Wat ik me afvroeg ... ik vind communicatie met mensen nog weleens lastig (ik kan bijvoorbeeld niks met verkapte boodschappen e.d.) . Zo'n rode en blauwe pet zou een uitkomst zijn, want dan weet ik dat ik je niet stoor, terwijl je juist over 5 minuten iets met je paard wil doen en je sociale batterij eigenlijk nogal leeg is.
Maar wat ik me dan afvraag is: stel, mijn paard staat bij jou, ik ben je die week al 4 keer tegengekomen, maar alle 4 keren had je de rode pet op. Is het dan voor jou gewenst als ik je een appje of mailtje zou sturen met: 'ik wil graag overleggen over [onderwerp], wanneer zou dat jou uitkomen, dit zijn de tijden dat ik kan'? Dat zou ik namelijk dan ook in de communicatie melden die je verspreid als je met een niet-storen-signaal gaat werken en hierover klanten inlicht.

Ik zou trouwens wel 2 rode en 2 blauwe petten kopen als je met het systeem begint, zodat je er altijd 1 in de was kan doen e.d.

Ik zou een video-rondleiding trouwens niet storend vinden :) , mits goed gefilmd. Dat wil zeggen goed belicht, goede audio, maar alleen daar waar het wat toevoegt (bijvoorbeeld een voice-over), geen achtergrondmuziek.

Maartje1990

Berichten: 22285
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 13:13

En wat als ze even geen pet op heeft? :D

Celebi
Berichten: 3747
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 13:15

Maartje1990 schreef:
En wat als ze even geen pet op heeft? :D


Paniek! :D

pluisje88

Berichten: 8092
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 13:15

Maartje1990 schreef:
En wat als ze even geen pet op heeft? :D


Dan mag je dr bespringen denk ik. Alle remmen los :')

maralyn

Berichten: 10440
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 13:37

Ik ben ook voor het pet idee!! Super slim!!!

Simpel, maar zeker effectief.
Werkt hetzelfde als het "open/dicht" bordje...

Maar om die om.je nek te hangen is ook weer zo iets. :') haha!

Ik drop deze even in mijn ideeën lijst.

MyWishMax

Berichten: 25397
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 13:56

Het enige 'nadeel' ervan, want het klinkt als goede oplossing voor jullie idd, is dat mensen die sowieso al voorzichtig zijn in het storen ook bij noodgevallen zich banketstaaf voelen. Terwijl degene die niet zo nadenken over het storen en nu ook al op duidelijk ongeschikte momenten komen misschien simpele dingen al een noodgeval vinden en alsnog komen storen.

Maar dan is het misschien een kwestie van paar keer herhalen wat noodgevallen zijn.

Je mag best duidelijk zijn in privé tijd en werk tijd idd! En briefje misschien sowieso idd opnieuw printen en ophangen haha

Gini
Berichten: 17948
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 20:08

Ik zou eigenlijk "gewoon" afspreken dat als je effectief met je eigen paard bezig bent of met je dochter en haar pony dat je dan niet gestoord wenst te worden. Ook consistent hierin zijn: als ze je op zo een moment toch komen storen, vriendelijk aangeven dat je zo dadelijk tot bij hen komt, maar dat je nu bezig bent.
Ik denk dat dat duidelijker is en dat klanten op die manier wel snel doorhebben wanneer ze wel of niet aan je mouw kunnen trekken. Gekleurde petten zou ik zelf een ietsiepietsie belachelijk vinden, sorry. :o