Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gini
Berichten: 17962
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-24 07:40

beegee schreef:
Zag eerder een opmerking voorbij komen dat de afmeting van een stal ondergeschikt is aan het management, daar ben ik het niet mee eens, voor mij is het júist onderdeel van het management. Zeker als ze daar in de winter wel 20u per dag in staan.


Die 20 uur per dag op stal is dus ook onderdeel van het management. Je mag een stal hebben van 6 bij 6 of zelf 9 bij 9, als ze daar van oktober tot maart 20 uur of langer instaan, vind ik het niet optimaal. Een stal van 3 bij 3 en 's winters minstens 8 uur naar buiten en in de zomer 24/7 buiten, word ik blij van.
Afmeting stal is voor mij dus ondergeschikt aan de rest van het management.

Crista

Berichten: 3027
Geregistreerd: 12-01-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-24 09:10

Of een aparte poetsplek waar alleen gevoerd mag worden, bijvoorbeeld een paal met aanbindringen voor de Gamma-stal, langs de binnenbak.

Uiteraard heb ik de enquête ook ingevuld, en door mijn vrij in te vullen antwoorden zal hij vast niet meer zo anoniem zijn :+

Mijn "grootste ergenis" is dat wanneer het regent je bijna nergens met je paard terecht kunt omdat veel mensen die gewoon een box hebben de overdekte/droge plekken "bezet houden"

Verder ben ik nog steeds hartstikke tevreden. En als het druk is of onrust geeft om te voeren waar ik mijn paard heb opgezadeld, dan knoop ik d'r aan m'n trailer, maar niet iedereen heeft die luxe (of heeft z'n trailer staan op een plek waar dat kan)

MyWishMax

Berichten: 25452
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-24 09:28

Maar waarom zou iemand met een box niet op een droge poetsplaats mogen staan? Als ik iets probeer te ontwijken is het in de box poetsen of zadelen, vinden paard en ik echt niet fijn, terwijl ze buiten de box echt geniet van poetsen.
Tenzij je met bezet houden bedoeld dat ze paard neerzetten zonder er zelf mee bezig te zijn. Dat vind ik ook irritant. Wij hebben ook maar 3 poetsplaatsen op 20 of meer pension paarden en soms wat manegepony's. Als er dan mensen paard op de poetsplaats zetten om hun stal te gaan doen kan je soms geen kant op als jij met paard aan de slag wilt.

Wij hebben op stal trouwens weer geen last dat andere paarden gaan zeuren als je eigen paard eten geeft. Terwijl ze toch gewend zijn allemaal tegelijk eten te krijgen van stal. Maar het is dus ook normaal dat elk paard van eigenaar wat krijgt nadat er iets mee gedaan is. Als stal voert kan je er geen 1 overslaan zonder dat ze de tent zouden afbreken. Maar niemand die dat doet als men zelf eten geeft en dat gebeurt dus de hele dag door.
Maar op de paddock of het land moet je niet voeren in de groep idd. Dan moeten ze er eerst uitgehaald worden want anders geeft het wel gedoe, dus dat snap ik helemaal.

Celebi
Berichten: 3788
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-24 09:33

Het is meer dat er op deze stal een x aantal poetsplekken zijn waar je droog kunt staan en op een hoop paarden zijn die met slecht weer snel vol. Mensen met een stal kunnen dan nog binnen in stal staan, maar loopstallers niet, vandaar dat die op 1 plek voorrang zouden krijgen. Maar er is nog nooit iemand voor me aan de kant gegaan. Was altijd wachten op je beurt. :')

Maar eerlijk is eerlijk, ik heb het nooit echt als druk ervaren. Bijna altijd wel gewoon een fijn plekje om even te voeren en te poetsen. Maar het was dat jaar dat ik er stond ook vaak droog gelukkig. Geen idee hoe ik het afgelopen jaar had gevonden. Ik weet namelijk wel dat ik al die tijd de binnenbak van de groenemeer enorm gemist heb. _O-

speurneusc

Berichten: 5418
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-24 10:53

miss een tip voor degene die een trailer hebben en daar zijn paard wil poetsen/voeren, ik had van die voerbakken met beugels voor aan de box deur. Aan de zijkant trailer naast het vast bind oog, had ik 2 handgreepjes naast elkaar vast geschroefd, daar kon die voerbak in hangen. Altijd handig ook op wedstrijd om zo water of voer te geven.

tamary

Berichten: 29219
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-24 11:00

Qua voeren weten paarden heel goed wie bij hun de voerschep in de bak kiept, en wie niet (of er moeten eigenaren zijn die ook de buurpaarden meevoeren als eigen paard wat krijgt). Dan nog zal inderdaad ieder paard interesse tonen in emmers (want zit vaak lekkers in en op poetsplaats krijgen ze wel eens snoepjes van veel eigenaren), als dat consequent niet voor hen is houden ze er rap mee op.
Dus eigenlijk zolang je klanten niet andermans paarden voeren/andere paarden bij die nog lekkere emmer kunnen, zou die overlast snel weg moeten zijn.

ruitje

Berichten: 12362
Geregistreerd: 29-06-03

Re: Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-24 19:41

Andere paarden voeren valt hier gelukkig wel mee. Ik weet ook niet goed hoe 'groot' het probleem is hoor, 1 iemand gaf het aan en daarom ga je er over nadenken :) .

We gaan eerst overleven tot het weideseizoen en daarna ga ik het echt eens goed door laten dringen en er mee aan de slag.

MyWishMax

Berichten: 25452
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 20:07

Hoe zijn de weides bij jullie ruitje? Wij zouden afgelopen zondag de paarden voor het eerst buiten zetten, maar dat is na vrijdag verzet naar hemelvaartsdag... Maar dan moet het wel droog blijven nu, het land leek echr heel goed maar vrijdag viel er zoveel dat het zaterdag weer onder water stond.
We zijn nog nooit zo laat geweest, paar jaar geleden gingen ze op deze locatie zelfs begin maart al maar uiterlijk halverwege april.

ruitje

Berichten: 12362
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-24 22:36

Wij hebben ook uitgesteld, tot minimaal donderdag maar het land is nog zo nat, dan moet het echt gaan drogen... anders halen we dat ook niet.

We hebben in 35 jaar 1 keer eerder 1 mei niet gehaald. Dit is echt een unicum ja.

Stal hier in het dorp heeft ze wel buitengezet. Dat land is nu 1 groot baggerveld :o

Duhelo

Berichten: 28579
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 09:48

Hier blijft het ook nat, normaal heb ik ze per een april al even op het landje om op te bouwen, nu nog altijd niet. Ons nieuw land moest al een maand ingezaaid zijn maar is nu zelfs nog niet effen getrokken wegens te nat (maisland).

Maar dan imo nog beter een weekje langer wachten of zelfs twee dat het goed droog is, dan dat je idd eindigt met bagger...

Josien_

Berichten: 9040
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Re: Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 09:52

ik vind het ook bizar hoe nat het overal is, dus ik snap dit heel goed. Normaal zou de mijne ook al wel over zijn gegaan naar 24/7 buiten maar dat is echt nog niet te doen.

Wat betreft het voeren en de plekken voor 24/7 buiten paarden is dat op zich wel herkenbaar. Hier geen klachten over voeren op de poetspplaats, maar het is soms wel zoeken waar je je paard even droog neer kan zetten.
Ben dan ook wel blij dat ik er twee heb, waarvan een paard in de winter 's nachts op stal blijft. Komt toch vaak goed uit om even een stal te kunnen gebruiken.

ikke

Berichten: 37632
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 10:34

_/-\o_ Aanbid de bult zand _/-\o_

Hier staan ze al ruim een maand buiten en, deels, op de wei.
Wij zitten echt bovenop de bult en dat is nu een voordeel. Als er straks zes weken geen regen valt, is het een nadeel....

Besef dus waar je over klaagt.