Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ellepel

Berichten: 47426
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-20 21:53

jeetje zeg, je maakt er gewoon ook even zo hup wat moois van he _/-\o_


die palen..Tja mijn merrie zou je eeuwig dankbaar zijn want ze zijn perfect om tegenaan te schuren.

tamary

Berichten: 29220
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-20 21:57

ruitje schreef:
Wat vinden jullie overigens van de palen? Ik vind dat echt het rotste van alles ;( .

Mijn perfectionistische aard heeft moeite met los laten daar in :')

Voerruif lange zijde van maken? Rest ruif in de oude stalgang, dan lopen ze makkelijker een rondje bij hommeles en ruif is genoeg massa om niet zo makkelijk tegen de palen op te lopen.

monsera
Berichten: 3079
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: friesland

Re: Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-20 22:51

Ik heb ook een paal in mijn loopstal. En die word veel gebruikt om tegen aan te schuren.
Ik zie er dus niet zo’n probleem in :D

Duhelo

Berichten: 28582
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-20 22:57

Ik zou deze gebruiken als hoeken om idd een ruif in het midden te maken waar ze rondom kunnen. Of installeren met borstels of kokosmatten om lekker te schuren.

pluisje88

Berichten: 8109
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-20 23:58

ruitje schreef:
Wat vinden jullie overigens van de palen? Ik vind dat echt het rotste van alles ;(


Zou mij niet storen. Jullie hebben ze mooi afgewerkt zodat het niet scherp is.

Misschien nooit aan gedacht maar paarden hebben gewoon ogen. Als er ergens een boom staat in een open veld moeten ze daar ook omheen. Wij als mensen pamperen onze paarden graag maar er is echt geen paard die zich druk gaat maken om die paar palen :')

Kan wel zijn dat ze de palen gaan gebruiken als schuurpaal. In dat geval een paar borstels eraan en het is net alsof het zo hoort ;)

Femke_Tweety

Berichten: 12014
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 00:02

Bezem tegen de ene bij wijze van schuurplek, hooiruif aan of tegen de andere, en het is net alsof het altijd al zo de bedoeling was ;)

Het zou mij niet storen in ieder geval.

Leo

Berichten: 50197
Geregistreerd: 06-12-02

Re: Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 07:13

Hier ook dragende palen in de loopstal, in de praktijk echt geen enkel probleem! :D

Wat schiet het al op zo! Mooie ruimte!

djinnie

Berichten: 2795
Geregistreerd: 23-04-05
Woonplaats: Wijchen

Re: Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 07:49

Ik vind die palen ook niet storend. Zijn wel lekkere kriebel objecten, maar ze zijn mooi glad (en naar ik hoop hufterproof), dus dat lijkt me ook geen probleem.

Gaat snel zeg! Mooi. <3

ruitje

Berichten: 12362
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-20 08:18

Mooi dat alles wat wij overwogen hebben ook hier voorbij komt :D

Eerst hadden we de ruiven zo ingetekend dat ze een deel van de paal meenamen inderdaad.

Ook nog nagedacht over muren laten staan om hoekjes te creëeren.

Uiteindelijk voor gekozen om dat beide niet te doen en het juist zo open mogelijk te houden( precies wat hier boven gezegd word, 1 paal moeten ze gewoon kunnen omzeilen :+ )

De borstels zijn wel een optie, die willen we bij de ruinen ook nog ophangen. Maar bij de ruinen vind ik het heel erg boeiend om te zien wat de groep doet en aan de hand daarvan een borstelpunt te plaatsen.

Dus als er iets aan komt zijn het denk ik borstels.

Ik had bedacht dat mensen die palen een ding zouden vinden, dat valt dus mee :o

En:
Heb nu van de 15 mensen er 5 nog niet gesproken over het feit dat ze niet meer dag en nacht op het land kunnen.

2 geven aan daardoor te twijfelen.
8 willen wel in de stal. Waarvan 3 er ook tegen mij zeiden het juist een enorm voordeel te vinden dat ze het hele jaar bij elkaar blijven.

Dus ik 'vrees' dat we na de bouw van deze stal na 4 ruinen op de wachtlijst voor die stal, ook merries op de wachtlijst hebben voor deze stal :+

Pandora2
Berichten: 19869
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 08:23

Ik zou die palen ook ambetant vinden :Y) Om maar even anders te doen dan de andere posters hier :')
Maar ze staan er nu éénmaal en een dak mee ondersteunen lijkt me ook niet echt onbelangrijk. :+

Daarom zou ik er ook geen borstels tegenaan zetten. Ik krijg dan zo'n beeld van een compleet kromme paal na verloop van tijd :=

Een wachtlijst voor de 2 stallen is natuurlijk leuk ! Dat wil wat zeggen ;)
Laatst bijgewerkt door Pandora2 op 13-09-20 08:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Kaitlyn

Berichten: 9736
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 08:24

Dat is snel gegaan! Zijn onze spullen al geleverd of komen die maandag? :))

ruitje

Berichten: 12362
Geregistreerd: 29-06-03

Re: Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-20 08:44

De palen zijn wel echt goed stevig.

We kijken steeds met 2 visies naar iets:
1 paardenveiligheid
2: constructieveiligheid

We hadden namelijk anders ook nog beton kunnen storten om de paal heen, of er afstandshouders aan kunnen maken, of een 'autobandensysteem' . Allemaal dingen die we wel besproken hebben maar wat we niet doen :) .

De spullen komen maandag( denk ik want ze zijn nog niet geleverd :D )

Duhelo

Berichten: 28582
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 08:50

Die palen zouden voor mij op zich ook een issue zijn,maar ik heb trekpaarden die tegen alles schuren (kont en benen). En bet moet echt al heeeeeeel stevig zijn. (Mijn weideruif. Gevuld met hooi die in de aarde gezonken staat, verschuift ze door ertegen te schuren met haar benen)
Maargoed. Met de pre zou ik daar absoluur geen probleem van maken.

Berdien

Berichten: 64558
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 08:51

Wow wat een verschil! Palen storen mij ook niet hoor, ze kunnen er ruim omheen en zich er niet aan verwonden. Mijn jonge merrie zou het héérlijk vinden, die parkeert haar kont er tegen en schuren maar :=

Ik herken me ook wel wat hier over merries vs ruinen wordt gezegd, in grote lijnen. Mijn jonge merrie is (nu nog := ) heel makkelijk en is met iedereen wel vriendjes. Mijn volwassen merrie was afgelopen winter echt een k*tpaard :+ Die joeg iedereen weg bij het hooi, sloeg als ze verkeerd keken het licht uit hun ogen, echt niet leuk. Oh en brokjes eten waar een ander paard bij was? Vergeet het maar, die moest echt dóód.

Dus het was best spannend toen die bij mijn jonge merrie in moest omdat die in een Houdini-fase zat. Maar zie:
Afbeelding

Afbeelding

Niks meer mee aan de hand! En ook in de grote groep is ze 100% anders. Ze heeft gewoon echt de juiste groep nodig om zich lekker te voelen. Ze gaan straks weer op de paddock in de winterperiode, maar heb al wel afgesproken dat mijn beide merries deze winter samen staan (stonden ze afgelopen winter niet) én dat ze naast elkaar op stal komen. Zo heeft mijn dikke bruine draak gewoon haar vriendinnetje bij zich, ik heb goede hoop dat we zo een wat... gezelligere :)) winter hebben.

Lang verhaal kort: ruinen voegen zich denk ik wat makkelijker naar de situatie en de groep. Maar merries zijn wel echt heel kieskeurig, en qua 'geluk' ook sterk afhankelijk van de groep en de omstandigheden. Het zijn net vrouwen :')

Ir111

Berichten: 11980
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 12:49

Die palen zouden voor mij ook geen issue. Het wordt pas spannend als er teveel paarden in de loopstal moeten waardoor er meer gedoe is en minder ruimte om uit te wijken. Neem aan dat jullie er niet te veel inzetten. Dan kunnen ze er prima omheen lopen lijkt me. Ik zou eerder bang zijn voor kromme palen maar ik lees dat dat geen probleem is.

Pandora2
Berichten: 19869
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 12:51

Die palen zijn toch stalen poutrellen als ik het goed zie ?
Daar komt geen beweging in }>

Het is alleen maar in mijn verbeelding dat zo'n paal krom komt te staan :')

MyWishMax

Berichten: 25454
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 13:31

ruitje schreef:
MywishMax, in mijn hoofd woonde jij heel erg in de buurt, kun je niet daar heen onder de man? Of ik ben abuis, kan ook :j


Ik woon in de buurt, ja, in Moerkapelle. Paard staat ook in de buurt, maar dat is wel met de auto :') Ik noem het in de buurt, maar iets te ver voor onder de man haha. KM of 15 van onze stal naar jullie. Maar wij moeten altijd met de trailer om ergens buiten te kunnen rijden, dus dit is wel een leuke optie waar ik nog nooit geweest ben.

Ik vind het knap hoe snel jullie gaan zeg! En die palen zouden mij niet zoveel uitmaken, paard zou er misschien aan gaan schuren, maar dat is ook alles. Maar het is ook wel de 'leider' dus zij maakt zich nooit zorgen dat ze ergens weggejaagd wordt, haha. Zelf doet ze alleen oren naar achteren om de rest weg te jagen

ruitje

Berichten: 12362
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-20 13:57

Die palen gaan echt nergens heen nee. Maar een trekpaard kan alles slopen wat normaal nergens heen gaat :') . Die ervaring deel ik dan weer wel haha :+

@Berdien, ik denk ook inderdaad dat het zo werkt, als een merrie niet in deze groep past wil dat niet perse zeggen dat ze in geen enkele groep passen. Maar dat is wel zoeken soms :)

Ik pas ook niet in elke groep haha! Wij vrouwen zijn echt lastiger :')

@ Wij kijken altijd naar de berekening van vereniging eigen paard en gaan daar dan onder zitten. Je hebt er ook niks aan om er 3 meer in te proppen en dan onrust/ontevreden eigenaren te krijgen :o . Ik weet dat jullie het aantal gaan vragen waar we mee gaan starten, maar daar zijn we nog niet helemaal over uit. Zal tussen 10-13 liggen. Als we daar meer over weten informeer ik eerst stal en dan pas Bokt. Probeer dat steeds zo netjes mogelijk te doen, ook zo wat als je als klant alles hier moet lezen :o

@mywishmax Dat is semi in de buurt haha. Je zou volgens mij mooi kunnen parkeren op het parkeerterrein van de intratuin :D

MyWishMax

Berichten: 25454
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 14:05

Er gaan wel eens stalgenootjes daar rijden, zal eens vragen waar zij parkeren. De intratuin is wel mooi ruim, ja. :D

En idd, eerst klanten en dan bokt is wel zo fijn voor de klanten. Ik ben heel benieuwd hoe het eruit komt te zien.

Anoniem

Re: Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 19:01

Ik heb echt veel bewondering en respect voor hoe je alles aanpakt en hoe je overal mee omgaat _/-\o_ 1 . Wilde ik ff kwijt ;).

pol013

Berichten: 9018
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 11:42

ruitje schreef:
Wat vinden jullie overigens van de palen? Ik vind dat echt het rotste van alles ;( .

Mijn perfectionistische aard heeft moeite met los laten daar in :')


Misschien kun je ze nog in je voordeel laten werken? Dat je daar iets met hooi doet. Of er een half hoog muurtje er tussen doet als 'buffer' zodat de loopstal ook wat 'veilige' hoekjes heeft?
Of word de rest van de ruimte dan te krap voor de hoeveelheid paarden?
Ik zou altijd graag kijken naar zo'n 'ontwijk muurtje' als daar plek voor is. Fijner dan 1 grote open ruimte waar een paard vrij spel heeft om uit hoek A een uitval te doen naar hoek C. ... áls het past.


Wij hebben bijvoorbeeld een hooibak bewust midden in een ruimte gezet waar maar 1 zijde van open is. Zo krijg je een soort rotonde om de hooibak heen waardoor het ene paard het andere nooit klem kan zetten. Maar mogelijk werkt dat bij een veel grotere groep juist weer avarechts?

En anders kun je ze nog op 'stoothoogte' gekleden met borstels of schuurmatten. Dat is ook win-win want dan hebben ze lekkere krabpalen en zijn ze gelijk veel zachter bij een botsing.
Zo heb ik ook 1 paal bekleed waar ze bij een vluchtactie met hun bekken tegenaan zouden kunnen rennen. Gewoon oude bezems er op geschroefd.

pantarhei

Berichten: 9079
Geregistreerd: 09-01-02
Woonplaats: Naast het bos

Re: Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 11:29

Hoe gaan jullie naar de 3MP Ruitje? Langs de houthandel of bij de Intratuin langs de manege

ruitje

Berichten: 12362
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-20 20:37

Humpiedumpie schreef:
Ik heb echt veel bewondering en respect voor hoe je alles aanpakt en hoe je overal mee omgaat _/-\o_ 1 . Wilde ik ff kwijt ;).


Lief, is echt heel erg leuk om te lezen zo'n complimentje uit het niks :o

@ Polo, wij zijn juist weer bang voor hoekjes waar ze dan er 1 in vast zetten. Ik merk dat wij het fijn vinden ' open te beginnen' , ook voor de ruinenstal heb ik nog wel ideeën maar we hebben eigenlijk afgesproken het eerste jaar alles zo ' kaal ' mogelijk te doen, te zien hoe het werkt en dan toe te voegen.

Bij de ruinen zou ik nu alweer een aantal dingen anders doen. Dat passen we ook weer toe bij de merries.

Leerproces enzo :')

@ pantharei: ik langs de houthandel, ik vind dat prettiger dan langs de intratuin. Maar het is natuurlijk om het even, kan beiden :)

De waterbakken zijn nu veilig afgewerkt
Afbeelding

En de helft is gewit.

Afbeelding

Deze week de andere helft witten en de stroom omleggen. Dan is hij ' kaal af' van binnen.

pol013

Berichten: 9018
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 09:14

Hoekjes zou ik inderdaad niet willen hebben in een schuilstal. Maar wel iets wat buffert maar aan beide kanten open is. Zoals een muurtje tussen die 2 palen waarbij je dan een brede opening aan beide kanten hebt.
Maar dat werkt natuurlijk weer minder als je weer meer paarden op die oppervlakte hebt.

ruitje

Berichten: 12362
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-20 10:21

Ik snap je punt! Ik sluit ook niet uit dat we dat soort dingen later nog toevoegen.

Vanuit de ruinen hebben we 1 opzegger, heel erg jammer. Hoop zo dat die groep eens compleet blijft. Voordeel is wel dat er een paard op de wachtlijst stond intern, die ook een groot deel van de groep al kent. En doordat diegene eerder wil vertrekken kan er nog geïntroduceerd worden op het land.

In de merrie loopstal was het deze week de week van de afwerking:

Hier zie je een koof om het stuk van de thermolinten waar ze bij kunnen. Zouden ze nog wel moeite moeten doen hoor, maar wij zagen sommige peuteraars al gaan :+

Afbeelding

Hier de nieuwe verlichting, ook weer met koof er omheen zodat ze als ze daar op hun achterbenen zouden staan niet in de lamp terecht komen.
Afbeelding

De andere kant gewit.
Afbeelding

Nu moeten de spullen van Nedlandic er nog in dan is binnen 'klaar' .

Dan zit er nog wat werk aan de ingang.

En aan buiten:

Deze paddock is nu afgegraven. Hier gaan we iets nieuws in proberen. In alle andere paddocks hebben we zelf grindkoffers met drainage gemaakt. Hier gaan we een nieuw systeeem testen, zal het even googelen en erbij zetten zo.
Afbeelding

Edit:

Deze dus:

https://www.drenotube.nl