Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
capopjekop

Berichten: 30663
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 21:02

Ja eens. Het hoeft niet eens een bewuste keus te zijn. Soms kom je er niet onderuit als het medisch beter is. Zonde als je paard dan niet meer in de groep mag

Poekkie

Berichten: 7356
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 21:04

viola schreef:
Hoewel ik helemaal voor ijzerloos en dekenloos ben vind ik dat idd toch vaak jammer als dat als voorwaarde wordt gesteld door een stal. Je sluit daardoor zoveel mensen uit die hun paard wel zo'n fijne manier van stalling gunnen. Zeker dekens zijn zat goede redenen voor om ze wel te gebruiken en zijn totaal niet nadelig voor de rest van de kudde.
Top dus dat jullie echt bewust kiezen voor een breder publiek.


Hier mogen dekens, maar moet er wel bij zeggen dat je vaak een zeurende eigenaar tegen komt, tot zelfs gekken die vinden dat je andere paarden apart moet gaan zetten omdat er een scheur in hun deken is. Dus alhoewel ik zelf dekens gebruik, begrijp ik die stallen die ze verbieden zeker wel. Is niet altijd ideologisch, maar gewoon om van al het gezeur af te zijn :o

Miran

Berichten: 4455
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 21:15

Hier wel paarden met dekens, maar bij voorkeur wel echt geen ijzers ivm groter risico op verwondingen bij een trap en vast komen te zitten in hooinetten. Qua boomloos etc moet iedereen lekker voor zich weten 8-) .

Ik vind het echt mooi geworden Ruitje, hoop voor je dat de groepen mooi stabiel blijven!

smit_ilse

Berichten: 2140
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: benningbroek

Re: Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 23:51

Wat leuk dat dit topic zorgde voor een leuke nieuwe klant! Voerplek ziet er ook netjes uit zo.

Leo

Berichten: 50170
Geregistreerd: 06-12-02

Re: Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 23:54

Hier mag ieder het ook gewoon zelf bepalen en geen gezeur om. Gewoon kijken wat het paard nodig heeft. Wordt er eens iets gesloopt, tja... Risico van een groep. Ijzers mogen bij ons alleen voor bij paarden in de groep.


Mooie ruif is dat! En wat fijn dat de introductie zo rustig is verlopen!

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 10:14

ruitje schreef:
1 x 4 hoor! 3 ruinen en 1 merrie :D ! Zo grooooot is de wachtlijst ook niet :D

Haha misschien deel ik dat dan tzt nog, maar er gaat eerst weer een hoop saai papierwerk in zitten :)


Ik keek al in de toekomst... schijnt een gave te zijn := :')

ruitje

Berichten: 12339
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-20 15:43

Haha ik hoop het :') .

Qua ijzers, ja ik weet het niet, even heel grof gezegd: Ze kunnen een ander ook een gebroken been slaan zonder ijzer :o . Dus ik snap die angst voor ijzers nooit zo, maar dat is misschien mijn te nuchtere boeren DNA haha :+

Dekens hebben we gelukkig weinig 'gezeur' mee hoor, ik heb het idee dat iedereen snapt dat dat part of the deal is als je ze samen buiten zet.

We hebben best wat regels op stal, of eigenlijk moet ik zeggen: we hebben een kader en daarbinnen moet je zelf maar weten wat je doet.

Dus dekens: prima, maar wij doen er niks aan.
Ijzers: idem voor springschoenen omdoen e.d.

Tuurlijk haal je een deken af, of trek je er een ijzer onder vandaan als het gevaarlijk zit. Maar als ik 100 dekens moet wisselen kan ik wel 2 uur eerder opstaan denk :+

Ik denk dat we daardoor ook precies de klanten aantrekken die bij ons passen.

Een echte 'dressuurruiter' wil dat wij dekens wisselen en springschoenen om doen. Een echte 'natural' wil dat ze allemaal ijzerloos staan en dat ze allemaal een linksdraaiende vitaminekorrel bijgevoerd krijgen die wisselt naar gelang het seizoen. ( oke dit is echt super zwart wit en niet aardig gezegd :') )

En wij zitten precies ertussen in. Er staan bij ons ook dressuurruiters en naturals, maar niet de extremen zeg maar. Dat vind ik ook zo leuk, in de bak kijkt degene die Z rijd net zo leuk naar degene met Neckrope en andersom.

Ik denk, dat als je bepaalde dingen( zoals dekens) uitsluit, je ook echt een ander klantenbestand krijgt. En daar zou ik mij niet chill bij voelen :) .

Maargoed, je sluit nu ook mensen uit. Kan mij voorstellen dat er ook mensen afhaken als ze ijzers onder hebben :o

Christiene
Berichten: 7730
Geregistreerd: 18-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 15:51

dekens wisselelen is geen doen zelfde als beenbeschermers op en af doen bij veel. en halsters.
op den duur mag je ook s avonds even de deken wisselen ect voor een eentje voor buiten een voorbinnen, de zweet deken afdoen na een uur ect.. . en dan nog een regendeken vliegen deken 100 gram 400gram ect.

wel grappig dat via dit topic er ook een bij staat nu. hopelijk wisselen ze nu niet meer.
die laatste op de wachtlijst had die merrie er niet bij gekund. of krijg je dan gewoon t veel kwa ruimte.


ik vrag me af met ijzers of dat dan ook niet mag als ze alleen overdag in een groepje lopen of moet alles met ijzers maar alleen of in een ijzergroep

Gini
Berichten: 17935
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 15:55

Ik vraag me wel af of hoe dat er praktisch aan toegaat. Komen de paarden dan altijd op hetzelfde moment naar buiten en binnen en is er dan een hele resem klanten die een halfuur voor dat moment in de weer lopen met dekens en springschoenen? En verloopt dat altijd heel vlot of krijg je toch wel eens berichtjes van: oliebol, ik haal het niet, kan jij voor 1 keer de springschoenen omdoen?

MyWishMax

Berichten: 25363
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 16:15

Hier doen ze wel springschoenen om als je ze klaar hangt, maar dekens niet. Ik gok die springschoenen ook omdat dat er maar een paar zijn, alleen degene die in de groep staan en dat zijn er tussen de 6 en 10 waarvan er dan 1 of 2 wat om moeten.

Dekens regelen wij eventueel onderling. Dat is als stal gewoon niet te doen haha.

Het verschil met ijzers zie ik alleen met achter ijzers. Als ze raak slaan heb je wat sneller een wond ipv schaafplek. Maar met schoppen heb je daar altijd een kans op. Daarom zijn die stabiele groepen zo fijn.

Bij mijn vorige ruin, op dezelfde stal, sneuvelde er wel eens een deken omdat dat allemaal echt spoken waren. Hele tijd spelen enzo met echt dekens tussen tanden. De merries laten de dekens heel, want die spelen veel minder. :') Hoort er allebei bij vind ik en die wondjes en kapotte dekens krijg je ook zonder andere paarden wel

ruitje

Berichten: 12339
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-20 17:07

Klopt ja, wij zien ook het meeste sneuvelen bij de ruinen :+ !

Wij doen alle paarden altijd op hetzelfde moment buiten ja. En nee, niemand komt het van te voren aandoen of dekens wisselen.

Dekens worden eigenlijk gewoon door eigenaren zelf gewisseld als ze er zijn.

Ik denk dat er zo'n 5 staan met zachte springschoenen, die hebben die gewoon 24/7 om.

We hebben nu 11 merries staan en 10 ruinen. Beide stallen zijn qua oppervlakte groot genoeg voor meer paarden maar vind het wel prima zo. Die 11e merrie had ik 'normaal' ook niet gedaan maar er konden er 2 tegelijk komen die beiden passend leken. Dus er voor gekozen die nu samen te introduceren, als er dan nog iemand opzegt hoef ik deze winter niet actief te zoeken naar een nieuwe.
Maar dat is meer zo gelopen dan dat ik dat echt van plan was eigenlijk. Plan was eerste winter er 10 in, toen had ik met rondleiden ineens 2 fijne eigenaren en dacht ik: liever nu 1 introductie dan misschien nu 1 en misschien over 3 maanden weer een.


Afbeelding

Deze 2 staan er sinds woensdag bij en passen erg goed :)
Afbeelding

Afbeelding

MyWishMax

Berichten: 25363
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 17:16

Ik snap het, idd liever nu 2 erbij. Mooie plaatjes weer zeg. Ze zien er relaxed uit.

Ik ben zo'n gek die wel eens voordat ze naar buiten gaan iets anders op komt doen. Bij koude nachten en zon overdag, dus rond de 10 of kouder s nachts maar overdag met zonnetje juist lekker. Of regendeken in het najaar als het de dag ervoor en op stal nog te warm was. :+

ellepel

Berichten: 47362
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 19:23

ik vind het er echt heel mooi uit zien hoor.
lekker chill ook zo dat ze kunnen liggen in dat zand en dat de groepen nu rustig zijn.
moet toch altijd even wennen aan elkaar.
ik ben bij onze groep de enige met dekens, maar dat gaat altijd goed.

het allermooiste zou nog zijn als je er een track aan zou kunnen maken. :D
dat ze in plaats van alleen in die paddock staan ook een stuk konden gaan lopen.
maar wie weet

ruitje

Berichten: 12339
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-20 17:57

Nog wat kleine details die het afmaken. We willen de paddocks met hout omheinen :) . Bij de ruinenloopstal is de hele buitenste rand nu gedaan. Ik vind het meteen een heel ander gezicht :)

Afbeelding


Afbeelding

Hier staan nog wat spullen onder die we moeten opruimen en dan hebben we de grootste dingen die we nog af moesten maken wel gedaan. Doordat we gegroeid zijn hebben we veel kasten extra gemaakt. Voor de komende maand staat nog het creëren van wat overdekte poetsplekken voor de loopstalpaarden op de agenda.
Dat kregen we terug van de klanten, dat dat gemist werd :) . Waar kan proberen we daar dan wat mee te doen.
Afbeelding

Daarna gaan we ons weer richten op nieuwe zaken. We bekijken steeds na elk project ons bedrijf opnieuw en bedenken dan: Waar is nu de meeste vraag naar/wat zou ons bedrijf echt nog verbeteren. Uiteraard gelegd naast haalbaarheid, want de Sint heeft ons dit jaar ook geen zak geld gegeven en beide stallen waren uiteraard een investering :D

Een track bijv zou mooi zijn, maar is vergunningstechnisch heel erg lastig en ik denk niet dat dat voor 'nu' het meeste gevraagd is op ons bedrijf. Maar ik blijf dromen en wie weet waar we over 10 jaar zijn :D

Ik heb hier nog even gefilmd hoe we de merrie voerplek vullen. De ijzeren platen waar het op ligt liggen 20 cm boven de vloer, het water wat er dus evt in valt blijft zo dus niet in het hooi liggen. Zoals je ziet zetten we het zo neer met de bobcat, dan is het alleen nog een kwestie van de touwtjes er uit en wat naar de zijkant uitschuiven zodat je het max aantal voerplekken kan benutten.


Qua arbeid merken we dat de winter voor klanten echt zwaarder is om te doen. Je hebt natuurlijk per 10 dagen een beurt. Die is in de zomer 30/45 min. Nu hebben mensen het toch over een uur/1.5 uur. In 1 groep is er iemand die nu tegen betaling zijn beurt aan iemand anders heeft gegeven.

En nog een primeur, we staan 100% vol. Zowel de loopstallen( die hebben een wachtlijst) als de gewone boxen. We wachten steeds met angst en beven op de 'Corona golf' , want ook met de economische crisis een tijd geleden kregen we een klap( je bent toch een 'luxe product' ) en daarnaast is de winter meestal ons 'slechte' seizoen( het is in de zomer gewoon leuker :+ ) . Dus we hadden eigenlijk verwacht juist wat lege boxen te hebben :o

Komt vast ook nog wel, die tijd... Maar dit is alvast mooi meegenomen :)

We hebben vrij veel aanloop vanuit het Westland en Noordwijk/Katwijk. Er worden op dit moment best wat landjes leeggehaald overal heb ik het idee.

Nouja, tot zover mijn update.

Zelf ben ik aan een opleiding begonnen. Ben daarin ook heel erg benieuwd: kijken jullie daar naar, wat de achtergrond is van een pensionststalhouder en wat zou je daarin een pre vinden?

Josien_

Berichten: 9028
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 18:40

Mooi om te zien weer Ruitje!
Misschien is een beetje rust ook wel lekker haha!

In Noordwijk en die hoek is toch nu dat hele gedoe met paarden die plaats moeten maken voor bollengrond?
Misschien daarom meer aanloop. Maar fijn toch helemaal vol :D

Ik kijk niet per se naar de achtergrond van de staleigenaren, meer of ze het nu goed voor elkaar hebben op stal. Maar kan het me wel voorstellen.
Nu is de huidige stalhoudster ex-groom in de paardensport en moet zeggen dat dat toch wat voordelen ten opzichte van staan bij mensen die verder geen paarden achtergrond of eigen paard hebben.

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 19:21

Kleine details noem je dat :')
Het is echt chique hoor ! Ronde balken geven het nog iets extra extra 8-)
Ik wil zo'n huisje met ronde balken gebouwd :P

Ik zou niet naar opleiding kijken denk ik. Ervaring, kennis en omgang met de peerden is doorslaggevend.

Maar nu ben ik wel benieuwd welke opleiding je volgt :D

Ootie

Berichten: 521
Geregistreerd: 09-04-13
Woonplaats: WbD

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 19:24

Mooi hoor, dat hout om de paddock.

Gini
Berichten: 17935
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 19:33

Wat is de arbeid die de klanten moesten doen? De paddocks uitmesten?

Ik kijk naar de achtergrond van een pensionstalhouder in die zin dat ik wel een echt paardenmens wil en liefst ook eentje die nog relatief zelf actief in de paarden is (dus bv. geen boer met ouderwetse gedachtengang). Ik wil kunnen sparren met mijn stalhouder en erop kunnen vertrouwen dat die mij goed advies geeft, of als ik met een bepaalde wens kom hij/zij die niet meteen wegwuift, maar kan inzien waar de vraag vandaan komt en met me meedenkt. Dat heb je toch sneller wanneer de stalhouder (en/of kinderen) nog echt volop 'in de paarden zit'.

Berdien

Berichten: 64532
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 19:49

Mooi hoor, dat hout!

Ik kijk niet naar opleiding, wel naar ervaring. Mijn eerste stal had jaren ervaring, daar heb ik altijd fijn gestaan. Tweede stal bedoelde het goed maar was geen paardenman. Huidige stal sta ik bijna 10 jaar, staleigenaar heeft meer jaren ervaring dan ik oud ben :D Wil niet zeggen dat ze alles weten, maar het zijn wel echte paardenmensen waar ik fijn mee kan overleggen.

Dat zegt me dus meer dan een opleiding, of een resultaten in de sport. Ik wil nuchter verstand van paarden, maar wel eentje die mee gaat me de tijd. En inderdaad de mogelijkheid tot overleg, een stukje maatwerk waar mogelijk.

ikke

Berichten: 37604
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 20:00

ruitje schreef:
Zelf ben ik aan een opleiding begonnen. Ben daarin ook heel erg benieuwd: kijken jullie daar naar, wat de achtergrond is van een pensionststalhouder en wat zou je daarin een pre vinden?

Stille meelezer, maar omdat je het vraagt: ik verwacht dat een stalhouder weet waar ie over l*lt.
Daar ben ik bij jou niet zo bang voor maar ik heb stalhouders onzin uit horen kramen, ongekend......

Maar ik heb het ook andersom meegemaakt: uitgenodigd worden om er te komen staan, op basis van afkomst.

Meer algemeen: als je als stalhouder altijd een onderbouwt antwoord hebt op de vraag "waarom doe je dat...?" dan ben je goed bezig. Dan heb je nagedacht over waarom je iets doet.
Dan kunnen we van mening verschillen over die inhoud, maar dat is een volgend punt.

ruitje

Berichten: 12339
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-20 21:11

Boeiende antwoorden weer. Ik zit al mijn hele leven tussen de paarden en denk dan: misschien vinden mensen het een ding dat ik daar geen opleiding in heb en alleen maar praktijkervaring heb.

En vervolgens vind niemand dat een ding :+ .

Ik sta achter wat je zegt Ikke, uitleggen waarom is inderdaad wel nodig. Ik denk dat je als stalhouder dat ook echt moet kunnen tegenwoordig :)

Dat 'in' de paarden zitten is het probleem dus niet, dat zit echt wel goed denk ik :o

Welke opleiding ik doe wil ik per PB wel vertellen maar dat zet ik pas hier als ik geslaagd ben :') . Geeft mezelf zoveel druk als ik het hier neerzet. Ik volg het versnelde traject en dat is al even druk zetten genoeg voor mezelf :+ . Of klink ik nu te faalangstig :') ?

Ik merk wel dat ik het heel erg zoeken vind als pensionstalhouder naar opleidingen. Ik wil geen les geven of coachen en dan valt 90% al af ofzo. Dus als mensen nog tips hebben hoor ik dat graag!

Leuk dat iedereen die balken zo mooi vind! Ze zijn inderdaad in Noordwijk van alles aan het leeghalen, dus zal daar echt wel mee te maken hebben :)

De beurt houd in: de paddock mesten en het hooi van de grote ruif in een kleinere ruif doen, zodat er meerdere voerplekken zijn.

cobiie

Berichten: 7308
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Re: Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 21:54

Voor mij is een opleiding in de paarden ook niet van belang voor een pensionstal eigenaar, ervaring is voor mij veel belangrijker.

Berdien

Berichten: 64532
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 22:18

Klinkt als werkzaamheden die te overzien zijn. Ik draai op onze stal (maar die is veeeuuull kleiner :)) ) 2x per week de staldienst. Omdat ik twee paarden heb :D Bij ons houdt dat in: de stalpaarden binnen zetten (8 stuks) en de paddocks uitmesten (2 stuks) en de betonnen platen rondom de hooiruiven schoonmaken. Ben je zo'n 45 minuten mee bezig. En dan elk weekend je eigen stal(en) uitmesten en eens in de maand tot zes weken (afhankelijk van het aantal stal-mensen) een zondagdienst. Dan strooien we alle stallen op (8 stuks nu dus) zodat de stalhouder een dagje vrij heeft en zetten we de paarden binnen.

Best wat werkzaamheden dus, maar ik vind het heerlijk om na een hysterische werkdag even therapeutisch poep te scheppen :') Overigens kun je de doordeweekse staldienst ook afkopen. Uitmesten en de zondagdienst zijn echt verplicht.

Achterom
Berichten: 23041
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 22:32

Wat voor opleiding... ja, jeetje, ik keek daar eigenlijk nooit naar. Ik vond persoonlijkheid belangrijker eigenlijk: iemand waar mee te praten valt, is heel belangrijk :j Die een antwoord heeft op de vraag, waarom doen we dat zus of zo?
Maar die mij ook mijn gang laat gaan... natuurlijk is het prima als de staleigenaar een seintje geeft als het niet goed gaat met mijn paard, maar niet wanneer ik iets doe waarvan zij vindt dat ze het beter weet :+ Het blijft namelijk mijn paard.
Sommige staleigenaren doen alsof het hun paard is en dat klanten met het paard moet omgaan zoals de staleigenaar het graag ziet.
Soms heb ik daarom liever dat ze niet teveel kennis hebben, of denken dat ze dat hebben. Want dan laten ze je meer je eigen gang gaan, dan als ze denken de wijsheid in pacht te hebben :')

Berdien

Berichten: 64532
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 22:37

Haha dat doet me denken aan mijn vorige ruin en zijn eindeloze manen. Ik wilde ze héél graag een keer afknippen, maar dat was ik met paard en al aan het hek geknoopt :') Verder moet ik natuurlijk helemaal zelf weten wat ik doe, maar met Flynn en nu met Feyre mag ik écht niet de schaar zetten in hun manen. Dat ik dat bij de warmbloed doe staan ze oogluikend toe, maar no way dat ik in de manen van de Tinkers de schaar mag zetten :')

Nou was Flynn ook wel extreem knap, en waren ze daar zelf ook vreselijk gek mee. Toen hij overleed waren ze ook echt kapot. Dat stukje medeleven, samen verdriet (en vreugde) kunnen delen, dat is zó fijn bij een staleigenaar.

Afbeelding