Akkerrand voor paardenwei

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Niello
Berichten: 824
Geregistreerd: 22-12-12

Akkerrand voor paardenwei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-20 18:36

We willen langs de slootkant van onze paardenwei een wilde bloemenmengsel zaaien. Veel mengsels bevatten soorten die giftig zijn voor paarden. Wie weet een bestaand en betaalbaar mengsel wat vrij is van giftige soorten voor paarden?

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 19:59

Ik bestelde altijd een gras/kruiden/bloemen mengsel bij d'amours nature life.
Of alleen bloemen betaalbaar is zou je even na moeten vragen.

Solleke_Noah

Berichten: 11079
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: Belgiƫ

Re: Akkerrand voor paardenwei

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 20:02


CastellonJarig

Berichten: 1802
Geregistreerd: 12-11-09
Woonplaats: Spanje

Re: Akkerrand voor paardenwei

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 20:17

Volgens mij heeft Bioron dat.

Het lijkt mij prachtig en ik ben zelf ook nog steeds op zoek naar zoiets hier.

Pumpkins

Berichten: 3146
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Re: Akkerrand voor paardenwei

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 21:30

Ik ben fan van cruydthoeck.nl hebben ook een weide/kruiden mengsel voor paarden en hebben veel kennis in huis over het beheer en samenstellen van een mengsel.

Niello
Berichten: 824
Geregistreerd: 22-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-20 01:34


Niello
Berichten: 824
Geregistreerd: 22-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-20 01:37

Weidebloem schreef:
Ik ben fan van cruydthoeck.nl hebben ook een weide/kruiden mengsel voor paarden en hebben veel kennis in huis over het beheer en samenstellen van een mengsel.

Bij Cruydthoeck had ik ook al gekeken. Ze zijn erg duur en hebben soorten in de mengsels die sterk uitzaaien en mijn paarden niet lusten of giftig zijn zoals duizenblad, leeuwetand, bolderik.

Niello
Berichten: 824
Geregistreerd: 22-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-20 01:39

Castellon schreef:
Volgens mij heeft Bioron dat.

Het lijkt mij prachtig en ik ben zelf ook nog steeds op zoek naar zoiets hier.

Bedankt, zal eens kijken op de site. Ben op zoek naar een 1-jarige kleurrijke akkerrand voor op zandgrond.

FleurVP
Berichten: 830
Geregistreerd: 22-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 07:38

Volgens mij is dat er amper, eigenlijk stom want voor koeien zijn die mengsels vaak ook giftig. Ik heb ook weleens naar van die plant pakketten bij Sprinklr gekeken maar dat is ook altijd deels giftig.

Je zou eens bij paardenplant kunnen kijken. Ik heb vorig jaar Cruydthoek gemaild en wel heel goed advies gehad voor mijn type grond, licht etc. Ik ga daar denk ik gewoon paar niet giftige soorten los bestellen. Minder soorten maakt het ook makkelijker te herkennen en dan kun je giftige uitzaaiende dingen wel eruit trekken. Op de schuine kant van onze sloot heb ik trouwens kattenstaarten, giftig maar blijven netjes ver van de draad af, ze zijn prachtig en trekken heel veel vlinders en bijen aan.

pol013

Berichten: 8994
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Akkerrand voor paardenwei

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 15:25

Dit vind ik wel een interessante vraag. Wij willen zoiets ook wel maar stuiten inderdaad op het probleem van uitzaaiende bloemen die giftig zijn voor de paarden.

dblijham
Berichten: 1804
Geregistreerd: 25-10-05
Woonplaats: Blijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 15:48

Paard en Plant heeft oa een mengsel dat weidegeluk heet. Zij leveren alleen maar eetbare planten en zaden.
https://www.paardenplant.arborealis.nl/ ... dex.1.html

Een hele rand lucerne of esparcette is ook leuk, eerst genieten van de prachtige bloei en dan afmaaien en voeren.

01San

Berichten: 18751
Geregistreerd: 08-07-10
Woonplaats: Voorne-putten

Re: Akkerrand voor paardenwei

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 16:06

Leuk idee! Niello wil je nog laten weten wat je kiest?

Niello
Berichten: 824
Geregistreerd: 22-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-20 17:47

dblijham schreef:
Paard en Plant heeft oa een mengsel dat weidegeluk heet. Zij leveren alleen maar eetbare planten en zaden.
https://www.paardenplant.arborealis.nl/ ... dex.1.html

Een hele rand lucerne of esparcette is ook leuk, eerst genieten van de prachtige bloei en dan afmaaien en voeren.

In het mengsel Paardengeluk zit ook paardebloem, madelief en duizenblad. Deze wil ik liever niet op mijn wei, want die zaaien enorm uit. Duizenblad is bovendien giftig en eten ze bij mij niet. Paardebloem en madelief krijg je vanzelf. Heb ook slechte ervaringen met teunisbloem, zaait zich enorm uit en ze eten het niet. Deze soorten wil ik dus niet gebruiken.

Niello
Berichten: 824
Geregistreerd: 22-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-20 17:53

01San schreef:
Leuk idee! Niello wil je nog laten weten wat je kiest?

De soorten die nu op mijn lijstje staan zijn: phacelia,klaproos,korenbloem,drakenkop,gele ganzenbloem, gele kamille, cosmea, lage Zonnebloem, goudsbloem, zinea elegans. Allemaal 1-jarige soorten om een keer te proberen. Iemand negatieve of positieve ervaringen met deze soorten? Wil voor de vogels ook nog een hoekje met verschillende graansoorten inzaaien.

sanowa

Berichten: 899
Geregistreerd: 12-07-10
Woonplaats: Wilp.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 17:54

Ik volg want wil dit ook graag

Eelmo

Berichten: 2931
Geregistreerd: 09-01-09

Re: Akkerrand voor paardenwei

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 18:01

In overleg kan Cruydthoeck ook een custom zadenmengsel voor je maken :) Dus ik zou ze nog niet helemaal afschrijven.

Je kan trouwens ook nog rode klaver meezaaien. Goed voor je bodem (stikstof fixeerder) en goed voor de bijen!

missfalki
Berichten: 2271
Geregistreerd: 25-10-15
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 18:23

dblijham schreef:
Paard en Plant heeft oa een mengsel dat weidegeluk heet. Zij leveren alleen maar eetbare planten en zaden.
https://www.paardenplant.arborealis.nl/ ... dex.1.html

Een hele rand lucerne of esparcette is ook leuk, eerst genieten van de prachtige bloei en dan afmaaien en voeren.


Dat klinkt goed ook benieuwd wat het gaat worden en hoe het bevalt
en inderdaad paard en plant heeft een aanbod geschikt voor paarden.


Zelf ook actief in de weer met planten/kruiden, struiken en bomen


Zie mijn onderschrift: eetwaar voor paardjes :Y)

Groet Karin.

Ibbel

Berichten: 49128
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 20:06

Klaproos is - in ieder geval in theorie - giftig. Het melksap bevat opioiden. Papaver somniferum is niet voor niets de bron van opium ;) De gewone klaproos is weliswaar een andere soort (Papaver rhoeas) maar hij wordt alsnog wel tot de giftige planten gerekend.

assie

Berichten: 9485
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Re: Akkerrand voor paardenwei

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 20:21

Wat een leuk idee.
Als het kan zou ik ook rekening houden met inheemse planten vs invasieve exoten.

snorkel1986

Berichten: 3010
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Re: Akkerrand voor paardenwei

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 20:26

Kan je niet beter zelf langs de tuin land en zelfmixen? Of denk ik te makkelijk :j

Niello
Berichten: 824
Geregistreerd: 22-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-20 20:39

Ibbel schreef:
Klaproos is - in ieder geval in theorie - giftig. Het melksap bevat opioiden. Papaver somniferum is niet voor niets de bron van opium ;) De gewone klaproos is weliswaar een andere soort (Papaver rhoeas) maar hij wordt alsnog wel tot de giftige planten gerekend.

Weet dat de klaproos in principe giftig is, maar ze kunnen er niet bij en mijn ervaring is dat hij nauwelijks uitzaait naar het weiland. In tegenstelling tot duizenblad, dit zaait zich uit als een malle.

betadine

Berichten: 3241
Geregistreerd: 19-08-10
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 20:41

Heeft er iemand voorbeeld foto's van zo een akerrand ? Kan me moeilijk voorstellen hoe dit er in de praktijk uitziet. Lijkt me handig om ongewenst onkruid te verstikken, maar vrees dat het uitzaaien en de wildgroei het er slordig laten uitzien.
Is bottelroos dan geen betere optie. Ideaal voor vogels en bijen en niet giftig voor paarden. Kan ook goed tegen vertrapping en snoei

Niello
Berichten: 824
Geregistreerd: 22-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-20 20:45

missfalki schreef:
dblijham schreef:
Paard en Plant heeft oa een mengsel dat weidegeluk heet. Zij leveren alleen maar eetbare planten en zaden.
https://www.paardenplant.arborealis.nl/ ... dex.1.html

Een hele rand lucerne of esparcette is ook leuk, eerst genieten van de prachtige bloei en dan afmaaien en voeren.


Dat klinkt goed ook benieuwd wat het gaat worden en hoe het bevalt
en inderdaad paard en plant heeft een aanbod geschikt voor paarden.


Zelf ook actief in de weer met planten/kruiden, struiken en bomen


Zie mijn onderschrift: eetwaar voor paardjes :Y)

Groet Karin.

Het mengsel Paardengeluk bevat madelief, paardebloem en duizenblad. De andere mengsels zijn niet 1- jarig en bevatten ook teunisbloem. Deze soorten zijn door ons niet gewenst omdat ze of sterk uitzaaien of giftig zijn.Voor luzerne is de grond te droog.

Niello
Berichten: 824
Geregistreerd: 22-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-20 20:52

betadine schreef:
Heeft er iemand voorbeeld foto's van zo een akerrand ? Kan me moeilijk voorstellen hoe dit er in de praktijk uitziet. Lijkt me handig om ongewenst onkruid te verstikken, maar vrees dat het uitzaaien en de wildgroei het er slordig laten uitzien.
Is bottelroos dan geen betere optie. Ideaal voor vogels en bijen en niet giftig voor paarden. Kan ook goed tegen vertrapping en snoei

Het zaaibed moet onkruid en grasvrij zijn, anders worden de bloemzaden overwoekerd. Je kunt het dus niet tussen het onkruid zaaien. In de Hoeksche Waard wordt al jarenlang gebruik gemaakt van akkerranden. Dit trekt veel insecten aan die ook de luizen in het gewas ernaast opeten. Hierdoor hoeft er veel minder gespoten te worden.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23434
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 20:59

betadine schreef:
Heeft er iemand voorbeeld foto's van zo een akerrand ? Kan me moeilijk voorstellen hoe dit er in de praktijk uitziet. Lijkt me handig om ongewenst onkruid te verstikken, maar vrees dat het uitzaaien en de wildgroei het er slordig laten uitzien.
Is bottelroos dan geen betere optie. Ideaal voor vogels en bijen en niet giftig voor paarden. Kan ook goed tegen vertrapping en snoei


Als je op Google akkerrand intikt krijg je prachtige foto's