Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 3 van de 3 [ 58 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Plaats een nieuw onderwerp

Akkerrand voor paardenwei

 
Profiel   

Ik heb nog even gepuzzeld en wat geïnformeerd naar o.a. mugwerend spul, maar zonder de bijen en vlinders te verjagen. En natuurlijk veilig voor de paarden :D
Ik kom tot de volgende 8 soorten en wil dan 2 mengsels van 4 soorten maken:
Mengsel 1
Rozemarijn
Kamille
Korenbloem
Phacelia

Mengsel 2
Goudsbloem
Hysop
Citroenmelisse
Vlas

Er zitten 2 echte woekeraars bij: kamille en rozemarijn. Vanwege de medicinale werking wil ik deze wel bij elkaar in het mengsel doen. Zowel de rozemarijn als de citroenmelisse zijn mugwerend, dus ik heb de ene in het ene mengsel en de andere in het andere mengsel.

Het stuk is iets groter dan 10m2, 2 meter breed en tussen de 10 en 15 meter lang. De wind waait er overheen, dus ik zet het wel zo neer dat de woekeraars het laatst windvangen en het andere mengsel niet kunnen gaan overheersen. Plus dat als rozemarijn en kamille in de wei komen, dat niet zo erg is. Dus die komen aan de weidekant en het andere mengsel aan de sloot-/trackkant :D

En kamille is een zakje van 1000 zaden. Dat is vrij veel, dus dat gaat er ook niet allemaal in. Moet nog even kijken wat ik met de rest doe.

Is dit wat?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-03-21 13:16 



 
Profiel   

Woekeren is relatief natuurlijk. Wij hebben in ons kleine weitje achterstallig onderhoud; daar groeit braam, zuring, brandnetel, distel en kleefkruid. Kijkende naar wat die planten ‘lekker’ vinden, dan is dat zure grond die wat kapot is (braakliggend, kaalgelopen). Staat geen duizendblad op dat stuk, geen weegbree.
Op andere stukken staat dat wel, maar mooie hoeveelheden, het overheerst niet.

Naar mijn idee gaat een plant overheersen als de omstandigheden voor díé plant erg goed zijn, en voor andere planten daardoor niet. De andere planten staan dan 1-0 achter door bijv de bodemcondities en blijven achter, waardoor de overheersende plant meer gaat overheersen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-03-21 13:18 



 
Profiel   

Ja, dat is ook zeker zo. Ik weet uit ervaring dat rozemarijn en kamille het vrij makkelijk doen en snel uitgroeien of vermenigvuldigen. Maar dat is ook prima op dat stuk of in de aangrenzende wei. We hebben nog 3 weides die daar wat verder af liggen. Het stukje is goed bemest door de paarden (mest is daar nooit opgeruimd). De shets hebben daar nog wel eens gestaan om het kort te houden, maar verder is er nooit wat aan gedaan. Geen idee hoe het allemaal gaat groeien.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-03-21 13:26 



 
Profiel   

Ook een wat laat antwoord, maar heeft iemand al eens esparcettes gebruikt?
Ik zelf vind wilde chichorei erg mooi, past goed bij de korenbloem.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-06-21 12:51 



 
Profiel   

https://www.carolinecrijns.nl/pibs-paardentuintje/

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-06-21 13:08 



 
Profiel   

Deze heeft ook tips en mengsels https://www.facebook.com/ukiespaddockparadise

Ik ben nog met wei herstel bezig en moet langs de randen vooral wat tegen gaan, maar wil ook wat niet giftige en plukbare planten/bloemen straks.

Op d eheuvel hadden we vorig jaar; echinachea, tijm, salie, citroenmelisse, munt, distel, zonnebloem. Deels als plantje neergezet, maar kan ook als zaad.
Een deel is opgegeten ( ook door varkens) en een deel komt weer op.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-06-21 13:15 



 
Profiel   

Niello schreef
01San schreef
Leuk idee! Niello wil je nog laten weten wat je kiest?

De soorten die nu op mijn lijstje staan zijn: phacelia,klaproos,korenbloem,drakenkop,gele ganzenbloem, gele kamille, cosmea, lage Zonnebloem, goudsbloem, zinea elegans. Allemaal 1-jarige soorten om een keer te proberen. Iemand negatieve of positieve ervaringen met deze soorten? Wil voor de vogels ook nog een hoekje met verschillende graansoorten inzaaien.

klaproos is ook giftig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-06-21 13:50 



 
Profiel   

Hier heb je een overzicht van giftige planten (ik durf niet te zeggen of het compleet is): https://verenigingeigenpaard.nl/kennisb ... e-planten/
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-06-21 18:36 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 3 van de 3 [ 58 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen