Akkerrand voor paardenwei

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Niello
Berichten: 824
Geregistreerd: 22-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-20 21:31

Afbeelding

Niello
Berichten: 824
Geregistreerd: 22-12-12

Re: Akkerrand voor paardenwei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-20 21:48

Op www.paarden-blaadjes.nl staat dat duizenblad giftig is. Weet niet of dat klopt, maar mijn paarden eten het niet.

tones

Berichten: 5285
Geregistreerd: 22-10-05
Woonplaats: Veluwe.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 22:00


Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 22:07

Niello schreef:
Op http://www.paarden-blaadjes.nl staat dat duizenblad giftig is. Weet niet of dat klopt, maar mijn paarden eten het niet.

Mijn pony eet het wel. Niet altijd en geen enorme hoeveelheden. Blijkbaar weet ze zelf wat goed voor haar is. Zo eet zij ook brandneteltopjes (plukt ze zelf van de plant), maar niet echt distel. Mijn ruin eet juist distel en niet echt brandnetel.

FleurVP
Berichten: 830
Geregistreerd: 22-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 22:11

Phacelia is inderdaad leuk! Heb ik hier ook klaar liggen, een van de akkers tegenover ons had daar vorig jaar heel veld mee (ligt naast bijenkorf) en was een groot zoemconcert. Wilgenroosje is ook leuk en ik denk aan grote pimpernel omdat verderop het pimpernelblauwtje voorkomt. Zag net ook een plaatje van stokrozen, volgens mij niet giftig en ook prachtig.
Teunisbloem aten ze hier voor de bloei afgelopen jaar wel graag, zo eind juni/ juli. Daarna niet meer, maar kan ook zijn dat paard er behoefte aan had want hij was toen net geopereerd.

koend
Berichten: 1256
Geregistreerd: 10-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 22:23

FleurVP schreef:
Phacelia is inderdaad leuk! Heb ik hier ook klaar liggen, een van de akkers tegenover ons had daar vorig jaar heel veld mee (ligt naast bijenkorf) en was een groot zoemconcert. .


Inderdaad. Vorig jaar ook gezaaid op braakliggend stuk. Komt heel snel op en onderdrukt ander onkruid wel behoorlijk. Twee oogsten op een jaar.
Zaait zichzelf wel flink uit, maar blijft wel vrij terplaatse.
Ik las dat paarden het mogen eten maar heb het toch niet durven voederen.

Niello
Berichten: 824
Geregistreerd: 22-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-20 23:02

koend schreef:
FleurVP schreef:
Phacelia is inderdaad leuk! Heb ik hier ook klaar liggen, een van de akkers tegenover ons had daar vorig jaar heel veld mee (ligt naast bijenkorf) en was een groot zoemconcert. .


Inderdaad. Vorig jaar ook gezaaid op braakliggend stuk. Komt heel snel op en onderdrukt ander onkruid wel behoorlijk. Twee oogsten op een jaar.
Zaait zichzelf wel flink uit, maar blijft wel vrij terplaatse.
Ik las dat paarden het mogen eten maar heb het toch niet durven voederen.

Phacelia is in principe 1-jarig. Zaaien ze ver uit of tot vlakbij de moederplant?

Niello
Berichten: 824
Geregistreerd: 22-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-20 23:06

tones schreef:
https://www.bolster.nl/eetbare-bloemen/c544

Dit een idee?
En anders kunnen ze misschien wat voor je samenstellen.

Dank je voor de suggestie. Waarschijnlijk kunnen we met een vereniging in het dorp gezamenlijk inkopen.
Mijn mengsel moet dan iets aangepast worden. Het is nog even de vraag of dat kan.

koend
Berichten: 1256
Geregistreerd: 10-11-03

Re: Akkerrand voor paardenwei

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 00:03

Phacelia : de zaden bleven bij mij vlak bij de moederplant. Na de toch lange bloei heb ik het wel afgereden met de grasmachine ( goede grasmachine )

Anoniem

Re: Akkerrand voor paardenwei

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 07:01

Ik heb zelf een mix samengesteld met verschillende soorten eetbare bloemen en kruiden. Ik heb dan geen akkerrand, maar meer een kruidentuintje waar de paarden ook bij kunnen. Dit jaar voor het eerst, dus helaas nog geen foto’s.

Niello
Berichten: 824
Geregistreerd: 22-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-20 08:03

xJitskee schreef:
Ik heb zelf een mix samengesteld met verschillende soorten eetbare bloemen en kruiden. Ik heb dan geen akkerrand, maar meer een kruidentuintje waar de paarden ook bij kunnen. Dit jaar voor het eerst, dus helaas nog geen foto’s.

Wat leuk. Welke soorten staan er In?

pol013

Berichten: 8994
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 09:06

koend schreef:
Phacelia : de zaden bleven bij mij vlak bij de moederplant. Na de toch lange bloei heb ik het wel afgereden met de grasmachine ( goede grasmachine )


phacelia heeft zich bij mij ook nog niet heel ver uitgezaaid. Althans niet naar de grasmat ernaast.
De klaproos wel. Daar vind ik er een paar van in mijn wei het 2e jaar.

Duizendblad hebben wij inderdaad 'spontaan' gekregen en wil ik juist van af.

Cosmea komt in de tuin ieder jaar spontaan terug op maar wel heel lokaal. Die zou ik dus wel aandurven.

SandAndOak
Berichten: 153
Geregistreerd: 18-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 23:06

Ik zie dat dit topic al een tijd niet is gebruikt, maar reageer even hier ipv een eigen topic te maken. Ik lees hier onder andere dat mensen cosmea willen zaaien in de weiderand. Ik kan hier vrij weinig informatie over vinden. Weet iemand of dit giftig is voor paarden? Ik weet dat de plant in het algemeen niet tot giftig wordt gezien voor mensen maar dat hij ook niet wordt gegeten.
Ik zou ze graag zaaien aan een rand waar de paarden er wel van zouden kunnen eten/erbij kunnen dus dat is een iets andere situatie dan een akkerrand waar de dieren niet bij kunnen.

SafeHaven

Berichten: 517
Geregistreerd: 16-05-19

Re: Akkerrand voor paardenwei

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 13:39


Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 10:43

Ik vind 'm wel interessant, want ik ben ook aan het zoeken naar een bloemenmix. Ik kan via via heel goedkoop wat zaden krijgen. We hebben een stukje gras waar ook wilgen geplant zijn, waar de paarden niet komen. Dit ligt wel tussen de track en wei, dus het moeten geen giftige bloemen zijn. Is een stukje van pakweg 10m2 en het lijkt me heel leuk om een weitje te kunnen maken voor insecten.
Ik heb nu het volgende mengsel samengesteld. Is dat geschikt?
Echte kamille
Goudsbloem
Hysop
Duizendblad
Phacelia
Blauwe vlas
Korenbloem blue boy (Centaurea cyanus)

pol013

Berichten: 8994
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Akkerrand voor paardenwei

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 11:22

Duizendblad zou ik niets snel zelf zaaien. Die is hier op sommige plekken iets te dominant aanwezig. En je komt er ook niet echt gemakkelijk vanaf. De paarden eten er wel wat van. Maar er blijft vervolgens te veel staan en dan breidt het zich uit.
Althans op onze grond.

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Akkerrand voor paardenwei

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 11:28

De paarden kunnen er in dit deel niet bij. Het is echt een loos stukje grond zeg maar. Omgeven aan 3 kanten door de bak of track en aan 1 kant (korte kant 2 meter) door de speelweide die ze stuk mogen lopen. Ik vind duizendblad wel heel mooi als kleurrijke toevoeging. Maar woekeren is niet zo handig :D

Kidde
Berichten: 3448
Geregistreerd: 24-10-09

Re: Akkerrand voor paardenwei

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 11:31

Duizendblad zou ik niet doen inderdaad, ik probeer er hier al jaren van af te komen omdat het nogal overheersend wordt :+

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Akkerrand voor paardenwei

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 11:35

Okee, die haal ik uit het mengsel :D
Hebben jullie nog aanvullingen op bovenstaand rijtje? Ik kan niet alles krijgen, had bijvoorbeeld graag nog witte klaver gehad. Maar die moet ik ergens apart bestellen.

Lynnepinny

Berichten: 2704
Geregistreerd: 14-03-10

Re: Akkerrand voor paardenwei

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 11:40

Wat een blauwe mix aan bloemen :D Misschien iets als koolzaad, goudsbloem en rolklaver?

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 11:55

Ja goudsbloem heb ik. En kamille ook. Dus niet alleen blauw gelukkig :D
Koolzaad hebben ze er niet.
Rolklaver ook niet. Ze hebben alleen rode klaver in kleine hoeveelheid. En een hele grote hoeveelheid witte klaver, maar dat is echt teveel voor ons kleine stukje. Dat is echt voor een weide en als groenbemester. Is rode klaver ook niet giftig voor paarden?

Ze hoeven het bij ons dus niet per sé te eten, het moet vooral niet giftig zijn. Dat als ze een keer een hapje nemen of het toch in de wei uit gaat lopen, dat dat geen kwaad kan.

tjara2012

Berichten: 79
Geregistreerd: 16-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 12:11

www.paardenplant.nl
Op deze site kun je struiken, bomen, hagen enz. vinden maar ook kruiden/bloemenmengsels geschikt voor de paardenwei of voedselbos.

Mevr_Meeuw
Berichten: 29
Geregistreerd: 23-12-03
Woonplaats: Zuid-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 12:11

En luzerne? Dat is ook een klaverachtige. Wel weer paars/blauw qua kleurstelling :)

henny_w
Berichten: 3032
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 12:14

Voor zover ik weet is Duizenblad niet giftig en heeft zelfs gezondheidsbevorderende eigenschappen. Ik heb het in onze weide staan en soms eten de paarden er ineens veel van en dan weer een tijd niet. Echt naar behoefte. Ik zaai dit jaar een rand in met Goudsbloem. Als je geregeld de bloemen eruit knipt bloeien ze nog beter. De uitgeknipte bloemen drogen en in de winter door het voer mengen als extra :)

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Akkerrand voor paardenwei

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 12:27

Luzerne is mijn paard allergisch voor, dus dat gaan we maar niet zaaien :D
Paard en plant ken ik. Daar heb ik een deel van mijn lijstje op gebaseerd inderdaad :D
Omdat ik de zaden via via krijg, heb ik niet in alles keuze helaas. Maar bovenstaand lijstje in ieder geval wel.
Duizendblad twijfel ik over. Het is inderdaad niet giftig lees ik. Maar dat woekeren is ook niet echt handig.
Aan de andere kant ook weer wel, dan hoeven we niet jaarlijks te zaaien :D
Dit lijstje is ook allemaal inzaaien in april/mei, dus dat is ook mooi.