Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 26 van de 33 [ 824 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29 ... 33  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Bemesten, kalken, maaien,... de lente komt in het land!

 
Profiel   

Dat dilemma hebben wij nu ook. Wij maaien normaal de 2e snede pas eind augustus. Maar het moet er eigenlijk af nu. Het staat al weer lang zat.
Maar het weer werkt iet mee. Te vaak regen tussendoor. En dan vaak van die dagen dat het de hele dag miezert.

Een beetje regen op dag 1 of 2 is nog wel te overzien. Maar niet als je het al droog hebt....
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-07-20 09:34 



 
Profiel   

De buurman heeft zaterdag gemaaid, afgelopen nacht hebben we net geen 1 mm regen gehad. De eerste regen die ze voorspellen is donderdag dus dat moet lukken om het woensdag te gaan persen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-07-20 09:41 



 
Profiel   

ik ben jaloers op jullie grasgroei. Hier hebben de paarden dit jaar nu 2 maanden op het gras gestaan 4 uurtjes per dag en zijn nu weer terug op de paddock met hooi. Gewoon echt geen gras, of gras wat ze niet eten :(

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-07-20 12:41 



 
Profiel   

Wij durfden het toch niet aan om te maaien.
2e snee staat er echt dik en prachtig op.
Hopelijk gaat augustus nog even flink zomeren :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-07-20 12:42 



 
Profiel   

XxLiEsJuHhxX schreef
ik ben jaloers op jullie grasgroei. Hier hebben de paarden dit jaar nu 2 maanden op het gras gestaan 4 uurtjes per dag en zijn nu weer terug op de paddock met hooi. Gewoon echt geen gras, of gras wat ze niet eten :(

3 droge zomers vraagt wel een heleboel van de gewassen. Jij sproeit zelf niet?

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-07-20 12:50 



 
Profiel   

Over regen gesproken: ik heb geen ervaring met maaien maar ik vraag me al langere tijd af hoeveel invloed regen op het hooi heeft. Ik neem aan dat zo droog mogelijk optimaal is maar merk je in de pakjes eigenlijk (veel) verschil als het in de droogtijd toch nog 1 mm (of minder) heeft geregend?

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-07-20 13:00 



 
Profiel   

Als je net gemaaid hebt, dus het gras nog groen op het land ligt merk je er niets van.
Maar heeft het al een dag of 3 liggen drogen merk je wel dat het hooi bruiner word.
Van 1 mm weet ik niet, dat is erg weinig.
Maar wij hebben een keer een echte (niet voorspelde) plens bui er op gehad en dan was het fijne kruidige er wel van af vond ik.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-07-20 13:02 



 
Profiel   

Het komt de kwaliteit van je hooi niet ten goede vind ik. Hooi wat geen regen heeft gehad ruikt echt als hooi moet ruiken als het net van het land af komt of als je later op een pakje open maakt ruikt het fris en lekker. Regen er in doet wel afbreuk aan de kwaliteit, als de loonwerker er dan nog veel aan doet scheelt het wel dat niet de hele partij nat is als hij het op dijkjes heeft gelegd wat onze loonwerker wel doet, dan is het alleen het bovenste laagje wat dan wat regen heeft gehad ipv de hele partij.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-07-20 14:53 



 
Profiel   

meggiemeg schreef
Het komt de kwaliteit van je hooi niet ten goede vind ik. Hooi wat geen regen heeft gehad ruikt echt als hooi moet ruiken als het net van het land af komt of als je later op een pakje open maakt ruikt het fris en lekker. Regen er in doet wel afbreuk aan de kwaliteit, als de loonwerker er dan nog veel aan doet scheelt het wel dat niet de hele partij nat is als hij het op dijkjes heeft gelegd wat onze loonwerker wel doet, dan is het alleen het bovenste laagje wat dan wat regen heeft gehad ipv de hele partij.


Ja, dacht ook dat het met bijv inkuilen zo is dat door vocht de kwaliteit echt afneemt en broei/schimmel kan veroorzaken en zo de hele partij kan verpesten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-07-20 17:04 



 
Profiel   

Ik heb vandaag een rondje kunstmest gestrooid en de sproeiers aan.
Wanneer mogen de paarden er dan weer op?
Is een beetje wisselend wat ik op internet vind.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-07-20 17:30 



 
Profiel   

meggiemeg schreef
XxLiEsJuHhxX schreef
ik ben jaloers op jullie grasgroei. Hier hebben de paarden dit jaar nu 2 maanden op het gras gestaan 4 uurtjes per dag en zijn nu weer terug op de paddock met hooi. Gewoon echt geen gras, of gras wat ze niet eten :(

3 droge zomers vraagt wel een heleboel van de gewassen. Jij sproeit zelf niet?


Vorig jaar en dit jaar niet. Daarvoor is het ook nooit besproeit geweest.

We hebben een put op het erf en hoorde gisteren dat de oudtantes toen zij nog leefde en hier woonde deze gebruikte om de moestuinen en aardappelveld (wat nu wei is) te sproeien. Maar mijn vriend zegt dat, dat blijkbaar niet zomaar kan omdat je dan het put/grond water eerst een dag op temperatuur moet laten komen boven de grond voor je het op het land kan sproeien, klopt dit?

Ik weet ook niet hoe het zit, of de dit grondwater nu wel mogen gebruiken met de droogte.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-07-20 19:09 



 
Profiel   

selyna schreef
Ik heb vandaag een rondje kunstmest gestrooid en de sproeiers aan.
Wanneer mogen de paarden er dan weer op?
Is een beetje wisselend wat ik op internet vind.

Dat kan direct wel weer, die kunstmest ligt zo dicht op de grond, dat ze het niet eten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-07-20 19:43 



 
Profiel   

Als je echt heel veel gestrooid hebt en het gras echt heel kort is, dan zou ik wel even een bui afwachten.
Maar anders kunnen ze er gewoon wel op.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-07-20 19:58 



 
Profiel   

Dankjewel.
Morgen sowieso weer de sproeiers aan!

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-07-20 20:13 



 
Profiel   

Regenwater heeft een andere temperatuur dan water uit de grond, dat klopt maar hoe wil je zo'n enorme hoeveelheid water eerst op temperatuur laten komen?
Het voordeel van blijven beregenen in een droge periode is dat de bovenlaag niet hard wordt, hierdoor wordt de regen als die valt beter opgenomen en je blijft toch wel een beetje groei in het gras houden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-07-20 20:35 



 
Profiel   

selyna schreef
Ik heb vandaag een rondje kunstmest gestrooid en de sproeiers aan.
Wanneer mogen de paarden er dan weer op?
Is een beetje wisselend wat ik op internet vind.

Ik wacht altijd minstens 2 weken en het liefst langer, je strooit tenslotte kunstmest om het gras weer een boost te geven en te kunnen gaan groeien, moet je het ook wel die mogelijkheid geven denk ik dan. Maar iedereen heeft daar zo zijn eigen theorie over.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-07-20 20:36 



 
Profiel   

meggiemeg schreef
selyna schreef
Ik heb vandaag een rondje kunstmest gestrooid en de sproeiers aan.
Wanneer mogen de paarden er dan weer op?
Is een beetje wisselend wat ik op internet vind.

Ik wacht altijd minstens 2 weken en het liefst langer, je strooit tenslotte kunstmest om het gras weer een boost te geven en te kunnen gaan groeien, moet je het ook wel die mogelijkheid geven denk ik dan. Maar iedereen heeft daar zo zijn eigen theorie over.


Ja klopt helemaal!
Ik wil ook zeker 2 weken wachten
En nu nog lekker elke dag sproeien

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-07-20 21:11 



 
Profiel   

XxLiEsJuHhxX schreef
We hebben een put op het erf en hoorde gisteren dat de oudtantes toen zij nog leefde en hier woonde deze gebruikte om de moestuinen en aardappelveld (wat nu wei is) te sproeien. Maar mijn vriend zegt dat, dat blijkbaar niet zomaar kan omdat je dan het put/grond water eerst een dag op temperatuur moet laten komen boven de grond voor je het op het land kan sproeien, klopt dit?

Ik weet ook niet hoe het zit, of de dit grondwater nu wel mogen gebruiken met de droogte.


Dat kun je vinden op de site van je waterschap. Daar vind je óf, hoeveel, welke tijden, en uit welke bron je mag beregenen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-07-20 07:43 



 
Profiel   

Wat betreft watertemperatuur uit de put: Mijn moeder zegt wel altijd dat voor de kamerplanten je niet ijskoud water moet gebruiken omdat de wortels dan “schrikken”. Voor gras zal het ook niet ideaal zijn denk ik, maar of het echt “slecht” is? Beter koud water regenen, dan geen regen...
En als je het sproeit, gaat het ook nog door een slang en door de lucht, dus het warmt overal wel wat op aan de omgeving? Zodat de ergste kou er misschien al af is?

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-07-20 07:59 



 
Profiel   

De temperatuur van het grondwater zal zo rond de 6 á 7 graden zijn, of het veel opwarmt durf ik niet te zeggen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-07-20 09:45 



 
Profiel   

wij gebruiken grondwater zowel voor de moestuin als ook het weiland. Onze tuinslang is denk ik 25m lang en voor de rest doen we er niks aan om het water op te warmen. Misschien dat de planten het minder "fijn"vinden maar droogte is denk ik vervelender.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-07-20 09:46 



 
Profiel   

Inderdaad droogte en de daaruit voorkomende kosten om je wei of andere planten-gewassen overnieuw te moeten aanleggen-aanschaffen is vele malen duurder dan het beregenen.
Als ik naar foto's kijk van Google maps is goed te zien bij ons waar wij en de buurman zitten, wij zijn zo'n beetje de enige hier in de buurt die met regelmaat beregenen waardoor we groene weides hebben, de rest ziet er dor en geel uit op de foto's

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-07-20 10:27 



 
Profiel   

Dat is hier net andersom, groene buurman, geel bij ons. :D

Willen wij hier alles kunnen besproeien zijn we heel wat geld kwijt.
Dan is zelf alles opnieuw inzaaien een stuk goedkoper.
Daarnaast nu hebben we een paar jaar extreem droog gehad, maar dat is ook niet altijd zo natuurlijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-07-20 10:30 



 
Profiel   

Nee klopt je merkt ook aan alles dat de 3 jaar op rij droogte best veel doet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-07-20 10:35 



 
Profiel   

meggiemeg schreef
Nee klopt je merkt ook aan alles dat de 3 jaar op rij droogte best veel doet.

Het heeft de afgelopen weken anders best veel geregend, hier geen last meer van droogte.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-07-20 11:48 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 26 van de 33 [ 824 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29 ... 33  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen