Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 27 van de 33 [ 824 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30 ... 33  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Bemesten, kalken, maaien,... de lente komt in het land!

 
Profiel   

Dat lijkt aan de oppervlakte vaak wel zo maar als je naar het grondwaterpijl kijkt zie je dat het wel te droog is.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-07-20 11:50 



 
Profiel   

Zo diep wortelt je gras toch niet?

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-07-20 11:52 



 
Profiel   

En toen ik gisteren wat onkruid eruit trok verbaasde me ook alweer dat het oppervlakte ook alweer droog is.
We hebben genoeg regen gehad om niet alles te laten verdorren, maar daar is ook wel alles mee gezegd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-07-20 11:52 



 
Profiel   

Sanet schreef
Zo diep wortelt je gras toch niet?

Nee dat klopt, wil alleen maar zeggen dat we denken dat het veel heeft geregend maar genoeg is het niet voor de gewassen e.d. Het is net genoeg om het groen te houden en daar houdt het wel mee op, echt groei zie je op veel plekken niet.
Voor je gevoel is er veel gevallen maar kijk eens in de tuin of paddock als je de spa er in zet, alles is droog, een beetje vochtige grond zit dieper.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-07-20 12:41 



 
Profiel   

meggiemeg schreef
Dat lijkt aan de oppervlakte vaak wel zo maar als je naar het grondwaterpijl kijkt zie je dat het wel te droog is.

Ik heb het ook niet over het grondwater. Maar het is dit jaar lang niet zo droog als de twee voorgaande. Toen was mijn hele weiland verdord en nu staat er prima weide.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-07-20 14:28 



 
Profiel   

Wij sproeien ook nooit, maar gras staat toch wel al op kniehoogte

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-07-20 15:33 



 
Profiel   

Als je grondwater gebruikt als watervoorziening voor je dieren is dat wel belangrijk natuurlijk. Ligt je put droog, dan mag je stadswater gaan gebruiken. Heb je geen kraantje op je weide wordt het fijn tonnetjes sleuren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-07-20 22:45 



 
Profiel   

pol013 schreef
XxLiEsJuHhxX schreef
We hebben een put op het erf en hoorde gisteren dat de oudtantes toen zij nog leefde en hier woonde deze gebruikte om de moestuinen en aardappelveld (wat nu wei is) te sproeien. Maar mijn vriend zegt dat, dat blijkbaar niet zomaar kan omdat je dan het put/grond water eerst een dag op temperatuur moet laten komen boven de grond voor je het op het land kan sproeien, klopt dit?

Ik weet ook niet hoe het zit, of de dit grondwater nu wel mogen gebruiken met de droogte.


Dat kun je vinden op de site van je waterschap. Daar vind je óf, hoeveel, welke tijden, en uit welke bron je mag beregenen.


Aan waterschap ga ik weinig hebben, of in ieder geval niet de Nederlandse. Al vermoed ik dat er hier ook wel een verbod op ligt al. Durf het stiekem misschien ook niet zo goed O:) Nergens heb ik hier ooit mensen zien sproeien, alleen dichter bij de rivier maar dat is 20 a 30 km verderop.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-07-20 16:08 



 
Profiel   

meggiemeg schreef
selyna schreef
Ik heb vandaag een rondje kunstmest gestrooid en de sproeiers aan.
Wanneer mogen de paarden er dan weer op?
Is een beetje wisselend wat ik op internet vind.

Ik wacht altijd minstens 2 weken en het liefst langer, je strooit tenslotte kunstmest om het gras weer een boost te geven en te kunnen gaan groeien, moet je het ook wel die mogelijkheid geven denk ik dan. Maar iedereen heeft daar zo zijn eigen theorie over.

Ik heb bij die van mij (en ook toen ik de mest van vorig jaar onlangs erover heb gestrooid) twee weken gewacht. Dit werd mij zo geadviseerd, dus ik heb het zekere voor het onzekere genomen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-07-20 20:26 



 
Profiel   

Vrijdag gemaaid. Is hoop mooi hooi in baaltjes vanaf gekomen. Winter voorraad is binnen. Nu nog flink sproeien. Gaat helaas minder regenen dan verwacht. Ga geen derde snede meer mmaken
Pony's mogen er aantal uren (16) per dag op. Ga trouw mest eraf halen.
Hoe gaat het bij jullie?

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-08-20 18:30 



 
Profiel   

Haha hier is net de eerste snede klaar en verwacht geen 2e eigenlijk :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-08-20 18:36 



 
Profiel   

Ik heb nog steeds gras te veel :+ Dus volgend jaar toch echt wel de grote weide eerst een keer afrijden voor hooi.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-08-20 19:34 



 
Profiel   

Varekaj schreef
Ik heb nog steeds gras te veel :+ Dus volgend jaar toch echt wel de grote weide eerst een keer afrijden voor hooi.


Wat doe je dan nu met dat gras?

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-08-20 19:51 



 
Profiel   

Tinker had 2 weken terug de omheining gesloopt, dus heb ze even moeten verhuizen. Alles is weer gefixt en heb ze vandaag op die weide gelaten waar ze nog een maand met 4 op staan nu (2 grote en 2 mini's). In september gaan de 2 grote op pension en als het weer het dan nog toelaat blijven de kleintjes daar nog even. Nadien gaan ze naar hun winterweide.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-08-20 19:55 



 
Profiel   

Hier gaat de 2e snede vandaag gemaaid worden.
De voorspellingen zijn goed, maar blijft altijd "spannend"
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-08-20 11:29 



 
Profiel   

bij mij staat een klein stukje (eerste snede) helaas ook veel te hoog. Zo hoog dat stukken omvallen, zeker nu de paarden erop mogen. Haal het er maar met de zeis af en voer het bij uit de hooikist (paarden hebben last van de vliegen op gras en staan veelal voor bij de paddock te schuilen). En wat ze echt niet blieven, gaat dan maar de groene container in. Goed (en duur) leermoment.

Mijn stukjes zijn te klein om te hooien, maar volgend jaar gaan we wel wat sneller laten afvreten door de paarden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-08-20 11:37 



 
Profiel   

Wij hebben varkens, daar kan al het rest hooi en onkruid naar toe.

Ziet er mooi uit penotti. Hopelijk grote opbrengst.

Hebben jullie weleens hooi laten analyseren? En waar? Ik wil het laten doen voor mijn wintervoorraad. Wil fjord en welsh niet hoefbevangen voeren, maar liefst wel redelijk onbeperkt zetten

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-08-20 12:23 



 
Profiel   

Ik ga denk ik eens met de bosmaaier rond op de weide langs de zijkanten. Kan dat dan te drogen leggen en gebruiken als "hooi" voor in het net in de trailer. Of alvast in hooinetten bundelen eens gedroogd voor komend najaar?

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-08-20 14:15 



 
Profiel   

Ik heb het gras eens laten testen, dus niet het hooi.
We hebben een weiland met koeiengras en een weiland gezaaid met een paardenmengsel.
Zelfde tijdstip bemest, zelfde tijdstip gehooid.
En dus ook zelfde tijdstip gras van geplukt en laten analyseren.
Uitkomt.... in het koeiengras zit minder suiker.... |(

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-08-20 14:18 



 
Profiel   

Hier moeten we ook nog maaien, hopelijk lukt dat morgen, ze voorspellen nu wel lang heet en droog weer...

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-08-20 14:26 



 
Profiel   

_Penotti schreef
Ik heb het gras eens laten testen, dus niet het hooi.
We hebben een weiland met koeiengras en een weiland gezaaid met een paardenmengsel.
Zelfde tijdstip bemest, zelfde tijdstip gehooid.
En dus ook zelfde tijdstip gras van geplukt en laten analyseren.
Uitkomt.... in het koeiengras zit minder suiker.... |(


Mijn monsters zijn net de deur uit gegaan, ben ook heel benieuwd naar de uitslag.
Bizar dat het gewraakte raaigras dan toch minder blijkt te zijn dan het paardenmengsel. Is het echt schrikbarend meer?

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-08-20 16:30 



 
Profiel   

En is er geen kans dat de monsters verwisseld zijn? Labmedewerkers zijn ook maar medewerkers...

Iemand overigens ervaring met een eigen grond-pH-meter?

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-08-20 16:35 



 
Profiel   

Is het te lezen?

Links het koeiengras, rechts paarden


[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-08-20 16:39 



 
Profiel   

Rocamor schreef
En is er geen kans dat de monsters verwisseld zijn? Labmedewerkers zijn ook maar medewerkers...

Iemand overigens ervaring met een eigen grond-pH-meter?

Kan natuurlijk.
Maar het zat in aparte losse pakketjes. Niet bij elkaar in 1 enveloppe.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-08-20 16:40 



 
Profiel   

Hmmm, hebben ze geen meetwaarden? Want voor bv suiker kan koeiengras best 121 zijn (en geen idee wat de meetonzekerheid is) en het paardengras 123.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-08-20 16:53 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 27 van de 33 [ 824 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30 ... 33  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen