Bemesten, kalken, maaien,... de lente komt in het land!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
FrNo
Berichten: 3670
Geregistreerd: 14-08-13
Woonplaats: Noord Oost Brabant

Re: Bemesten, kalken, maaien,... de lente komt in het land!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 14:28

Weet iemand nu nog ergens goedkoop kalk te koop? Ik koop het gewoonlijk bij Cranenbroeck, maar deze is nog gesloten. Anders hoop ik dat deze 2 maart open gaat.

Rocamor

Berichten: 10903
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Bemesten, kalken, maaien,... de lente komt in het land!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 14:36

Ik heb het (400 kg) duur (denk ik) bij de Welkoop gekocht. Komend najaar wil ik een big bag laten komen van bv Agrifirm ofzo.

Lavor heeft het ook wel en vanaf, ik meen 100 kg(?) brengen ze het nog gratis thuis ook.

FleurVP
Berichten: 830
Geregistreerd: 22-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 14:48

FrNo schreef:
Weet iemand nu nog ergens goedkoop kalk te koop? Ik koop het gewoonlijk bij Cranenbroeck, maar deze is nog gesloten. Anders hoop ik dat deze 2 maart open gaat.


Je kunt nu wel afhalen toch? Ik heb het nog niet geprobeerd maar ik was van plan ze te bellen, staat op de site dat het kan, en dan hopen dat ze het hebben.
Volgens mij is het afhankelijk van de kalk die je strooit of de paarden daarna weer op de weide kunnen, met bv kalkcyanamide kan het niet (dat is ook meer dan alleen kalk) met natuurlijke kalk is het dacht ik geen probleem. Ik doe meestal toch niet alle weitjes in een keer dus komt het meestal sowieso wel zo uit dat de paarden ergens anders lopen.

tengeltje11
Berichten: 7147
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-21 14:48

Als je behoorlijke hoeveelheid nodig hebt, informeren naar bigbag prijzen. Schelen best veel tov de standaard zakken.

_Patriesz
Berichten: 590
Geregistreerd: 06-08-02
Woonplaats: Didam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 16:19

Ik heb 3 weken geleden een lading kalk op de wei gegooid.

Heb hier een pallet vandaan laten komen, wordt met een vrachtwagen bezorgd en werd netjes op de plek gezet met een kooiaap :)
https://lavor.nl/117/1909-4185.html

FrNo
Berichten: 3670
Geregistreerd: 14-08-13
Woonplaats: Noord Oost Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 16:52

Een hele pallet kan ik niet fatsoenlijk kwijt.
En maar een kleine wei, en geen hele pallet nodig.
Maar ik wist niet dat je bij Cranenbroeck kon afhalen. Ik had pas nog gekeken op de site en toen kon het nog niet.
Dus ik ga het dan daar weer halen.
Tevens is cranenbroeck goedkoper dan Lavor.
Bedankt voor de info.

FleurVP
Berichten: 830
Geregistreerd: 22-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 17:17

Ja staat er pas sinds paar dagen op volgens mij, ik wil ook heel graag een tweede kruiwagen dus zat er echt op te wachten. En de kalk is inderdaad ook heel goedkoop, 5 euro voor een 25 kilo zak oid? Normaal mag je maar 4 zakken per karretje (anders is het te zwaar) en lopen wij 2 keer met 2 karretjes, en dan alles een beetje verdelen omdat anders de auto helemaal achterover hangt :D. Zou nu misschien weleens makkelijker kunnen gaan.

Rocamor

Berichten: 10903
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Bemesten, kalken, maaien,... de lente komt in het land!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 17:53

Nemen jullie alles mee in de auto? Ik heb van de week 20 zakken van 20 kg meegenomen, gewoon paardenaanhanger meegesleept (je moet wat met dat ding)

FrNo
Berichten: 3670
Geregistreerd: 14-08-13
Woonplaats: Noord Oost Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 18:37

Ik rijd vanaf mijn werk door, dat is ca 10 minuten extra rijden, 9 km.
Dan neem ik vier zakken mee.
Zodra ik die gestrooid heb, haal ik weer nieuwe.
Als ik verder zou moeten rijden, zou ik het zo niet doen.
Laatst bijgewerkt door FrNo op 17-02-21 19:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Hutcherson

Berichten: 7371
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Bemesten, kalken, maaien,... de lente komt in het land!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 19:04

Ik doe nog even helemaal niks. Vorig jaar oktober gekalkt, gezaaid en gemest.
Heb nu paardengraszaad fructaan light besteld :')
Volgende maand ga ik de andere wei zaaien (die was nog even winterweide). En dan kunnen ze op de reeds gezaaide wei. Die staat er al netjes bij.

Zidore

Berichten: 5802
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Re: Bemesten, kalken, maaien,... de lente komt in het land!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 22:58

Weet iemand hoeveel kalk je gemiddeld per m2 moet strooien?

FleurVP
Berichten: 830
Geregistreerd: 22-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 23:59

Rocamor schreef:
Nemen jullie alles mee in de auto? Ik heb van de week 20 zakken van 20 kg meegenomen, gewoon paardenaanhanger meegesleept (je moet wat met dat ding)


Ja 400 kilo kan 'ie wel hebben, achterbank plat en beetje verdelen. Hoef er ook maar minuut of 15-20 mee te rijden.

Volgens mij deed ik 1 zak van 25 kilo per 200m2. En dan nog wat extra op de zuring. Ook wel jaren niks aan gedaan en omringd door eiken dus veel eikenblad.

pillow
Berichten: 7818
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Bemesten, kalken, maaien,... de lente komt in het land!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 00:30

Als je een hectare hebt zijn die 25 kg zakken veel te duur. Kun je beter een loonbedrijf laten komen om het er op te strooien. Als je grond zuur is moet er 2,5 ton max per hectare op.

Miran

Berichten: 4455
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Re: Bemesten, kalken, maaien,... de lente komt in het land!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 16:18

Hoeveel tijd moet er tussen kalken en bemesten (pavo fieldcare oid) zitten? Afgelopen najaar is het kalken helaas niet gelukt en ik denk dat onze wei beide nodig heeft.... Eind april gaan de paarden er meestal op.

Matheno

Berichten: 7944
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 16:23

Miran schreef:
Hoeveel tijd moet er tussen kalken en bemesten (pavo fieldcare oid) zitten? Afgelopen najaar is het kalken helaas niet gelukt en ik denk dat onze wei beide nodig heeft.... Eind april gaan de paarden er meestal op.


Een week of 4.

Sanet

Berichten: 7973
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: Bemesten, kalken, maaien,... de lente komt in het land!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 17:20

Als je kalk strooit, kunnen de paarden dan gewoon op het land?

Hutcherson

Berichten: 7371
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Bemesten, kalken, maaien,... de lente komt in het land!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 22:30

Volgens mij pas als de kalk opgelost is. Anders kunnen ze dat binnen krijgen.

pol013

Berichten: 9008
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 17:35

pillow schreef:
Als je een hectare hebt zijn die 25 kg zakken veel te duur. Kun je beter een loonbedrijf laten komen om het er op te strooien. Als je grond zuur is moet er 2,5 ton max per hectare op.


Dit inderdaad.
Ik ben best een doe het zelver. Maar op ons weiland van een ha ga ik echt niet verder dan een telefoontje aan de loonwerkers voor kalk.

carika
Berichten: 1584
Geregistreerd: 02-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 18:22

Wij hebben vorige week compost en een deel vaste mest uitgereden op onze wei.
Ik wil straks ook nog met Perlka bemesten, wanneer zouden jullie dan doen? Nu al of eerst een paar weken wachten tot de compost/mest wat meer "verteert" is?

tengeltje11
Berichten: 7147
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Bemesten, kalken, maaien,... de lente komt in het land!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-21 19:09

De kunstmest kan er gerust bij, alleen is vaste mest uitrijden beter in het najaar, is dan na de winter verteert en is trage mest, dat heeft maanden nodig tegen dat het echt werkt.

carika
Berichten: 1584
Geregistreerd: 02-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 19:11

tengeltje11 schreef:
De kunstmest kan er gerust bij, alleen is vaste mest uitrijden beter in het najaar, is dan na de winter verteert en is trage mest, dat heeft maanden nodig tegen dat het echt werkt.


Dankje. Helaas mag het uitrijden na september niet meer anders had ik het inderdaad in oktober al willen doen.

FleurVP
Berichten: 830
Geregistreerd: 22-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 19:28

Achja het gras heeft er uiteindelijk altijd wat aan toch? Wij hebben in januari er compost overheen gegooid omdat die toen klaar was en we de ruimte nodig hadden voor nieuwe mesthoop.
Het gaat wel mooi regenen de komende dagen, ik krijg morgen DCM vegamix paardenwei binnen en ga die proberen dit weekend uit te strooien. Dan mogen als het weer droog is de paarden ook voor het eerst weer op de weide. Ik heb wel het idee dat afgelopen winter het echt veel meer en langer heeft doorgegroeid. De 2 weitjes waar ze in het najaar hebben opgestaan zijn echt nog heel kaal. Gelukkig nog een 3e weitje waar het gras wel nog aardig op staat. Vorig jaar heb ik ze de hele winter af en toe uurtje op de weide gehad, maar nu hebben ze er straks echt 3-3,5 maand niet opgestaan.

StalNollie

Berichten: 9151
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 12:49

Hoiiii wat een weertje!!!

Jullie allemaal weer druk bezig met het land

Hier onlangs stront gereden goede bui erover gehad. Nu nog even kijken of de boer wil rijden met de sleep
En dan wil ik eigenlijk keer sproeien tegen onkruid. Wanneer kan je dit het beste doen? Aankomende week word er weer regen verwacht vanaf 5 april.
En dacht dat ze er dan 2 weken af moeten blijven?

Oh en heb nog gras zaad liggen dat wil ik er ook nog over doen dit voor het spuiten of tijdje erna?

Pally

Berichten: 2924
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Tussen de stal en mijn werk

Re: Bemesten, kalken, maaien,... de lente komt in het land!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 18:48

Wat kun je nu het beste tegen jkk rozetten doen? Kunstmest er op gooien? Of iets anders?

Buxy

Berichten: 2309
Geregistreerd: 25-06-04
Woonplaats: Beltrum

Re: Bemesten, kalken, maaien,... de lente komt in het land!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 20:31

Uitsteken