Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 3 [ 52 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Toilet op stal, zonder riool

 
Profiel   

Zoon sanibroyeur is wel mooi en fijn volgens mij. We hebben water zat maar ik snap de werking niet helemaal. Lijkt me toch dat het water idd ergens heen moet. Dan lijkt me een campingtoilet het meest praktisch.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-04-20 13:50 



 
Profiel   

ElCid schreef
Compost toilet. Wij hebben een emmer ( met deksel) onder een stevige plank. In de emmer zit vlas ( maar houtkorrel of zaagsel kan ook). Emmertje ernaast voor gebruikt WC papier en een emmer schoon vlas o.i.d. : Bij de grote boodschap een of meerder scheppen vlas erover, bij de kleine is dat meestal niet nodig. Emmer vol? Dan kan die op de mesthoop.
Overigens kan je ook kant en klare compost wc's kopen. https://altijdvoorbereid.nl/compost-toilet/ maar zelf maken is veel goedkoper en werkt net zo goed https://dezelfvoorzieningsbijbel.blogsp ... innen.html

Wij hebben er dus een buiten en dat komt heel goed uit als we met de paarden bezig zijn. Omdat onze "outhouse" helemaal vrij staat is het bij mooi weer heerlijk om de deur open te laten staan en over de weides uit te kijken ;) :o .

Wij hebben exact wat ElCid beschrijft, maar dan niet als outhouse maar gewoon als toilet in ons huis. Onze boerderij had een kapotgevroren riolering bij het toilet toen we er kwamen wonen. We hadden nog zo'n huisje staan die we op ons vorig plekje als toilet hadden staan voor mensen die bij ons kwamen kamperen (of voor als we zelf te lui waren om naar het huis te lopen als we op dat deel van het terrein waren). :') Die hebben we in de schuur naast de bijkeuken gezet, in de eerste instantie als tijdelijk. Maar het beviel zo goed dat we het zijn blijven gebruiken.

Ik ben er echt super tevreden over, en ken ook wel redelijk wat mensen die eenzelfde systeem gebruiken. Wij hebben er een flinke emmer onder staan (80 liter) en gebruiken hempbed met eucalyptus olie (gebruik ik ook voor de kippen namelijk). Wij zijn met 2 personen en legen de emmer 1x in de week op een compostbult. We doen dit nu al iets meer dan 3 jaar zo.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-04-20 14:01 



 
Profiel   

Hutcherson schreef
Zoon sanibroyeur is wel mooi en fijn volgens mij. We hebben water zat maar ik snap de werking niet helemaal. Lijkt me toch dat het water idd ergens heen moet. Dan lijkt me een campingtoilet het meest praktisch.

Ik heb zowel composttoilet (nu) als port a potti gebruikt. Nooit meer de port a potti, die dingen gaan stinken, legen is ramp en goed schoon krijgen is ook ellendig tot onmogelijk. Composttoilet nooit stank en schoonmaken is ook veel makkelijker, je kan overal bij en het is vast materiaal ipv klotsende vloeistof.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-04-20 14:15 



 
Profiel   

[ img ]

Geweldige oplossing voor toiletten!! :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-22 09:15 



 
Profiel   

Ben je serieus? Dat gaat het water dus in?
Het water waar paarden ook uit drinken? En overige dieren in leven.

Of zit er een systeem aan vast?

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-22 10:57 



 
Profiel   

Whaha, en waar denk je dat de vissen pissen en poepen? Of de kikkers, padden, eenden, reigers etc?
Waar denk je dat de mest en pies van paarden (en mensen die op stal piesen) terecht komt, anders dan óók in het grondwater en dus ook in het slootwater?

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-22 11:03 



 
Profiel   

Ibbel schreef
Whaha, en waar denk je dat de vissen pissen en poepen? Of de kikkers, padden, eenden, reigers etc?
Waar denk je dat de mest en pies van paarden (en mensen die op stal piesen) terecht komt, anders dan óók in het grondwater en dus ook in het slootwater?


Tof dat je me uitlacht om een reactie die ik geef. _/-\o_

Bij een fatsoenlijke mestbult zal dit niet in je slootwater belanden.

Nja ik vind het gewoon raar en onbeschoft om in een sloot te kakken.
Net als mensen die daar hun peuken inflikkeren na het roken.... -O-

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-22 11:21 



 
Profiel   

Alles wat gewoon in de wei valt, of op stal in de grond trekt, spoelt uit naar het grondwater en uiteindelijk naar de sloot.
Een mestbult zonder vloeistofdichte bodem spoelt ook uit. En hoeveel mestbulten zijn écht vloeistofdicht ook al ligt er een betonvloer onder? Ik denk dat het je vies tegenvalt, want wie impregneert het beton ook?

1x in de week of zelfs per dag in de sloot pissen (hoeveel kerels denk je dat er tegen bomen pissen?) kan een gezonde sloot met een normaal biologisch evenwicht prima verwerken.
Je moet er niet dagelijks met 10 man gaan zitten, maar incidenteel gebruik is geen drama. Ook niet als je paarden uit diezelfde sloot drinken. Ze kunnen ook het stro waar je in de stal op gepiest heb opvreten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-22 11:34 



 
Profiel   

Porta pottie/ camping toilet.

Legen moet je dan thuis in je eigen wc doen, maar zolang je het toilet alleen voor nummer 1 gebruikt, is dat prima te handelen. Je zal hem 1x per week even moeten legen en schoonmaken of wanneer hij vol zit.

Gebruik wel goede vloeistoffen, goedkope rommel werkt alleen maar tegen je..

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-22 11:51 



 
Profiel   

Maar moet je dan altijd een aparte emmer voor het wc papier hebben of is dat ook te composteren?

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-22 12:44 



 
Profiel   

Intussen zijn we verhuisd en hebben weer een composttoilet gemaakt. Nu niet als outhouse maar in de stal ( wel een apart hokje ;-) ). Bevalt nog steeds prima!
Geen chemische afval maar puur natuur met als "vulling" nu gehakseld tarwestro wat ook in de stallen ligt. Emmer vol, dan op de mestvaalt. Prima compost!
Voordeel van een composttoilet is dat je, zeker als je het mee laat composteren op de mestvaalt, ook nog prima compost mee maakt en op die manier niet tegen de natuur werkt ( wat met chemische toiletten dus wel het geval is) maar met de natuur meewerkt en een handje helpt.

WC papier gaat in een aparte emmer en dat gooien wij in de papierbak.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-22 12:45 



 
Profiel   

Nat papier hoort niet in de papierbak dus zou je eigenlijk moeten weggooien.
En wat doe je met het papier bij een grote boodschap?

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-22 12:48 



 
Profiel   

Ik zou inderdaad zoals al een paar keer is gezegd kijken voor zo'n composttoilet. In een aantal afleveringen van Tiny House Challenge komen ze aan bod +:)+

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-22 12:59 



 
Profiel   

opisop_shop schreef
Maar moet je dan altijd een aparte emmer voor het wc papier hebben of is dat ook te composteren?


Ik ben eens gaan zoeken en vind dit http://www.pattaylorhomes.com/s/compost-toiletpapier/ het is dus te composteren maar dan moet je ( vind ik) wel ongebleekt en onbedrukt WC papier gebruiken. Bleek en inkt zijn geen spullen die je in de compost wil hebben.

Hier staat ook veel informatie over composttoiletten: https://www.greenevelien.com/blog/composttoilet

Maar het is dus heel eenvoudig zelf te maken, zeker als het om een buitentoilet gaat en als je regelmatig leegt stinkt het niet/ nauwelijks.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-22 13:01 



 
Profiel   

Ik weet niet hoe groot het is waar je staat en hoeveel mensen er rondlopen maar wij hebben ook geen toilet en ik doe mijn no 1 in de stal. hebben altijd vochtige doekjes op stal die stop ik dan in een zakje en neem dat mee naar huis. In die 2 jaar dat ik er nu sta moest ik ook een keer voor een no 2. Ik heb dat toen ook in mijn box gedaan, op het stro. Er was gelukkig alleen. de boodschap heb ik hierna met flink laagje stro bedekt en daarna naar de mesthoop gebracht... Ik vond het in het begin ook erg wennen dat er geen toilet is maar inmiddels mis ik hem niet meer. Onze stal is echter klein en ik ben er bijna altijd alleen. Als ik met iemand samen ben en ik moet ff een plasje doen vraag ik of ze even niet naar de stal wilt komen.
Ik vind zo n emmer met wat vlas erin ook een idee. Je kan overwegen om biologisch afbreekbare zakje erin te doen die je ook in je groene container kan stoppen???

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-22 13:43 



 
Profiel   

lnvdh schreef
Ik vind zo n emmer met wat vlas erin ook een idee. Je kan overwegen om biologisch afbreekbare zakje erin te doen die je ook in je groene container kan stoppen???


Daar moet dan wel een "zak" in en die krijg je er nooit meer in zijn geheel uit ;-); door het vocht zal die zak al uit elkaar vallen. Wij gooien de emmer gewoon leeg op de mesthoop, dan even met de slang erdoor en een nieuwe laag zaagsel/ vlas/ stro erin en klaar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-22 14:26 



 
Profiel   

Ik ben eerlijk gezegd een beetje verbaasd dat men hier mensen poep op de mesthoop gooit. Mij is altijd geleerd dat hondenpoep (dus van vleeseters) heel slecht is voor graseters om op de wei te hebben (koeien gaan er dood aan , kunnen er hersenvliesontsteking van krijgen, zo is mij geleerd door meerdere boeren).

Dat wil je dan toch ook niet uitgestrooid krijgen op eigen wei of die van een ander?

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-22 14:44 



 
Profiel   

Compost toilet en dan alleen niet milieu vriendelijk, gewoon met een vuilniszak erom, werd al eerder geopperd.
Wel zaagsel erin en erover na gebruik, maar dan kun je ook wc papier en natte doekjes gebruiken en gewoon de hele zak weggooien af en toe.
Het blijft heel droog en fris.
Je hebt ook speciale grote emmers met een wc bril erop die je kan kopen, maar zelf maken kan ook heel gemakkelijk, van een oude eettafelstoel bijv..

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-22 15:06 



 
Profiel   

Wij gebruiken nu een campingemmer, met toiletbril en de emmer legen we meteen op de mesthoop en spoelen we om. Wc-papier gaat bij het restafval, alleen als mijn dochter dat vergeet gaat het mee de mesthoop op.
Een goed composttoilet zit ik wel eens vaker aan te denken, eens zien hoe dat goed op te pakken is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-22 15:21 



 
Profiel   

Als je alleen moet plassen kan dat toch gewoon in een hoekje van de stal? En anders een emmertje vlas gebruiken. Bij een grote boodschap kun je dan een schepje vlas er overheen doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-22 15:23 



 
Profiel   

Dat werkt met boxen nog wel, met open loopstallen wat minder…

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-22 15:48 



 
Profiel   

Mensenmest moet 2 jaar gecomposteerd worden, dus beter een apart plekje qua composthoop of eerst een jaar in een aparte ton voordat je het leegt in de nieuwe composthoop (gat graven er in hiervoor) en nog een jaartje met genoeg hitte laat rusten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-22 15:51 



 
Profiel   

Hutcherson schreef
Zoon sanibroyeur is wel mooi en fijn volgens mij. We hebben water zat maar ik snap de werking niet helemaal. Lijkt me toch dat het water idd ergens heen moet. Dan lijkt me een campingtoilet het meest praktisch.

Een sanibroyeur vereist wel een riolering. Het enige verschil is dat je voor een normaal toilet een grote pijp (110mm) nodig hebt en dat voor een sanibroyeur een smalle pijn (25-40mm) volstaat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-22 15:59 



 
Profiel   

ElCid schreef
( wat met chemische toiletten dus wel het geval is) .

Ik neem aan dat je de campingtoiletjes bedoelt?

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-22 16:58 



 
Profiel   

meggiemeg schreef
Ik neem aan dat je de campingtoiletjes bedoelt?


Yep.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-22 10:39 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 3 [ 52 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen