(VOLG) Eindelijk de paarden weer aan huis!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Delaja

Berichten: 3552
Geregistreerd: 10-04-08

(VOLG) Eindelijk de paarden weer aan huis!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-20 21:18

Oktober 2018 zijn mijn vriend en ik verhuisd naar ons droomhuis. Fijn huis, grote schuur en in totaal 1.4 hectare grond. Het huis is degelijk, maar van binnen is alles erg gedateerd (in 40 jaar niks aan gedaan).

Afbeelding


We zijn, nadat we gesetteld waren, begonnen met de verbouwing van de grote keuken (het huis is op mantelzorg gebouwd, dus we hebben alles dubbel). Ik heb helaas geen before foto's van de keuken, maar denk aan donker hout, kleine indeling en vies tapijt.
Helemaal leeg getrokken en voordat de stukadoor kwam:

Afbeelding


De kastjes en het blad zijn van IKEA, verder hebben we alles zelf gemaakt. De deurtjes zijn van een oude, eiken vloer gemaakt, veel werk, maar het resultaat is precies zoals we voor ogen hadden (er missen nog wat details op de foto, maar hier was hij zo goed als af:

Afbeelding


Vervolgens heeft de boel even stil gelegen. Ik had het druk met werk, vriendlief moest zijn scriptie inleveren en in januari kwam er een pup.

In maart zijn we dan eindelijk aan het volgende grote project begonnen, de paddock! Het idee is dat aan de bestaande schuur een overkapping van 12x4 meter (rood) komt. Hiervan wordt 4x4 hooiopslag en de rest inloop voor de paarden. Het lichtgroene deel wordt zandpaddock, met de hele zijde waar de pijl naartoe staat open naar de wei. Dit is, inclusief overkapping, ongeveer 18x28m. De wei (geel) loopt nog verder door naar onderen en een stukje naar boven. Deze wei zal de "vaste" wei worden, terwijl de ander (100 meter naar rechts op de kaart) in eerste instantie voor hooi zal worden gebruikt en slechts een korte periode voor weidegang om de vaste wei rust te geven. We zitten hier op goede zandgrond, dus het idee is dat de paarden het hele jaar op de wei kunnen. We hebben direct toen we er kwamen wonen een paardengras mengsel met extra kruiden in laten zaaien in beide weides en daar hebben we vorig jaar een eerste hooipoging die absoluut niet tegen viel gedaan!

Afbeelding

In het lichtgroene deel lag troep. En dan niet een beetje, nee alles wat de vorige bewoners niet meer gebruikten werd daar gedumpt. Aangezien er ook veel goed bruikbaar hout, dakplaten en stenen lagen, hebben we bij de koop aangegeven dat het mocht blijven liggen. In maart zijn we begonnen met het uitzoeken hiervan. Daarnaast lag er een enorme zandhoop, die is deels naar de zijkant van de schuur verplaatst en deels verspreid over de uitgang van de paddock.

Troep kant 1:

Afbeelding

De bruikbare stenen hebben we allemaal langs de rand van de wei gestapeld (we willen vóór de schuur nog meer bestraten, dus die komen zeker nog van pas) en een deel gratis op te halen op marktplaats gezet. Vervolgens alle struiken gesnoeid.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Deze week de andere kant van de paddock aangepakt. Hier lag vooral veel hout, maar kwamen we ook nóg meer stenen en zelfs dakpannen tegen:

Afbeelding

Flink doorgezet.

Afbeelding

Vandaag hebben we alle stronken van de struiken uit de grond getrokken, de laatste losse stenen eruit gehaald, het hekje voor de honden op de nieuwe plaats gezet (dit is meteen ook waar de omheining van de paddock komt, alleen dan met ander gaas en stroomdraad) en de waslijnpalen uit de grond getrokken.

Afbeelding

Met publiek:

Afbeelding

Op dit moment zijn we zo ver:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Er is nog genoeg te doen, maar het begint langzamerhand toch een beetje ergens op te lijken.
Het lijkt erop dat het dit weekend even stil ligt (mijn broertje heeft hulp nodig met verhuizen) en dat we begin volgende week weer lekker aan de slag kunnen!

Ik ben overigens op dit moment nog toos paardloos, maar in juli komen er sowieso twee pony's in pension en in de tussentijd ben ik rustig aan opzoek naar een paardje voor mezelf.
Laatst bijgewerkt door Delaja op 30-04-20 21:34, in het totaal 3 keer bewerkt

Tribunals

Berichten: 2682
Geregistreerd: 22-06-10
Woonplaats: Steenwijk

Re: (VOLG) Eindelijk de paarden weer aan huis!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 21:30

Leuk, ik volg!

Passadena

Berichten: 281
Geregistreerd: 28-12-16

Re: (VOLG) Eindelijk de paarden weer aan huis!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 21:34

Gaaf! Ik volg !

skaay

Berichten: 2515
Geregistreerd: 15-06-02
Woonplaats: ergens in nh

Re: (VOLG) Eindelijk de paarden weer aan huis!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 21:36

Leuk! Ik volg!

Maureen95
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16226
Geregistreerd: 26-10-11
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 21:36

Wat leuk zeg! Gefeliciteerd met je huis! Er is nog veel werk aan de winkel zeg. Mogen ze dat zomaar achterlaten met al die troep?

Delaja

Berichten: 3552
Geregistreerd: 10-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-20 21:38

Maureen95 schreef:
Wat leuk zeg! Gefeliciteerd met je huis! Er is nog veel werk aan de winkel zeg. Mogen ze dat zomaar achterlaten met al die troep?


Als we hadden gezegd dat we het leeg wilden hebben bij de oplevering dan hadden ze het moeten opruimen. Maar er lag zoveel dat goed bruikbaar is, dat we zelf hebben gezegd dat ze het mochten laten liggen. Het is even wat extra werk, maar de dakplaten, het hout en de goede stenen zijn het zeker waard!

Ketly

Berichten: 5927
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 21:38

Ik volg ook!

StillAngel

Berichten: 6166
Geregistreerd: 03-03-07
Woonplaats: Vlakbij Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 21:39

Wat een droom! Nog wel even hard werken voor het echt een sprookje wordt maar dat komt vast goed. Leuk, ik volg mee.

Maureen95
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16226
Geregistreerd: 26-10-11
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 21:41

Delaja schreef:
Maureen95 schreef:
Wat leuk zeg! Gefeliciteerd met je huis! Er is nog veel werk aan de winkel zeg. Mogen ze dat zomaar achterlaten met al die troep?


Als we hadden gezegd dat we het leeg wilden hebben bij de oplevering dan hadden ze het moeten opruimen. Maar er lag zoveel dat goed bruikbaar is, dat we zelf hebben gezegd dat ze het mochten laten liggen. Het is even wat extra werk, maar de dakplaten, het hout en de goede stenen zijn het zeker waard!

Daar heb je helemaal gelijk in! Hopelijk kan je genoeg bruikbaar materiaal vinden :D

Maartje_M

Berichten: 9359
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 21:42

Jeetje wat een zooi zeg
Wel een mooi plekje, ik kom mee volgen

sharonsemme

Berichten: 584
Geregistreerd: 05-07-09
Woonplaats: Voorhout

Re: (VOLG) Eindelijk de paarden weer aan huis!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 22:17

Wauw wat gaaf! Ik volg!!

Delaja

Berichten: 3552
Geregistreerd: 10-04-08

Re: (VOLG) Eindelijk de paarden weer aan huis!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-20 20:52

Kleine update. Zoals verwacht niet heel veel gedaan de laatste dagen, maar ook niet stilgezeten.
Mijn vriend is begonnen met de bevestigingssystemen voor het frame aan de schuur. We hebben een palenboor (zo'n geval voor luie mensen, ideaal met die kneiterharde zangrond hier!) Aangeschaft en een lading paaltjes gehaald. Begin volgende week weer verder :D

Afbeelding

Lillz
Berichten: 53
Geregistreerd: 12-12-15

Re: (VOLG) Eindelijk de paarden weer aan huis!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 15:45

Gaaf joh, wat is de keuken al mooi <3 Ik volg ook!

Ir111

Berichten: 11943
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: (VOLG) Eindelijk de paarden weer aan huis!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 12:58

geen tijd om nu bij te lezen maar ga je zeker volgen!

Valerie_91
Berichten: 540
Geregistreerd: 28-11-07
Woonplaats: België - Brecht

Re: (VOLG) Eindelijk de paarden weer aan huis!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 13:01

Heel mooi project! Ik volg graag!

Princess_

Berichten: 5647
Geregistreerd: 27-04-03

Re: (VOLG) Eindelijk de paarden weer aan huis!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 13:06

Wat een leuk huisje, flinke klus! Ik volg mee :D

Delaja

Berichten: 3552
Geregistreerd: 10-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-20 20:20

Lillz schreef:
Gaaf joh, wat is de keuken al mooi <3 Ik volg ook!



De keuken is echt onze droomkeuken geworden, precies zoals we voor ogen hadden en al het zwoegen net 30+ graden meer dan waard :D


Iedereen welkom, leuk dat jullie volgen :D

Vandaag flink opgeschoten. Mijn vriend heeft na wat puzzelen het eerste bevestigingspunt aan de schuur naar tevredenheid gemaakt en meteen even getest hoe het frame eruit zal komen te zien, daar helaas geen foto's van maar morgen weer verder. Ik ben bezig geweest met de grondboor. Wat een ding! Erg fijn om daarmee de paaltjes te kunnen doen, maar m'n armen trillen nog steeds. Gaten gemaakt, paaltjes erin, paaltjes op maat gemaakt en terug in de gaten, gaten dicht, water eroverheen en klaar! Verder een klap geld uitgegeven aan gaas en overig afrasteringsmateriaal. Er komt onderaan een laag gaas vanwege de honden en daarboven twee stroomdraden.


Afbeelding


Afbeelding

Wederom met publiek.


Afbeelding

Anoniem

Re: (VOLG) Eindelijk de paarden weer aan huis!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 20:39

Heel fijn als de wei omheind is voor honden _/-\o_ . Hebben wij ook. Dat zat er gelukkig al, anders zal het vast idd een fortuin kosten %)

xsheila06
Berichten: 40
Geregistreerd: 04-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 17:20

Ik volg ook! :D
En wat een prachtig huis en zoveel grond <3

kiwiwitje

Berichten: 20106
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: (VOLG) Eindelijk de paarden weer aan huis!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 18:08

Wauw wat gaaaf! :D
Toch wel een droomplekje daar!

Sjoos
Berichten: 6683
Geregistreerd: 10-12-03
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: (VOLG) Eindelijk de paarden weer aan huis!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 18:29

Leuk! Ik volg!

Delaja

Berichten: 3552
Geregistreerd: 10-04-08

Re: (VOLG) Eindelijk de paarden weer aan huis!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-20 21:21

Gisteren en vandaag weer lekker verder geklust. Helaas nog geen foto's, die komen morgen of vrijdag!

Delaja

Berichten: 3552
Geregistreerd: 10-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-20 20:46

Zoals beloofd een update. De voorzijde en lange zijde voorzien van palen en deels al gaas. Ik had eigenlijk de hele lange zijde al van gaas willen voorzien, maar dat werd toch net wat teveel vandaag. Morgen afmaken dus. In totaal is nu ongeveer 2/3e van de wei voorzien van palen en ongeveer de helft van gaas.
Daarnaast is mijn vriend verder gegaan met slijpen en lassen, hij heeft nu twee van de vier steunpunten voor het frame aan de schuur af.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Battle scars -O-

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 22:35

Wat een werk is het he.. dan denk je dat doe ik wel “even”. Buffelaar _/-\o_

Delaja

Berichten: 3552
Geregistreerd: 10-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-20 09:09

Humpiedumpie schreef:
Wat een werk is het he.. dan denk je dat doe ik wel “even”. Buffelaar _/-\o_


Ja inderdaad. Maar het is ook wel gaaf om te zien dat er ineens een omheining staat!