Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 197 van de 407 [ 10157 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 194, 195, 196, 197, 198, 199, 200 ... 407  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

[FOTO]Show je paddock paradise!

 
Profiel   

Rosa Rugosa is ideaal. Kan worden gegeten, geeft grote gezonde bottels maar is prikkelig genoeg om niet compleet aangevreten te worden. Als je die in grote getalen aan de zijkant plant, moet dat wel goed komen.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-01-22 23:10 



 
Profiel   

Ik zou ook voor de rosa rugosa gaan.
Wij hebben dat ook gedaan op zo’n stukje en staat mooi en de paarden kunnen er wat van snoepen. Wij hebben er een stroomdraden voor langs.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-01-22 07:22 



 
Profiel   

Hoe zit het met woekerende wortels? Ik ben bang dat het in de paddock of bak weer naar boven komt. Of gebruiken jullie daar van die doeken voor?

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-01-22 08:00 



 
Profiel   

Na enkele weken vertraging komen vandaag mijn planten aan ( meidoorn, haagbeug, roos) Ik kreeg net ineens een track en trace namelijk
Maar het vriest nu! :brr:

Kan ik dat alsnog in de grond steken ( leuk scheppen ook) of moet ik wachten? Hoe kan ik zoiets tijdelijk bewaren. Ook mijn zand is vertraagd en ik wilde daar omheen wat planten, dat gaat nu dus nog niet. Kan zoiets de volle grond in om enkele weken later opnieuw eruit gehaald te worden en herplant te worden of gaat alles dood. Was genoeg geld en ik heb geen groene vingers

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-01-22 08:24 



 
Profiel   

Je kan gewoon planten als het vriest hoor! Als je de grond maar goed luchtig maakt (eventueel door te mengen met potgrond of compost oid, of door het met de schep rul te hakken). Als de grond tot in diepere lagen bevroren is dan is dat niet te doen, maar zal nu reuze meevallen.
Wij hebben een rozenhaag geplant terwijl het vroor en sneeuwde en die haag is inmiddels 2m hoog :)
Inkuilen in de volle grond is lastig omdat je de wortels bij wortelgoed/bosplantsoen snel beschadigd als je ze later eruit haalt, zand is veel fijner waardoor die kans kleiner is.
Misschien kun je t proberen om met zak en al in te graven in losse grond om beschadiging te voorkomen?
Het best laat je ze eerst een half uur tot een uur in een emmer water staan zodat de wortels goed kunnen hydrateren. Het doel van inkuilen is tenslotte dat de wortels niet uitdrogen.

Edit: let wel goed op dat de wortels niet gaan schimmelen, een paar weken in een vochtige zak in de grond is dus niet aan te raden maar een paar dagen moet wel lukken

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-01-22 08:55 



 
Profiel   

cijsalover schreef
Hoe zit het met woekerende wortels? Ik ben bang dat het in de paddock of bak weer naar boven komt. Of gebruiken jullie daar van die doeken voor?



Wij hebben tot nu toe geen woekerende planten maar dit kan komen doordat de paarden het opeten. Dit wil je in een zandpaddock natuurlijk niet.

In principe kun je elke roos kiezen die je maar wilt, ze mogen en lusten elke rozensoort :)

Voordeel van Rugosa of Egelantier is dat ze nu met wortelgoed heel goedkoop zijn.

Een beetje rozenkweker heeft momenteel ook wortelgoed wat scheelt in prijs, maar omdat dat vaak al struikjes zijn ipv takjes is het vaak toch wel duurder.

Maar dan heb je wel gelijk een vollere plant :)

Je kunt ook Veldesdoorn/Spaanse Aak neerzetten, wordt als wortelgoed vaak geleverd met meerdere takken en is dus ook al gelijk voller. Woekert niet. Maar is ook niet zo gezellig als een bloeiende rozenhaag :=

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-01-22 09:02 



 
Profiel   

neile schreef
Getver wat heb jij toch een tof plekje MarliesR... Blijft een leuk zicht daar bij jou! ;)


Zo aardig! Dankje :o

Wel enorm balen dat het bij jou en een aantal andere zo enorm nat is -O- Hopelijk kan het met dit weer een beetje opdrogen!

pol013 schreef
Sterker nog. Bij mij heeft het 3-5 jaar geduurd voor mijn rijbaan zonder enorme hoeveelheden water berijdbaar was. Maar elk nadeel heb zijn voordeel. Diezelfde bak is dus nu (na acht jaar nog steeds en wel wat onderhoud) dus ook gewoon droog en super te rijden.
In de zomer kan ik er nog steeds weinig mee.
Alles bij elkaar werkt het hier perfect. Bos bij de deur en club om de hoek. Ik kan er redelijk van uit gaan dat de paarden altijd droog kunnen staan. Ik kan er niet van uitgaan dat ik altijd kan rijden thuis (en dat voor een wedstrijd ruiter)

3 - 5 jaar :wow: Ok, ik geloof dat ik mijn verwachtingen dus nog verder moet bijstellen :+ . In de zomer niet bruikbaar zou ik ook niet erg vinden, dan kan ik ook wel prima buitenritten maken. Net als bij jou vind ik winter/natte periode veel belangrijker! Nou ja, we gaan het zien. Kan eventueel nog op enig moment wel wat doormengen als kokosvezels, maar lees vooral dat het heul veel werk is en daarna maar relatief kort werkt.


Lynn_Nikita, ons plantgoed kwam afgelopen weekend ook binnen met vorst. Ik heb toen een groot deel eerst ingekuild en een deel is gelijk geplant. Dat ging eigenlijk best heel prima en het grootste deel is gewoon goed aangeslagen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-01-22 09:22 



 
Profiel   

Onze planten komen het laatste weekend van januari. Dus ik lees even mee O:)
Wel zin in! Pensionklanten gaan ook helpen planten, dus hopelijk hebben we ze snel de grond in.
Ook fijn om straks een haag naast de bak te hebben. Als windbreker en om pottenkijkers het zicht wat te ontnemen vanaf de weg.
En natuurlijk rozen voor de insecten en gezelligheid <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-01-22 09:25 



 
Profiel   

MarliesR schreef
3 - 5 jaar :wow: Ok, ik geloof dat ik mijn verwachtingen dus nog verder moet bijstellen :+ . In de zomer niet bruikbaar zou ik ook niet erg vinden, dan kan ik ook wel prima buitenritten maken. Net als bij jou vind ik winter/natte periode veel belangrijker! Nou ja, we gaan het zien. Kan eventueel nog op enig moment wel wat doormengen als kokosvezels, maar lees vooral dat het heul veel werk is en daarna maar relatief kort werkt.

wij hebben in de herfst 45kuub houtsnippers laten storten om te mengen omdat bak na 2 jaar nog steeds kneiterdroog en veel te los is. dat heeft wel iets geholpen, echt mooi stabiel is het nog steeds niet, maar de gaten die ze trappen zijn wel iets minder diep. ik las overal dat je dat zeker niet moet doen omdat het verteert en je bak dan geen water meer afvoert, dus dat leek me in ons geval wel gewenst :+
hij is inderdaad wel nog steeds mooi droog met dit weer :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-01-22 10:30 



 
Profiel   

Even iets heel anders, ik zie steeds sporen in het zand. Voornamelijk van hazen, maar ook steeds vaker twijfachtige afdrukken. Hazen en konijnen hebben 5 tenen, dit zijn er duidelijk maar 4 en vrij groot (alhoewel je je niet moet vergissen in het formaat van een haas). Wat denken jullie, zal er een vosje zitten?

[ img ]
[ img ]
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-01-22 10:41 



 
Profiel   

Vandaag ook nog deze gevonden..

[ img ]

[ img ]


ik heb overal het hek gecontroleerd, hier en daar staat het gaas ietsje omhoog en is het gras plat door de hazen en fazanten die zo via de p.p. de boomgaard in gaan en weer terug. Iets heel veel groters kan er niet onderdoor :?

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-01-22 22:27 



 
Profiel   

Vos?
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-01-22 22:37 



 
Profiel   

Ja dat denk ik dus ook, een lynx leek me nogal onwaarschijnlijk _O-


Zou misschien wel verklaren waarom m'n merrie zo op haar hoede is en de paarden bijna niet achterin de wei komen. De hooibakken zijn daar zelden leeg.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-01-22 22:44 



 
Profiel   

Voor een vos zijn paarden niet bang, iig, op oude plek in kudde van 10 zag ik regelmatig een vos & dassen door de wei gaan en de paarden keken er niet eens naar om.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-01-22 13:30 



 
Profiel   

Mijn merrie is ook erg achterdochtig naar de hond toe, doet haar hoofd naar de grond en rent dan op hem af. Ze is via de LIPD bij ons gekomen dus ik ken haar verleden niet, misschien ooit aangevallen door een hond >;)
Dus wellicht dat een vos toch voor onrust zorgt.

Nou ja, dan moet ik wat meer gaan oefenen met haar en de hond. Wie weet krijgt ze dan meer vertrouwen en rust.

Vind het wel leuk, een vosje :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-01-22 13:54 



 
Profiel   

Hier loopt ook al jaren een vos in de wei en reeën naast de wei. Zo mooi

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-01-22 19:11 



 
Profiel   

Wat hier een leuke verhuizing moest zijn, een mooie opbouw van ons PP en alles voor blije paarden moest zorgen, is echt een ramp geworden. En dat is zacht uitgedrukt. Ik lees iedere dag nog met jullie mee en geniet van de foto’s, maar allemachtig zeg, wat is het (wat?) hier misgegaan de afgelopen weken.
Voorlopig geniet ik dus lekker mee met al jullie verhalen en foto’s!

[MD] 3 paarden met koliek (fatale afloop). Hoe?

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-22 20:32 



 
Profiel   

Danuah verschrikkelijk, ik las je topic vanochtend, wat een nachtmerrie. Ik hoop dat je de oorzaak snel vind en dat de rest gespaard blijft. Sterkte

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-22 20:46 



 
Profiel   

Wat heftig Danuah, heel veel sterkte.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-22 21:02 



 
Profiel   

Danuah, wat een nachtmerrie.. hopelijk komen jullie snel achter de oorzaak. Heel veel sterkte!

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-01-22 09:16 



 
Profiel   

Ohhhh Danuah ik kan er geeneens woorden voor vinden. Wat een nachtmerrie! Zoveel verdriet, angst en onzekerheid in plaats van genieten van jullie nieuwe stekkie. Hopelijk kom je erachter wat het is. Veel sterkte!

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-01-22 09:27 



 
Profiel   

Vreselijk ja, ik volg je topic ook, en heb ook al zitten denken maar echt geen flauw idee wat de oorzaak kan zijn. Ik hoop dat je er snel achter komt!

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-01-22 09:58 



 
Profiel   

Wellicht hebben we de oorzaak gevonden. 100% zeker weten doen we het niet want de dierenarts moet kijken of het te achterhalen valt in het bloed van Grayson. Bokt op z’n best in bovenstaand topic want daardoor zijn wij erbij gekomen.

Wij hebben Robinia palen om de weilanden heen staan. Om het perceel zelf hebben we kastanje staan, maar om de paden/weilanden dus niet. Prachtige palen in hun natuurlijke vorm, maar oh zo giftig. Iets wat wij én de leverancier niet wisten.
Echter is voor een groot paard een inname van 150 gram (mag over weken verdeeld zijn) al dodelijk. Laat staan voor een mini Shetlanders, waarvan er bij ons twee zijn dood gegaan. 70 gram is dan al zat voor een dodelijke afloop.
De pest aan die paaltjes is dat ze ontzettend ‘vervellen’ en die bast laat uiteindelijk helemaal los van de paal en belandt op de track of in het land.

We hebben Reuz er de eerste dag notabene nog aan zien knagen. Van Saar en Grayson gaan we het niet weten (wellicht bij Grayson wel omdat die het gelukkig heeft doorstaan), maar vooral bij Reuz kunnen we alle symptomen afvinken.

Doe ermee wat je wilt, maar laat het alsjeblieft voor iedereen in dit topic (en daadbuiten) een les zijn want 2 dode pony’s en een Tinker die het ternauwernood overleefd heeft gun ik niemand toe.

Het uitgebreide verhaal staat in het topic wat ik hierboven heb genoemd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-01-22 20:24 



 
Profiel   

Jeetje danuah, wat een horror en verdriet |(
Ik wist wel dat robinia giftig is, heb gekeken naar geschilde en gedroogde palen als alternatief voor kastanje, ze zeggen dat het dan niet giftig meer is, maar als ik jouw verhaal lees ben ik blij dat ik het bij kastanje heb gehouden :o
Sterkte met de nasleep hiervan, heel verdrietig

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-01-22 21:48 



 
Profiel   

Ik schrik hier heel erg van!
Bij ons is eind november ook een nieuwe afrastering neergezet rond het weiland met acacia-palen. En nu lees ik dat robinia en acacia heel erg op elkaar lijken en dat acacia ook giftig is voor paarden. Dat wisten we niet!

Onze shet had 2 weken geleden lichte koliekverschijnselen die we niet begrepen. Maar dat zou dus zomaar eens door die palen kunnen komen.

Wat nu? Die palen er allemaal weer uit trekken is feitelijk geen optie.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-01-22 22:39 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 197 van de 407 [ 10157 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 194, 195, 196, 197, 198, 199, 200 ... 407  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen