Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 199 van de 406 [ 10137 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 196, 197, 198, 199, 200, 201, 202 ... 406  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

[FOTO]Show je paddock paradise!

 
Profiel   

Voor compostbak zou ik kijken naar paar gratis pallets. Pallets hebben een stempel ingebrand HT is heat treated (ivm geen schimmels, etc. in het hout) Dat kan ook chemisch, maar dat wil je niet als je beestjes als compostwormen nodig hebt om je te helpen.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-22 20:44 



 
Profiel   

Wij hebben noordelijk grenen palen via Poda.

Volgende week wordt bij ons de track en de paddock gekeerd. Ik trek een fles champagne open als alle modder naar beneden is verdwenen. Of nou ja, nu is het geen modder meer. Maar eind november is er zoveel gevallen dat we pas sinds deze week weer droge grond hebben. Totaal 1800 m2. Twee dagen een graafmachine aan het werk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-22 21:32 



 
Profiel   

Oh dat klinkt als wel aardig modder… wij hadden vorige week zaterdag op zondag (niet afgelopen weekend maar het weekend ervoor) nog flink regen, op maandag heeft mijn stalgenootje al weer een deel van het hooi op de track kunnen voeren en ik op dinsdag op nog wat meer plekken. Onze track is niet geleerd, alleen gefreesd eind oktober (eigenlijk te laat), wel zandgrond. En onze paarden lopen al 6 jaar zand uit de paddock de track op, denk dat dat ook wel helpt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-22 21:37 



 
Profiel   

Het stalletje dat ik beheer is pas sinds 1 oktober in gebruik. Alles is nieuw aangelegd. We hadden nooit verwacht dat het zo’n bende zou worden. Er zit echt zuigmodder tussen op plekken. Het ging goed, als het had geregend was het de volgende dag weer kurkdroog. Tot het laatste weekend van november. Ik was zelf dat weekend weg, maar kreeg foto’s van complete overstromingen. Zelfs het deel dat wel met platen en schoon zand erover is stroomde over met water. Sindsdien is het een bende. Nu het al een tijdje niet meer flink geregend heeft droogt het wel op. Morgen komt er een tweede schuilstal bij. En volgende week de boel keren. En dan hebben we de basis in orde en kunnen we gaan investeren in leuke dingen op de track :-) De grond frezen gaat hier geen zin hebben. Ben al erg blij dat er maar 40 cm zwarte grond op ligt :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-22 22:25 



 
Profiel   

Ethelate schreef
Voor wie compost/moestuin bakken heeft gemaakt, nog goede tips?
Dacht aan palen en kippengaas, of is dat niet sterk genoeg?


Wij hebben gewoon 3 pallets aan elkaar geschroefd. Kunnen we aan de voorkant dus makkelijk omscheppen

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-22 22:30 



 
Profiel   

Matheno schreef
Ethelate schreef
Voor wie compost/moestuin bakken heeft gemaakt, nog goede tips?
Dacht aan palen en kippengaas, of is dat niet sterk genoeg?


Wij hebben gewoon 3 pallets aan elkaar geschroefd. Kunnen we aan de voorkant dus makkelijk omscheppen

Doe je dat met de hand?
Met 3 pallets is het een kleine bak?
Ik wil het met de mini tractor in/uit rijden en dacht aan bakken van 3x5 en meter hoog, zodat ik 3 maanden mest per bak kwijt kan, en zo met 4 bakken jaar rond kan voor het op land komt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-22 23:14 



 
Profiel   

Ethelate schreef
Matheno schreef

Wij hebben gewoon 3 pallets aan elkaar geschroefd. Kunnen we aan de voorkant dus makkelijk omscheppen

Doe je dat met de hand?
Met 3 pallets is het een kleine bak?
Ik wil het met de mini tractor in/uit rijden en dacht aan bakken van 3x5 en meter hoog, zodat ik 3 maanden mest per bak kwijt kan, en zo met 4 bakken jaar rond kan voor het op land komt.


Wij scheppen om met de heftruck, maar composteren ook op veel kleinere schaal. Kun je dan niet beter gewoon werken met lange rijen mest en na 3 maanden deze afdekken en door met een nieuwe rij?

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-22 23:17 



 
Profiel   

Matheno schreef
Wij scheppen om met de heftruck, maar composteren ook op veel kleinere schaal. Kun je dan niet beter gewoon werken met lange rijen mest en na 3 maanden deze afdekken en door met een nieuwe rij?

Ik heb een mesthoop naast de stallen, waar ik 3 maanden mest kwijt kan. Daar verzamel ik de dagelijkse mest en wil het dan 1x in de 3 maanden in moestuinbakken scheppen, zodat het weer keer goed gehusseld is, wat extra blad/groen erbij, en er straks groenteplanten op kunnen. Gezien de bakken van 3x5, vraag ik mij af of het gaas wel sterk genoeg is.
Dus benieuwd of iemand al zulke bakken heeft en wat praktisch goed werkt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-22 23:29 



 
Profiel   

Voor het bij elkaar houden van de mest is het wel stevig genoeg, maar zodra je het eruit gaat scheppen komt er kracht tegen de hoop waardoor het kan zijn dat je gaas los schiet. Zorg dus dat het gaas aan de binnenkant van je hoop tegen de palen wordt vastgezet ;)

En ehh.. de losse mest gaat snel aan de wandel door het gaas heen := dus kleine mazen zijn dan aan te raden.

Wij hebben overigens een tweede composthoop tussen de stal en de moestuin, waar van beiden op wordt gegooid. Deze hoop ligt gewoon 'los'. Er groeien wel frambozen naast, er staat een laagstam boom bij en het gras staat wat hoger dus het is redelijk uit het zicht onttrokken. Maar hier hebben we dus geen constructie omheen gebouwd :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 07:32 



 
Profiel   

Matheno schreef
Wij scheppen om met de heftruck, maar composteren ook op veel kleinere schaal. Kun je dan niet beter gewoon werken met lange rijen mest en na 3 maanden deze afdekken en door met een nieuwe rij?

waar zou je mee afdekken? De lange rij mest heb ik, maar de snelheid van het composteren valt me nog wat tegen, de vorige rij zag ik na een jaar liggen nog steeds stukjes vlas in terug :o

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 09:37 



 
Profiel   

Jade schreef
Matheno schreef
Wij scheppen om met de heftruck, maar composteren ook op veel kleinere schaal. Kun je dan niet beter gewoon werken met lange rijen mest en na 3 maanden deze afdekken en door met een nieuwe rij?

waar zou je mee afdekken? De lange rij mest heb ik, maar de snelheid van het composteren valt me nog wat tegen, de vorige rij zag ik na een jaar liggen nog steeds stukjes vlas in terug :o


Ik zie hier in de omgeving dat ze daar vaak gewoon dat zwarte folie voor gebruiken.
Als mijn compost niet snel genoeg gaat voor mijn idee dat besproei ik het met micro organismen. ( https://biosolutions.bio/effectieve-micro-organismen/ )

Meestal sproei ik daar wat van 'per laag', samen met wat lavameel. (Mest is vrij zuur natuurlijk)
Geen idee of het echt effect heeft, maar voor mijn idee werkt het goed. Levert tot nu toe in ieder geval goede compost.

Thuis hebben we ook een wormentoren voor het kleinere gft afval uit de keuken, maar die wormen planten zich zo ontzettend snel voort dat we af en toe een zooi compostwormen bij de compost buiten gooien. :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 09:41 



 
Profiel   

Door het af te dekken ontneem je de hoop van zuurstof, en krijg je een anearobe composthoop. En dus geen tot heel weinig levende composteerders!
Beschermen tegen teveel zon en regen kun je doen, maar afdekken is geen goed idee :)
Stukjes vlas ertussen is niet erg, als het merendeel maar verteerd is.

Heb je wel een goede verhouding van groene en bruine massa?

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 09:44 



 
Profiel   

Ik vind composteren echt heel interessant. Ik zit alleen met ruimte.
Ik vind rijen maken in een wei wel het meest handig denk ik. Maar moet dat echt een jaar liggen voor je het weer uit kunt spreiden?

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 09:51 



 
Profiel   

Daihyo schreef
Ik vind composteren echt heel interessant. Ik zit alleen met ruimte.
Ik vind rijen maken in een wei wel het meest handig denk ik. Maar moet dat echt een jaar liggen voor je het weer uit kunt spreiden?


Of bokashi van maken. Dat duurt slechts een maand of 2.
https://biosolutions.bio/bokashi/

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 09:56 



 
Profiel   

Maar dan moet je luchtdicht gaan afdekken toch? Als ik het zo lees vind ik het wel een vrij intensief proces. Wij hebben mest van 6 paarden, maar niet genoeg weitjes om alles over uit te spreiden. Dus dan zou ik wel met kleinere hoopjes kunnen werken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 10:02 



 
Profiel   

Komt even onder de meeleessteen vandaan. Wij hebben bij ons massief eiken palen, op 3 meter afstand van elkaar, en dan 3 laags bruin koord. Nu het hout vergrijst is het helemaal van een afstand niet eens zichtbaar.

[ img ]

[ img ]

*Nu verlang ik ook naar de zomer :j

Wij proberen de mest ook te composteren. Helemaal na een keer keren, en wat palen erin zetten voor lucht dieper in de bult, werkt het erg goed. Onze 3e hoop die we nu zijn begonnen heeft meer vlas/ hooi/ stro en groen erdoor en die hoop zie je toch sneller al veranderen dan onze eerste 2 die overwegend mest zijn. Maar we leren gaandeweg.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 10:05 



 
Profiel   

MyChoice schreef
Volgende week wordt bij ons de track en de paddock gekeerd. Ik trek een fles champagne open als alle modder naar beneden is verdwenen. Of nou ja, nu is het geen modder meer. Maar eind november is er zoveel gevallen dat we pas sinds deze week weer droge grond hebben. Totaal 1800 m2. Twee dagen een graafmachine aan het werk.


Is daar een vergunning voor nodig? Of kan dat zo?

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 13:09 



 
Profiel   

Ethelate schreef
Bij behandelde palen gaat het niet alleen om het behandel proces qua duurzaamheid, ook om wat het achterlaat in de grond, de wei waar de paarden van eten. Daarom voor onbehandelde kastanje palen gekozen, 10/12 van 180 lang. Aangezien de buitenomheining al stond (deels hout, deels palen en lint) zet ik nu alleen de binnen omheining daarmee. Het perceel is geheel afgesloten dus paarden kunnen het terrein niet af.

Voor wie compost/moestuin bakken heeft gemaakt, nog goede tips?
Dacht aan palen en kippengaas, of is dat niet sterk genoeg?


Dat snapte ik wel.
Maar ik bedoel dus ook meer: het totaal plaatje. Wat je 'verliest door wat het achterlaat, wordt dat gecompenseerd door het feit dat er minder hout gekapt hoeft te worden?
Overigens denk ik niet dat iemand hier een compleet antwoord op heeft hoor.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 13:37 



 
Profiel   

SafeHaven schreef
Door het af te dekken ontneem je de hoop van zuurstof, en krijg je een anearobe composthoop. En dus geen tot heel weinig levende composteerders!
Beschermen tegen teveel zon en regen kun je doen, maar afdekken is geen goed idee :)
Stukjes vlas ertussen is niet erg, als het merendeel maar verteerd is.

Heb je wel een goede verhouding van groene en bruine massa?

ondertussen heb ik geen vlas, maar zaagsel, en ik weet dat 1:3 ideaal is, maar omdat ik de stallen ook mest, denk ik dat de verhouding wel ergens tussen half om half en 1 op 3 uitkomt. er zit zo nu en dan ook oud hooi tussen, en de plasplekken uit de box ook, weet niet of dat nog uitmaakt. de nieuwe rij heb ik 'afgedekt' met oud hooi en dorre blaadjes en zag ik toen ik laatst wat omschepte wel regenwormen inzitten.

mbt palen, hier onbehandeld naaldhout als goedkope tijdelijke oplossing, eerste paaltje is nu na 3 jaar omgeknapt. Ondertussen zijn we verder gaan inrichten met kastanje palen van 10-12cm, 180 lang, ook met de gedachte dat je geen rotzooi van impregneer of gecreosoteerd hout in de bodem achterlaat. of dat in de praktijk opweegt tegen sneller wegrotten en meer houtkweek, ik weet het niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 14:14 



 
Profiel   

Kastanje palen hebben als voordeel dat ze geoogst worden van bomen die geknot worden. De bomen kunnen op die manier lang meegaan en productie leveren. In tegenstelling tot bijvoorbeeld naaldhout.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 19:19 



 
Profiel   

Malenka schreef
Kastanje palen hebben als voordeel dat ze geoogst worden van bomen die geknot worden. De bomen kunnen op die manier lang meegaan en productie leveren. In tegenstelling tot bijvoorbeeld naaldhout.


Dat is tof Malenka! Fijn om te weten.
Bedankt voor jullie input en de foto’s! Dat wordt shoppen

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 20:12 



 
Profiel   

Nadeel is alleen het transport, als je kastanje uit Nederland kunt krijgen scheelt dat wel. Vaker komt het elders uit Europa en dan is de fijnstof die op de bodem slaat niet per se beter dan de restanten chemische stof die eventueel nog uit 10 jaar oude creosoot palen komt (die van ons komen bij een fruitteler vandaan).

---- ondertussen heb ik geen vlas, maar zaagsel, en ik weet dat 1:3 ideaal is, maar omdat ik de stallen ook mest, denk ik dat de verhouding wel ergens tussen half om half en 1 op 3 uitkomt. er zit zo nu en dan ook oud hooi tussen, en de plasplekken uit de box ook, weet niet of dat nog uitmaakt. de nieuwe rij heb ik 'afgedekt' met oud hooi en dorre blaadjes en zag ik toen ik laatst wat omschepte wel regenwormen inzitten. ---

Dat is de perfecte manier van afdekken! Zouden het misschien geen regenwormen zijn maar compostwormen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-22 08:43 



 
Profiel   

MyChoice schreef
Wij hebben noordelijk grenen palen via Poda.

Volgende week wordt bij ons de track en de paddock gekeerd. Ik trek een fles champagne open als alle modder naar beneden is verdwenen. Of nou ja, nu is het geen modder meer. Maar eind november is er zoveel gevallen dat we pas sinds deze week weer droge grond hebben. Totaal 1800 m2. Twee dagen een graafmachine aan het werk.


Je gaat volgende week alles omkeren? Waarom in deze periode? Of nee, mijn vraag is: waarom denk je dat dat goed gaat komen in deze natte periode? Ben je daarin geadviseerd?

Heb serieus vraagtekens bij wat je gaat doen. Het resultaat dat je voor ogen hebt, ja dat snap ik! Alleen werkt het volgens mij niet zo. Ik hoop het wel voor jou, maar bij ons was de ellende groot.

Ik heb namelijk 1 (dure) les geleerd en dat is: nóóit grondwerk doen in de natte periode. De ellende is niet te overzien of heel kostbaar om te herstellen.
Wij kwamen in tijdnood waardoor we -tegen alle adviezen van experts in- wel zijn gaan keren en bewerken. We hebben er, anderhalf - twee jaar later, op sommige stukken nog last van.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-22 10:56 



 
Profiel   

Het is momenteel droog gelukkig. 3 verschillende loonwerkers geven aan dat het geen probleem is. We hebben 1 stuk dat nu gewoon netjes gras is dat nieuwe track gaat worden. En 1 deel zwarte grond. Zand ligt op 40 cm diepte. Als er 3 elkaar niet kennende loonwerkers aangeven dat het geen probleem is, dan ga ik er vanuit dat het goed gaat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-22 12:40 



 
Profiel   

MyChoice schreef
Het is momenteel droog gelukkig. 3 verschillende loonwerkers geven aan dat het geen probleem is. We hebben 1 stuk dat nu gewoon netjes gras is dat nieuwe track gaat worden. En 1 deel zwarte grond. Zand ligt op 40 cm diepte. Als er 3 elkaar niet kennende loonwerkers aangeven dat het geen probleem is, dan ga ik er vanuit dat het goed gaat.



Ik hoop voor je dat ze gelijk hebben. Ik zou het nu niet aandurven
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-22 13:14 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 199 van de 406 [ 10137 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 196, 197, 198, 199, 200, 201, 202 ... 406  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen