[FOTO]Show je paddock paradise!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
EvelienKiss

Berichten: 940
Geregistreerd: 20-11-09
Woonplaats: Midden-Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-24 22:37

Mijn man heeft een krabpaal in elkaar gezet. Hele dikke palen in dik beton. De paarden gebruiken het nog niet veel (hopelijk is het een kwestie van wennen), maar ik hoop dat ze hiermee de stal en houtrail wat meer met rust laten.

Afbeelding

greendragon
Berichten: 516
Geregistreerd: 26-04-15
Woonplaats: Betuwe

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-24 21:05

Handige oplossingen komen voorbij!

Ik heb laatst een oude bezem op de stalmuur geschroefd, maar deze heeft nog geen aftrek, helaas.

Zaterdag zijn we naar de kweker geweest en meerdere wilgensoort opgehaald. Is allemaal nog klein stekgoed, dus deze gaan we eerst in de tuin planten. Misschien dat we deze later gaan verplaatsen naar goede plekken in wat nu nog weide is.
We hadden al afgerekend toen ik bij het terug lopen naar de auto nog een Salix Mount Aso tegen kwam. Die had van die mooie rode katjes, dus die ging ook mee naar huis ( wel netjes afgerekend hoor).

Ik zag dat Ukie ook een opendag heeft gepland, dus daar gaan we in juni ook maar eens kijken. Binnenkort neemt het Geldersch Landschap nog contact op voor een erfbezoek, kregen we bevestigd in de mail... Nu nog wachten op reactie van de gemeente op ons idee, maar dat kan nog weken duren..

Malenka

Berichten: 7564
Geregistreerd: 04-10-06

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-24 21:34

De Mount Aso is leuk ja. Wel echt een struik wilg.

Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-24 21:45

Ir111 schreef:
@Daiyho, ik heb tegen het schuiven van voerbakken paaltjes in de grond gezet waar de voerbak 'klem' in staat. Zo kunnen z m niet door het draad heen duwen.

Ja ik moet even kijken of dat lukt. We hebben hier puin in de grond en vind het zonde de T-post palen hiervoor te gebruiken.

Zaterdag wordt mijn potgrondbestelling geleverd (potgrond actie van de muziekvereniging). Dan ga ik aan de gang met een aantal zaaibedden op karton. En ik ga de zijkanten van mijn heuvel inzaaien. Daarvoor moet ik 1 kant afzetten, zodat er een pad over de heuvel loopt. En dan kan ik aan beide kanten zaaien. Aan de volle zonkant wil ik zonnebloemen zaaien, ik heb zaad van de bloemen van vorig jaar. En aan de andere kant een eerbare bloemenmix en kruidenmix, zodat ze lekker kunnen snoepen als het lang genoeg is.

Ir111

Berichten: 11960
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-24 22:16

Oh is dat zaterdag? Goed om te weten. :D

Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-24 22:36

Jij had ook besteld? _O-

Ir111

Berichten: 11960
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 12:55

Ja! :D Handig zo thuisbezorgd.

Ik krijg van een verhuizende collega veel karton dus ik kan ook nog wat extra bloembedjes aanleggen. :)

Samir

Berichten: 4179
Geregistreerd: 29-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 18:52

Hey Bokkers!
Ik lees al een tijdje mee omdat mijn paarden straks eindelijk aan huis komen. Nu ben ik druk bezig met de voorbereidingen, waaronder het bouwen van de stal. Ik ben nu op onderstaande indeling uitgekomen en hoop hier nog wat tips/ideeën/bedenkingen te krijgen. Ik heb de paarden nog nooit aan huis gehad dus dat is redelijk nieuw voor mij.

Afbeelding

Ik ben bang dat door de doorgang op het zuiden er te veel wind in de stal komt te staan en dat het misschien wat tocht daar. Een alternatief zou zijn om geen inloopstal te maken maar een schuilstal door de doorgang op het zuiden dicht te laten en dan de gehele noordkant open. Wat denken jullie?

tamary

Berichten: 29185
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 19:03

Schutting plaatsen tegen wind (en zon), wel dan hele stuk voor die zuid opening verharden, meteen mooie beschutte hangplek voor ze.

Mri

Berichten: 15309
Geregistreerd: 01-12-04

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 16:04

Is er toevallig nog iemand in de Achterhoek (achterin de achterhoek) die een paar sleedoorns wil hebben?

Ik heb volgensmij ook nog enkele 1 jarige hazelaar her en der in de tuin staan

Malenka

Berichten: 7564
Geregistreerd: 04-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 10:00

Ik ben benieuwd of jullie hier wel eens over na hebben gedacht;
Voorstanders van paddock paradise systemen in Nederland zijn steeds meer bezig met diverse aanplant (de Equihabitat). Daarnaast zijn de meeste van mening dat ook sportpaarden zo gehouden zouden moeten of op zijn minst kunnen worden. Gisteren werd ik in een gesprek geconfronteerd met een aandachtspunt. En dat is dat je, als je in de (internationale) sport rijd, rekening moet houden met de dopinglijst. En dan mag je paard bijvoorbeeld al geen wilg of rozemarijn eten.

Hebben jullie wel eens ontworpen met de dopinglijst in gedachten als no-go?
Laatst bijgewerkt door Malenka op 22-03-24 10:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Samir

Berichten: 4179
Geregistreerd: 29-06-05

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 10:04

Interessante kwestie, ik wist daar eigenlijk niet vanaf. Ik denk alleen dat deze ruiters/houders wel meer bezwaren hebben dan enkel de dopinglijst (maar dat is een aanname), dus ontwerpen met enkel de dopinglijst in gedachten lijkt met dan niet zo zinvol uit commercieel oogpunt gezien.

Malenka

Berichten: 7564
Geregistreerd: 04-10-06

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 10:15

In de Endurance is het heel gebruikelijk om je paarden buiten te houden. En ik kreeg dus de vraag om er eens over mee te denken.

Overigens kan de KNHS ook op elk niveau op doping testen. De gevolgen zijn alleen minder ingrijpend als je b dressuur of klasse 1 endurance rijd.

StonedRomy

Berichten: 7541
Geregistreerd: 20-03-11
Woonplaats: onder een steen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 10:16

Ik heb voornamelijk weiland, maar wel paddock paradise elementen erin en ook beplanting. Ik hou streng rekening met de dopinglijst ( zoveel planten staan er namelijk ook weer niet op ) en met van oudsher aanwezige beplanting.

Ik rij overigens maar klasse 2 endurance en in onze sport is doping controle heel vaak.

Malenka

Berichten: 7564
Geregistreerd: 04-10-06

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 10:18

Hoe kom jij er achter welke planten stoffen bevatten van de dopinglijst? Ik ben zelf nog aan het zoeken, maar loop tegen nogal wat onduidelijkheden aan.

Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 11:00

Ben ook benieuwd naar die lijst. Zelf ook aantal jaren endurance gereden en hied toen wel alles in de gaten qua voer en supplementen. Maar de sport om ethische redenen (wil o.a. geen club sponsoren die ruiters naar de woestijnlanden sturen waar elke wedstrijd paarden sneuvelen, maar dat is geen discussie voor hier) gestopt.
Hier dus geen kans meer op dopingcontrole, en zou nu eerder denken wat is er aan de hand met het dier als ze zoveel wilg willen eten dat ze de max toegestane hoeveelheid behalen, want dan zou ik vrezen dat ze pijn hebben.

Merel

Berichten: 1175
Geregistreerd: 21-02-02
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 11:08

*meelezer meldt zich*

Klopt, ik heb als vrijwilliger op de finish van een endurance wedstrijd meegemaakt dat er een official kwam voor een random doping controle. Na een praatje zei diegene: nou de eerstvolgende combinatie die over de finish komt doe ik de doping controle bij. Dat bleek een kennismakingsklasse combinatie te zijn, die sowieso het hele gebeuren nog onwennig en nieuw vond en al niet zo goed wist bij de finish wat te kiezen en te doen (meteen aanbieden voor hartslag meting? nog even wachten? en dan wat doe je dan tijdens dat wachten en waar ga je staan?). Kwam er dus óók nog een official tussendoor vertellen dat ze zich eerst mocht concentreren op alles rondom de finish maar dat ze daarna niet zomaar weg mocht gaan omdat er een doping test gedaan zou worden. Die combinatie en haar grooms zag je echt van %) :wow: . Natuurlijk moet je de regels kennen als je ergens aan mee doet en is het goed dat het echt random is, maar ik had echt een beetje met ze te doen :(:)

Wij hebben nu geen paarden meer in pension staan, maar we hadden wel paarden op stal die in de sport liepen. We hadden geen paddock paradise maar wel veel beplanting rondom. Ik voerde nooit ongevraagd takken en met een stroomdraad op 1,8m van singels (1,2m hoog, we hadden paarden met max stokmaat ca 1.65m) gaat dat vrij goed. Wat ik zelf niet vertrouwde snoeide ik terug, andere dingen mochten de paarden wel snoeien. De singels zijn een meter of 6 breed, mogelijk giftige planten die we wel graag in het mengsel wilden hebben (bv hulst) zijn aan de buitenzijde (niet weide-kant) geplant en houden we in de gaten of die niet te ver door de singel heen richting weide groeien. Daarnaast hebben eigenaren van paarden die in sport lopen ook een eigen verantwoordelijkheid om op te letten. Bij ons was het altijd een fijne samenwerking met de eigenaren met veel over en weer overleg en meedenken (ook w.b.t. krachtvoer en supplementen: wat, meer, minder, etc.). Dat vond ik altijd erg fijn!

mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 16:00

Voor mij is wilg = positief op doping echt algemene kennis van vroeger, maar dat lijkt nu veel minder bekend te zijn. Ik heb mijn wilgen langs het binnendoor paadje staan, dat zou ik dus af kunnen sluiten als ik ooit weer wedstrijden wil rijden. Ik ben wel benieuwd hoe lang ze het niet mogen hebben, daar ben ik nog niet achteraan gegaan omdat het momenteel voor mij niet relevant is.

Symke
Berichten: 799
Geregistreerd: 31-12-15
Woonplaats: Friesland

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 16:24

Daar ben ik ook benieuwd naar, hoelang niet eten v veilige test
Weet iemand dat?

Ir111

Berichten: 11960
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 20:03

Ethelate schreef:
Ben ook benieuwd naar die lijst. Zelf ook aantal jaren endurance gereden en hied toen wel alles in de gaten qua voer en supplementen. Maar de sport om ethische redenen (wil o.a. geen club sponsoren die ruiters naar de woestijnlanden sturen waar elke wedstrijd paarden sneuvelen, maar dat is geen discussie voor hier) gestopt.

Interessant zo'n lijst. Voor mij niet relevant omdat ik geen sport wil bedrijven met dieren. Maar wel relevant voor paarden zolang er nog sport mee bedreven wordt, dus goed dat je dit gaat uitpluizen Malenka. :j

gabiiy
Berichten: 109
Geregistreerd: 10-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-24 17:13

Hoi! Ik ben nieuw hier. Wat is jullie ervaring met een vergunning voor een Paddock Paradise?
En waar te beginnen? We hebben een groot recht stuk waar ik wel een 20x60m rijbak wil.

Symke
Berichten: 799
Geregistreerd: 31-12-15
Woonplaats: Friesland

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 16:39

Onze heuvel wordt wat glad bij regen. Denk toch iets v leem ook in de grond. Er zand over helpt maar heel even.
Iemand een idee om t minder glad te krijgen?³

Samir

Berichten: 4179
Geregistreerd: 29-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 17:33

gabiiy schreef:
Hoi! Ik ben nieuw hier. Wat is jullie ervaring met een vergunning voor een Paddock Paradise?
En waar te beginnen? We hebben een groot recht stuk waar ik wel een 20x60m rijbak wil.

Starten met het bestemmingsplan op te zoeken. Dan weet je de regels/voorwaarden van het stuk land

Samir

Berichten: 4179
Geregistreerd: 29-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 17:33

Symke schreef:
Onze heuvel wordt wat glad bij regen. Denk toch iets v leem ook in de grond. Er zand over helpt maar heel even.
Iemand een idee om t minder glad te krijgen?³
Misschien tredes maken met boomstammen of treinbilzen?

Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 19:07

Lavasplit er op?