[FOTO]Show je paddock paradise!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MarjanB

Berichten: 16423
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 19:33

belle_boef schreef:
MarjanB schreef:
Oh dan wil ik ook mee :) haha ik krijg straks zo’n 6.000m2 voor de paarden.

Zit alleen nog te dubben met de schuilstal doe. Had dat wel in m’n huis topic gezet maar wellicht willen jullie ook meedenken?

[ [url=m/y6IaPF.jpg]Afbeelding[/url] ]

Optie 1 een schuilstal met 1 deur op de hoek, stal is 3 bij 8 en paarden kunnen dan gelijk de wei in. Voordeel, we hoeven niks aan te passen aan de schuur. Nadeel, in mijn ogen is 3 meter te smal.

Optie 2 een schuilstal van 3,5 bij 8 met een deur op het eind van de stal met uitloop achter de stal waar je nooit zicht op hebt. Voordeel, meer ruimte in de stal, nadeel je hebt minder zicht op de paarden en moeten dan een nieuwe opening in de buitenmuur van de stal maken.

Rode streepje is uitgang stal in optie 1 en gele is uitgang stal in optie 2 het blauwe is de wei en doorgang naar de wei en eventueel het stuk wat er bij komt bij optie 2

[ [url=m/xgLMoP.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dan hebben we nog optie 3 (4x6m)
Daar zit een spant door de stal heen op 2 m hoogte. We kunnen de spant in het midden verhogen maar aan de zijkant blijft deze wel uitsteken
[ [url=m/SsHYKV.jpg]Afbeelding[/url] ]

Nu opperde iemand dan maak je bij dat uitstekende deel een hooiruif
[ [url=m/yPve3t.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik weet alleen niet wat ik daarvan vind want dan moet je altijd vanuit de stal vullen.

Mijn grootste probleem is de angst van mijn merrie voor andere paarden. Ik moet nog een vriendinnetje voor dr uitzoeken en ga dan echt op zoek naar een niet te dominant pony’tje. En ik zal in het begin de stal s nachts op kunnen splitsen zodat ze wel hun eigen plek hebben en kunnen wennen overdag aan het in en uit lopen.

Voor nu denk ik optie 1 is het makkelijkst te realiseren en optie 3 is het meest fijne qua oppervlakte. Maar goed wat vinden paarden fijn en hoe vaak staan ze echt binnen?



Is het niet makkelijker om een schuilstal in de weide te maken en hier 2 boxen van te maken.
Dan begin je als je ze net aan huis hebt met de 2 boxen en ga je zodra je wat routine hebt kijken wat de beste plek is voor een mooie schuilstal in de weide.
Ik heb beide en vind dat wel heel fijn.


Helaas mag dat vergunningstechnisch niet, anders was het wel makkelijk geweest ja!

Cemlys

Berichten: 14953
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 20:26

Ik zie weer mooie paradijsjes voorbij komen. Wij hebben in febr stukje grond erbij gekocht, inmiddels is er geoogst en zijn ze aan het eggen dus kan straks ingezaaid. Ik heb rudloff equitana fructaan light besteld en een kg kruidenmengels voor erdoor. Zouden jullie dat gewoon mengen of een bepaalde strook ermee inzaaien? Ik hoop volgend voorjaar dat stuk eerst te kunnen hooien.
Verder gaan we eerst omheinen en dan zien we wel verder qua indeling. Eerst maar eens een degelijke mesthoop realiseren (maar hoe begin je eraan?) En buitenverlichting, maar ook dat moet ik nog uitzoeken.

tamary

Berichten: 29166
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 21:11

Mesthoop of beter composthoop, hoort qua regels op een laag absorberend materiaal (max. jaar laten liggen) en werkt het beste met een paar opstart emmers actieve compost om zo snel mogelijk aan je compostwormen te komen. Iets om het af te dekken met heet weer ivm uitdrogen helpt ook om alles gaande te houden. Laag vies hooi, bladeren of doorlatend doek (stevig antiwortel/wegendoek bv) zodat regen er wel in kan, maar verdamping er niet uit.
Ik doe niet aan keren of laagjes, wel graag afdekken tegen verdamping en onkruid groei, rest laat ik aan de compostwormen over. Het mestruimen, op een plek leggen en na composteren weer verspreiden is al genoeg werk, daar ga ik echt niet nog eens keren van de hoop aan toevoegen.

Kruiden groeien hier waar ze willen, ik zaai er niks van, maar knip wel de planten af tot de wortel die ik niet wil hebben. Dat zijn alle giftige en eten de paarden niet planten, naast wat zo breeduit groeit dat er kale aarde onder zit. Ik wil nl een aaneengesloten grasmat ipv een collectie van graspollen.

Malenka

Berichten: 7559
Geregistreerd: 04-10-06

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 21:18

De kruiden zou ik in een strook zaaien zodat je ze kunt beschermen tegen de paarden indien nodig. Als je dat doet aan de kant van de overheersende windrichting kunnen ze zich alsnog over je weiland uitzaaien in de loop van de jaren.

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-21 22:04

tamary schreef:
Mesthoop of beter composthoop, hoort qua regels op een laag absorberend materiaal (max. jaar laten liggen) en werkt het beste met een paar opstart emmers actieve compost om zo snel mogelijk aan je compostwormen te komen. Iets om het af te dekken met heet weer ivm uitdrogen helpt ook om alles gaande te houden. Laag vies hooi, bladeren of doorlatend doek (stevig antiwortel/wegendoek bv) zodat regen er wel in kan, maar verdamping er niet uit.
Ik doe niet aan keren of laagjes, wel graag afdekken tegen verdamping en onkruid groei, rest laat ik aan de compostwormen over. Het mestruimen, op een plek leggen en na composteren weer verspreiden is al genoeg werk, daar ga ik echt niet nog eens keren van de hoop aan toevoegen.

Kruiden groeien hier waar ze willen, ik zaai er niks van, maar knip wel de planten af tot de wortel die ik niet wil hebben. Dat zijn alle giftige en eten de paarden niet planten, naast wat zo breeduit groeit dat er kale aarde onder zit. Ik wil nl een aaneengesloten grasmat ipv een collectie van graspollen.


Als je geen vloeistofdichte bodem hebt, mag het maar maximaal een halfjaar liggen op een organische onderlaag van 15 cm dik en dan moet die nog bepaalde hoeveelheid droge stof hebben.

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 11:33

Dat wordt een hele dag PP tour in Drenthe, leuk!
Voor mij een heel eind weg vanuit de Brabantse Kempen maar als er een datum is.. hoor ik het graag :D
Inspiratie opdoen :D

Welke rubbermatten raden jullie aan in de schuilstal?
Heb nu in mijn 'bushokje' stal (omdat het tijdelijk is) stalmatten van 1x2 er in liggen.
Straks komt deze stal aan de rand van de wei te staan met een lava pad ervoor.
Wil de schuilstal 'strak' betegeld hebben ivm handig hooiruimen en wel een zachte ondergrond.
Dacht eerst aan de speeltuintegels maar er wordt toch regelmatig in de stal geplast (zonder dat er stro ligt ofzo) en het moet ook weer geen stinkende bende worden.
Af en toe schoonspuiten met water is wel mogelijk.
In de andere schuilstal komen de matten van paardenmatras. Idee is daar geen voer, echt een rustplek.

belle_boef

Berichten: 10729
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 20:08

Als je verder geen bodembedekking hebt zou ik voor dichte/massieve matten gaan. Dan wat schuif afleggen zodat urine weg loopt maar dikke kans dat ze dan niet meer plassen want het spettert.

Touren bij elkaar. Wel leuk altijd wel benieuwd hoe anderen het doen en hoe je het zo veel
Mogelijk aanpast aan je eigen wensen en die van je paarden

SSDesign

Berichten: 12698
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Uden

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 22:31

Ik ben zeker in voor een tour! Ik zit aan de oostkant van Brabant.

MarjanB

Berichten: 16423
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 08:24

Ik nu in Nijmegen maar verhuis naar noord Brabant :)

biancaaaa

Berichten: 1589
Geregistreerd: 16-02-04

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 08:32

Zou ik als meelezer ook aan mogen haken? Wij hebben nu nog stallen maar gaan naar inloopstal. Hier geen ervaring mee dus altijd fijn om ideeën op te doen! Hier ook ZO Brabant / Kempen.

FWCK
Berichten: 9
Geregistreerd: 22-09-21

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 11:30

hi! :)

Wij hebben onlangs een huisje gekocht met grond bij (1,3 hectare). Nu had ik graag jullie hulp gehad bij het indelen van het perceel. Het gaat om een lang en smal perceel. Ik wil hierin graag nog een stuk paddock (paradise) en een rijbak. Eventueel ook een galopwegel.
Opslag voor hooi en stro hebben wij voldoende.

Voorlopig zouden we drie stallen in richten van 3,50x4,00 meter. De bedoeling zou zijn dat ze 's nachts binnenkomen en overdag altijd buiten.

Er is ook een schuilstal voorzien die uitkomt op een soort paddock die wij willen voorzien in een L-vorm.

Hebben jullie tips? :D


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Malenka

Berichten: 7559
Geregistreerd: 04-10-06

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 18:00

Mooi stuk FWCK. Naar wat voor tips ben je op zoek?

Ik zou je eerst aanraden alle factoren in kaart te brengen. Waar is het snel nat of juist droog, wat voor bodem heb je? Waar waait het veel en waar is juist luwte? Wat is er het uitzicht en wil je dat verdoezelen of juist zichtbaar houden/maken? Wat zijn precies je doelen met het terrein? Hoe toegankelijk moet het zijn en op welke manier?

En om het bij show je paddock Paradise te houden; ik zit echt te genieten nu. <3

Afbeelding

Ir111

Berichten: 11943
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 22:41

Ik ben vooral benieuwd naar wat een galopwegel is? :D

Cemlys

Berichten: 14953
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 23:33

Ir111 schreef:
Ik ben vooral benieuwd naar wat een galopwegel is? :D

:') ik gok op galoppeerbaan. Wegel is vlaams voor een weg(getje).

SandAndOak
Berichten: 153
Geregistreerd: 18-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-21 06:43

Malenka schreef:
Mooi stuk FWCK. Naar wat voor tips ben je op zoek?

Ik zou je eerst aanraden alle factoren in kaart te brengen. Waar is het snel nat of juist droog, wat voor bodem heb je? Waar waait het veel en waar is juist luwte? Wat is er het uitzicht en wil je dat verdoezelen of juist zichtbaar houden/maken? Wat zijn precies je doelen met het terrein? Hoe toegankelijk moet het zijn en op welke manier?

En om het bij show je paddock Paradise te houden; ik zit echt te genieten nu. <3

[img]m/hfKMKH.jpg[/img*]


Wauw gave plek! <3 Ik kom ook graag met jullie mee lezen en mee kijken! Heb nog nooit foto's op het forum gezet (misschien eens uitzoeken..) maar leuk om vast van jullie foto's te genieten.

FWCK
Berichten: 9
Geregistreerd: 22-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-21 06:45

Cemlys schreef:
Ir111 schreef:
Ik ben vooral benieuwd naar wat een galopwegel is? :D

:') ik gok op galoppeerbaan. Wegel is vlaams voor een weg(getje).



Klopt helemaal. Is inderdaad Vlaams. :D

FWCK
Berichten: 9
Geregistreerd: 22-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-21 06:55

Malenka schreef:
Mooi stuk FWCK. Naar wat voor tips ben je op zoek?

Ik zou je eerst aanraden alle factoren in kaart te brengen. Waar is het snel nat of juist droog, wat voor bodem heb je? Waar waait het veel en waar is juist luwte? Wat is er het uitzicht en wil je dat verdoezelen of juist zichtbaar houden/maken? Wat zijn precies je doelen met het terrein? Hoe toegankelijk moet het zijn en op welke manier?

En om het bij show je paddock Paradise te houden; ik zit echt te genieten nu. <3

[ [url=m/hfKMKH.jpg]Afbeelding[/url] ]


Waw! Ziet er super leuk uit bij jou, net een droom!

Bedankt voor de tips. Wij krijgen midden oktober de sleutels en zouden de paarden al verhuizen eind oktober.

Allereerst gaan we dus aan de slag met het voorzien van de stallen, schuilstal en de L-vorm paddock. Het grote nadeel is dat we kleigrond hebben.
Nu waren we dus van plan om die L-vorm onmiddellijk al te draineren om zo de winter door te komen.

Misschien is het dan beter dat ik deze winter wat dingen uitzoek voor de paddock paradise. Zodat we de pp kunnen inrichten volgend jaar februari/maart. Wat is trouwens de beste periode om je pp in te richten? Waarschijnlijk in de zomer?

Er komen 2 paarden op te staan; een 13-jarige BWP ruin en een 4-jarige merrie Engels Volbloed. Wij rijden voornamelijk recreatief en gaan graag wandelen/crossen door de bossen. Voor mijn merrie had ik graag de galopbaan voorzien aangezien ze dit fantastisch vindt om te doen. Ook zouden wij deze zomer ook een rijbaan voorzien omdat zij ook nog jong is en rijtechnisch nog veel moet bijleren.

We zouden ze in de zomer zoveel mogelijk buiten houden (met schuilstal) en in de winter ‘s nachts op stal.

Beide staan ze nu ook overdag op gras en hebben hier geen last van. Merrie mag zeker nog wat aankomen, maar zal nooit heel dik worden vanwege haar lichaamsbouw.

Hebben jullie bijvoorbeeld nog tips wat ik zeker nodig zal hebben op stal van materiaal?

<3

Maartje_M

Berichten: 9358
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-21 07:22

Aanplanten van bomen en struiken kun je meestal het beste in de winter doen. Het bewerken van grond vind ik in de zomer dan weer handiger, als het niet zo nat is

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-21 07:50

Wij hebben geleerd dat je eigenlijk pas na een jaar goed een plan kunt maken, als je allerlei weersomstandigheden hebt gehad en hebt kunnen zien hoe de grond zich houdt en wat de paarden graag doen.

Wij hebben direct paden aangelegd, achteraf zijn er best dingen die we anders gedaan zouden hebben als we het opnieuw zouden moeten doen. Een deel daarvan pakken we komende herfst aan (wij frezen de track altijd in de herfst), het andere deel wordt waarschijnlijk volgend jaar.

MarjanB

Berichten: 16423
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-21 07:56

Ik begin ook niet direct met een track, zet eerst de bak af, die kan ik toch niet laten doen tot het voorjaar. Kunnen ze daar mooi het gras op eten en stuk lopen en paar uurtjes per dag op de wei. Vind het voor die van mij vooral belangrijk dat ze eerst rustig kan wennen aan het principe inloopstal. Weet nu bijvoorbeeld al dat de hoek richting de droge sloot toch natte grond is. Eerst dacht ik ik doe helemaal buiten om de track, maar misschien is dat nu juist niet handig en moet ik het daar maar gewoon wei laten en de track er aan de binnenkant langs leggen.
De wei kan je plannen maar de track wordt juist dagelijks gebruikt.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-21 08:03

Zo’n soort situatie hebben wij ook Marjan. We hebben de track strak langs de randen gelegd voor veel oppervlak track, maar paddock uit links is het laagste punt en wordt dus snel nat. Een wadi op die plek zou veel handiger zijn (al hebben we momenteel wel een geul gegraven die water afvoert naar de sloot, maar die behoeft regelmatig onderhoud (uitgraven)). Achteraan loopt de track langs de bosrand… en gebruiken we die in de winter helemaal niet omdat ie in september dicht moet als de eikels en het blad uit de bomen begint te vallen. We frezen die ook maar niet, heeft toch geen nut. Dit jaar trekken we de track 5 meter naar voren, dat zou goed moeten gaan. Die gaan we dus wel frezen.

belle_boef

Berichten: 10729
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-21 08:16

Hilary schreef:
Wij hebben geleerd dat je eigenlijk pas na een jaar goed een plan kunt maken, als je allerlei weersomstandigheden hebt gehad en hebt kunnen zien hoe de grond zich houdt en wat de paarden graag doen.

Wij hebben direct paden aangelegd, achteraf zijn er best dingen die we anders gedaan zouden hebben als we het opnieuw zouden moeten doen. Een deel daarvan pakken we komende herfst aan (wij frezen de track altijd in de herfst), het andere deel wordt waarschijnlijk volgend jaar.


Dat ben ik wel met je eens. Eerst de grond leren kennen zodat je dat mee kan nemen in je plan

MarjanB

Berichten: 16423
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-21 08:27

Wij hebben rond om eiken staan, dus tja ze moeten er maar mee leven. Zolang ze niet groen zijn ga ik proberen me er niet druk om te maken :+
Heb meer problemen mee als er eikenprocessierups in komt.

Maartje_M

Berichten: 9358
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-21 08:49

Is dit natte stuk een groot stuk Marjan? Anders zou je nog kunnen overwegen om daar ipv weinig track wat struiken neer te zetten voor de water opname?

MarliesR

Berichten: 3287
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-21 08:59

Ik ben het er ook mee eens dat het verstandig is om je grond eerst een beetje te leren kennen. Ik ben de eerste winter ook gewoon heel simpel begonnen met vier hoekpalen slaan en met prikpaaltjes en cord een tijdelijke "rechthoek track' af te zetten langs de buitenrand van een deel van de grond (het hoog gelegen deel). En daarna ben ik gaandeweg dingen verder gaan uitbreiden en aanpassen. Als ik alles direct had gedaan, was het nooit geworden wat het nu is. Ik snij bijvoorbeeld ook het allernatste deel van de wei af, ik denk met ongeveer 10 a 15 meter. Dat gaan we helemaal volplanten (deel staat er al, met nog veel meer bij komen) om extra water op te nemen. En een deel van mijn land is in de winter erg nat (ligt 2 meter lager dan mijn "winterdeel"). Maar ik heb de track zo opgedeeld dat het eigenlijk twee tracks naast elkaar zijn met de paddock als centrale hub. Ik kan dus simpelweg dat deel afsluiten in de periodes dat het te nat is. Ik vind het ideaal!