Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 189 van de 407 [ 10157 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 186, 187, 188, 189, 190, 191, 192 ... 407  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

[FOTO]Show je paddock paradise!

 
Profiel   

Ziet er goed uit Lynn, mooie plannen heb je. En leuk met die varkens erbij. Mijn laagste stukje is ook vooraan, tegen de verharding. Ik heb daar sinds vorig jaar de natte zooi uit laten graven en zand erop gegooid. Wel een flinke dikke laag (30-40 cm). Dat houdt eigenlijk prima. Er onder is het nog steeds nat, maar doordat het is opgehoogd en het water beter weg kan zakken, blijft de bovenlaag nu droog. Een plek graven waar het water dan wel heen kan, is wel een aanrader.

Bij jou ziet het er ook goed uit Ethelate. Fijne plek zo!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-12-21 20:00 



 
Profiel   

neile schreef
Wat een tof plekje Lynn_Nikita! Hard gewerkt al.
Ethelate.. paddockroosters gelegd met zand op? Ook ondergrond daaronder gedaan of zo op de zwarte grond gelegd? Ziet er goed uit!


[ img ]
Zoals het was, 2 weken terug.
Zit in de Brabantse Kempen op zandgrond, dit was 1 nov nog grasland.

[ img ]
Losgetrokken met cultivator en wat vlak getrokken met de voorlader.

[ img ]
Matten gelegd

[ img ]
En drainagezand er op/tussen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-12-21 20:03 



 
Profiel   

Mocht je de matten leggen zonder iets van vergunning? Of mag dat altijd? Wij zitten op agrarische grond met waarden.. mogen niet verharden en ophogen dus ben benieuwd of paddock roosters wel mogen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-12-21 20:13 



 
Profiel   

MarjanB schreef
Mocht je de matten leggen zonder iets van vergunning? Of mag dat altijd? Wij zitten op agrarische grond met waarden.. mogen niet verharden en ophogen dus ben benieuwd of paddock roosters wel mogen.

Ik weet niet hoe het met agrarische grond zit (dit is geen agrarische grond, het achterste deel wei wel) en voor grindmatten in de tuin heb je ook geen vergunning nodig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-12-21 23:08 



 
Profiel   

MarjanB schreef
Mocht je de matten leggen zonder iets van vergunning? Of mag dat altijd? Wij zitten op agrarische grond met waarden.. mogen niet verharden en ophogen dus ben benieuwd of paddock roosters wel mogen.

Naar mijn weten is het halfverharding, op de bosgrond bij ons in bestemmingsplan niet toegestaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-12-21 08:31 



 
Profiel   

Ok dank jullie!

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-12-21 08:44 



 
Profiel   

Ik lees al een tijdje mee in dit topic en heb nu toch een vraagje. Wat is jullie ervaring met kruiden/bloemenmengsels voor een paddock paradise? Ik zit op zandgrond. Dit voorjaar een kruidenmengsel van Bioron gebruikt en die kwam slecht op. Het jaar daarvoor had ik ook een mengsel van Bioron en die deed het heel goed (weet alleen niet meer welke het was). Het liefst zoek ik iets dat elk jaar weer opkomt. Ik heb gekeken bij Paardenplant, Uki en Bioron, maar zie ook wel wat prijsverschillen. De paarden kunnen er trouwens niet bij. Het is voor in de boomgaard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-12-21 10:36 



 
Profiel   

Ik vroeg mij eigenlijk af wat jullie doen met jullie paarden als er wolven in de buurt zijn?

Hier een erg grote paddock paradise en de bedoeling een grote inloopstal te bouwen zodat de kudde altijd binnen en buiten op het hele domein kan. Maar nu begint de wolf ook hier dichterbij te komen met de natuurgebieden rond ons en heb ik wat schrik. Maar ik heb eigenlijk ook geen zin om iedereen iedere avond op stal te zetten wanneer er (een droge) plaats en gras genoeg is om het hele jaar buiten te staan. Heb er ook 2 die dat echt niet leuk gaan vinden. Maar wil natuurlijk niet dat ze te prooi vallen, heb ook mini's en veulens.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-12-21 10:52 



 
Profiel   

Zetta schreef
Ik vroeg mij eigenlijk af wat jullie doen met jullie paarden als er wolven in de buurt zijn?

De angst is er zeker. Hier is het hele terrein omheind met 2m hoog gaaswerk, beide lange zijdes tuinen van de buren (welke ook geheel omheind zijn) en alleen de achterzijde grenst aan het natuurgebied en daar staat het hek tussen de struiken, ik hoop dat het daardoor niet makkelijk begaanbaar/beklimbaar is. En er staan makkelijkere prooien in de buurt, dus ik hoop dat de wolf dat ook zo ziet..
Het is wachten tot er menselijke slachtoffers van de wolf vallen (hoop natuurlijk zo'n pro-wolf persoon), dan wordt er hopelijk wel actie ondernomen.


maartje0987 schreef
Ik lees al een tijdje mee in dit topic en heb nu toch een vraagje. Wat is jullie ervaring met kruiden/bloemenmengsels voor een paddock paradise? Ik zit op zandgrond. Dit voorjaar een kruidenmengsel van Bioron gebruikt en die kwam slecht op. Het jaar daarvoor had ik ook een mengsel van Bioron en die deed het heel goed (weet alleen niet meer welke het was). Het liefst zoek ik iets dat elk jaar weer opkomt. Ik heb gekeken bij Paardenplant, Uki en Bioron, maar zie ook wel wat prijsverschillen. De paarden kunnen er trouwens niet bij. Het is voor in de boomgaard.

Ben ik ook benieuwd naar!

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-12-21 11:08 



 
Profiel   

Ethelate, dat is een mooie omheining daar bij jullie! Jammer genoeg is het hier te groot om zo te gaan omheinen. We zitten ook met stukken bos die het moeilijk maken. Het is nu al moeilijk omheinen voor snel ontsnappende mini's en passeren wild.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-12-21 12:03 



 
Profiel   

maartje0987 schreef
Ik lees al een tijdje mee in dit topic en heb nu toch een vraagje. Wat is jullie ervaring met kruiden/bloemenmengsels voor een paddock paradise? Ik zit op zandgrond. Dit voorjaar een kruidenmengsel van Bioron gebruikt en die kwam slecht op. Het jaar daarvoor had ik ook een mengsel van Bioron en die deed het heel goed (weet alleen niet meer welke het was). Het liefst zoek ik iets dat elk jaar weer opkomt. Ik heb gekeken bij Paardenplant, Uki en Bioron, maar zie ook wel wat prijsverschillen. De paarden kunnen er trouwens niet bij. Het is voor in de boomgaard.


Ik heb al meerdere keren zaad van Bioron gebruikt en bij mij komt het altijd op. Ik heb het een paar keer gezaaid op een stuk wat ik afzette in de zomer en dan mochten de paarden er in het najaar en winter op lopen. Dan moest ik het in het voorjaar opnieuw inzaaien. Twee jaar geleden heb ik ze alleen de uitgebloeide bloemen op laten eten en het stuk daarna weer afgesloten. Toen kwam het het volgende jaar weer wel op, maar het was toen voornamelijk klaver. Dus ik wil de volgende keer iets zaaien waar geen klaver in zit.

Voor zover ik lees moet je in het najaar maaien, het maaisel een paar dagen laten liggen zodat de zaden eruit vallen, en dan het maaisel,opruimen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-12-21 12:09 



 
Profiel   

maartje0987 schreef
Ik lees al een tijdje mee in dit topic en heb nu toch een vraagje. Wat is jullie ervaring met kruiden/bloemenmengsels voor een paddock paradise? Ik zit op zandgrond. Dit voorjaar een kruidenmengsel van Bioron gebruikt en die kwam slecht op. Het jaar daarvoor had ik ook een mengsel van Bioron en die deed het heel goed (weet alleen niet meer welke het was). Het liefst zoek ik iets dat elk jaar weer opkomt. Ik heb gekeken bij Paardenplant, Uki en Bioron, maar zie ook wel wat prijsverschillen. De paarden kunnen er trouwens niet bij. Het is voor in de boomgaard.


Hier de ervaring dat kruiden en bloemenmengsels op de weides in een paddock paradise enkel standhouden als je maar beperkt begraasd of zoveel ruimte hebt dat er weinig begrazingsdruk is. Ik heb dat opgelost hier door die in borders aan te bieden en ofwel te plukken ofwel de borders beperkt open te stellen. Verder laat ik mijn gras uitgroeien en als ik bijzaai op open plekken neem ik wel een kruidenmengsel, 't kan maar aanslaan.

Ik zou wel zoeken naar grotere bedrijven die zaadmengsels aanbieden, ik denk dat bvb veel kleinere paddock paradise-achtige bedrijven gewoon zaad opkopen van die grotere bedrijven en dat onder eigen naam verkopen. Daar zal dan wel een percentje bij komen denk ik, nee?

Zetta schreef
Ik vroeg mij eigenlijk af wat jullie doen met jullie paarden als er wolven in de buurt zijn?

Hier een erg grote paddock paradise en de bedoeling een grote inloopstal te bouwen zodat de kudde altijd binnen en buiten op het hele domein kan. Maar nu begint de wolf ook hier dichterbij te komen met de natuurgebieden rond ons en heb ik wat schrik. Maar ik heb eigenlijk ook geen zin om iedereen iedere avond op stal te zetten wanneer er (een droge) plaats en gras genoeg is om het hele jaar buiten te staan. Heb er ook 2 die dat echt niet leuk gaan vinden. Maar wil natuurlijk niet dat ze te prooi vallen, heb ook mini's en veulens.


Hier ook bang.. Ik denk eigenlijk dat je dat nooit helemaal in de hand hebt. Ze staan hier wel aan huis, en ik laat de kerstverlichting aan de stal wel aan. Ik heb ook meer verlichting op de track op bewegingssensor gehangen en er hangt ook een camera. Ik zet tegenwoordig de track naar achteren 's avonds toe, waardoor de paarden echt tegen de huizen blijven hangen in de paddock. Ik heb ook enkel paarden van 160.. Geen kleintjes. Ik wil wel graag gaan fokken en daarin weet ik écht niet hoe ik dat ga oplossen. Ik zou graag een shetlander hebben, maar dat durf ik ook niet meer aan. De paarden staan hier wel echt vlak achter mijn huis, dat van twee zijburen. Het is niet dat ze in hun paddock dan echt op een open stuk of tegen de bos staan, dat is niet zo. De wolven zitten wel echt hier en hier rondom in de buurt. Het is de bedoeling om de omheining te versterken, maar ik geloof wel niet dat dat het risico wegneemt... Wel zitten hier veel schapen ook in de buurt die daarom niet beter omheind zitten, waardoor ik het risico vooral voor hen zie op korte termijn dan voor mij...

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-12-21 14:05 



 
Profiel   

Ik moet verhuizen en daar zal alles toch echt 's nachts op stal en dus achter 2m gaan, schapen zijn al klein, maar de pony's nu ook niet super groot. En ook mijn veiligheid moet ik gaan afwegen qua ook hoe laat ik daar rond kan lopen.
Helaas, maar in eerste instantie gaat er dus schuilstal + verhard stuk + flink hek geplaatst worden en dat naast de omheining om het perceel. Of ze weer voor overdag echt op pp (achtig) stuk komen is dan twijfelachtig. Ook van wege de financiele investering, maar ook omdat stuk geschikt om zelf hooi te winnen belangrijker wordt door dat 's nachts moeten opstallen. Dan is minder palen wel stukken practischer, ook voor iets als strookbegrazing.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-12-21 14:12 



 
Profiel   

Ik vind het echt zielig voor de paarden. Het is een droomstuk voor hen maar ten midden van de bossen. Wel aan huis maarja het is zo groot dat wij vanuit huis maar een deeltje zien. De wolf verpest zo wel heel wat, zeker als je weet dat hij nog maar net in de regio is. _-:(

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-12-21 18:42 



 
Profiel   

Zetta schreef
Ik vroeg mij eigenlijk af wat jullie doen met jullie paarden als er wolven in de buurt zijn?


Wij wonen midden in het bos in Noorwegen, hier komen ook wolven en af en toe beren voor. Daarnaast lynxen, elanden, vossen, dassen, herten enzovoort..

Ik ben er niet bang voor, de paarden staan notabene op 10m afstand van een eland te eten.

Wanneer het wel bedreigend kan worden wanneer het een roedel wolven betreft, maar dan zijn ze ook gevaarlijk voor ons en is het verre van verstandig kinderen buiten te laten spelen. Maat dat komt zelden voor.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-12-21 19:21 



 
Profiel   

Noorwegen is natuurlijk wel uitgestrekter met veel meer natuur en wild dan nederland. Ik hoop ergens dat hij Groningen saai genoeg vindt, gelukkig kunnen de paarden prima binnen hier snachts. S zomers is dan wel weer zonde. Komend jaar een veulentje. Moet er niet aan denken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-12-21 20:14 



 
Profiel   

Dat maakt echt weinig verschil, hier gaan schapen en koeien vrij in de natuur zomers. Daar word ook met regelmaat 1 og meerdere voor dood achter gelaten. Het enige verschil is misschien dat een wolf hier dan vaak wel afgeschoten wordt. In de winter zoekt het wild juist vaak bebouwing op omdat daar meer eten te scoren is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-12-21 20:41 



 
Profiel   

Dus ruimte maakt ook geen verschil blijkbaar. -O-

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-12-21 20:50 



 
Profiel   

Ik ben toch nog wel echt zoekende hoezeer ik me moet laten leiden in de keuzes die ik maak op paardenvlak wat die wolf betreft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-12-21 21:06 



 
Profiel   

Zetta schreef
Ik vroeg mij eigenlijk af wat jullie doen met jullie paarden als er wolven in de buurt zijn?

Hier een erg grote paddock paradise en de bedoeling een grote inloopstal te bouwen zodat de kudde altijd binnen en buiten op het hele domein kan. Maar nu begint de wolf ook hier dichterbij te komen met de natuurgebieden rond ons en heb ik wat schrik. Maar ik heb eigenlijk ook geen zin om iedereen iedere avond op stal te zetten wanneer er (een droge) plaats en gras genoeg is om het hele jaar buiten te staan. Heb er ook 2 die dat echt niet leuk gaan vinden. Maar wil natuurlijk niet dat ze te prooi vallen, heb ook mini's en veulens.


Hier staan ze nu snachts op stal, ik hield ze ook liever buiten maar zit aan het bos met de wei ( loopt over in het bos ) en 10 min. hier vandaan zijn al de nodige schapen gepakt.
Voor de grote ben ik eigenlijk ook niet zo bang, maar de mini's en straks met de mini veulens wel.
Ergens baal ik er ook wel van , want normaal gesproken kunnen ze prima nachts buiten blijven.
Vind het ook een lastige overweging.


Even een vraag hier voor de mensen met een grotere PP
Hoe doen jullie dat met bemesten/maaien van de weidestukken ?
Ik overdenk ook een beetje het PP principe te gaan hanteren, alleen laat ik nu de loonwerker meestal bemesten/maaien/spuiten met de grote tractor en dat is ook wel verrekte handig :Y)

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-12-21 00:04 



 
Profiel   

Voor bemesten en maaien wat de pony's laten staan heb ik schapen. Ook voor de wormenbestrijding (aangezien er al 20 jaar geen nieuwe middelen in ontwikkeling zijn en resistentie groeiende is).

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-12-21 00:11 



 
Profiel   

Wij hebben een klepelmaaiertje voor achter een quad, handig ding. Bemesten doe ik gewoon met de hand met kunstmest

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-12-21 07:27 



 
Profiel   

Met de zitmaaier , kunstmest dmv arretje erachter , was voorheen 8000m2 maar deed ik in etappes ( nu minder gras en doe er weinig aan)

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-12-21 08:09 



 
Profiel   

Ja dat is wel echt een ding, die wolf.
Wij hebben aan huis een gemakkelijk 'dicht te metselen spul'. daar komen ze in de nacht sowieso altijd naar toe. Heb vorig jaar al een veel zwaarder stroom apparaat aangeschaft. Knappe wolf die zich hier waagt.
Maar we hebben de grote wei aan de overkant. In de zomer prima. Maar nu in de winter ben ik toch echt minder enthousiast. Voor de grote paarden durf ik het nog wel aan. Die zien er niet ze heel eetbaar uit en met een beetje extra ontmoediging met stroom zou dat wel goed moeten komen.

Maar ik heb ook 2 schapen en een shetlander. En dat vind ik dus echt niet grappig. De schapen gaan dus nu in de nacht al op stal. Zou ik normaal nooit gedaan hebben. We zetten ze om 8 uur binnen. Maar dan is het toch ook al 3 uur donker... Die wei zit aardig dicht tegen het bos en je kunt achter door heel stil buitengebied zo bij ons in de wei staan. Kom er ook wel eens een hert tegen. Maar ja, ga je ze dan al om 4 uur binnen zetten? Tot 9 uur in de ochtend?
Consequentie is dus wel dat ik telkens toch even bezorgd ben als ik de paarden in het donker die kant op zie kijken. Of een schaap hoor blaten in de avond. Brrrrr
Heel eerlijk? als het zo door gaat hoef ik geen schapen en shetlanders meer na deze. Die onrust vin dik echt niet grappig.

Kerst is nu ineens ook zo'n ding. Dan ben ik dus ook te laat om de schapen binnen te zetten. Vraag me nu al af wat ik met ze moet doen. In de middag uur al opsluiten? Op hoop van zegen buiten laten lopen?

Maar ook als in de avond de schapen binnen ga doen. Nooit over nagedacht om gewoon in mijn eentje daar in het donker te lopen. Dat is nu toch al een ander gevoel.....Ben toch al meer op mijn hoede.

Happinez: Daarom hebben wij dus ook geen PP. Heb voor mijn paarden geen reden om de gras inname te beperken. + we zitten op redelijk droge grond. Wij zijn dus vooral gewoon ingericht op weidegang en toegankelijkheid met een grote trekker en machinerie. Als zou het wel kunnen. Dan zou ik een zandbaan helemaal buitenom mijn weiland moeten maken. En het binnenin gewoon bereikbaar moeten houden voor een trekker.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-12-21 10:50 



 
Profiel   

"Nacht" is vanaf een uur voor zonsondergang tot een uur na zonsopgang. Dus ja in de winter betekent dat om 15:00 op stal en om 10:00 weer naar buiten. Dat onze klok dat vroeg vindt maakt voor dieren die op de zon lopen qua dag/nacht indeling helemaal niks uit.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-12-21 11:38 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 189 van de 407 [ 10157 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 186, 187, 188, 189, 190, 191, 192 ... 407  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen