[FOTO]Show je paddock paradise!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ir111

Berichten: 11960
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 23:01

8nnemiek schreef:
Bedankt voor de goede ideeën allemaal!
De bak/paddock is een beetje drama momenteel :)) En lag vroeger mooi rivierzand in, maar dat is inmiddels helemaal ondergelopen en nu ligt er vooral zwart zand bovenop.
[ [url=m/Is2TkU.jpg]Afbeelding[/url] ]
Het ziet er na het slepen altijd even netjes uit, maar binnen een paar dagen komt het onkruid alweer door.
Onze belg at dat helemaal kort waardoor het tot vorig jaar allemaal netjes bleef, maar helaas is hij toen overleden aan zandkoliek. Sindsdien wordt er nauwelijks gebruik gemaakt van de bak, waardoor het nu een grote onkruidvlakte is. Vandaar dat ik het idee had om het in te zaaien, dan verdringt het gras het onkruid en wordt het hopelijk een mooie dichte grasmat met minder kans op zand binnenkrijgen.
De omheining is gemaakt van doorsteekpalen, maar ik zou eens kunnen zoeken of er nog hoekpalen te vinden zijn om een opening te maken.

En voor een idee qua grootte; de palen staan 3 meter uit elkaar, dus het pad zou iets breder worden dan dat.
[ [url=m/VqhsIj.jpg]Afbeelding[/url] ]

Een strook met eetbare struiken is ook een leuk idee.
Er wordt nu al dankbaar gebruik gemaakt van de druiven, maar daar komen ze binnenkort niet meer bij. De vlierbes, vlinderstruiken en rozen laten ze met rust. Tussen de appelbomen en pruimenbomen lopen ze alleen 's winters, die worden dan netjes gesnoeid :')
Welke eetbare struiken zijn aan te raden?

Wauw! Wat een gaaf stuk, het ligt echt prachtig! <3

Hoeveel en wat voor paarden heb je er nu op lopen? En wil je de track ook echt keren of alleen paden afzetten?

Ik zou gaan voor een lus. Afhankelijk van t formaat van je paarden zou ik de breedte van de paden kiezen. Ik zou oppassen voor veel kleine paadjes. Het is zo te zien niet een enorm groot stuk en het lijkt me a. onpraktisch zulke kleine paadjes en b. lelijk.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 23:14

Haha ja dat water, dat was tijdens de waternood hier in Limburg :)) Toen stond alles blank. Helaas ligt op dat stuk een riolering op 60cm diepte, dus daar mogen we niet graven.

Op het moment staat mijn tinker (1.53) even alleen. We hebben er een paar keer een shet bij gehad, maar dat ging niet goed, daar wilde meneer de terror-tinker niks van weten.. Dus binnenkort komt er als het goed is een groter paard bij en hopelijk gaat dat wel goed. Wordt in ieder geval makkelijker met omheining afzetten :))
Ik denk inderdaad dat wat bredere paadjes mooier en ook veiliger zijn, ook omdat mijn tinker niet heel scherp meer ziet en nog wel eens flink wil crossen.

De track wordt niet gekeerd, ik wil alleen de paden afzetten en eventueel hier en daar wat verschillende soorten ondergronden maken.

Lynn_Nikita

Berichten: 25468
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 23:16

Je mag bij mij nog eens langskomen om evt dingen nzoals breedte van paden op meten en bekijken. Volgende week komen struiken en eind van de maand zand voor een heuvel. Er is nog zand over....

Ir111

Berichten: 11960
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 23:21

8nnemiek schreef:
Haha ja dat water, dat was tijdens de waternood hier in Limburg :))

OMG, als dat een watersnoodramp is dan woon ik onder de zeespiegel zeg maar. :')

Als de bodem geen probleem is zou ik idd de bak inzaaien. Indien mogelijk wel ergens anders een stuk keren / zand storten zodat een lekker rolplek hebben. Op t rode deel zou ik inderdaad eetbare planten zetten. Ik vind zelf bottelroos mooi, de bloemen vind ik mooi en de bottels ook. Gezond voor mens en dier.

Voor inspiratie zou je hier kunnen kijken, staat veel info: https://www.paardenplant.nl/


Afbeelding

Ik zou het dus rustig houden met 1 lus die ruim en mooi opgezet. Dan op meerdere strategische punten hooi aanbieden zodat je het lopen motiveert.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 23:24

Lynn_Nikita schreef:
Je mag bij mij nog eens langskomen om evt dingen nzoals breedte van paden op meten en bekijken. Volgende week komen struiken en eind van de maand zand voor een heuvel. Er is nog zand over....

Haha ik kijk elke keer even over de omheining heen als ik langs loop, jullie hebben daar ook echt een heerlijke plek <3
Ik ben heel benieuwd hoe het er komend voorjaar uit ziet, met de nieuwe struiken en heuvel! Dan kom ik graag nog eens langs :D
Het gaat nog even duren voordat ik kan beginnen met de aanpassingen, dus het zand kan ik helaas nog nergens kwijt.

Bottelroos klinkt goed, ga ik op het lijstje zetten!
En ik wil inderdaad op meerdere plekken een slowfeeder ophangen. Het water staat bij de stal, maar voor het hooi moeten ze dan lekker wat aan de wandel.

Lynn_Nikita

Berichten: 25468
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 23:31

Ik heb 25 mtr eetbare Haag besteld, er zit ook roos tussen. Ook op de pagina die hier genoemd is. De rijbak is nu 12 mtr verschoven om weer ruimte te maken voor de nieuwe plannen

pol013

Berichten: 8997
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 11:31

Ik heb geen heftige plannen voor het paarden gedeelte dit jaar.
Alleen 85 meter haag planten in de grote weide.

En onderhoud dingetjes om komend water te beheersen.
Afgelopen week de bak helemaal los getrokken en dakgoten leeg gehaald. Spierpijn in mijn kont nu van 6 uur op een ladder staan.....

Woensdag weet ik of er dan een 3e (4e) paard bij komt. Dan moeten we even wat kleine aanpassingen doen tijdelijk. Wel heel spannend aan deze manier van huisvesten dat je niet alleen voor jezelf benieuwd bent naar de klik met een paard maar ook voor de paarden onderling.

Wat betreft pensionklanten (ik ben spuit elf) .Ik moet er niet aan denken. Maar dat is misschien ook omdat de paarden tamelijk dicht op het huis staan. Het lijkt me echt vreselijk als er iedere dag op een willekeurig tijdstip iemand langs mijn keukenraam loopt of door de achtertuin banjert.
Ik heb nu wel een bijrijder (voor 1 dag in de week) maar die komt op een vaste dag. Dat is overigens wel super gezellig! En rete handig als we een keer een oppas nodig hebben.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 12:39

Gaaf zeg, die haagjes overal!
Ik heb op onze vorige weide wel geleerd dat je moet opletten met meidoorn en kruiwagens :)) Dat is alleen te doen als je massieve banden op je kruiwagens hebt :Y)

Hoe zorgen jullie dat het zand van een track of rolplek niet op het gras ernaast terecht komt? Leggen jullie er bielzen of opsluitbanden omheen?

pol013

Berichten: 8997
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 13:16

Je kunt het niet voorkomen. Maar een boomstam oid op de overgang helpt wel tegen het verschuiven van grond. Maar er blijft altijd wat een de voeten hangen.

Ik heb 1 overgang met en 1 zonder en die met boomstam ben ik wel het meest tevreden over.

Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 14:06

Wij hebben de overgangen met een soort heuveltje/opstaand randje, gewoon van de wei zeg maar. Daar gaat het zand niet overheen. Of nou ja, misschien wel wat, maar niet heel veel.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 14:51

Dat is een goed idee, die boomstam!
En fijn te horen dat een opstaand randje verder genoeg is om het een beetje op de plek te houden.

Is er ook nog een zandsoort die jullie voorkeur heeft voor rollen en slapen?

Ik denk dat het ongeveer zoiets gaat worden:
Afbeelding
Ik hoop dat het lukt om een opening te maken in de omheining van de bak. Dan heb ik daar een lekker breed pad, en daar ligt al wat zand dus daar hoef ik weinig aan te passen, dat is ideaal. In de bak kan ik dan na het inzaaien toch af en toe werken en rijden, daar blijft dan een mooie maat voor over. En verder door is dan een ruime hooiplek en nog een ruime rol-plek, met boomstam er tussen :D
Hier en daar kan ik een paar weides splitsen met wat struiken, dan wordt het ook allemaal weer wat groener, altijd fijn!
Verder zal er altijd ergens een wei open staan, dus daar kunnen ze ook lekker rondlopen en spelen/rollen/slapen.

Lynn_Nikita

Berichten: 25468
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 15:29

Je hebt nu wel veel doodlopende paadjes, hier vinden juist het rondrennen tijdens de gekke 5 minuten fijn. Kun je onderaan vanuit het hooi niet langs de omheining terug naar de verharding? Of is het daar te smal voor?
Laatst bijgewerkt door Lynn_Nikita op 04-01-22 15:30, in het totaal 1 keer bewerkt

pol013

Berichten: 8997
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 15:30

de paarden vinden zwarte grond wel lekker om in te rollen (tot mijn grote ergernis).
Slapen doen ze het liefst op wit zand. En voor jezelf. met stip op 1!!! Wit zand. Daar worden ze namelijk niet goor van. Zelfs niet als het nat wordt.
Sterker nog. Witte voetjes worden er schoner van.

Wat betreft je schets: bij mij houden ze van veeeeel ruimte. Maar ik heb dan ook geen pp dus dat is dan ook niet representatief misschien. Maar een halve hectare, lekker langwerpig, zonder obstakels is hier toch echt favoriet om heerlijk in rond te scheuren. Echt afstanden dus.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 15:38

Hier is de track ook favoriet tijdens de gekke tien minuten. In de zomer hebben ze een langere afstand (dan houden we stroken in de wei als track), dan pakken ze graag de paden die rondom gaan. In de winter hebben we een U-vorm met op een hoek de paddock. Dan scheuren ze over de track, paddock in, ererondje door de paddock en dan de track weer op.

Kun je wellicht na je rolplek een rondje om de boom links maken? Dan hebben ze daar een soort rotonde voor het ererondje en kunnen ze via rolplek en hooi weer door de bak. Evt nog een strookje gazon opofferen zodat ze over zachte bodem door kunnen naar het pad rechts.

JudithO

Berichten: 7058
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 16:12

Hilary schreef:
Hier is de track ook favoriet tijdens de gekke tien minuten. In de zomer hebben ze een langere afstand (dan houden we stroken in de wei als track), dan pakken ze graag de paden die rondom gaan. In de winter hebben we een U-vorm met op een hoek de paddock. Dan scheuren ze over de track, paddock in, ererondje door de paddock en dan de track weer op.

Kun je wellicht na je rolplek een rondje om de boom links maken? Dan hebben ze daar een soort rotonde voor het ererondje en kunnen ze via rolplek en hooi weer door de bak. Evt nog een strookje gazon opofferen zodat ze over zachte bodem door kunnen naar het pad rechts.


Mijn ervaring leert dat ze voor de kortste weg gaan en gewoon vol gas over het verharde gaan ;)

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 17:43

Gazon opofferen gaat niet lukken helaas, ons huis staat namelijk zo'n 2 meter hoger :=
Dit is vanuit de bak gezien.
Afbeelding

Haha, dat klinkt heerlijk, die gekke 10 minuten :)) Daar doet mijn opa niet meer aan, die scheurt af en toe naar de andere kant van het perceel, en dan vindt ie het wel mooi geweest :')

Ik ben bang dat ons perceel toch wat te klein is om echt een helemaal rondom een track te maken. Net even nagemeten, en de linkse wei is 1000m2 groot, de rechtse wei 750m2. Bij de rechtse wei zou ik dan 550 m2 aan track nodig hebben bij 4 meter breed, en bij de andere wei ruim 700m2. Dan blijft er echt heel weinig gras over.
Wel kan ik bij droog weer gewoon de twee weides open zetten linksonder.. er moet sowieso een poortje in de haag, dan kunnen ze via de track, via de hooiplaats links, terug door de wei scheuren en over het verharde stuk door de andere track op.
Dat galopperen over het verharde stuk is trouwens geen enkel probleem vindt opa Mystic :roll:

Malenka

Berichten: 7564
Geregistreerd: 04-10-06

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 18:25

Bij mij met twee paarden is een pad van 2,5e meter prima. Hoe veel paarden heb jij er op lopen?

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 18:38

Komend jaar twee paarden, maar het zou kunnen dat het er uiteindelijk drie worden.
Is 2,5 meter niet wat krap om te kunnen draaien?

Malenka

Berichten: 7564
Geregistreerd: 04-10-06

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 18:45

Zat ruimte om te draaien en zelfs elkaar te passeren. En op de 'hoeken' heb ik bredere plekken zodat ze ook nog iets gekker kunnen doen en langs elkaar kunnen als er een ligt. Ze krijgen daar ook met name voer.

Ze draaien overigens niet vaak op de smallere paden omdat het plek is om van de ene naar de andere plek te lopen, niet om te blijven rondhangen. Echte verkeersruimte dus.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 19:38

2,5 zou hier echt te smal zijn, met alleen de ruin en één specifieke merrie zou nog kunnen, maar elke combinatie met een ander zou dat te krap zijn. Misschien als het korte stukjes zouden zijn met steeds verbredingen dat het wel zou kunnen.

petra8
Berichten: 1134
Geregistreerd: 08-06-09

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 19:50

Ik ben een nieuwkomer inspiratie aan het opdoen om thuis misschien een soort van paddock paradise te maken. Mijn paard en shetlander staan nu op een grote paddock en hebben de beschikking over 3 weides waar ze graag doorheen racen. Wat is het voordeel van het maken van een track als ze nu op de paddock en weides ook vrij kunnen bewegen?

Ir111

Berichten: 11960
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 19:56

8nnemiek schreef:
Hoe zorgen jullie dat het zand van een track of rolplek niet op het gras ernaast terecht komt? Leggen jullie er bielzen of opsluitbanden omheen?

Wij hebben geen aparte rolplek omdat we een geschikte paddock hebben. We hebben geen afscheiding tussen track en gras. We slepen de track en zo blijft het gras buiten.

Leuk hoe je het plan nu hebt. Een lus heeft het voordeel dat ze lekker kunnen scheuren -dat is hier favoriet- maar als het dan poppig/propperig maakt zou ik het niet veilig vinden. Ik zou paden van 2,5 meter echt veel te smal vinden. Daar kunnen onze paarden niet goed op keren als ze weg moeten kunnen voor een ander paard. Als je maar 2 paarden hebt lopen is dat iets anders omdat ze zich niet klem kunnen lopen tussen 2 paarden. Maar bij liggen/rollen op de track loop je risico om in t draad te komen, idem bij het flink bokken en/of spelen.

pol013 schreef:
de paarden vinden zwarte grond wel lekker om in te rollen (tot mijn grote ergernis).
Slapen doen ze het liefst op wit zand. En voor jezelf. met stip op 1!!! Wit zand. Daar worden ze namelijk niet goor van. Zelfs niet als het nat wordt.
Sterker nog. Witte voetjes worden er schoner van.

Ahhhh jaloers! Onze track is gekeerd en er zit leem in de bodem. Leem is oranje. Mijn mooie vos met witte kniekousen loopt dus altijd met oranje/beige sokken sindsdien... :+

Malenka

Berichten: 7564
Geregistreerd: 04-10-06

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 20:42

Petra, het voordeel van een track is dat je ze echt stimuleert om rond te lopen en dus de hele dag in beweging te zijn. Bovendien kun je ze makkelijk over verschillende ondergronden laten gaan, wat goed is voor de hoeven en daarmee de doorbloeding. Het geeft je ten opzichte van een weiland ook meer controle over hun inname aan voeding.

petra8
Berichten: 1134
Geregistreerd: 08-06-09

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 20:51

Ik ga het morgen eens uittekenen. Maar je op de track ook voerpunten maken om ze in beweging te krijgen? Ik kan me voorstellen dat ze anders op de paddock bij de inloopstal met slowfeeder blijven staan.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 21:11

Wij hebben inderdaad voerplekken op de track. Daar gebruiken we palletboxen voor. Ze staan niet vast en de track is bij ons overal breed genoeg om een voerpunt te hebben. We kunnen dus al naar gelang de staat van de track (nattigheid of grasgroei) met de bakken schuiven.
Als ik het opnieuw zou moeten doen en zou kunnen / mogen keren, zou ik ook smallere paadjes maken met ‘eilandjes’ met ‘vermaak’.

Ook zonder voeren gaan ze wel de track op, trouwens. De uiteinden zijn populaire plekken om uit te buiken of uit te kijken over de weg, ongeacht of er hooi is of niet.