[FOTO]Show je paddock paradise!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
amanda09

Berichten: 622
Geregistreerd: 01-11-10
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 07:15

En zo'n veetent, zou dat wel mogen? Dat kan verplaatst worden, telt het dan nog steeds als schuilstal?

Lynn_Nikita

Berichten: 25456
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 07:42

Dat bedoel ik meer, takentunnel maar dan iets eronder om regen tegen te houden, is hier in de buurt ook gemaakt en je ziet niet dat er een echt dak tussenzit

Net de resterende palen erin gezet. Moest nu stoppen ivm de kinderen en school en erna werken, maar nu was het niet te warm. Laatste dagen slaap ik toch al belabberd dus kon ik nu net zo goed opstaan. Straks nog op de juiste hoogte erinslaan, isolatoren erin en dan alle draad aanpassen en heb ik een mini track

Pad is 40 meter lang, 4 meter breed, de verbinding tussen beide paden 20 meter lang en 8 mtr breed waar ik evt een voerplek of verhoging wil maken. Op dit nieuwe pad wil ik aantal balken of boomstammen leggen

belle_boef

Berichten: 10733
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 07:54

kvulden schreef:
Lynn_Nikita schreef:
en een afdakje maken en omringen met groen?


Blijft illegaal. Een takkentunnel heb ik ook aan zitten denken, maar is ook niet waterdicht natuurlijk, net als het bos. Ik denk dat een zeiltje ophangen ook niet is wat ze willen, maar vraag me af of ze daar iets tegen kunnen doen. Ik ga eens zoeken naar een natuurlijke tunnel.



Een takken tunnel van wilgenbomen en die laten begroeien met klimop.
Is alleen wel een meerjarenplan

Ir111

Berichten: 11952
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 07:58

kvulden schreef:
Vanavond is een online bespreking met de bewoners, ik moest de vraag daar zeker gaan stellen en hij vroeg zich af hoe zijn collega's zouden reageren.

En? Hoe is het gegaan?

pol013

Berichten: 8994
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 08:57

kvulden. Er is een gemeente die een ets ander beleid is gestart op dit gebied. Misschien handig om dat er eens bij te pakken.
Even denken: gemeente Wijchen geloof ik??? Daar mocht ook echt niet zomaar alles overal. Maar onder zeer strikte voorwaarden was er wel meer mogelijk.

* even voor je opgezocht: https://edepot.wur.nl/12691
https://edepot.wur.nl/1388

MarjanB

Berichten: 16435
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 09:11

pol013 schreef:
kvulden. Er is een gemeente die een ets ander beleid is gestart op dit gebied. Misschien handig om dat er eens bij te pakken.
Even denken: gemeente Wijchen geloof ik??? Daar mocht ook echt niet zomaar alles overal. Maar onder zeer strikte voorwaarden was er wel meer mogelijk.

* even voor je opgezocht: https://edepot.wur.nl/12691
https://edepot.wur.nl/1388


In Wijchen mag je alleen een schuilstal als het weiland niet aan je woonperceel grenst. Wij zijn daar bezig geweest met een huis en daar mocht ook niks op de wei geplaatst

pol013

Berichten: 8994
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 11:03

Dat staat ook allemaal keurig in die notitie.

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 11:21

Ik zag laatst ergens voorbij komen dat iemand een doek had gespannen tussen bomen. Die had ook de track door een stukje bos heen. Mooi bruin doek, viel amper op. Liep schuin af, zodat de regen er af kon lopen. Was met touwen om takken heen geknoopt/gespannen op 2-3 meter hoog. Heel tijdelijk, maar wel een idee. En nauwelijks zichtbaar.
Misschien kun je zoiets doen, eventueel icm met een eetbare haag als windbreker?

Wat een warmte hè. Paarden stonden gisteren bij de stal in de schaduw. Vooral van het zand kwam behoorlijk warmte af.

Anoniem

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 11:24

Op dit soort dagen ben ik nog 100 x blijer met ons bos. Het voelt echt veel minder warm aan bij ons :D

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 11:27

Ja dat geloof ik :D
Het maffe is, achter de stal is wel schaduw, maar geen wind. Op de wei was gistermiddag geen schaduw (alleen in de ochtend), maar wel wind. Ik vond de wei beter aanvoelen :D
Maar op het zand was het wel echt warm :j

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-21 11:43

Ik woon langs een rivier en we hebben hier wel lekker briesje. Paarden kiezen er vooralsnog zelf voor om op de weide te blijven staan.

Anoniem

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 11:45

Ja bij ons is alleen het voorste deel zonnig, daar gaan ze in de ochtend liggen zonnebaden. Overal een lekker briesje maar net als gisteren had ik vrij weinig last van de hitte. Scheelt echt heel veel.

Nu ben ik op mijn werk (in een stad) en daar voelt het zo belachelijk veel warmer meteen.

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 11:49

Ja tussen de gebouwen met minder wind is het echt wel warmer :j
Er staat ook maar weinig wind zie ik. Gelukkig ligt ons perceel vrij open. Alleen ook weinig bomen en dus schaduw. De schuilstal heeft de dichte kant op het westen. Voor de herfst en winter perfect :D
Maar nu zou een briesje ook daar wel welkom zijn :D

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 11:59

Het is hier goed te doen. Paardjes staan in de binnenbak en het is daar lekker. Blij dat ie net voor de hitte klaar is! Net de bak uitgemest en dat ging goed.
Je zou er zelfs nog in kunnen rijden qua temperatuur.
Grote hond ligt in de stal, waar het ook goed te doen is. Kleine hond in huis.
Het is nu 22 graden in huis, hoop dat dat zo blijft.
Morgen komt de loonwerker met wat extra mankracht de roosters in de vijver leggen.
Het einde van het project is eindelijk in zicht!
En aangezien ik nog kalm aan moet doen, had ik bedacht om met de kinderen vanmiddag maar ff een paardenspel online te doen ;)
Misschien vanavond nog wat in de bak klooien.

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 13:05

Ik zie dat ik in het verkeerde topic heb gereageerd, moest in paarden aan huis. Excuus.

edit. Ik lees al heel lang met jullie mee. Maar ik weet niet of ik een paddock paradise heb :') :')
Heb wel een paddock, vijver, heuvels, knabbelstruiken komen er nog etc. Maar het enige wat ik niet heb is een track. Maar verder wel allerlei speelse elementen en geen 'gewone' weide.
De bedoeling is ook dat de paarden vanuit de paddock kunnen kiezen waar ze heen willen.

pol013

Berichten: 8994
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 14:14

Ik heb ook geen PP. Maar wel aardig dezelfde doelen qua houderij als de mensen hier. En ik kom veel dezelfde problemen en oplossingen tegen hier. Ik ben er ook nog niet uit gezet :+

Ik kom overigens terug op die handzeis: wat een handig ding zeg! Ons weiland is helemaal leeg te maken om te maaien maar we hebben sinds dit jaar 17 bomen geplant en daarmee dus 17 plekken waar je niet dicht bij kunt maaien. Daar staat dus na onze hooi beurt lang gras en de paarden mogen er niet te vrij dichtbij komen omdat ik bang ben dat ze dan de stam vernielen.
Nu maai ik op die stukje dus iedere dag een m2 met de handzeis voor de paarden. Super simpel en licht karwei. En de paarden kunnen zo alsnog het gras opeten.

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 14:15

Chasey schreef:
Ik zie dat ik in het verkeerde topic heb gereageerd, moest in paarden aan huis. Excuus.

edit. Ik lees al heel lang met jullie mee. Maar ik weet niet of ik een paddock paradise heb :') :')
Heb wel een paddock, vijver, heuvels, knabbelstruiken komen er nog etc. Maar het enige wat ik niet heb is een track. Maar verder wel allerlei speelse elementen en geen 'gewone' weide.
De bedoeling is ook dat de paarden vanuit de paddock kunnen kiezen waar ze heen willen.

Klinkt wel als een paradijsje hoor <3
Ik heb dan wel een track, maar geen vijver :D
Wel een heuvel en wat eetbaar struikgewas.

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 18:37

Het is ook de bedoeling dat het een klein paradijsje wordt. Het is allemaal nog in aanleg. Hopelijk zijn volgende week alle graafwerkzaamheden klaar en kan volgende week alles ingezaaid worden.
Ik heb intussen al mooi wat inspiratie opgedaan in dit topic voor extra leuke elementen.
Ben er alleen nog niet uit welke knabbelstruiken ik wil.
We wonen hier nog niet zo heel lang. Bij ons vorige huis hadden we samen met provincie Overijssel het eea aangelegd. Zij hebben toen voor de beplanting gezorgd. 500 boompjes en struikjes kregen we.
Maar ik kan me niet meer herinneren wat het allemaal was... 8)7
Op ons nieuwe stekkie doen we alles zelf. Dus moeten we ook zelf voor de beplanting zorgen.

Ik vind vooral de creatieve ideeën leuk, waardoor de paarden ook echt uitdagingen hebben en het een speels landschap wordt.

Cemlys

Berichten: 14956
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 18:49

Ik heb ook (nog geen Paddock paradise) maar wil het wel gaan verrijken, zeker vijver of poel lijkt me fijn.

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 19:11

Klinkt wel leuk Chasey. Heb je foto’s?

Je weet dat het echt warm is als ze de stal en hooi verkiezen boven de strook vers gras :=
Afbeelding

En lekker waterballet gemaakt. Goed voor de voeten.
Afbeelding

Ir111

Berichten: 11952
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 19:51

Hier hebben ze ook de hele dag gehangen, ze zochten vandaag echt de schaduw op. En natuurlijk veel in de schuilstal, maar daar staan ze sowieso graag. :j

Te grappig, ik had de wei open gezet, hadden die sukkels het niet door! Na 1,5 uur nog niet dus toen heb ik maar eens een hint gegeven. :D

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 19:58

Wat grappig zo die verschillen, hier zijn ze ampernin de schuolstal geweest. Ze staan liever in de zon, en daarbij in de wind. Viel echt op vandaag, als het minder waait staan ze wel binnen met dit weer

BrittS

Berichten: 1723
Geregistreerd: 06-03-11
Woonplaats: Elburg

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 20:06

Hier staan ze vooral veel in de schaduw van de grote bomen, en met veel vliegen ook wel in de koele schuilstal. Ik merk dat ze hier de afgelopen dagen echt wel veel in en rond de poel hangen, ook al staan ze dan verder vol in de zon.

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 20:12

Gister gingen ze wel gewoon de wei op. Maar toen was de wind koeler. Nu was het net een föhn :=

MarliesR

Berichten: 3289
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 20:35

Hier heb ik ze gedurende de dag steeds zien wisselen tussen weer een tijdje afkoelen in de schuilstal (daar zit een geïsoleerd dak op, dus is het betrekkelijk koel) en tussendoor weer rond scharrelen.

Met de nieuwe aanplant hier gaat de track echt nog zoveel gaver worden :D Het lijkt er op dat er gelukkig redelijk wat is aangeslagen. Ben dan ook blij dat er weer een beetje regen aankomt na deze hitte. Hopelijk niet te lange hitte/droogte achter elkaar deze zomer zodat het allemaal mooi door kan groeien :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

(Foto's al ietsje eerder gemaakt, maar moest ze even weer bij elkaar verzamelen voor de rapportage naar Heg & Landschap)