Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 406 [ 10137 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 406  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

[FOTO]Show je paddock paradise!

 
Profiel   

Al jaren houden wij onze paarden 24/7 buiten, sinds een jaar of 3 hadden we een track maar die was doodlopend (geen probleem met die kudde,maar niet ideaal) sinds enkele weken hebben we de track helemaal rondlopen (ca 200m lang), hebben we onze uitloop flink vergroot en onze bak fatsoendelijk omheind en zouden we in de winter kunnen open zetten en we zijn best trots op ons harde werk. Uiteindelijk willen we de track nog langer maken, maar we zijn hier al erg blij mee.

Wij hebben nu 4 paarden staan (en 3 pensionplekken beschikbaar voor het voorjaar), s zomers overdag op de weide dmv strookbegrazing s nachts en s winters op track en uitloop met onbeperkt hooi (momenteel op 3 plekken) dmv slowfeeders. Track is 4 tot 5 meter breed en er zijn 3 weides beschikbaar.

Ik vond het leuk om wat foto's te delen en ben ook zeer benieuwd naar jullie PP's!

Inloopstal en stuk van uitloop
[ img ]

[ img ]

Verharde voerplek, naast ingang van stal

[ img ]


Nog een voerplek die nog verhard gaat worden

[ img ]

[ img ]


In deze hoek hangt achter mijn rug ook hooi
[ img ]


Uitloop links zie je de inloop stal
[ img ]

En nu benieuwd naar fie van jullie!



Laatst bijgewerkt door C_arola op 23-07-20 11:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Titel aangepast naar de regels

Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-07-20 08:38 



 
Profiel   

Leuk!! Ik zal een dezer dagen ook wat foto's maken.

Perceel van een ruime hectare, nu meer iets dan 1km track. Ben nog steeds dingen aan het aanpassen en verbeteren. Het is huur land en natuur dus moet wel een beetje nadenken. Maar we kunnen best leuke dingen. Er lopen 3 Tinker merries met elk een veulen.

Mijn hengst heeft een simpel mini PP, maar die krijgt ook uitbreiding, hij had nu 1 lus aan zijn paddock, maar plan is deze week er een tweede lus bij te maken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-07-20 08:48 



 
Profiel   

Ah leuk! Ik zat laatst ook al te denken dat een centraal Paddock Paradise/EquiHabitat topic misschien wel leuk zou zijn :D

Zal die van mij hier dan ook even delen. Het is hier ook nog erg in ontwikkeling, heb nog heel veel plannen. Op dit moment is het ongeveer 720 meter track en daarnaast ongeveer 385m2 paddock, inloopstal en roundpen tot hun beschikking.

Er moet in elk geval nog minimaal 1 heuvel in komen en wil nog heel erg veel aanplant toevoegen :D Er komt ook op enig moment nog een tweede schuilstal en wil nog wat paden toevoegen/aanpassen.

Op dit moment staan alleen mijn eigen twee paarden er op en dit najaar komt er in elk geval 1 jonge merrie en heb nog plek voor een tweede.

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-07-20 09:03 



 
Profiel   

Caily schreef
Leuk!! Ik zal een dezer dagen ook wat foto's maken.

Perceel van een ruime hectare, nu meer iets dan 1km track. Ben nog steeds dingen aan het aanpassen en verbeteren. Het is huur land en natuur dus moet wel een beetje nadenken. Maar we kunnen best leuke dingen. Er lopen 3 Tinker merries met elk een veulen.

Mijn hengst heeft een simpel mini PP, maar die krijgt ook uitbreiding, hij had nu 1 lus aan zijn paddock, maar plan is deze week er een tweede lus bij te maken.


Wauw een km! Staat de hengst naast je merries?

Momenteel hebben wij maar een halve hectare, maar in de toekomst zijn er wel mogelijkheden voor het aanliggende perceel er bij te trekken (waar die mais staat).

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-07-20 09:05 



 
Profiel   

Wat mij betreft ben je in de minderheid van mensen die paarden, in mijn ogen, op een echt paardwaardig manier houdt Marlies. Ik zie zoveel paddock postzegels voorbij komen. Zo wil je toch geen paarden houden....niks paradise aan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-07-20 09:31 



 
Profiel   

Oh leuk topic, ik hoop hier veel ideetjes te kunnen opdoen voor de toekomst!

Nabster schreef
Wat mij betreft ben je in de minderheid van mensen die paarden, in mijn ogen, op een echt paardwaardig manier houdt Marlies. Ik zie zoveel paddock postzegels voorbij komen. Zo wil je toch geen paarden houden....niks paradise aan.


Goh, dat is dubbel. Liever dat ze de mogelijkheid tot bewegen op een track hebben dan dat ze op stal staan en een paar uur op de weide mogen 'om de weide te sparen'. Ook al staan ze op postzegelgrootte, ze staan wel buiten met mogelijkheid om rond te wandelen en te eten van slowfeeders. Een upgrade is het tenminste wel. Uiteraard is een plekje zoals dat van Marlies helemaal top.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-07-20 18:08 



 
Profiel   

Wij hebben in totaal 3 ha voor maximaal 7 paarden.

Dat terrein bestaat uit een winterbestendig Paddock Paradise op ongeveer 7000m2 en de rest is grasland voor weidegang en ruwvoer winning. We hebben ook nog een stukje bos en snoeiafval van de eetbare bomen en struiken wat daar uit komt gaat ook naar de paarden.

De paden hebben een zandbodem, zijn deels gedraineerd en 2 tot 6 meter breed. Daarnaast ruimere hoeken, heuveltje, 2 waterbuffers waarvan we 1 gevuld houden als natuurlijke drinkplaats.

We hebben het terrein beplant met eetbare bomen en struiken en zijn dat langzaam aan het uitbreiden.

[ img ]
Plattegrond van paar jaar geleden.
Inmiddels beplanting toegevoegd en ruimte achter de stal bij de bosrand is verbreed, verhard en heeft nu een extra voerplek en een schuiltent.

We voeren uit slowfeedernetten aan de wanden en in palletkratten.

Hier een overzichtsfilmpje
https://photos.app.goo.gl/aunT2P4aowVDNzfG7

In dit album staan veel foto's
https://photos.app.goo.gl/EG6nwLti4SsaCbWZ8

Hier een selectie...
[ img ]
[ img ]

[ img ]
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-07-20 09:11 



 
Profiel   

Ziet er allemaal heerlijk uit! Hoe maak je een heuvel? Zonder dat ie inzakt *\o/* En hoe diep moet een poel zijn, willen ze er schoon uit kunnen drinken?

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-07-20 09:29 



 
Profiel   

Alles heeft onderhoud nodig.
Niet blijft vanzelf jarenlang goed.

De heuvel is vanaf aanleg 2x weer aangevuld met aarde en zand.

De zandpaden hebben ook geregeld nieuw zand nodig.

De poel moet je geregeld weer dieper graven. Mijn poel is niet diep. ik vul aan met vers water uit de schouwsloot als hij droog dreigt te vallen. Dat is stromend water wat ververst wordt met regenwater of water uit het IJsselmeer.

Verder werkt oeverbeplanting en zuurstof planten en een fontein of pomp in het water. Bij een diepe poel waar altijd genoeg water in blijft staan en waar de vissen met vorst diep genoeg kunnen overwinteren, zouden vissen ook kunnen helpen.

Bij oeverbeplanting en waterplanten is het nodig 1/3 tot 2/4 van de oever en water uit te rasteren om die te beschermen tegen vraat en vertrapping. Anders houd je geen planten meer over.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-07-20 09:40 



 
Profiel   

Ik volg. Wij zijn bezig, maar ik maak te weinig foto's.

We hebben nu een pad rondom, een heuvel, een poel, in 2 hoeken een eetbar waarvan 1 nog een afdak krijgt, een grote schuilmogelijkheid waaronder we soms voeren, nog 2 losse hooibakken, schuur mogelijkheden.

We willen de poel aanpassen, nog wat tussendoor paden, want ze vinden rondom de heuvel lopen echt leuker dan het lange rechte pad.

Wij hebben het rondom pad wat blubber was af laten graven en met zand gestort.

We willen nog veel aanplanten. Op de heuvel staan nu kruiden en we hebben al wat wilg, els, vlier, walnoot, lijsterbes etc. Maar moet groeien :)

Er zijn 2 weitjes die we beperkt open zetten per dag. Er is een paddock aan de schuilstal vast en daar aan vast een 20*40 rijbak, maar die is zomers dicht.


Nabster schreef
Wat mij betreft ben je in de minderheid van mensen die paarden, in mijn ogen, op een echt paardwaardig manier houdt Marlies. Ik zie zoveel paddock postzegels voorbij komen. Zo wil je toch geen paarden houden....niks paradise aan.


Yeah right, want 23/7 op stal, even eruit op een postzegel of loslaten in een bak, zomers enkele uren op een wei is veel beter........
Dit is geen discussie plek, maar show je pp. Een pp is juist bedoeld om natuurlijke behoeftes aan te bieden, paarden te stimuleren om te bewegen en eten te laten zoeken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-07-20 10:51 



 
Profiel   

Wauw wat een gave paddock paradises komen hier voorbij! <3 Ik ga meelezen en inspiratie op doen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-07-20 11:14 



 
Profiel   

Oh leuk om inspiratie op te doen! Kijk en leer graag mee.

Ergens snap ik de opmerking van Nabster wel. Alleen heeft de gemiddelde paddock paradise voor mij nog altijd meer toegevoegde waarde dan zomers op het land en in de winter een paar uur op de paddock.

Wat ik ook vaak voorbij zie komen (in mijn zoektocht naar een tweede paard): dit paard kan alleen op een paddock paradise, want hij mag geen gras. En dat is dus niet hoe ik het bij ons wil doen. De onze switchen tussen drie weilanden straks en mogen daar altijd op als de bodem het toestaat. De track is een extraatje om het in barre tijden óók leuk te houden voor ze.

Nou goed, paar foto’s van ons (we zijn nog in ontwikkeling en nog geen paarden aan huis).
Zo kochten we het een jaar geleden:

[ img ]
[ img ]

Luchtfoto’s van toen er nog geen gras en woudzand was:

[ img ]
[ img ]
[ img ]
[ img ]

Nu met gras en woudzand:

[ img ]
[ img ]

Er komt nog een schuilstal in de bocht van onze heuvel op de grond dus, niet op de heuvel (die ligt in een hoek van 90 graden afgerond). En de stal in ontwikkeling waar we dus volop mee bezig gaan volgende week:

[ img ]
[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-07-20 11:20 



 

Ik meld me ook :D
Wij zijn sinds een jaar bezig met ons paddock paradise in een hectare bosland. We hebben inmiddels zo'n halve hectare in gebruik en blijven verbeteren en uitbreiden.

In september gaan we beginnen aan onze poel en we zijn inmiddels bezig om meerdere gras en kruidenstroken aan te leggen :D



[ img ]


[ img ]


[ img ]
[ img ]

Een overzicht foto is hier wat lastig door alle bomen _O-


Laatst bijgewerkt door Anoniem op 30-07-20 11:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-07-20 11:24 



 
Profiel   

Olympia, wat gaaf! Worden dat stallen?

Mijn ex hb/ir pony gaat wel mee het gras op. Wij hebben beperkt gras en dat gaat vaak wel. Mensen waarschuwen vrij snel, maar dat is wel bij traditioneel houden.

Wij vullen laat alles met hooi. Eind van de middag is dat een beetje op en geef ik ze het gras. Daarna even niks en lopen ze nog de resten hooi te scharrelen.
Ik zie ze zo lekker bewegen na grasinname en ze blijven netjes in model.
Maar wij hebben maar 2 kleine weides. Als ik meer wei had, zou ik laten hooien.

We hebben het wel 2x gemaaid vooraf.


[ img ]

Dit is onze heuvel nog zonder plantjes. Is nu groen

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-07-20 11:26 



 
Profiel   

wat een leuk topic! ik klets graag mee.
hier de paarden aan huis sinds november. eerst een paddock met drainage, bestrating en schuilstal aangelegd. en sinds mei heb ik er een extra rondje aan gemaakt. het is allemaal niet super groot maar ze wandelen de hele dag rond en hebben af en toe een racemomentje. m’n paard is sinds ze hier staat zooo veranderd in positieve zin. <3

ik heb even snel wat foto’s gemaakt, maar ben de ene hoek vergeten dus zal die de volgende keer op de foto zetten.
hier de paddock met schuilstal. in de schuilstal hangt een groot hooinet en aan de andere kant ervan staan waterbakken.
[ img ]

t rondje. het is eigenlijk een soort 8 vorm. 1 rondje en dan nog een rondje om de poel heen.
[ img ]

(bokt draait steeds m’n foto’s om, ik weet ook niet waarom) de poel, water staat nu ongeveer 1,5m lager dan normaal. in de winter komt t helemaal tot de rand en staan de bomen ook in t water. het is een natuurlijke poel, op kaarten uit de 16e eeuw staat dat er hier al water was.
[ img ]

rechts van de poel zit een heuvel, hier vanaf de heuvel een foto gemaakt.

[ img ]

en ze kunnen er helemaal achterlangs lopen. wordt veel gebruikt om rond te rennen maar ze staan hier ook altijd op t warmst van de dag te slapen samen met de koeien die aan de andere kant van de bosjes staan.

[ img ]

de bomen aan de rand van de poel zijn elsen. erachter staan veel hazelaar, brandnetels en meidoorn waar ze van snoepen. :9

maar ik heb nu dus nog niet de andere kant op de foto, komt nog wel. aan de andere kant van de paddock zit nog stukje gras en een boomgaard met appelbomen, nog een poel en grote wilgen bovenop een heuvel. dit wil ik er op den duur ook bijtrekken maar voor nu is dat gewoon nog wei voor gras snacks. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-07-20 11:30 



 
Profiel   

Wat awesome allemaal! Ik volg! Sinds een maand heb ik mijn paard en pony thuis. Ik heb een halve hectare tot mijn beschikking dus nu lekker inspiratie opdoen en plannen maken!

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-07-20 11:52 



 
Profiel   

Wat heerlijk om te zien allemaal <3 Blijf dit topic even volgen tot dat ik de kans krijg on zelf ook zoiets te realiseren, is toch wel een droom! Ontzettend mooie plekjes komen er voorbij zeg

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-07-20 12:05 



 
Profiel   

@Superpony ja dat klopt! Tenminste dat moet het worden. We waren zo aan het klooien met stal (laten) bouwen/boxen erin maken, vanwege de prijzen en mogelijkheden. Toen hebben we zelf maar iets bedacht. De betonnen keerwanden wegen al 3000 kg per stuk, dus dat is een mooie basis voor de boxen én voor de schuur om van daaraf op te bouwen.
Zijn vier stallen van 3x4 of twee van die maat en 1 merriebox van 3 x 8.

Niet dat we nu goedkoper uit zijn (schat ik in), maar wel naar wens haha. Buitenkant komen Rabatdelen op die we laten vergrijzen.

Ik maakte me eerst zorgen over of we wel genoeg gras zouden hebben. Maar als ik dan kijk naar mijn kleddervette Gelderse op haar huidige pensionstal.... dan denk ik dat het goed komt. Ze staat nu namelijk jaar rond op deze wei (gekke foto maar heb huis eraf geknipt omdat niet mijn huis is):


[ img ]

En naast dit weinige gras krijgt ze veel hooi, waardoor ze nu tonnetje rond is:


[ img ]

En nee, dit is niet alleen kwestie van zware botjes }:0 Ze heeft daadwerkelijk vetribbels op haar lijf. Ik krijg het er met al het geklus en tijdgebrek ook niet afgetraind. Hopelijk doet een beetje bewegen over de track haar straks goed :+

Dat groen op jouw heuvel, heb je dat ook in eetbare vorm voor de paarden? Of is het voor de sier?

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-07-20 12:37 



 
Profiel   

Leuk rolleyjogered! Ik mis dat groen hier wel! Voor we hier kwamen wonen had oude eigenaar alle bomen weg laten halen en wij hebben alles wat niet goed was ( laurier, taxus en esdoorn ) laten weghalen. Dus wachten tot nieuwe aanplant vol staat.

Olympia, ik heb op de heuvel; paarden gras, zwarte bes, citroenmelisse, tijm, munt, echinachea en salie. Er groeit al brandnetel en die hou ik wat in toom.

Ze kunnen over het lage gaas heen hangen. Ik wil niet dat ze er doorheen lopen. Ze kunnen van 4 kanten erop en eraf en bovenop staan.
Je ziet ze nu ook vanaf de schuinte tussen hekje door eten of van bovenaf.
Maar er moet nog wat bij en alles moet nog goed aanslaan. De tijm heb ik wel tig keren moeten redden uit een mond, want was nog niet vast geworteld :)

We willen sowieso stukken nog afzetten met haag en meer bomen en ook rozenbottel etc.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-07-20 13:57 



 
Profiel   

Wat mooi geworden Olympia96
Vroeg me ook al af hoe dat zou komen met die keerwanden.

Heb zelf nog steeds een wens voor natuurlijke schuilstal ingebouwd in soort heuvel, met natuurlijk dak er ook. Dat ze daar mooi uit de wind en regen in lekker zacht droog zand kunnen liggen als ze willen. In de inloopstal en schuiltent ligt steen en rubbermatten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-07-20 17:22 



 
Profiel   

Ook een mooi idee! Lijkt me lekker koel ook.

op fb gaat iemand een cursus wilgen ding vlechten organiseren. De bedoeling is een soort schuilhok te krijgen dan, maar zou in principe in elk model kunnen.
Heb ook weleens een doorloop ervan gezien.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-07-20 18:23 



 
Profiel   

Knibbel knabbel knuisje huisje voor paarden :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-07-20 18:39 



 
Profiel   

Heel gaaf Superpony. En slim bedacht dat ze er van alle kanten bij kunnen. Hoe lang duurt het voordat het een beetje paardenproof vast zit?


joyce B schreef
Wat mooi geworden Olympia96
Vroeg me ook al af hoe dat zou komen met die keerwanden.

Heb zelf nog steeds een wens voor natuurlijke schuilstal ingebouwd in soort heuvel, met natuurlijk dak er ook. Dat ze daar mooi uit de wind en regen in lekker zacht droog zand kunnen liggen als ze willen. In de inloopstal en schuiltent ligt steen en rubbermatten.


Dat was ook onze eerste gedachte inderdaad. Half in de heuvel, maar vanwege het gewicht van de grond durfden we dat niet aan.

We gaan nu (kleinere) keerwanden tegen de heuvelrug aanplaatsen (dan verschuift de aarde van de bult ook niet naar beneden en kunnen ze niet graven). En op het dak willen we wilde bloemen en een zitje voor onszelf (omdat het uitzicht zo fantastisch is hahaha).

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-07-20 18:43 



 
Profiel   

Wat een leuk topic, ik ga snel wat foto’s maken. Helaas heb ik niet zo veel land 3000m2, en heel onpraktisch perceel maar ik heb er denk ik wel wat leuks van kunnen maken. Er is een schuilstal, een overdekte eetplaats, veel schuilplaatsen, verschillende rondjes, verschillende bomen om aan te knagen. Nu nog een poel en heuvel. Er staan 2 connemara’s waarvan 1 slecht tegen gras kan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-07-20 19:52 



 
Profiel   

Super leuk om de paradijsjes van anderen te zien!

Onze paddock op ongeveer 4000 m2, kudde van 2 paarden en 2 mini-shets. Heb nog een apart stuk weiland waar ze dagelijks even op komen. Alles is zand en de hele winter droog, dus geen paddock-hel :Y)

[ img ]
[ img ]
Niet goed te zien, maar hier zit een berg :+
[ img ]
[ img ]

We zijn het aan het aankleden met eetbare bloemen, planten, bomen en nu zijn we nog bezig met een nieuw pad; een grindpad met aan beide zijdes rozebottelstruiken.


Laatst bijgewerkt door BrittS op 30-07-20 20:10, in het totaal 1 keer bewerkt
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-07-20 20:09 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 406 [ 10137 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 406  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen