[FOTO]Show je paddock paradise!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ir111

Berichten: 11960
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 21:18


MarliesR

Berichten: 3290
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 21:19

Met heel nat weer voer ik nog wel eens alleen in de inloopstal voor mijn eigen gemak. En ook dan zie ik ze toch regelmatig over de track heel struinen.

Hier overigens een mix van bredere "snelwegpaden" waar ze echt even goed kunnen aanzetten. En daarnaast smallere slingerpaadjes. Smalste is ook ongeveer 2,5 meter. Eén heel klein stukje sluipad achter de poel langs waar het denk ik nog net wat smaller is, maar dat is echt maar een heel kort stukje. Deze mix van breder (4 ~ 5 meter) en smallere slingers bevalt mij goed. En heb straks alleen nog maar IJslanders, dus dan wil het helemaal prima.

Foto is vroeg voorjaar 2021. Moet binnenkort nodig weer eens een nieuwe maken met mooi weer :D
Afbeelding

Belker

Berichten: 15307
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 21:23

Mooi Marlies.

Lynn_Nikita

Berichten: 25467
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 21:32

Ik heb een voerplek halverwege de track maar die is niet elke dag gevuld ( ben ik te lui voor) Ze eten vooral op de verharding vooraan bij de stal en onder het afdak, maar maken echt gebruik van de hele track. Hebben zo favoriete plekjes om te liggen, te hangen of rennen gewoon nutteloos wat rondjes of 8en

monsera
Berichten: 3076
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 21:51

Zo leuk om te zien als iemand een voorbeeld plaatsten mensen daar mee gaan tekenen en ontwerpen.

Hier een pad van 2,5 meter breed van zo’n 80 meter lang van de schuilstal naar de bak/paddock.
In het voorjaar wil ik nog een slinger paadje van boomschors maken naast de bak/paddock tussen mijn bomen die ik over 2 weken krijg en ga aanplanten. Die zal iets smaller worden. Wil dan eigenlijk op de helft van het pad nog een extra ingang/ uitgang maken naar de bak/paddock voor het geval ze elkaar tegen komen. Maar meestal lopen ze achter elkaar aan.

Stonden 4 pony’s op. Nu nog 1 e pony en 2 Shetlanders.

monsera
Berichten: 3076
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: friesland

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 21:54

Zou ik ook al takken van wilgen in de grond kunnen stoppen over 2 weken? Als ik mijn andere bomen ga planten? Of beter wachten tot er weer blad aan komt?

tamary

Berichten: 29185
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 22:05

Blad = sapstroom = mogelijkheid wortelaanmaak. Wat je nu snoeit zal dus niet tot nieuwe boom uitgroeien.

neile

Berichten: 2014
Geregistreerd: 09-01-10

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 22:37

Marlies! Je bent er weer! Hoe is het met je huis en de paarden?

Ingrid_92

Berichten: 2829
Geregistreerd: 20-05-12
Woonplaats: Stellendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 01:31

monsera schreef:
Zou ik ook al takken van wilgen in de grond kunnen stoppen over 2 weken? Als ik mijn andere bomen ga planten? Of beter wachten tot er weer blad aan komt?


Ja hoor. Vorig jaar eind januari geknotte wilgentenen in de grond gestopt en dat zijn nu al behoorlijke boompjes. :)

MarliesR

Berichten: 3290
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 09:11

neile schreef:
Marlies! Je bent er weer! Hoe is het met je huis en de paarden?


:D
Nadat mijn bijzondere merrie in mei overleed echt een tijd in een flinke dip gezeten, maar begin het plezier in de paarden gelukkig weer echt terug te krijgen. Wel besloten om mijn Schwarzwalder Fuchs te verkopen. Moeilijk, maar wel de juiste beslissing. En heb er nu een tweede IJslander bij en van het voorjaar komen er nog twee veulentjes bij <3 . Het is huis is ongeveer nog net zo "ver" als van het voorjaar :') .

neile

Berichten: 2014
Geregistreerd: 09-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 11:02

Toch fijn dat je er weer bovenop aan het krabbelen bent. Waarom heb je de Fuchs verkocht als ik dat mag vragen? Ging het niet goed in de kudde? Ik heb na het overlijden van mijn merrie de paarden een jaar afgezworen maar eens paardenliefde in je bloed zit kom je er niet zo makkelijk meer van af. Begrijp helemaal dat je even in een stevige dip zat hierdoor. Fijn dat je er weer bent!

MarliesR

Berichten: 3290
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 12:58

Het is echt een enorme schat van een paard, maar ook wel véél paard (van het zomer gewogen op 770kg :+ ). Ik liep er zelf al wel tegen aan met mijn gezondheid dat het me best veel energie koste om met hem te rijden, hoe lief en makkelijk hij ook is. Toen ik eenmaal weer op mijn IJslander stapte was dat vooral gewoon echt zoooo veel plezier, en al snel kwam de realisatie dat ik van hem rijden energie kreeg ipv dat het koste... En toen ik heel duidelijk merkte dat Sógi enorm trok naar de IJslander van mijn "buurvrouw" en Dailey voor hem toch ook wel erg intens was dus toch die zware knoop doorgehakt.

Kijk, naast Dailey leek mijn toch niet hele kleine IJsco (1.44) net een Shetlander :')

Afbeelding

Jade

Berichten: 3035
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: home is where the horse is

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 16:49

Ik ben wel benieuwd wat het aantal m2 is wat jullie voor een weide overhouden. Hier hou ik ze met name van het gras af om het gras heel te houden, niet omdat ze teveel binnenkrijgen. Dit jaar komt er denk ik 200m2 bij ten opzichte van vorig jaar en hoop ik dat ik het hele dagen open kan houden, maar als dat niet gaat, wil ik toch de track uitbreiden zodat ze wat makkelijker kunnen rennen. Ik aarzel alleen of ik dan de weide wil splitsen of niet.

Vind jouw pp altijd leuk ingedeeld marlies, maar is volgens mij een veel groter stuk dan onze ‘karige’ 4000m2 :+

MarliesR

Berichten: 3290
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 17:25

Ik heb even met Google Maps gekeken voor een grove indicatie. Mijn weitjes zijn tussen de 550 en de 650 m2 ongeveer. Heb er een wat grotere richting de 1.000m2 die ik op termijn nog ga opsplitsen met nog een pad.

Het is inderdaad hier wat groter, de track ligt op ongeveer een hectare (1,3hectare totaal met huis etc erbij).

Marjo89

Berichten: 3962
Geregistreerd: 01-01-07

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 18:34

Ik merk dat ik gras veel minder belangrijk geworden is sinds mijn pony flink hoefbevangen is geweest. Wij hebben 5500 m2 voor de pony’s. En heb nu 3 weides van ongeveer 7 x 10. En dat gaat wel minder worden zodra we de track gaan aanpakken.

Horsier

Berichten: 386
Geregistreerd: 07-02-08
Woonplaats: Mill

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 19:15

7x10 is wel heel klein, lopen ze dat niet binnen no time kapot?

Ik mag hier eigenlijk niet meer mee praten -O-
Heb nu geen paddock paradise meer maar alleen paddock.
De track en het stuk met de heuvel en poel was zo kaal dat ze te veel zand binnen kregen. Ze bleven graven naar gras wortels ondanks voldoende hooi aanwezig.
Vorig jaar is mijn lieve merrie overleden aan zandkoliek dus ik durf niet meer.
Heb nu een paddock met wit zand van 20x60 en twee weides van samen 3800 meter.

Heb op de paddock wel boomstammen en tractor banden liggen. Maar ze doen er niet veel mee. Wil nog graag iets hebben wat ze iets meer bezig houd.

monsera
Berichten: 3076
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: friesland

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 20:14

Je zou een stuk paddock ook af kunnen zetten met een pad. Daar de banden neer leggen. De paddock een beetje opdelen zeg maar.
Ik heb daar laatst foto’s van gezien.
Weet alleen niet meer of dat hier was of op Facebook. Zag er heel leuk uit.

Lynn_Nikita

Berichten: 25467
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 20:21

Ik heb 2 weitjes van 20 of 30 x 13 denk ik, dat open ze niet snel kapot maar staan er ook geen uren op. 1 is heel gevoelig voor HB, 1 gaat jeuken van gras en de ander is snel te dik, dus echt veel gras hoef ik ook niet

Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 20:22

Ik heb 4 weitjes. Een stuk van ongeveer 60x40 in 3 stukken gedeeld. Dus 3x rijbakgrootte 20x40 zeg maar. En 1 apart stuk dat net iets groter is.
Dus bij elkaar 2400m2 plus nog ruim 800m2.

Ik twijfel nog of ik er 8 kleine weitjes van maak van het voorjaar en ze dan per week op een weitje laat. Of dat ik ga strippen over de langste zijde. We hebben voor en achter een ingang, dus daar zou ik dan mee kunnen starten als strook. Maar ik vind strookbegrazing best intensief voor de grasmat. Dus ik twijfel nog even verder :+

Ze staan er nu niet op, tenzij het fatsoenlijk weer is. Dan Mogen ze op het aparte weitje. Dat mogen ze ook wat kapot lopen. Van het voorjaar gaat die dicht, maaien, slepen en dan ff een paar maanden rust.

MarliesR

Berichten: 3290
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 20:30

Horsier schreef:
7x10 is wel heel klein, lopen ze dat niet binnen no time kapot?

Ik mag hier eigenlijk niet meer mee praten -O-
Heb nu geen paddock paradise meer maar alleen paddock.
De track en het stuk met de heuvel en poel was zo kaal dat ze te veel zand binnen kregen. Ze bleven graven naar gras wortels ondanks voldoende hooi aanwezig.
Vorig jaar is mijn lieve merrie overleden aan zandkoliek dus ik durf niet meer.
Heb nu een paddock met wit zand van 20x60 en twee weides van samen 3800 meter.

Heb op de paddock wel boomstammen en tractor banden liggen. Maar ze doen er niet veel mee. Wil nog graag iets hebben wat ze iets meer bezig houd.



Oef, kan me goed voorstellen dat de schik er dan wel in zit!
Maar ik denk dat je ook met zo'n zandpaddock echt nog wel wat leuks kan. Ik zou bijvoorbeeld twee "groene eilandjes" er in maken, hoeven echt geen mega doorsnede te hebben maar wel zo dicht laten begroeien dat ze er omheen moeten lopen om de andere kant te zien. Eventueel kan dat ook in de vorm van een kronkeltje ipv een rondje. Dit idee zeg maar: ~

En bijna alle paarden vinden heuvels fantastisch!! Dat kan heel simpel, maar kan je natuurlijk ook een hele mooie organische vorm geven met een pad er over, al dan niet weer gecombineerd met wat groen.

Marjo89

Berichten: 3962
Geregistreerd: 01-01-07

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 21:00

Dat zijn alleen de weides he! de rest is track, en er hangt altijd hooi. En nu staan ze vooral in de schuilstal. Helaas is de weide/track niet begaanbaar op dit moment.

Dan is 7 x 10 niet groot, maar dat is precies wat ik schrijf, ik hecht totaal geen waarde meer aan weides/gras.
Hun ruwvoer is veel belangrijker (hooi/takken,bladeren/snacks/groentes)

MarjanB

Berichten: 16450
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 21:09

Omdat jullie zulke goede ideeën hebben :D

Wat zouden jullie met onderstaand stuk doen?

120m lang em 60m breed. Ca6.500m2
Geel moet de bak komen (regelgeving) paars is de inloopstal
Blauw is perceelsgrens
Onder bij de weg loopt een sloot die in de zomer vrijwel droog staat naar nu wel vol is. Dat deel langs de rand is wat natter
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Ik heb zelf natuurlijk ook wel wat ideeën maar ben erg benieuwd waar anderen mee zouden komen :D

MarliesR

Berichten: 3290
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 21:20

Dat is wel een ideaal blanco canvas om helemaal los op te gaan :D :D Maar zoooo veel opties ook. En hoe en wat hangt natuurlijk ook erg af van hoeveel wil/kan je investeren, hoeveel weiland wil je overhouden, hoe goed moet het e.e.a bereikbaar blijven voor een (kleine? grote?) tractor etc.

MarjanB

Berichten: 16450
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 21:33

Ik heb een kleine trekker en wil wel brede paden. Kaatje is wel gediend van dr personal space. In eerste instantie is het budget niet mega gezien de rest van de investeringen hier. Weide wil ik wel houden maar na een heftige zandkoliek en dat ze eerst bijna bevangen was wil ik het gras wel wat beperken.
(Waarschijnlijk extra zandopname door graasmasker)

Belker

Berichten: 15307
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 21:34

Wat een mooi stuk MarjanB. Wat voor grond is het? Ik zou de slootkant wat laten slingeren en wat eetbare planten in de slinger aan slootkant neerzetten. De rest laat ik aan de anderen over.