[FOTO]Show je paddock paradise!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MarjanB

Berichten: 16451
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 21:43

Het is zandgrond :D mag er niet veel qua ophogen en afgraven of verharden helaas.. wil nog een keer een gesprek met de gemeente plannen om te kijken hoe en wat.

Ir111

Berichten: 11960
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 22:45

Wij hebben nog aardig gras over, 1 hectare ongeveer verdeeld over 4 stukken. We hebben in t totaal 1,5 hectare.

Belker schreef:
Wat een mooi stuk MarjanB. Wat voor grond is het? Ik zou de slootkant wat laten slingeren en wat eetbare planten in de slinger aan slootkant neerzetten. De rest laat ik aan de anderen over.

Ik zou juist de slootkant recht laten met een bubbel naar binnen toe. Zo kun je optimaal de schaduw van de bomen benutten in de zomer. Tenzij de bomen daarvoor niet goed staan maar die staan op zuid als ik goed heb? Dan is het wel handig.

Verder zou ik beginnen met een simpel pad rondom, afgeschuinde kanten in de hoeken. Zo maken ze optimaal meters. Je kunt dan ondertussen je perceel goed leren kennen en gaande weg aanpassingen maken.

Malenka

Berichten: 7564
Geregistreerd: 04-10-06

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 23:13

Dit is met heel weinig voorkennis over de locatie en het gebruik. Maar wellicht ter inspiratie.

Afbeelding

tamary

Berichten: 29185
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 23:23

MarjanB schreef:
Het is zandgrond :D mag er niet veel qua ophogen en afgraven of verharden helaas.. wil nog een keer een gesprek met de gemeente plannen om te kijken hoe en wat.

Kijk even goed hoe het zit met sloot en eventueel uitdiepen/onderhoud slootschouw, ivm toegang machines op jouw land en qua hoogte verschil tussen weg op dijk? en jouw weide, die sloot/greppel er tussen voorkomt vermoed ik dat je halve weide moeras wordt als het zo'n bagger winter blijft. Zorg dus dat ze die oever niet vertrappen.
Verhard verder in elk geval een 3-4m voor je schuilstal en hang er dakgoten aan (+ regenwateropslag), modder om je stal is erg irritant. Begin eerst met een stuk waar ze altijd kunnen lopen, ook als er bv een trekker in de rondte moet of als je met stroom bezig bent, etc. Plek dus die niet afhankelijk is van stroom om ze daar te houden.
Als je er iets wil laten groeien, kan je hondsroos en vlier proberen, 1e geeft rozenbottels (snoep) 2e is volgens oude boerenwijsheid antivlieg, groeit ook snel, dus vrij rap iets voor schaduw, etc.

Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 23:45

MarjanB schreef:
Ik heb een kleine trekker en wil wel brede paden. Kaatje is wel gediend van dr personal space. In eerste instantie is het budget niet mega gezien de rest van de investeringen hier. Weide wil ik wel houden maar na een heftige zandkoliek en dat ze eerst bijna bevangen was wil ik het gras wel wat beperken.
(Waarschijnlijk extra zandopname door graasmasker)

Hoe krijgen ze meer zandopname door graasmasker?

Wat Tamary zegt, zorgen voor een goede uitloop vanuit de stal.
Hier 1 nov de sleutel gekregen en ipv snel alle paden maken juist gekozen voor meteen winterproof maken en dan liever 1 lus goed af, dan dat alles kapot gelopen wordt.

Verder kijk goed naar een handige route, waar komt de mesthoop en hooi opslag, waar kan je verlichting hangen, zodat als je een keer weinig tijd hebt of donker vies weer, je het jezelf makkelijk kan maken ;)

SafeHaven

Berichten: 517
Geregistreerd: 16-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 00:14

MyChoice schreef:
Ik meld me hier ook :-) Sinds deze week 1 hectare in beheer. Er ligt een halve track met 2 schuilstallen om twee weides en we hebben een paddock. Helaas is het een grote modderpoel nu. Gelukkig nog wel wat droge plekken. Plan is van het voorjaar af laten graven, schoon puin erop en een laag van het zwarte zand terug erop. Op de voerplaatsen komen paddockplaten. Iemand ervaring met schoon puin?


Weet niet of we schoon puin hebben, maar wel puin iig :) op het zand gestort, zeker 25cm. Ik zou er nooit grond of zand op doen, hier hebben de paarden wat zand erop gelopen op sommige plekken en dat is echt een baggerbende met plasjes erop. Ik zou het puin gewoon bloot laten liggen. Ze hebben het hier binnen een jaar al goed platgelopen en hier en daar begint er al gras op te groeien zonder dat er blubber ontstaat. Ik heb er vertrouwen in dat het er al snel natuurlijker uit zal zien.
Ben onwijs blij met het puin, we gaan het rondom de voerbakken ook aanbrengen in de lente/zomer

MyChoice

Berichten: 2194
Geregistreerd: 08-11-17

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 07:27

Heb je er een foto van?

Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 08:36

Wij hebben ook een puinpad met een paar cm zwart zand. Baggerbende nu. Je zakt niet weg, door het puin. Maar verder is het modderig, glad en nat. Wij willen het zand er af laten schrapen zodat het puin kaal ligt. Daar plassen op is niet zo erg.
Dan beter kaal houden als je schoon puin hebt.
Ik heb niet echt een goede foto, maar het is het stuk achter het hek/paard.
Afbeelding

MarjanB

Berichten: 16451
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 10:01

Malenka schreef:
Dit is met heel weinig voorkennis over de locatie en het gebruik. Maar wellicht ter inspiratie.

[ [url=m/GhOUSE.png]Afbeelding[/url] ]

Dank je! Zoiets had ik ook in gedachten :D alleen achterin de wei geen extra lus dus eens even goed naar kijken! Die groene vlakken is denk ik eetbare planten en hagen?


tamary schreef:
MarjanB schreef:
Het is zandgrond :D mag er niet veel qua ophogen en afgraven of verharden helaas.. wil nog een keer een gesprek met de gemeente plannen om te kijken hoe en wat.

Kijk even goed hoe het zit met sloot en eventueel uitdiepen/onderhoud slootschouw, ivm toegang machines op jouw land en qua hoogte verschil tussen weg op dijk? en jouw weide, die sloot/greppel er tussen voorkomt vermoed ik dat je halve weide moeras wordt als het zo'n bagger winter blijft. Zorg dus dat ze die oever niet vertrappen.
Verhard verder in elk geval een 3-4m voor je schuilstal en hang er dakgoten aan (+ regenwateropslag), modder om je stal is erg irritant. Begin eerst met een stuk waar ze altijd kunnen lopen, ook als er bv een trekker in de rondte moet of als je met stroom bezig bent, etc. Plek dus die niet afhankelijk is van stroom om ze daar te houden.
Als je er iets wil laten groeien, kan je hondsroos en vlier proberen, 1e geeft rozenbottels (snoep) 2e is volgens oude boerenwijsheid antivlieg, groeit ook snel, dus vrij rap iets voor schaduw, etc.


Bedankt voor je tips!! Ik moet even kijken of ik in de weide ook mag beplanten. Is een droge sloot dus geen verplichting qua schouw, al wordt ie elk jaar wel gemaaid vanaf de straat en wil ik het vanuit de wei zelf doen. Heb een ruime strook over tussen draad en sloot zodat we er goed langs kunnen met de bosmaaier. Voor de stal komt een strook van 8 bij 4 met klinkers.


Ethelate schreef:
MarjanB schreef:
Ik heb een kleine trekker en wil wel brede paden. Kaatje is wel gediend van dr personal space. In eerste instantie is het budget niet mega gezien de rest van de investeringen hier. Weide wil ik wel houden maar na een heftige zandkoliek en dat ze eerst bijna bevangen was wil ik het gras wel wat beperken.
(Waarschijnlijk extra zandopname door graasmasker)

Hoe krijgen ze meer zandopname door graasmasker?

Wat Tamary zegt, zorgen voor een goede uitloop vanuit de stal.
Hier 1 nov de sleutel gekregen en ipv snel alle paden maken juist gekozen voor meteen winterproof maken en dan liever 1 lus goed af, dan dat alles kapot gelopen wordt.

Verder kijk goed naar een handige route, waar komt de mesthoop en hooi opslag, waar kan je verlichting hangen, zodat als je een keer weinig tijd hebt of donker vies weer, je het jezelf makkelijk kan maken ;)


Dank je! Ja heb hetzelfde als jij hebt, nu eerst even 1 stuk waar ze op kunnen en daarna even verder denken. De stalwanden zijn er ook nog niet dus ze staan voor nu nog gewoon in tijdelijke concours boxen. Hooi kan in de schuur qua opslag. Mest ben ik aan het kijken hoe en wat maar ligt nu op de bestaande mestvaalt. Met graasmasker kunnen ze de kluitjes met wortel niet weg gooien en die belanden gewoon weer in het masker terug en daardoor meer zand.

Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 10:07

Is de bak ook om te gebruiken als paddock? Dus mogen de paarden daar ook gewoon op?
Dan zou je 'm zelfs nog over heel de breedte kunnen maken en heb je een 20x60 bak en van daaruit inderdaad vertrekpunt naar de track.
Dan zou je Malenka's plattegrond verder kunnen pakken. Wat ook leuk is om het middenpad in de lengte te doen en dan slingerend. Dan heb je 2 lange weides, makkelijk om te strippen. En een leuk paadje in het midden om ook obstakels zoals boomstammen te kunnen plaatsen. De paden buitenom kunnen ze dan even gas geven.

Malenka

Berichten: 7564
Geregistreerd: 04-10-06

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 10:21

Groen zou ik inderdaad beplanten. Zodat ze de luwte en schaduw ook op kunnen zoeken. En veel paarden vinden het leuk om te zien wat er 'om de bocht' is heb ik gemerkt. Dat kan zijn dat ze over of om een heuvel of ander obstakel moeten. Dat kan dus ook een eilandje met hogere beplanting zijn. Uiteraard kun je helemaal los gaan met paden laten slingeren etc. Dat zou ik zeker doen als je kunt. Houd alleen rekening met bereikbaarheid en bruikbaarheid van de stukken grond die je van elkaar afsplitst. Persoonlijk hecht ik niet heel veel waarde aan weidegang tenzij je zogende of drachtige merries hebt. Ik zou dus gerust nog meer weide opofferen. Maar ik weet ook dat ik daarmee behoorlijk afwijk van de norm.

MarliesR

Berichten: 3290
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 11:44

Als dat stuk lang de weg nu al overduidelijk natter is, zou ik een track zo opzetten dat je dat deel eventueel makkelijk kan afsluiten in de winter. Mijn ervaring tot dusver is dat hoe langer je er paarden hebt lopen (en dus hoe meer de grond in elkaar gedrukt wordt), hoe meer blub je in de winter kan/gaat krijgen. Allicht kan het helpen door langs dat deel veel wilgen te plaatsen om meer vocht op te nemen.

Het is denk ik sowieso een goed idee om gewoon eens met een hele eenvoudige "rondje om de hele wei" te beginnen. Zo ben ik ook begonnen :D Dat geeft je de tijd om je terrein beter te leren kennen en na te denken over wat je nu echt belangrijk vind etc.

Als weiland niet heul belangrijk is, zou ik gerust wat meer paden toevoegen ook. Bijvoorbeeld een beetje deze richting op. Waarbij je dus de onderste "lus" eventueel kan afsluiten in de winter en je de bovenste routes overhoud.
Afbeelding

pol013

Berichten: 8997
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 14:54

Ik ben een stuk saaier aangelegd. Maar ik zou daar alleen een pad rondom maken. En de rijbaan er bij betrekken (als dat kan). Dan in (één van de) hoeken een iets grote stuk maken. Op een logsich kijk punt, waar ze iets anders zien dan vanuit de rijbaan.

Maar dat komt omdat ik gek ben op gras.

MarjanB

Berichten: 16451
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 15:36

Dank jullie!!

Bak komt er bij omdat ze anders niet in en uit de stal kunnen. Wil eerst een pad rondom maken en dat langzaam uitbreiden. Het is ook even aanzien of kaatje dit jaar weer zo vet wordt.. liever geen gras of beperkt dan bevangen.

SafeHaven

Berichten: 517
Geregistreerd: 16-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 16:42

MyChoice schreef:
Heb je er een foto van?

Hier het stuk waar ze zand op hebben gelopen:

Afbeelding

Afbeelding

En hier het schone stuk waar ze bijna nooit lopen (je ziet ook al gras groeien, dus het oogt steeds natuurlijker:

Afbeelding

Hier zie je hoe fijn het wordt als ze er veel op lopen, rechts zie je bijna een hoefslag ontstaan ;):

Afbeelding

En een close up, weet ook niet waarom:


Afbeelding

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 19:07

Ik heb meerdere stukken waar zand op gelopen is, zoals jouw bovenste foto. Echter ook een stuk waar geen zand op is gelopen maar de paarden nu wel veel lopen, en ik merk toch echt wel dat de stabiliteit weer eruit gaat en ze steeds losser/dieper erdoor komen (terwijl het in de hoek nog strak is).

Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 19:28

Ik heb nog even een duidelijkere foto gemaakt van ons puin stuk met zand. Ze lopen hier veel en we hebben er ook een hooibak staan. Je zakt een paar cm weg, tot het puin. Niet ver dus. Maar als je er met een kruiwagen door moet, is het niet heel prettig.
Afbeelding

En voor de vergelijking, dit is hetzelfde stuk afgelopen september.
Afbeelding

Malenka

Berichten: 7564
Geregistreerd: 04-10-06

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 19:54


Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 09:58

Zelfs de sloot kan het water niet aan…
Gelukkig is een deel van de track droog en bij stal ook. De paarden liepen vanmorgen lekker te spelen in het water :+
Maar jemig, hier kun je niks mee :=
Afbeelding

Horsier

Berichten: 386
Geregistreerd: 07-02-08
Woonplaats: Mill

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 10:06

Nou wat een water hé! Gister was alles nog mooi droog en vandaag kan ik aquatraining doen.

Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 10:10

Ja ik had echt geen idee dat er zoveel was gevallen. Maar ik heb ook het idee dat alles een beetje verzadigd is. Het regent hier echt te vaak en al te lang. Het krijgt amper kans om weg te zakken.

belle_boef

Berichten: 10741
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 10:13

Hier ook water ballet. De sloten staan al weken hoog. Ik vermoed als reactie op de droge zomers dat het land goed nat kan worden inclusief de diepe veenlagen. Vast nodig maar wat een ellende heb ik er van.

Cemlys

Berichten: 14956
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 12:36

Het was gister minimaal even afgedroogd tot zover :')

Hier stonden de sloten ook hoog. Wordt weer natte benen vandaag en met een tinker baal ik daarvan

Malenka

Berichten: 7564
Geregistreerd: 04-10-06

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 14:08

Hier staat het water ook heel erg hoog. Grondwater op 20cm onder het maaiveld. Het water kan gewoon nergens meer heen. Greppels graven heeft ook geen zin zo.

Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 14:08

Nee het stroomt zo terug.