[FOTO]Show je paddock paradise!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
belle_boef

Berichten: 10732
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 12:00

Voordeel van roosters is dat als je weg moe je ze wel weer verkocht krijgt.

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 12:05

Ik zoek er ook nog een paar. Lijkt me de meest ideale oplossing om het deel tussen bak en verharde te overbruggen. Maar 2dehands zijn ze niet te vinden. Of zo weg.

capopjekop

Berichten: 30653
Geregistreerd: 30-11-03

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 12:24

Kijk eens in Duitsland. Daar zijn de platen goedkoper. Als je in mijn berichten zoekt krijg je de naam wel te zien. Ik heb er laatst een topic over gemaakt.

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 12:35

capopjekop schreef:
Kijk eens in Duitsland. Daar zijn de platen goedkoper. Als je in mijn berichten zoekt krijg je de naam wel te zien. Ik heb er laatst een topic over gemaakt.


Heb 10 pagina's met jouw berichten bekeken :) maar helaas niet gevonden. Ik wil best verder zoeken want interessante info maar heb je enig idee in welke periode het ongeveer was?

xxdaphneee
Berichten: 3
Geregistreerd: 28-02-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 14:45

Wat een leuk topic!

Mijn pony's staan bij mijn vriend aan huis en zijn hier stapje voor stapje ook van alles aan het veranderen en toepassen. Dus ik hoop hier voor de toekomst veel ideeën uit te kunnen halen! :)

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 17:28

Wat ik me met al dat soort platen wel heel erg af vraag, is of het niet vies wordt uiteindelijk door mest wat in de platen blijft zitten. Je krijgt het volgens mij nooit helemaal schoon, als er restjes mest achterblijven, lijkt me dat ook niet fijn. Ook niet voor de waterdoorlaatbaarheid.
Ik heb stage gelopen in een hit actief met paddockroosters, dat was toch een beetje viezig. Waar er een goeie laag zand lag, was het veel schoner. Stonk ook minder.

d4rkhorse

Berichten: 1042
Geregistreerd: 22-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 18:08

Hilary schreef:
Wat ik me met al dat soort platen wel heel erg af vraag, is of het niet vies wordt uiteindelijk door mest wat in de platen blijft zitten. Je krijgt het volgens mij nooit helemaal schoon, als er restjes mest achterblijven, lijkt me dat ook niet fijn. Ook niet voor de waterdoorlaatbaarheid.
Ik heb stage gelopen in een hit actief met paddockroosters, dat was toch een beetje viezig. Waar er een goeie laag zand lag, was het veel schoner. Stonk ook minder.


Ik heb op de mudcontrols zand gedaan :)

Ir111

Berichten: 11952
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 20:50

Ik kreeg vandaag mijn bestelling zaden binnen. Ik ben helemaal blij. :D Merendeel is voor de tuin maar er zit ook lavendel, citroen en goudsbloem bij. Die ga ik binnen voorzaaien en dan uitplanten langs de bubbel, de chill plek van de paarden aan de track. Heb vorig jaar bij wijze van experiment wat planten gekocht maar je gaat failliet als je planten koopt voor dit soort oppervlaktes... :') Dus nu maar zelf kweken. Van maart tot mei staan de vensterbanken hier vol.

SSDesign

Berichten: 12698
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Uden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 21:48

Wij zijn ook aan het kijken voor paddockroosters. Ondanks dat we op zand zitten is één stuk hier inmiddels helemaal dicht getrapt. Sinds oktober is het al modderig maar nu echt van die zuigende modder, bah. Gelukkig hebben we nu wel een hele grote uitloop van 100m2 en de rijbak (gekeerd) is ook nog steeds droog.

De track is nat maar niet modderig dus dat is nog te doen, maar daar kunnen we alleen komen via het hele natte stuk. We zijn aan het kijken wat we hieraan kunnen doen maar we vinden het zo ingrijpend om de track helemaal te bewerken/keren.

Soms vraag ik me af wat we mis doen als ik alle "droge" foto's hier zie, haha :o :')

Belker

Berichten: 15301
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 22:11

Wij kijken ook naar paddockroosters. Keren gaat niet. 1 deel onder de bomen blijft nat. Dit en het stuk naar de poort wil ik met paddockroosters goed begaanbaar maken. Verder gaan we in het voorjaar/zomer een track aanleggen.

capopjekop

Berichten: 30653
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 23:09

Manon 2 schreef:
capopjekop schreef:
Kijk eens in Duitsland. Daar zijn de platen goedkoper. Als je in mijn berichten zoekt krijg je de naam wel te zien. Ik heb er laatst een topic over gemaakt.


Heb 10 pagina's met jouw berichten bekeken :) maar helaas niet gevonden. Ik wil best verder zoeken want interessante info maar heb je enig idee in welke periode het ongeveer was?


Je kunt zoeken in zoekresultaten. Had je veel nutteloze posts door spitten gescheeld :P

[VSW] Ervaring mud control platen

capopjekop @ [VSW] Ondergrond wei verharden

Prairy
Berichten: 9066
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 17:24

Nav de vraag over paddock platen ben ik eens gaan kijken wat die kosten, en een investering lijstje aan het maken voor volgend jaar (en als ik het zo zie, waarschijnlijk ook het jaar daarna :=), ik ben benieuwd wat jullie hier nog op zouden willen aanvullen/wat ik zeker niet moet vergeten en waarom.

Weide palen van hout om tracks af te zetten (mijn man wil geen kunststof), welke maat qua dikte? De hoogte boven maaiveld wordt in ieder geval 1.20

Bruin koord, 3 hoogtes op de palen

Isolatoren (maar welke?)

Stroomklok

Grond kabel

Roosters voor zand /Lava ipv modder, om een pad te maken en rondom voer plaatsen

Lava gruis rondom vaste voer plaatsen en voor de schuilstal (in platen)

Houten hekwerk rondom de 'rijbak'

Rubber matten (of iets dergelijks) voor in de schuilstal, maar ik vind dat potstalidee ook wel goed klinken.

Automatisch drink systeem? Hopelijk aangesloten op grondwater, weet ik binnenkort als de nieuwe put gespoten wordt. We gaan ook een paar kuub regenwater opvangen. Drinkwater is ook gelegd.

Poetsplaats, welke ondergrond? Zit nu te denken aan omgekeerde grindtegels. Welke dingen zijn handig? Waarschijnlijk komen er boomstammen om ze aan vast te zetten

Soort lego blokken van beton om mest opslag te maken. Ondergrond worden dikke klinkers

Hooi opslag, waarschijnlijk een container met dubbele deur aan de lange zijde? 14m2 voldoende? Waarschijnlijk 2 grote en 2 mini's, ik heb wel wat gras maar zeker niet voldoende voor jaarrond.

belle_boef

Berichten: 10732
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 17:29

Hooi in een container kan wel eens te warm worden in de zomer. Mijn buren durven dat iig niet aan

Prairy
Berichten: 9066
Geregistreerd: 28-12-03

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 17:32

De container komt onder bomen te staan, denk je dat het dan nog te warm wordt?

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 17:41

Prairy schreef:
De container komt onder bomen te staan, denk je dat het dan nog te warm wordt?


Ik heb het in een container gehad, op pallets.
Dat is altijd prima gegaan... deur stond ook op een kier, kreeg wel wat lucht. Niet helemaal tegen het dak aan gestapeld.

d4rkhorse

Berichten: 1042
Geregistreerd: 22-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 19:09

Ninx schreef:
Prairy schreef:
De container komt onder bomen te staan, denk je dat het dan nog te warm wordt?


Ik heb het in een container gehad, op pallets.
Dat is altijd prima gegaan... deur stond ook op een kier, kreeg wel wat lucht. Niet helemaal tegen het dak aan gestapeld.


hier hetzelfde :)

neile

Berichten: 2014
Geregistreerd: 09-01-10

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 19:55

Opletten met grondwater: komt nogal regelmatig ijzervergiftiging mee voor.

MarliesR

Berichten: 3289
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 20:31

neile schreef:
Opletten met grondwater: komt nogal regelmatig ijzervergiftiging mee voor.

Dit inderdaad... Zou het water dan zeker laten testen!


Qua isolatoren ben ik hier erg fan van de W-isolatoren. Liggen een stuk platter tegen de palen dan de "ouderwetse potjes". Vind het mooier staan, maar voelt ook veiliger met de paarden.

Groot deel van mijn kastanjepalen (aanrader!) zijn 8 ~ 10 rond. Nieuwe palen koop ik nu toch 10 ~ 12. Ik had verwacht dat ik dunnere palen mooier zou vinden qua wegvallen, maar kom er gaandeweg achter dat ik juist de wat meer stevige palen mooier vind staan. Ik heb hier redelijk in de buurt een hele fijne plek waar ik ze kan halen. Laatste keer waren alle palen in de 8 ~ 10 bak toch zeker wel 10 ~ 11, dus heb ik daar voor gekozen :D

Verder als tip, koop alles gelijk RVS. Als je daar op bespaard (dus voor je poortankers, verbinders etc) kan je binnen het jaar al weer gaan vervangen en is het dus goedkoop = duurkoop..

Ir111

Berichten: 11952
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 22:19

MarliesR schreef:
Qua isolatoren ben ik hier erg fan van de W-isolatoren. Liggen een stuk platter tegen de palen dan de "ouderwetse potjes". Vind het mooier staan, maar voelt ook veiliger met de paarden.

Die kende ik niet, ziet er strak uit zeg! Wel meer werk met opschroeven want het zit met 2 schroeven vast he?

@prairy, waarom koord op 3 hoogtes? Ip is twee koorden genoeg meestal?

Ondergrond poetsplaats, omgekeerde grindtegels zou kunnen. Staan jouw paarden op blote voeten? Zo ja, zijn ze écht comfortabel op blote voeten op harde bodem? Een paard dat moeite heeft met harde bodem heeft ook moeite met staan op harde bodem, zeker als er ook nog wat kiezeltjes verwerkt zitten in beton of steen. Zo wordt een uurtje lekker tutten helemaal niet zo leuk meer voor ze. Zeker als ze op die plek ook bekapt moeten worden en dus op 3 benen moeten staan. In geval van twijfel zou ik wel gaan voor de gekeerde grindtegels maar dan bv rubber (koeien)matten erop.

Prairy
Berichten: 9066
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 00:03

Ir111, we hebben nog geen paarden ;) maar ik hoop ze blootsvoets te kunnen houden.

Ik ben nu 2 grote en 2 mini's of kleintjes van plan te gaan houden, vandaar de 3 draden, ze mogen zeker niet in het voedselbos kunnen komen. Met 2 heb ik het idee dat ik ze of niet laat genoeg kan doen, of dat ze er tussendoor kunnen kruipen? Zie ik dat verkeerd?

Ik heb ook robinia palen gezien, dat is nog harder als kastanje hout, dat zou ook nog een optie zijn maar €€€.

Grondwater wil ik sowieso laten testen, initiële test zal met thee zijn maar bij een aantal huizen verderop schijnt het heel zuiver te zijn. Ik hoop bij ons dus ook. Ook hier zit in bepaalde lagen veel ijzer.

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 00:22


MarliesR

Berichten: 3289
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 07:50

Robinia is giftig voor paarden, dus zou ik lekker links laten liggen.

Olympia96

Berichten: 3299
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 07:56

Over houten palen gesproken (vooropgesteld ik heb er geen verstand van en heb me laten voorlichten bij een houthandel in de buurt). Ik wilde kastanje palen omdat ik die heel mooi vind. Dus ik naar hem toe voor prijzen. Waarop hij me vroeg: waarom wil je kastanje? Nou, vanwege de duurzaamheid. Die gaan het langste mee.
Toen keek hij me aan %) en vroeg hoe ik aan die informatie kwam. Ehhhhh Google :o?

Hij nam me mee naar een stuk show hekwerk van kastanje. Dat stond een jaar of 7. De palen die hij had verwijderd waren al enorm doorgerot.

De moraal van zijn verhaal: ik wil je met alle liefde kastanje palen verkopen. Daar verdien ik namelijk ook meer aan. Maar de kastanje palen die boeren vroeger gebruikten en diezelfde palen zie je nu nog staan in diezelfde weides, die waren van heel andere kwaliteit.

Veel populaire houtsoorten komen nu uit productiebossen. Ook veel kastanje en die robinia. Ze groeien heel snel maar met minder kwaliteit.

Simpele tip voor de palen leek (van hem): kijk hoe dicht de ringen op elkaar zitten. Als ze heel dicht op elkaar zitten, dan heb je veel beter hout. Duurzamer. Ringen verder uit elkaar: dan is het productiebos hout en kun je over een paar jaar vervangen.

Ik kwam thuis met Russisch naaldhout. En nogmaals: ik heb de wijsheid niet in pacht, maar dit is wat deze niet commerciële verkoper me vertelde. We hebben honderden palen afgenomen dus hij had nog veel meer kunnen verdienen als ik een andere houtsoort had genomen. En voor als je niet 400 palen hoeft te doen zoals wij. Dan is het ook nog slim om de onderkant ter hoogte van de overgang grond/lucht zwart te blakeren. Zie YouTube. Had ik willen doen, maar echt geen tijd voor. Afbeelding

En deze potjes en draden.
Afbeelding

Lotte_Wessel

Berichten: 3587
Geregistreerd: 12-05-08
Woonplaats: Amsterdam

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 08:49

Hier hebben we wel eiken houten palen, maar wel gekloofd eiken palen met ook een koorde van 18cm. Deze werden toch geadviseerd wel 20 jaar mee te gaan dus we zullen het zien. Ook het mega hek, de palen zijn behandeld van onderen en deze hoort wel 30 jaar mee te gaan nu.

Afbeelding

Afbeelding

En wij hebben dan ook van zulke Gallagher isolatoren met oranje dingetje van binnen. Zijn wel makkelijk in te draaien met de bijbehorende opzet voor de schroevendraaier :)

@Olympia - het staat wel erg netjes zo :) wel heel strak langs de tracks.

pol013

Berichten: 8994
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 09:09

Wij hebben gewoon dikke gecreotiseerde palen. Milieu is iets om over na te denken. Maar als deze palen heel lang staan (wat ze doen) is het maar de vraag wat duurzamer is.
Wij hebben een houten omheining staan. Palen met 2 rijen planken. Deels nog geteerd denk ik. En die staat blijkbaar al dik 20 jaar. Die staat er top bij. 1 keer per 2 jaar moeten we 5 palen vervangen (op 1,5 ha) en dat is het.