[FOTO]Show je paddock paradise!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tamary

Berichten: 29166
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 11:43

Hier huurgrond, tegels kan je meenemen, zand niet en het moet maar net mogen ook (gemeente en verhuurder), want zand verminderd vruchtbaarheid grond en daarmee de waarde voor een boer.
Daarnaast is tegels een eenmalige uitgave, zand blijf je kopen, transport van zware dingen wordt rap duurder en qua milieubelasting heeft het ook zijn nadelen.

Anoniem

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 11:45

Ja wij willen hier zelf blijven wonen tot we doodgaan zeg maar :+

Milieu is inderdaad een reden om niet voor roosters te gaan. Wij zouden dan voor woudzand voor in de track willen gaan, die hier ook al omhoog komt met het keren.

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 12:07

Juist blij dat ik nu een verhard deel heb, goed voor de afwisseling voor hoeven en beenwerk. Een deel van de track wil ik met lava (semi) verharden om dat het goed is voor de hoeven, het land en toch natuurlijke uitstraling behoud.

Matheno

Berichten: 7941
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 12:25

Christina schreef:
Even mijn PP in aanleg laten zien:

[ [url=m/yaqQeK.jpg]Afbeelding[/url] ]
Dit is de paddock in het verlengde van de stallen die altijd open staan. Hier staan de paarden in de winter. En dit werd altijd erg modderig. Er is nu een soort cirkel gemaakt van lava en in het midden komen bomen en struiken. Daarom heen wil ik het afzetten met schapenhek. Rechts achteraan is een wadi uitgegraven omdat daar altijd het meeste water blijft staan. Dat moet nog ingezaaid worden. Eigenlijk kun je volgens mij uiterlijk september of oktober zaaien, maar ik denk dat ik het gewoon probeer. Anders gaat er toch maar leen onkruid groeien.

[ [url=m/eqOpsk.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/ToicpH.jpg]Afbeelding[/url] ]
Dan links van de paddock ligt de grootste wei achter ons huis. Daar loopt nu ook een pad met lava doorheen, wat naar een mini weitje naast ons huis loopt. Daar wil ik dan nog een hooi bak zetten zodat ze een reden hebben om daar naar toe te lopen. Langs dat pad moet ik wel eerst draad zetten. De omtrek van de wei is ook nog gefreesd dus dat wil,ik ook nog afzetten zodat de paarden in principe bijna rond kunnen lopen. En dan kunnen we deze winter mooi zien hoe modderig dat wordt. De heuvel laten we nog maar even afgesloten.

De paarden hadden de afgelopen 4 dagen in de rijbak doorgebracht en waren blij weer ergens anders te kunnen lopen. Mijn Quarter en RMH liepen meteen de lava in waarop mijn Welshje, zoals gewoonlijk, in de stress schoot van het rare crunchy geluid. Waarop het hele spulletje eerst een paar minuten heeft lopen rennen. Ik kan in elk geval gerust zijn, ze hebben geen problemen met het lopen op de lava :D .

Hopelijk kan ik ook binnenkort mijn planten ophalen zodat we verder kunnen met het aankleden van de PP. Endan moeten er nog op een paar plaatsen een plek komen om een hooinet ofzo op te hangen.


Wauw, dat ziet er heel mooi uit!

Daihyo

Berichten: 88039
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 12:44

Wij hebben ook het meeste gekeerd en komen nu op het punt dat er een keer goed losgetrokken moet worden en zand bij. Wij hebben op 1 voerplek roosters, 1 voerplek omgekeerde grindtegels en voor stal tegels. Verder alleen zand. Voor het voeren is gedaan om te voorkomen dat er veel hooi met het zand gaat mengen en ze teveel zand binnen krijgen omdat ze restjes lopen te snaaien.

Lynn_Nikita

Berichten: 25453
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 12:47

Ik ben blij dat ik in elk geval het stuk voor de stallen, waar ook een voer en poetsplek is, is verhard. Is toch fijner met eten ( minder geknoei) en met opruimen en ze staan er graag.

Daihyo

Berichten: 88039
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 12:54

Ja ik vind dat ook wel fijn met poetsen enzo inderdaad. Voor stal is een stuk van 5x15 verhard ofzo. De voerplaatsen zijn 4x3m. Oh en we hebben nog een stuk met puinondergrond en een laagje grond er op. Ook leuk voor de voeten :j

Lynn_Nikita

Berichten: 25453
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 13:03

Hier is de verharding 7 breed x 15 met nog een extra lang stuk waar de mestkar opstaat. Soort L vorm heeft het nu. Liefste had ik die afwijkende hoek ook nog bestraat maar daar loopt het water altijd heen en dat is ook wel handig, een soort vanzelf ontstane wadi.
De andere voerplek wil ik ook nog verharden, stoepbandjes en tegels, alleen nog een keer zin maken om die ergens op te halen en eraan te beginnen. Er waren andere prioriteiten nu maar et gaat er zeker komen.

Daihyo

Berichten: 88039
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 13:10

Ja zo hebben wij het ook gedaan. Omgekeerde grindtegels met opsluitbandjes. Klotewerk, maar zoveel profijt van!

Jade

Berichten: 3035
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: home is where the horse is

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 13:35

Robijntjah schreef:
Zijn er eigenlijk ook mensen die zonder te verharden bezig zijn? Hoe meer ik er over nadenk hoe meer weerstand ik krijg tegen heel veel verharden. Wij zijn dus aan het keren geslagen en neigen er naar om ieder najaar zand bij te laten brengen.

Wij gaan de derde winter in en willen (en mogen) niet verharden. We hebben mazzel dat ons terrein hoger ligt dan dat van de buren waardoor het tot nog toe vrij droog is gebleven. Nu voor het eerst een stuk modder onder t hooinet wat slecht op wil drogen. Er zijn een paar stukken waar we eerder al wat zand hebben gestort, bv bij de poort waar je het terrein op kan rijden, en dat draineert duidelijk beter dan de rest (bosgrond met op ca 50cm diep geel zand). Vanwege de bomen kunnen wij net keren, dus ik wil inderdaad ook zand bijstorten waar het teveel blub wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 13:56

Wij hebben al 1 plek verhard, 2 schuilstallen met rubberen tegels en een schuilcontainer met uitloopje verhard. Dus in die zin al voorzien.

belle_boef

Berichten: 10729
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 14:04

Op het veen is afgraven en geen optie. Zand opbrengen moet hier we want geen slinkt in maar daarmee los je nattigheid niet op. Rooster is hier gewoon de meest voordelige en meest werkbare optie.

neile

Berichten: 2014
Geregistreerd: 09-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 14:22

Ik vind het toch belangrijk om de hooiplekken te verharden, zeker in de wintertijd gaat er ook gewoon veel hooi verloren. Wat op de grond valt, natte, vettige aarde, vermengt zich met die aarde. Dat verdicht de grond. Ik ruim dat regelmatig ook weg, dat is toch gemakkelijker als er een stukje verhard is.

Malenka

Berichten: 7559
Geregistreerd: 04-10-06

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 17:04

Wij mogen niet verharden. Maar wij zitten op volle klei dus die situatie is alweer heel anders. Roosters zijn bij ons echt de oplossing.

Olympia96

Berichten: 3296
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 17:42

Robijntjah schreef:
Wij hebben al 1 plek verhard, 2 schuilstallen met rubberen tegels en een schuilcontainer met uitloopje verhard. Dus in die zin al voorzien.


Wat heb je onder de rubber tegels liggen?

Anoniem

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 17:54

Zand en op 1 stukje lava split. Gaat prima. Overigens ook onder meerdere slowfeeders, gaat ook prima.

Daihyo

Berichten: 88039
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 18:09

Dat lavasplit, hoe werkt dat? Wij hebben een klein stukje wei bij de track getrokken voor de voerplaats. Daar lopen ze veel. Op een deel liggen de matten, om de bak heen. Maar verder wordt het toch wel glad. Ik dacht, misschien dat stukje iets van lavasplit leggen. Zand wil ik daar eigenlijk niet.

Jade

Berichten: 3035
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: home is where the horse is

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 18:11

Wat hebben jullie buiten voor drinkbak?
Ik heb nu er cementkuip, maar wil eigenlijk iets aansluiten op de waterleiding. Had al helemaal bedacht dat ik een plastic bak mooi kon maken met gebroken stoeptegels eromheen en een vlotter erin, toen mijn moeder langskwam en zei ‘wil je niet gewoon een automatische drinkbak? Scheelt weer schoonmaken’. Ja… daar heeft ze wel een punt :')

Anoniem

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 18:54

Dat lag er al, ik kan je er dus niets zinnigs over vertellen :+

Wij hebben een drinkbak met een vlotter. Aangesloten op onze waterleiding in het chalet, langs een verwarmingsbuis. Ideaal!

Lynn_Nikita

Berichten: 25453
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 18:57

Een speciekuip. Ik wil zien hoeveel ze drinken. . Is wel meer werk, dat is zeker waar.
Nu vul ik een 1000 ltr vat wat ernaast staat met kraanwater. Er loopt een waterleiding met grondwater maar manlief moet die pomp ( nog steeds!) aansluiten

Belker

Berichten: 15298
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 19:03

Zo herkenbaar, aansluiten grondwaterpomp…………

Ir111

Berichten: 11943
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 19:17

Wij hebben nu nog cementkuipen staan. Maar dat wordt toch teveel gedoe nu met vier paarden. Dus we gaan voor een 50 liter vlotter drinkbak voor in de loopstal. Als we dan toch bezig zijn leggen we gelijk vlotterdrinkbakjes in de stallen aan. Als ze nu eens een keer op stal moeten slepen we met cementkuipen. Dat kan simpeler. :D

Durven jullie grondwater te geven? Hier is dat nogal ijzerrijk, ik durf dat niet te geven.

Lynn_Nikita

Berichten: 25453
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 19:20

Hier zit er amper of geen ijzer in, durf het zelf nog te drinken

Danuah

Berichten: 453
Geregistreerd: 16-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 19:44


SSDesign

Berichten: 12698
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Uden

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 20:14

Echt een prachtig plekje Nadine!

Wij hebben een waterbak die “de helft” is van een IBC vat. Kan ongeveer 300 liter water in en met 5 paarden doe ik daar (ruim) een dag mee. Helaas is de dop kapot gegaan en is hij nu lek. Gezien het vullen behoorlijk wat tijd kostte gaan we nu toch voor een vlotter systeem. Zag een mooie bak voorbij komen bij Agradi, zo’n 100 liter vlotter. Die lijkt mij ideaal.

We gaan er warmtedraad omheen doen maar bij flinke vorst zullen we weer even de specie kuipen tevoorschijn moeten halen.