Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 200 van de 406 [ 10137 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 197, 198, 199, 200, 201, 202, 203 ... 406  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

[FOTO]Show je paddock paradise!

 
Profiel   

We zitten op zandgrond. Op leem of klei is het denk ik anders.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-22 14:32 



 
Profiel   

Hier is vandaag de eerste lading INDB platen op de track gelegd. Ik ben blij en opgelucht!

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-22 16:50 



 
Profiel   

Dat zijn er al een hoop, blijft dat zo of moet er nog zand overheen?
Ik hoop dat dit werkt tegen ie natte zooi wat je laatste had

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-22 17:40 



 
Profiel   

We maken eerst dit af en dan laat ik drainagezand komen om er op deze hoek op te gooien. Ik wil dat ze hier weer lekker kunnen liggen en rollen zoals ze dat eerder ook konden. Daarom is deze hoek ruimer dan de rest. De platen zelf zijn al voorzien van reliëf dus ik ben niet bang voor glijdende paarden in de tussentijd. Stap voor stap van het water en de modder af.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-22 17:48 



 
Profiel   

Wij hebben vorig jaar ook in januari de grond gekeerd, was geen probleem. Nu nog alles kurkdroog :)

Maar we hebben dan ook ongeveer een meter zand nu boven zitten. Als je het voor 20cm doet dan is het misschien een ander verhaal.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-22 18:50 



 
Profiel   

Goed om te lezen :-) Nee, we willen wel een goede dikke laag zand naar boven halen. Ik wil geen zwarte grond tegenkomen als er eentje bedenkt naar China te willen :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-22 19:10 



 
Profiel   

Oh fijn Malenka!

Grondwerk zou ik nu ook niet aandurven, hier vond de grondwerker een poel graven in november ook geen probleem en de wei kapot rijden, welnee..
Die kijken daar toch anders tegen aan dan wij ;)
Heb het toch uitgesteld naar het voorjaar.

Voor wie al eerder planten van heg&landschap heeft gehad, welke boormaat adviseren jullie voor de aanplant?
Wil komende week alvast wat gaan voorboren waar de heg moet komen. Heb grondboren in 6, 8, 10, 15 en 20cm, wat is handig?

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-22 20:35 



 
Profiel   

Ligt er ook een beetje aan hoeveel werk je jezelf nog wilt geven, want in principe hoe groter hoe beter. Hoe meer losse grond om de wortels hoe beter ze aanslaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-22 20:39 



 
Profiel   

Ik heb voor de hagen gewoon een geul gegraven met een spade. Een spade die en breed dus dat gaat lekker snel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-22 20:48 



 
Profiel   

Wij hebben vorig jaar ook alles met de schep gedaan. Paar planten geprobeerd met grondboor maar dat was veel meer werk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-22 20:54 



 
Profiel   

Hier ook geul, wisselt beetje per plant soort hoe breed de worteltjes zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-22 21:11 



 
Profiel   

Wij hebben het wel met een palenboor gedaan, vond dat veel sneller dan met de hand.

We hadden 768 stuks en hebben dit met z'n 5en gedaan; 1 iemand maakte gaten met een grondboor op benzine, 1 iemand met een rijdende grondboor waar je achter kunt lopen en ik heb in de tussentijd elders met de hand gaten gegraven en de planten met kleinere wortels gepoot. De overige 2 mensen liepen achter de gatenborers aan om de struiken te poten.

We waren in 5 uurtjes klaar, incl lunch.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-22 08:14 



 
Profiel   

En voor de mensen die een geul hebben gegraven: heb je dezelfde grond weer gebruikt of nog iets van tuinaarde gebruikt om ze in te zetten?
Wij willen ook met een geul gaan doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-22 08:16 



 
Profiel   

Daihyo schreef
En voor de mensen die een geul hebben gegraven: heb je dezelfde grond weer gebruikt of nog iets van tuinaarde gebruikt om ze in te zetten?
Wij willen ook met een geul gaan doen.


Wij hebben alleen de gewone grond gebruikt met een klein beetje goed verteerde paardenmest/compost. Van de 450 planten die we hebben gezet is alles op 2/3 planten na aangeslagen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-22 08:57 



 
Profiel   

Daihyo schreef
En voor de mensen die een geul hebben gegraven: heb je dezelfde grond weer gebruikt of nog iets van tuinaarde gebruikt om ze in te zetten?
Wij willen ook met een geul gaan doen.



gewone grond en oude bladeren eroverheen

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-22 09:16 



 
Profiel   

Hier ook gewoon weer de klei terug in de geul. Dat is waar ze het in moeten doen. Paardenmest voeg ik alleen van boven af toe. Zo goed als alles heeft het gered. Ondanks vreselijke droogte in 2020. De planten van vorig jaar zijn wel beter aangeslagen vanwege de vele regen. Dus als je iets wil doen om ze te helpen dan is het geven van water het meest nuttig denk ik. In 2020 hadden wij hier alleen nog geen water.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-22 10:37 



 
Profiel   

Ninx schreef
Malenka schreef
Kastanje palen hebben als voordeel dat ze geoogst worden van bomen die geknot worden. De bomen kunnen op die manier lang meegaan en productie leveren. In tegenstelling tot bijvoorbeeld naaldhout.


Dat is tof Malenka! Fijn om te weten.
Bedankt voor jullie input en de foto’s! Dat wordt shoppen

Nog even hierop terugkomend. Wij hebben kastanje palen staan, idd omdat ons dat de meest verantwoorde keuze leek om redenen die al eerder genoemd zijn. MAARRRR ik kwam laatst de kunststof eco paal van Gallagher tegen. Dat vind ik toch ook een mooie optie. Ik heb er geen berekening op losgelaten maar dit zou zo maar voordeliger kunnen zijn dan kastanje palen gezien de levensduur. Ik heb ze ergens irl gezien en ik vond het best sjiek. Als ik opnieuw moet kiezen zou ik deze serieus overwegen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-22 12:48 



 
Profiel   

Daihyo schreef
En voor de mensen die een geul hebben gegraven: heb je dezelfde grond weer gebruikt of nog iets van tuinaarde gebruikt om ze in te zetten?
Wij willen ook met een geul gaan doen.

gewoon de grond teruggegooid.

wij hebben met een sleuventrekker de geulen gemaakt (250mtr) dat was niet echt een hit. de bodem was te nat en de machine groef zich in ipv de arm die de sleuf trok. :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-22 12:56 



 
Profiel   

:=
Wij gaan met alle stalgenoten aan de gang, dus ik denk gewoon met de schep :+
Misschien wordt het zelfs wel: gat graven, grond los schudden, plant er in, gat weer dicht gooien. En dat 200x. :+
Ik kreeg net een mail dat we het plantgoed vrijdag kunnen ophalen, dus dat is fijn!

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-22 13:20 



 
Profiel   

Die kunststof palen van Gallagher hebben wij ook overwogen. Maar ze zijn niet geschikt voor ronde vormen omdat ze flexibel zijn. Bij ons niet geschikt maar zeker en optie als je rechte stukken hebt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-22 13:32 



 
Profiel   

Kunststof palen kan je niet onder spanning zetten (buigen krom dan), ze zijn dus ongeschikt als hoekpalen of begin/eind paal. Met een goed neergezette hoek zijn ze uitstekend als tussenpaal die eigenlijk niet veel meer doet dat je stroomdraad omhoog houden.
Combi T-posts voor hoeken en kunststof er tussenin zou dan optie zijn. Gaat langer mee dan hout en zijn eventueel nog verplaatsbaar ook (handig als je huurt bv).

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-22 13:38 



 
Profiel   

De platen liggen er nu in. Als ik weer gespaard heb koop ik nog zo'n partij. Wat werkt dit makkelijk zeg!


[ img ]

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-22 15:09 



 
Profiel   

Malenka schreef
De platen liggen er nu in. Als ik weer gespaard heb koop ik nog zo'n partij. Wat werkt dit makkelijk zeg!


[ [url=m/a0mqqf.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/xWNqeh.jpg]Afbeelding[/url] ]

Welke zijn dit Malenka?
En moest je iets met de ondergrond doen voor je ze erop legde?
Meende dat je op dit stuk best wel blubber had of niet?

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-22 15:37 



 
Profiel   

Dit stuk is vreselijke blubber. We hebben de platen er zo ingelegd. Dat werkt op brede stukken zo te zien behoorlijk goed. Op de smallere stukken (die we niet over de hele breedte konden leggen) niet zo. Dus daar hebben we voor nu even triplex platen onder gelegd voor een betere drukverdeling. Hopelijk kunnen we het binnenkort helemaal opvullen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-22 16:34 



 
Profiel   

Waar heb je deze vandaan Malenka?
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-22 17:09 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 200 van de 406 [ 10137 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 197, 198, 199, 200, 201, 202, 203 ... 406  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen