[FOTO]Show je paddock paradise!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 09:07

Taar_tje schreef:
Ethelate schreef:
Voor degene die paddockroosters hebben gelegd, hoe dikke laag zand hielden jullie aan? En klinkt het nog in?
Het idee dat als ik met de tractor het er op rij/verdeel het niet heel erg tussen/onder de matten komt. Dus hou voor nu vooral een dikke laag aan.

[ [url=m/HJpacK.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik heb een track met paddockroosters, en deze is gevuld met zand en gefreesd weidegrond. De bovenkant van de roosters is nog zichtbaar. Handig met mest opruimen en resten hooi aanharken. Als je het meer als paddock gaat gebruiken, zou ik een wat dikkere laag zand op de roosters aanbrengen.

Heb er een mini bij die volgens mij met zijn hoefjes in de roosters past dus roosters zichtbaar vind ik een beetje link. Heb er nu overal 5 a 10 cm op liggen en dat loopt goed, niet zwaar, tot je met een kruiwagen er door wil :+ komende dagen regen, kijken of het wat zakt en een deel is open voor de paarden, kunnen ze het alvast er in lopen ;)

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 09:10

Wij hebben alleen roosters bij een voerplek. Die hebben we op het gras gelegd en een laagje zand er op. Maar zo’n laagje dat de roosters net bedekt zijn. En dat blijft mooi droog. De rest is gekeerd en nat. Het zakt wel snel. Maar het is te veel aan gelopen en moet losgetrokken worden. Ik hoop dat het dan weer beter is. Maar goed, dat kan nu niet. Dus nu is het nat en bagger. Met name de stukken waar ze veel op lopen. De rest is eigenlijk wel okee. Liggen wat plassen op, maar niet echt slecht verder.

neile

Berichten: 2014
Geregistreerd: 09-01-10

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 11:15

Silentshiver, handig dat je alle opties hebt en zo kunt vergelijken. En jij ziet ook op zandgrond? Ik heb al wel roosters en daar ben ik tevreden van. Heb jij stabilise onder de roosters liggen? Of fijn steenpuin? Of heb je ze zo op de zwarte grond gelegd? Ik heb nu kleine verlengdes van de verhardingen roosters maar wil mijn paddock uitbreiden en echt dat het met dit weer gewoon fijn, net is. Ik heb in mijn roosters zwarte zand liggen, en die was ook dik gelegd maar ik heb de bovenlaag er inderdaad ook afgedaan om diezelfde reden. Dat werd dan blub op de roosters. Anderzijds zou het fijn zijn als ik ook een rolplek zou kunnen aanbieden in die paddock dus eventueel daar wel wat dikker leggen.. Ik had gehoopt wat meer 'fluffy' zand te kunnen aanbieden. Maar ik hoor dat keren eigenlijk ook niet dat is bij jullie..

Daihyo; heb jij ook steenpuin of stabilise onder je roosters? Ik vind jouw paddock wel echt net ook. Maar blijkbaar toch ook nog nat, ondanks keren?

In mijn hoofd valt keren al stilletjes aan wat af...

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 11:28

Nee alleen gras. Maar wij hebben op de paddock en track zelf geen roosters. Alleen gekeerd zand. En dat is nu niet zo netjes meer hoor :D
Voordeel is wel dat het water snel zakt.
Enige stuk waar wij roosters hebben zijn bij een voerplek. Wat wel heel mooi stabiel blijft overigens. Er omheen is soppig, maar de plek zelf is mooi stabiel en stevig.
Zo is onze bak/paddock nu. Gelukkig genoeg droge plekken, maar dus ook best veel natte plekken.

Afbeelding

neile

Berichten: 2014
Geregistreerd: 09-01-10

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 11:45

Oké nee dat overtuigd me. Dan wil ik dus echt roosters. Ik ben er alleen nog niet over uit hoe ik dan een geschikte ligplek maak, want ik zie ze nu ook niet op die net-gevulde roosters gaan liggen.
(Ja, wellicht wel, als ze eerst de boel volkakken en zich dan lekker nestelen DUH, maar het zou fijn zijn als ze alternatieven hebben).

pol013

Berichten: 8994
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 12:11

neile schreef:
Silentshiver, handig dat je alle opties hebt en zo kunt vergelijken. En jij ziet ook op zandgrond? Ik heb al wel roosters en daar ben ik tevreden van. Heb jij stabilise onder de roosters liggen? Of fijn steenpuin? Of heb je ze zo op de zwarte grond gelegd? Ik heb nu kleine verlengdes van de verhardingen roosters maar wil mijn paddock uitbreiden en echt dat het met dit weer gewoon fijn, net is. Ik heb in mijn roosters zwarte zand liggen, en die was ook dik gelegd maar ik heb de bovenlaag er inderdaad ook afgedaan om diezelfde reden. Dat werd dan blub op de roosters. Anderzijds zou het fijn zijn als ik ook een rolplek zou kunnen aanbieden in die paddock dus eventueel daar wel wat dikker leggen.. Ik had gehoopt wat meer 'fluffy' zand te kunnen aanbieden. Maar ik hoor dat keren eigenlijk ook niet dat is bij jullie..

Daihyo; heb jij ook steenpuin of stabilise onder je roosters? Ik vind jouw paddock wel echt net ook. Maar blijkbaar toch ook nog nat, ondanks keren?

In mijn hoofd valt keren al stilletjes aan wat af...


Dat is dan blijkbaar per regio weer heel verschillend. Want ik heb na keren 5 jaar zo goed als geen plassen gehad. Er kon bijna niet genoeg regen vallen. Als de hele wereld verzoop had ik eindelijke een eb en vloed bodem.
En nu na 8 jaar wel wat dagen met plassen zoals daihyo deelt. Maar nu is al weer een week gewoon droog. En als ik alles losgetrokken had afgelopen najaar was het ook al beter geweest.
Dus hier, in dit gebied kun je zomaar 10 jaar vooruit als je keert. Moet je wel wat onderhoud blijven doen. En niet een te kleine oppervlakte/ te veel paarden hebben.

neile

Berichten: 2014
Geregistreerd: 09-01-10

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 14:22

Kga niet mijn volledige paddock laten keren, die is veel te groot om het over de gehele oppervlakte te doen. Ik wou een winterpaddock aanleggen voor de schuilstal waar ze eventueel in kunnen worden opgesloten.

pol013

Berichten: 8994
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 15:10

De stukjes voor de stal zijn precies de plekken die het meest te verduren krijgen. Dus dat is wel een overweging om mee te nemen.

Mijn 10 jaar van zojuist is 3 jaar op het stukje net na het stoepje. Dan krijg je daar al werk aan.
Als het stuk dan groot genoeg is kan de nattigheid weer daarheen, naar de droge delen. Dus als je denkt aan bijvoorbeeld 5 meter, geef ik het al minder kans. 20 meter geef ik dan al meer kans.

Lastig hoor.

SSDesign

Berichten: 12698
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Uden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 18:06

neile schreef:
Silentshiver, handig dat je alle opties hebt en zo kunt vergelijken. En jij ziet ook op zandgrond? Ik heb al wel roosters en daar ben ik tevreden van. Heb jij stabilise onder de roosters liggen? Of fijn steenpuin? Of heb je ze zo op de zwarte grond gelegd? Ik heb nu kleine verlengdes van de verhardingen roosters maar wil mijn paddock uitbreiden en echt dat het met dit weer gewoon fijn, net is. Ik heb in mijn roosters zwarte zand liggen, en die was ook dik gelegd maar ik heb de bovenlaag er inderdaad ook afgedaan om diezelfde reden. Dat werd dan blub op de roosters. Anderzijds zou het fijn zijn als ik ook een rolplek zou kunnen aanbieden in die paddock dus eventueel daar wel wat dikker leggen.. Ik had gehoopt wat meer 'fluffy' zand te kunnen aanbieden. Maar ik hoor dat keren eigenlijk ook niet dat is bij jullie..

Daihyo; heb jij ook steenpuin of stabilise onder je roosters? Ik vind jouw paddock wel echt net ook. Maar blijkbaar toch ook nog nat, ondanks keren?

In mijn hoofd valt keren al stilletjes aan wat af...


Wij zitten idd op zandgrond. Wij hebben een stuk wat gekeerd is en daar zijn we absoluut niet ontevreden over! Het is ook qua prijs echt wel heel interessant. Wij hebben de bak nu 3 jaar en altijd droge stukken. Wel lijkt hij ieder jaar iets natter te worden, dat verhaal hierboven herken ik wel.

Onze roosters liggen op een stuk wat gekeerd is. Daarna goed aangetrild om verzakken te voorkomen. Geen grind, puin etc. Wel alles op afschot naar de wadi. Maar goed de roosters liggen hier pas 3 maanden dus echt veel korter.

Je mag rustig eens komen kijken, woon in Brabant!

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 20:38

neile, als je nou met dikke boomstammen of bielzen een groot vak maakt en daar dik zand in legt? Echt dik, dus 30-40 cm. Ik vermoed dat het water dan naar beneden en opzij loopt, en er dus een droge rol-/ligplek over blijft.

neile

Berichten: 2014
Geregistreerd: 09-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 16:48

Ja allemaal wel goeie ideeën. Ik weet het écht nog niet hoe precies...
Loonwerker lijkt zich ook niet te haasten met langs te komen. -.-
Daihyo, ik ga eens kijken hoe mijn kerstverlof er uit zal zien. Misschien stuur ik je wel een berichtje om eens even bij jou te komen kijken ja!

Ir111

Berichten: 11953
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 20:32

Ik woon 15 min bij Daihyo vandaan, mocht je een combi trip willen maken, hier ook welkom hoor.

Danuah

Berichten: 453
Geregistreerd: 16-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 21:49

Onze paarden & ik zijn gisteren naar ons nieuwe stekkie verhuisd. Nu is alles weer compleet (op Bash in Frankrijk na). En wat zijn ze blij met droge voeten, vol gas kunnen rennen zonder te glijden en lekker droog te kunnen rollen.
Fantastisch om ze zo te zien!


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

neile

Berichten: 2014
Geregistreerd: 09-01-10

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-21 15:04

Fantastisch plekje!

Dames. Aanplant en wildvraat. Tips? Ik word ellendig van de boompjes die ik plant die kapot geknaagd worden door konijnen en herten. Elzen, lindes, bessenstruiken,… de grond in gedaan. Kippendraadje rond gebonden en toch nog kapot. Ik baal heel erg want allemaal duur plantgoed.

Christina
Berichten: 260
Geregistreerd: 03-03-03
Woonplaats: Chaam

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-21 17:32

Je zou er een boom spiraal omheen kunnen doen. Dat doen ze in het bos ook bij jonge aanplant. Alleen gaat dat niet bij een struik denk ik.

Lynn_Nikita

Berichten: 25458
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-21 19:39

Vandaag was het lekker droog weer dus tijd om de omheining aan te pakken. Ik heb 12 meter geschoven met de rijbak. Nu is 12 x 20 vrij aan de achterkant waar de heuvel en struiken komen en het weilandje is 12 meter korter geworden. Nu nog het gras kaal laten eten en frezen en zand en beplanting regelen. Alle paaltjes staan op hun plek en de draad is ook weer gespannen.

Wordt eens tijd voor foto`s

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-21 20:02

Ben benieuwd.

Hier weer mooie plannen komend jaar. Hebben er weer zin in *\o/*

neile

Berichten: 2014
Geregistreerd: 09-01-10

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-21 20:52

Ik ben benieuwd naar foto's Lynn!

Christina, ik had gehoopt dat die kippengaas errond (echt rond het stammetje) ging voldoen, maar blijkbaar ook niet. En ook is er langs boven getupt.. Dat zal een hert geweest zijn dan.
Echt balen.

Ik ga eens kijken of ik toch niet van die boomspiralen kan vinden. Zo zonde van mijn aanplant.

Lynn_Nikita

Berichten: 25458
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 16:00

Hierbij enkele foto`s
Het stuk van de rijbak wat ingepikt is. Links is ook draad maar is op de foto niet goed te zien, in het idden is een doorgang die ik tijdens het rijden wel kan sluiten. Op het achterste stuk rechts komt een heuvel en rondom komt beplanting. Achter de groene poort is meteen bospad <3
Ik was te laat om via heg en landschap goedkoop aan struiken en bomen te komen en heb nu maar meer geld betaald en 25 meter paardenhaag besteld. Deze komt links in 2 rijen te staan met een pad erdoorheen

Afbeelding

Dit is stukje van de wei die nu rijbak wordt. Sef het varken is al lekker aan het wroeten. Ook de dazenval moet ik nog afbreken
Afbeelding

Afbeelding



Totale stuk rijbak met achterste strack

Afbeelding

Een stukje van de track met tractorbanden en paaltjes. De paaltjes worden nog vervangen voor boomstammetjes maar het pad door het bos in nu onbegaanbaar. Links van het gras is ook een pad, zonder obstakels. Hier kunnen ze rennen maar kan ik ook met de auto en tractor doorrijden

En helemaal vooraan op het perceel, helaas ook het ( enige) natte stuk. Al het water loopt naar hier omdat dit het laagst gelegen punt is en als het veel geregend heeft is er wat blubber. Gelukkig zitten wij op zandgrond en zak je niet ver weg en droogt het ook snel.

Waar de pony is, daar is ook haar vriendinnetje Miep het varken. Die 2 zijn echt altijd samen. Marron staat onder de poetsplaats aan zijn hooinet te knabbelen.

Niet alles staat erop maar zo is er wel al een beeld van de huidige situatie en de plannen die ik nu nog heb

Afbeelding

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 16:25

Ziet er goed uit, Lynn! Mooie plannen :j

Zou het voor je natte stuk helpen om ernaast / ervoor een wadi te maken?

MarjanB

Berichten: 16441
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 16:53

Hier iets met we staan aan het begin van :')

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Lynn_Nikita

Berichten: 25458
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 17:24

Hilary schreef:
Ziet er goed uit, Lynn! Mooie plannen :j

Zou het voor je natte stuk helpen om ernaast / ervoor een wadi te maken?



Is nu niet te zien, maar er is een stuk wat echt volloopt, ( je ziet net een puntje daarvan op de laatste foto rechts) De regen loopt dan over de achterste verharding naar dat stukje. Ik wil daar zand uithalen en een greppel oid maken. Stuk wat je nu ziet moet ik vaker met de auto overheen ivm mest en kan ik niks maken. Wel wil ik als mijn neef met de kraan tijd heeft zand laten storten en nog meer naar dat hoekje laten aflopen


Marjan, Wauw wat groot!
Laatst bijgewerkt door Lynn_Nikita op 19-12-21 17:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 17:26

Mooie plannen Lynn, en leuk die varkens erbij. Maken die niet overal zooi/wroeten?

Balen van je aanplant Neile, overal hekwerk om heen is ook een dure klus.

Succes Marjan!


Afbeelding
Hier is het eerste stukje af. Het zand is grotendeels al goed in de roosters gelopen, in midden ligt nog wel veel zand maar dat verdeeld nog wel. Als het zand meer gezakt is, komt hier 1 hooibak te staan.
Achter in de wei staan de eerste palen voor het pad van de cirkel naar het laantje. Daar moeten ook roosters en drainagezand komen, zodat er 1 moddervrij rondje track ontstaat.
Het gaat allemaal niet zo snel als gehoopt, maar elke dag een stukje.. ;)

Lynn_Nikita

Berichten: 25458
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 17:41

@Ethelate, ziet er al mooi uit zo

De varkens kunnen alleen op de track en in de rijbak en daar wroeten ze eigenlijk niet in. Op het gras wel, daar mogen ze dus niet op. 1 keer die fout gemaakt en toen zette 1 de snuit op de grond duwen en al het gras zo wegschuiven als een sneeuwschuif. Ow ja, en de vlasstal is niet veilig voor hun, ook dat wroeten ze door elkaar

neile

Berichten: 2014
Geregistreerd: 09-01-10

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 19:26

Wat een tof plekje Lynn_Nikita! Hard gewerkt al.
Ethelate.. paddockroosters gelegd met zand op? Ook ondergrond daaronder gedaan of zo op de zwarte grond gelegd? Ziet er goed uit!