[FOTO]Show je paddock paradise!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
greendragon
Berichten: 516
Geregistreerd: 26-04-15
Woonplaats: Betuwe

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 22:33

Welke planten heb jij in de haag staan, Malenka? Hier ook op klei een haag langs het weiland geplant. Ik heb haagbeuk, rode kornoelje en nog een paar soorten, maar die ben ik even kwijt. Staat nu 3 a 4 jaar en is eindelijk herkenbaar als haag, maar nog wel vooral de hoogte in en nog niet echt breed. Moet wel blijven snoeien om meer volume in de breedte te krijgen.

Ik heb ook knotwilgen geplant toen, maar die zijn niet allemaal aangeslagen, dus daarna paar keer nieuwe stokken in de grond gezet en dat begint ergens op te lijken.

Knuffelwilg en rozemarijnwilg. Dat klinkt al heel mooi. Ga ik even opzoeken.

Daihyo

Berichten: 88072
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 22:38

Ik heb al grauwe wilg, amandelwilg en boswilg staan. Veel katjes dus. En nog rode kornoelje, sleedoorn, meidoorn en hazelaar. En rozen. Veel rozen. En vanuit een actie van de gemeente een grote appelboom en gele kornoelje.

En in eigen tuin heb ik ook de flamingowilg staan. Je hebt zulke leuke wilgensoorten. En voordeel: snoeiafval kan gewoon naar de paarden :D

Ik heb eind van de week gesprek voor mogelijk een extra stuk pachtgrond erbij van 4000m2. Duimen jullie voor me dat dat gaat lukken? Ligt naast mijn huidige stuk en dan zou ik in totaal een hectare hebben. Dat nieuwe stuk ligt ook mooi hoog, dus echt perfect voor de winter.

Ir111

Berichten: 11969
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 22:41

Daihyo schreef:
Ik heb eind van de week gesprek voor mogelijk een extra stuk pachtgrond erbij van 4000m2. Duimen jullie voor me dat dat gaat lukken? Ligt naast mijn huidige stuk en dan zou ik in totaal een hectare hebben. Dat nieuwe stuk ligt ook mooi hoog, dus echt perfect voor de winter.

Oh wauw!!!! Dat is gaaf! Ik ga duimen! *\o/* *\o/* *\o/* *\o/*

Daihyo

Berichten: 88072
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 22:43

Ja ik moet wel door de ballotagecommissie :+
Maar zou echt super tof zijn! Dat is dat weilandje naast ons. Ik heb manlief al moeten beloven dat als het lukt, er alleen een track omheen komt en de rest wei blijft :+

Ir111

Berichten: 11969
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 22:44

Die ziet al weer weekenden lang palen zetten voor zich... :')

GraceZarif
Berichten: 344
Geregistreerd: 18-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 22:46

Hé wat leuk een paddockparadise als achtergrond locatie (denk ik) op kro/ncrv voorhet nieuwe programma Out of office

Daihyo

Berichten: 88072
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 22:48

Ir111 schreef:
Die ziet al weer weekenden lang palen zetten voor zich... :')

Ja precies dat _O-
Met al die gekke ideeën en vormen van mij :+
Maar de buurman heeft al aangeboden dat als ik ooit hulp nodig heb van hem en de shovel, dat hij komt helpen. En hij heeft een palenboor op de shovel O:)

Belker

Berichten: 15337
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 22:57

Wat gaaf Dayhio. Dat zou mooi zijn.

Ir111

Berichten: 11969
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 22:57

Oh zo'n buurman is goud waard! :D

greendragon
Berichten: 516
Geregistreerd: 26-04-15
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 22:58

Hazelaar, ja die heb ik ook.
Ik hoop dat mijn plannen door kunnen gaan. Dan kan ik ook gaan aanplanten. Leuke nieuwe ideeen van al die wilgensoorten... Ze bloeien ook niet allemaal tegelijk, wat weer gunstig is voor de bijen.


Hopelijk gaat het lukken met de extra grond! Wie is de ballotagecommissie? Privépersonen of een gemeente? Had je nu ook niet een huurconstructie of heb ik dat niet goed onthouden?

En tegen ML zeg je gewoon toe dat er een track komt en dan kom je gewoon iets later met een leuk idee om het nog mooier te maken, en dan later nog een idee..... :)


Ik heb in mijn hoofd om een loswerkcirkel/paddock in mijn ontwerp op te nemen en de afrastering van takkenrillen te maken, ipv een hekwerk. Zou dat gaan werken? Of gaat die het niet overleven als de pony's er bij kunnen.

Daihyo

Berichten: 88072
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 23:04

Ik sta nu op een stuk grond (6000m2) dat al 70 jaar gepacht wordt door kennissen van ons. Eerst de ouders, die hadden een melkveebedrijf en was wei voor de koeien. Daarna heeft de dochter de pacht overgenomen. Toen ze met pensioen waren stonden er 2 shets op. En toen ik een andere plek zocht, mochten die van mij erbij staan in ruil voor onderhoud.
Beide stukken grond zijn van de kerk. Zoals veel grond in het dorp dat verpacht wordt aan boeren.
Ik heb gesprek met de rentmeester van de kerk. Ik moest kenbaar maken dat ik interesse had in de grond en hij wilde daarop graag een keer kennis maken. Zijn dochter heeft haar paarden op dat stuk lopen, maar heeft geen interesse in verlenging van het pachtcontract omdat haar paarden al op leeftijd zijn. Dus die grond komt vrij.

Ik hoop op termijn ook de pacht van mijn huidige plek over te kunnen nemen. Maar die 4000m2 zou ook al fijn zijn. Het voelt toch wat rustiger als het op mijn eigen naam staat zeg maar. Dat ik er zelf de zeggenschap over heb. Mocht er iets geks gebeuren heb ik dan in ieder geval zelf die 4000m2.
Ik ga er niet vanuit, maar ervaringen uit het verleden laten zien dat dingen ineens anders kunnen lopen dan gepland en ik ben niet graag afhankelijk van anderen.

monsera
Berichten: 3079
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: friesland

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 23:09

Oh wauw dat zou echt super zijn dat je dat stukje er bij kan pachten. Hopelijk gaat het lukken.

Belker

Berichten: 15337
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 23:11

Dat zou echt super zijn. Ik snap je gevoel volledig.

Malenka

Berichten: 7585
Geregistreerd: 04-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 01:14

greendragon schreef:
Welke planten heb jij in de haag staan, Malenka? Hier ook op klei een haag langs het weiland geplant. Ik heb haagbeuk, rode kornoelje en nog een paar soorten, maar die ben ik even kwijt.

Die heb ik ook. Verder;Es, zwarte Els, Meidoorn, Linde, Mispel, Appel, verschillende wilgen, zwarte bes, diverse wilde rozen, framboos. En daarnaast los van de haag vlier, berk, appel, peer, moerbei, kruisbes, aalbes, tayberry, braam, Japanse wijnbes, druif. Al die klimmers/met lange scheuten staan tegen een hekwerk.

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 03:47

Ik duim voor je Daihyo!

GraceZarif schreef:
Hé wat leuk een paddockparadise als achtergrond locatie (denk ik) op kro/ncrv voorhet nieuwe programma Out of office


Dat is zorgboerderij van der Wijst. Op insta @hetpaardenpark. Prachtige plek <3 Hun Tinkers zijn allemaal nauwe familie van mijn Tinkers.

Mijn dames zijn afgelopen weekend verhuisd. Het was een behoorlijke rollercoaster, en ging uiteindelijk veel sneller dan verwacht. Maar ze lijken het goed te doen op hun nieuwe plek. Ondanks dat de track wat minder creatief is, lopen ze nu grotere afstanden. Het is meer dan dubbel zo groot. Ben zo enorm blij met de plek, en dat de paarden weer veilig staan. Super lieve mensen waar ze eerst stonden, maar echt veel te nonchalant wbt de paarden :o Deze plek zal qua paddock paradise minder uitgebreid worden, maar met een mooie track systeem + leuke verrijking zijn we ook dik tevreden! In de basis is het een fijne plek; volledig ingezaaid met paardenmengsel, stuiken bleken rozenbottels te zijn, én precies goed te staan om de gure stormwind tegen te houden. Paar goede bomen in de wei voor schaduw. Fantastische uitrijmogelijkheden, en ik kom er langs onderweg naar m’n werk, dat is echt ideaal.

Daihyo

Berichten: 88072
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 15:23

Klinkt goed. En als je het slim inricht met voerplekken dan kunnen ze hun ei er prima in kwijt.
Als het groot zat is, is creativiteit wat minder nodig dan op kleine oppervlakte.

Ik heb de laatste planten er in gezet.
Zo leuk <3
Afbeelding

greendragon
Berichten: 516
Geregistreerd: 26-04-15
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-24 13:28

greendragon schreef:
Ik heb in mijn hoofd om een loswerkcirkel/paddock in mijn ontwerp op te nemen en de afrastering van takkenrillen te maken, ipv een hekwerk. Zou dat gaan werken? Of gaat die het niet overleven als de pony's er bij kunnen.


Hebben jullie hier nog ideeen over misschien?

monsera
Berichten: 3079
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-24 13:32

Dat zou hier niet lukken.
Wordt helemaal uit elkaar getrokken.

Dan zou ik eerder voor een eetbare haag gaan.

Symke
Berichten: 806
Geregistreerd: 31-12-15
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-24 13:40

Eens idd, mijn takken wandje heeft t ook niet gered maar ze hebben er wel.lol v gehad zullen we maar zeggen! En is ook dood materiaal, een haag groeit en kan v gesnoept

Ik ben groot fan van hagen

greendragon
Berichten: 516
Geregistreerd: 26-04-15
Woonplaats: Betuwe

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-24 17:03

hmm daar was ik al bang voor. Zo jammer. Ik zag al een hele mooie gevlochten wilgenril of takkenril die fijn rond loopt, zonder een hek of palen met lint en stroomdraadjes...

Wat voor (eetbare) haag zou je hier voor adviseren? Als omheining voor een loswerkcirkel moet het niet te wild worden, en redelijk strak te snoeien zijn en ook niet laag blijven, zodat ze er niet over heen springen. Voordat die haag daar groot genoeg voor is, ben je zo 5 jaar verder denk ik?

Symke
Berichten: 806
Geregistreerd: 31-12-15
Woonplaats: Friesland

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-24 17:17

Je kunt haag planten in verschillende hoogtes kopen ( hoe groter hoe duurder natuurlijk)
Als je ze dichter op elkaar plant is t sneller dicht

V dicht en straks te snoeien zou ik gaan v meidoorn of haagbeuk. Op den duur dicht genoeg v zonde draadje maar niet meteen

Je zou als je in wilg wilt blijven ook nog een levende wilg hek/heg kunnen maken! Die zien er ook echt gaaf uit!
Staan wel heel veel voorbeelden v op Pinterest

Malenka

Berichten: 7585
Geregistreerd: 04-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-24 17:23

Afbeelding

Het gedeelte onder de witte streep is er al. Uiteindelijk komt de inloopstal op de plek van het groene vakje en komt dus ook het deel boven de witte streep er bij. Het rode deel van het pad aan de rechterkant is het deel over onze heuvel. Ik denk er nu over om boven de witte lijn het pad straks ook op een soort dijkje aan te leggen. Deels om ons wat meer privacy te geven, maar vooral omdat het hopelijk helpt met windbreker richting de stal (die met de opening recht op het westen zit). Wat zouden jullie daarvan denken? Dan hebben ze dus wel twee verplichte heuvels op hun 'rondje'. Aan de ene kant prachtig want ze hebben mede hierdoor een mooie balans en basis bespiering en ze kijken graag in de verte. Maar in geval van een blessure natuurlijk wel extra belasting.

MarliesR

Berichten: 3290
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-24 19:04

Kan je het niet net zo breed opzetten dat er ook een vlak paadje bij langs kan eventueel?

Symke
Berichten: 806
Geregistreerd: 31-12-15
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-24 21:07

MarliesR schreef:
Kan je het niet net zo breed opzetten dat er ook een vlak paadje bij langs kan eventueel?

Dat zou idd ideaal zijn,.en vgl mij kunnen jouw paarden wel op een wat smaller pad?

greendragon
Berichten: 516
Geregistreerd: 26-04-15
Woonplaats: Betuwe

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-24 21:13

Wat voor stal gaat het worden, Malenka?

ik heb een vergelijkbaar ontwerp, met een heuvel in de vaste route, maar zit ook met het issue dat ze dan altijd de heuvel moeten nemen, dus ook als het glad is, of inderdaad bij blessure. Met een shetje wat nu aan het herstellen is van HB, is dat misschien niet zo praktisch, mocht ze een terugval krijgen.

Een alternatieve route zou handig zijn. Ik dacht ook ergens gezien te hebben bij iemand die een schuin aflopende heuvel had over de lange zijde. dus een soort racetrack met oplopende buitenbocht, als je snapt wat ik bedoel? Maar dat kan vast niet zo hoog worden.

Kun je qua wind niet iets vergelijkbaars maken voor de stal als wat Femke D had/heeft? Een soort hoge schutting voor de stal?