[FOTO]Show je paddock paradise!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SSDesign

Berichten: 12698
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Uden

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 09:22

Hier ook gekozen voor gecreosoteerde palen van 9cm dik. Staan nu 2 jaar en zijn nog puntgaaf. Hoop dat dit zeker 7-8 jaar mee kan. Daarna de track waarschijnlijk met nieuwe palen doen, en de rijbak volledig van hout. Daar hadden we nu geen budget voor.

De buitenomheining is van dat groene gaas, erg duur maar wel zeer degelijk. Nu hoef ik nooit bang te zijn dat de paarden op straat komen te staan.

En inderdaad alles qua isolatoren en dergelijke kopen van RVS. Ik koop altijd bij Weidezaun in Duitsland, scheelt veel in de kosten.

Prairy
Berichten: 9106
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 09:34

Kijk, dit is handige info :)

Als het goed is, is robinia alleen giftig als de bast er nog op zit. Maar k ga dat Russisch naaldhout eens onderzoeken. Tijd hebben we wel, alleen is mijn man nogal ontzettend ongeduldig en hoop ik dat ik de tijd krijg om de palen te blakeren... Waar hebben jullie de naaldhout en eiken palen gekocht?

Gecreosoteerd komt er hier niet in, dat was me al duidelijk gemaakt :+ wilde eens boompalen gratis halen maar nee :')

Ik had ook al even in Duitsland gekeken.

Hoe breed hebben jullie de paden als je ze met iets hebt ingelegd?

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 09:38

Wij hebben boompalen voor de binnenomheining van de track. Staan er nu een jaar of 6. Af en toe sneuvelt er eentje omdat een paard de bocht te kort of te ruim neemt.

Anoniem

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 09:53

wij gebruiken de bomen die er staan en anders 2e hands palen, geen idee wat voor hout eigenlijk. En dan groen breed lint.

Hier hebben we het toch wel aardig droog weten te houden tot gisteren dus we gaan morgen een tijdelijk stuk in orde maken wat we alleen bij extreme natheid open gooien.

Olympia96

Berichten: 3299
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 10:10

Prairy schreef:
Kijk, dit is handige info :)

Als het goed is, is robinia alleen giftig als de bast er nog op zit. Maar k ga dat Russisch naaldhout eens onderzoeken. Tijd hebben we wel, alleen is mijn man nogal ontzettend ongeduldig en hoop ik dat ik de tijd krijg om de palen te blakeren... Waar hebben jullie de naaldhout en eiken palen gekocht?

Gecreosoteerd komt er hier niet in, dat was me al duidelijk gemaakt :+ wilde eens boompalen gratis halen maar nee :')

Ik had ook al even in Duitsland gekeken.

Hoe breed hebben jullie de paden als je ze met iets hebt ingelegd?


Ik heb ze van Houthandel Bolding in Schoonloo (erg uit de buurt maar hij staat je vast graag te woord). Ik heb de palen wel laten behandelen, maar hij verkoopt ze ook onbehandeld.

Onze track is gemiddeld (minimaal) 3,5 meter, bochten hebben meer ruimte. En dat gaat prima met twee paarden van rond de 1.60.

Al was het pad 6 meter breed geweest, dan had de ruin nog Miss Bitch niet durven passeren als die overdwars op het pad staat te bepalen wanneer hij er wel of niet langs mag haha.

belle_boef

Berichten: 10746
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 10:23

pol013 schreef:
Wij hebben gewoon dikke gecreotiseerde palen. Milieu is iets om over na te denken. Maar als deze palen heel lang staan (wat ze doen) is het maar de vraag wat duurzamer is.
Wij hebben een houten omheining staan. Palen met 2 rijen planken. Deels nog geteerd denk ik. En die staat blijkbaar al dik 20 jaar. Die staat er top bij. 1 keer per 2 jaar moeten we 5 palen vervangen (op 1,5 ha) en dat is het.



Ik heb ook nog wat gecreosteerde palen gekregen. Waren al op leeftijd. Bij ons wel snel doorgerot ivm zure veengrond en veel nattigheid. En leefde wel beestjes in het hout binnenin de paal

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 14:42

Hoe breed zou mijn track moeten zijn wanneer ik een loonwerker elk jaar netjes de tracks zou willen laten frezen? Extra ruimte om de bochten te nemen uiteraard, dus daar wat ruimer nemen.... maar houden jullie aan? Ik heb pony's van rond 1:40... dus voor hen zou het niet heel breed hoeven zijn, maar het is fijn wanneer een tractor makkelijk over de track kan.

Ik zat namelijk eerst te denken aan 5 meter.... maar op die breedte stimuleert het weer minder tot lopen heb ik het idee...

Maartje1990

Berichten: 22284
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-21 14:49

Ninx schreef:
Hoe breed zou mijn track moeten zijn wanneer ik een loonwerker elk jaar netjes de tracks zou willen laten frezen? Extra ruimte om de bochten te nemen uiteraard, dus daar wat ruimer nemen.... maar houden jullie aan? Ik heb pony's van rond 1:40... dus voor hen zou het niet heel breed hoeven zijn, maar het is fijn wanneer een tractor makkelijk over de track kan.

Ik zat namelijk eerst te denken aan 5 meter.... maar op die breedte stimuleert het weer minder tot lopen heb ik het idee...


Zou een tuinfrees aanschaffen niet meer de moeite zijn?

tamary

Berichten: 29193
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 15:02

Toegangspoorten willen ze 4-4.5m, dus track vermoed ik ook zo iets. Kijken of je een tuinfrees kan huren voor een weekeind of hovenier vragen, dat is kleiner spul en dan kan je je paden zo smal/breed maken als bij jouw paarden past.

neile

Berichten: 2015
Geregistreerd: 09-01-10

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 15:25

Ik heb ook russisch hout, wel gecreosoteerd. Dat laatste zou ik nu niet opnieuw doen, owv ecologische redenen... Maar goed, het staat er nu en we gaan het er niet uittrekken.

tamary

Berichten: 29193
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 15:30

Palen hier zijn ook gecreosoteerd, moet verhuizen en wat het daar wordt is even aankijken. Echter de hoekpalen zijn redelijk kritisch ivm gaas kunnen opspannen, de palen er tussen vervangen is simpel, maar hoekpalen is ellende als je alles netjes strak & veilig wil houden. Wat hebben jullie dus als hoekpaal in gebruik?

pol013

Berichten: 9008
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 15:55

treinbielze op de hoeken.

Hout en grondsoort: Dat maakt natuurlijk ook nog wat uit :)* Niet bij stil gestaan. Ben ik alweer blij dat we op zandgrond zitten.

Een kleine tuinfrees gaat toch ook niet zo diep? En dat wil je op zich wel. Voor de loonwerkers is 4,50 wel het minimum. Maar achter ford 2000 hebben we ook een dieptand cultivator. De trekker kan het niet aan als we hem te diep zitten. Maar een cm of 30/40 redden we er wel mee. Maar dat is op lange termijn niet genoeg denk ik. De loonwerker kan tot 1 bijna een meter gaan geloof ik.

tamary

Berichten: 29193
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 15:57

pol013 schreef:
treinbielze op de hoeken.

Hout en grondsoort: Dat maakt natuurlijk ook nog wat uit :)* Niet bij stil gestaan. Ben ik alweer blij dat we op zandgrond zitten.

Een kleine tuinfrees gaat toch ook niet zo diep? En dat wil je op zich wel. Voor de loonwerkers is 4,50 wel het minimum. Maar achter ford 2000 hebben we ook een dieptand cultivator. De trekker kan het niet aan als we hem te diep zitten. Maar een cm of 30/40 redden we er wel mee. Maar dat is op lange termijn niet genoeg denk ik. De loonwerker kan tot 1 bijna een meter gaan geloof ik.

Van wat ik weet mag meer dan 30/40cm diep niet zonder toestemming, o.a. van wege pijpleidingen, etc. , maar er zal vast meer achter zitten. Even navragen dus, loonwerker zal dat ook wel weten.

Fauvetje
Berichten: 248
Geregistreerd: 15-12-14

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 16:03

Ik volg hier al een tijdje mee en kan sinds deze week ook meepraten :)
Onze paarden staan aan huis in een paddock paradise in aanbouw.
We hebben al een berg, een poel en een schuilstal en een pad in U vorm, de paddock/piste is nog in aanmaak.

Alleen zitten wij op enorm enorm vochtige grond -echt niet te doen-. Momenteel heb ik mudcontrol platen voor de schuilstal liggen, maar deze zijn nog niet opgevuld, ik zou dit graag met lava-gruis doen, maar weet niet welke korrelgrootte ik het best neem.
Heeft iemand hier ervaring mee ?

We zouden ook een deel van het pad met lavagruis willen aanleggen, maar zou het voldoende zijn om op de klei/zand grond een worteldoek te leggen en daarop lava te storten?

Afgraven is moeilijk, omwille van lastige buren.

tamary

Berichten: 29193
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 16:07

Water wil naar het laagste punt, dat maakt afgraven niet mijn eerste keus.
Maar nat is het overal op dit moment, ik zit op zandgrond en beetje hoogteverschil en nog is het enkel drek. Wei is dicht, die zouden ze geheel omploegen nu. Qua andere bodem ben ik enkel tevreden over grote tegels (40x60 of 50x50) en zand. Grind, keien, lavagruis is allemaal lastig uit te mesten, dus je blijft aanvullen (duur) en het is extra zwaar in de kruiwagen.

Flynnieman

Berichten: 360
Geregistreerd: 27-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 16:30

Hier ook alleen maar nat natter natst -O-, gelukkig nog geen paarden erop die komen pas in april.
Heeft er hier iemand ervaring met hooi in een partytent bewaren? Wij hebben een loods van 250m2 dat echt aandacht nodig heeft, het regent er lichtjes binnen, dus mij hooi gaat daar nat in worden helaas. We hebben de afbraak van een deel van de loods op de planning staan, maar voorlopig niet het budget om dit nu al te doen voordat de paarden komen :$, hopelijk mogelijk tegen het najaar. Zouden jullie het aandurven om gewoon een partytent in de loods te zetten en daar het hooi onder? Zou dat alsnog kunnen schimmelen door bv condens ofzo op de binnenkant van de partytent?
Fotootje voor het beeld, je ziet dat het plafond overal vochtplekken heeft en er zelfs wat water langs de muur loopt

Afbeelding

Edit: foto vergeten :')

SSDesign

Berichten: 12698
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Uden

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 16:33

Wij hebben grote balen droog hooi in een veldschuur staan, die op meerdere plekken lekt. We voeren de pakken binnen 8-10 weken op en nog nooit problemen gehad met het vocht wat erbij is gekomen. Jouw schuur ziet er niet zo erg uit als onze veldschuur haha.

tamary

Berichten: 29193
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 16:37

Partytent in goedkope uitvoering kan weinig hebben, maar binnen maakt veel uit (geen wind).
Condens zal je niet zo snel hebben, maar als je wat kan met de stelling die er al staat, wat extra balken en een zeil kom je er ook. Stapel je hooi op een houten pallet, niet tegen de muur, zorg dat zeil en hooi geen contact maken en geen gewicht op het hooi.

pol013

Berichten: 9008
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 16:53

tamary schreef:
pol013 schreef:
treinbielze op de hoeken.

Hout en grondsoort: Dat maakt natuurlijk ook nog wat uit :)* Niet bij stil gestaan. Ben ik alweer blij dat we op zandgrond zitten.

Een kleine tuinfrees gaat toch ook niet zo diep? En dat wil je op zich wel. Voor de loonwerkers is 4,50 wel het minimum. Maar achter ford 2000 hebben we ook een dieptand cultivator. De trekker kan het niet aan als we hem te diep zitten. Maar een cm of 30/40 redden we er wel mee. Maar dat is op lange termijn niet genoeg denk ik. De loonwerker kan tot 1 bijna een meter gaan geloof ik.

Van wat ik weet mag meer dan 30/40cm diep niet zonder toestemming, o.a. van wege pijpleidingen, etc. , maar er zal vast meer achter zitten. Even navragen dus, loonwerker zal dat ook wel weten.


Als je bij de aanleg een klic melding hebt gedaan weet je of je ergens voor moet uitkijken. Daarna kun je je afvragen of je een vergunning aan wil vragen.

Flynnieman

Berichten: 360
Geregistreerd: 27-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 17:16

tamary schreef:
Partytent in goedkope uitvoering kan weinig hebben, maar binnen maakt veel uit (geen wind).
Condens zal je niet zo snel hebben, maar als je wat kan met de stelling die er al staat, wat extra balken en een zeil kom je er ook. Stapel je hooi op een houten pallet, niet tegen de muur, zorg dat zeil en hooi geen contact maken en geen gewicht op het hooi.


Palletten heb ik al klaar liggen! Dan ga ik het zeker eens proberen met een goedkope partytent van van Cranenbroek ofzo ;)

Nog een vraagje, ik wil graag opnieuw inzaaien. De weide is nu heeeel ongelijk, is ex maisland geweest, en staat nu dat echte koeiengras op. Contact gehad met een plaatselijk boer voor het om te ploegen en opnieuw in te zaaien. Hij zei wel dat je eerst het gras wat erop staat moet kapot spuiten, is dit echt nodig? Ik wil graag een kruidenrijk grasland en het bodemleven een beetje verbeteren en dat doodspuiten is zó tegen mijn principes en idee... Omploegen wou ik al eigenlijk niet doen :o, maar is gwn echt nodig

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 17:23

Fauvetje schreef:
Ik volg hier al een tijdje mee en kan sinds deze week ook meepraten :)
Onze paarden staan aan huis in een paddock paradise in aanbouw.
We hebben al een berg, een poel en een schuilstal en een pad in U vorm, de paddock/piste is nog in aanmaak.

Alleen zitten wij op enorm enorm vochtige grond -echt niet te doen-. Momenteel heb ik mudcontrol platen voor de schuilstal liggen, maar deze zijn nog niet opgevuld, ik zou dit graag met lava-gruis doen, maar weet niet welke korrelgrootte ik het best neem.
Heeft iemand hier ervaring mee ?

We zouden ook een deel van het pad met lavagruis willen aanleggen, maar zou het voldoende zijn om op de klei/zand grond een worteldoek te leggen en daarop lava te storten?

Afgraven is moeilijk, omwille van lastige buren.


ik herinner me een berichtje van Malenka hierover. In dit topic, zij beschrijft volgens mij dat ze worteldoek had met 7 cm lavagruis en dat dit niet goed blijft liggen met haar actieve jonge paard en het gedraai en gespring.Even terugzoeken.

Malenka

Berichten: 7579
Geregistreerd: 04-10-06

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 17:47

Dat klopt helemaal. Ik zou er echt paddockroosters tussen leggen.

Wij hebben split van 8 tot 16mm. Volgende keer zou ik voor kleiner gaan. Dat verdeelt de druk beter (meer oppervlak!) en zal net wat zwaarder zijn waardoor het beter blijft liggen. Bovendien kun je het dan nog wat makkelijker uitmesten met de vlasvork. Dat gaat bij deze maat ook. Maar de allergrootste steentjes blijven er in steken.

Fauvetje
Berichten: 248
Geregistreerd: 15-12-14

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 18:17

@malenka -en iedereen hierboven - bedankt voor de tips!
Zou bij paddockroosters het ook nodig zijn om een doek te leggen?

tine10

Berichten: 5075
Geregistreerd: 14-10-08
Woonplaats: in zuid-oost Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 18:56

Hoe doen jullie dat de komende dagen? Er is de afgelopen dagen bizar veel regen gevallen en voor de komende nachten staat er steeds tussen de -3 en -4 op de kalender. En ervaring is dat als het overdag 2-4 graden wordt, de bodem dan niet ontdooit. Laten jullie ze toch gewoon buiten (met al die ijsvlaktes) of dan op stal?

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 19:00

Flynnieman, niet dat gras doodspuiten. Als het lang is, kort maaien en daarna onderploegen / frezen. Klaar.

Onze paddock is nagenoeg droog, dus die proberen we glad te harken. Track staan wel plassen op, maar laat ik in principe gewoon open. Het is niet heel hobbelig. Als het echt diepe modder zou zijn met flinke kuilen en gaten, dan zou ik de track afsluiten.