[FOTO]Show je paddock paradise!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Malenka

Berichten: 7579
Geregistreerd: 04-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 19:03

Fauvetje, ik zou er wel doek onder leggen. Je hebt geen heel zwaar doek nodig. Via een grondwerker zal het je weinig kosten. Het heeft onder de roosters niks te houden vandaar dat het geen zwaar doek hoeft te zijn.. Maar het voorkomt wel omhoog komen van de onderlaag door de gaten. En daarmee voorkom je dus mengen met je toplaag.

belle_boef

Berichten: 10746
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 19:04

Malenka schreef:
Fauvetje, ik zou er wel doek onder leggen. Je hebt geen heel zwaar doek nodig. Via een grondwerker zal het je weinig kosten. Het heeft onder de roosters niks te houden vandaar dat het geen zwaar doek hoeft te zijn.. Maar het voorkomt wel omhoog komen van de onderlaag door de gaten. En daarmee voorkom je dus mengen met je toplaag.



Mijn ervaring met doek er tussen is dat de bovenlaag dicht slibt en je water niet meer wegtrekt maar erop blijft liggen

Malenka

Berichten: 7579
Geregistreerd: 04-10-06

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 19:09

Interessant. Wat voor grondsoort heb jij belle_boef?

belle_boef

Berichten: 10746
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 19:12

Malenka schreef:
Interessant. Wat voor grondsoort heb jij belle_boef?



De basis is veen maar daarover een laag geel zand gestort voor de stevigheid. Eerste keer worteldoek er tussen wat mi. Grof genoeg is voor afvoer naar beneden, roosters weer vol gestort met geel zand.
Echter poepen en plassen ze er ook op dus na verloop van tijd vermengt dat.

Ik heb het er weer tussenuit gehaald.

Malenka

Berichten: 7579
Geregistreerd: 04-10-06

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 20:11

Dat is wel heel anders dan hier. Wij zitten op klei en hebben gevuld met lava.

tamary

Berichten: 29192
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 20:54

Flynnieman schreef:
Nog een vraagje, ik wil graag opnieuw inzaaien. De weide is nu heeeel ongelijk, is ex maisland geweest, en staat nu dat echte koeiengras op. Contact gehad met een plaatselijk boer voor het om te ploegen en opnieuw in te zaaien. Hij zei wel dat je eerst het gras wat erop staat moet kapot spuiten, is dit echt nodig? Ik wil graag een kruidenrijk grasland en het bodemleven een beetje verbeteren en dat doodspuiten is zó tegen mijn principes en idee... Omploegen wou ik al eigenlijk niet doen :o, maar is gwn echt nodig

Regel 1 is : voed de grond voor wat je wil dat er groeit. (doel : 20% organisch materiaal en ph 6-7 afhankelijk van de grondsoort)
regel 2 : vul de zadenbank in de grond met zaden van de planten die je wenst. Dus haal onkruid weg voordat het zaad schiet en zaai door met gewenste kruiden en andere grassoorten.
Doodspuiten en ploegen nodigt niet automatisch uit wat jij graag wil hebben, daarnaast is een stevige grasmat een noodzaak (zeker ook met de droge zomers, kale grond houdt geen water& voeding vast) en geeft verstoring van de grond ook de ruimte aan zaden die al in de grond zitten (vaak onkruid). Test je ph, voeg als nodig kalk toe, maak compost en laat de boel goed slepen, rollen en doorzaaien met gewenst grasmengsel. Tenzij je echt de boel wil egaliseren ivm maaien voor hooi is wat ongelijk geen probleem voor de paarden. Jouw ideale grasmat zal wat langer duren, al is dat altijd het geval omdat bodemleven tijd en input nodig heeft die het maar op een bepaalde snelheid kan verwerken, maar dat doodspuiten en ploegen is echt niet nodig. Doorzaaien vrijwel zeker wel, want zo dichte grasmat zaaien ze meestal niet voor winterbegrazing achter de mais aan.

Flynnieman

Berichten: 360
Geregistreerd: 27-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 21:34

tamary schreef:
Regel 1 is : voed de grond voor wat je wil dat er groeit. (doel : 20% organisch materiaal en ph 6-7 afhankelijk van de grondsoort)
regel 2 : vul de zadenbank in de grond met zaden van de planten die je wenst. Dus haal onkruid weg voordat het zaad schiet en zaai door met gewenste kruiden en andere grassoorten.
Doodspuiten en ploegen nodigt niet automatisch uit wat jij graag wil hebben, daarnaast is een stevige grasmat een noodzaak (zeker ook met de droge zomers, kale grond houdt geen water& voeding vast) en geeft verstoring van de grond ook de ruimte aan zaden die al in de grond zitten (vaak onkruid). Test je ph, voeg als nodig kalk toe, maak compost en laat de boel goed slepen, rollen en doorzaaien met gewenst grasmengsel. Tenzij je echt de boel wil egaliseren ivm maaien voor hooi is wat ongelijk geen probleem voor de paarden. Jouw ideale grasmat zal wat langer duren, al is dat altijd het geval omdat bodemleven tijd en input nodig heeft die het maar op een bepaalde snelheid kan verwerken, maar dat doodspuiten en ploegen is echt niet nodig. Doorzaaien vrijwel zeker wel, want zo dichte grasmat zaaien ze meestal niet voor winterbegrazing achter de mais aan.


Weer een heel andere kijk haha, maar hier kan ik mij al veel meer in vinden dan wat de boer mij vertelde. Ik was ook initieel van plan om door te zaaien, maar het is een maanlandschap op het moment :(. Zou dat met de jaren door compost ook wat kunnen rechttrekken? Ik besef dat hetgeen dat ik wil zowiezo 10 jaar of langer gaat duren voordat het zo is, zeker bij ene ex maisveld lijkt het me moeilijk om het terug normaal te krijgen zeg maar.
Bodemonderzoek is trouwens al aangevraagd en onderweg :D, is zowiezo nodig om te kijken wat de bodem nu pricies nodig heeft :j

Olympia96

Berichten: 3299
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 22:14

tine10 schreef:
Hoe doen jullie dat de komende dagen? Er is de afgelopen dagen bizar veel regen gevallen en voor de komende nachten staat er steeds tussen de -3 en -4 op de kalender. En ervaring is dat als het overdag 2-4 graden wordt, de bodem dan niet ontdooit. Laten jullie ze toch gewoon buiten (met al die ijsvlaktes) of dan op stal?


Nou idd wat een ellende. Mijn ervaring: altijd gewoon laten lopen. Ze passen zich snel genoeg aan. En als je begint met opsluiten dan krijg je bommen. Dat is extreem lastig als de vorst aanhoudt (wat volgens mij de voorspelling op dit moment een beetje is), want hoe lang hou je ze binnen dan? En ga je na een tijdje opsluiten toch de deuren open doen, dan heb je feest en kans op blessures.

tine10

Berichten: 5075
Geregistreerd: 14-10-08
Woonplaats: in zuid-oost Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 22:41

Dank voor je reactie. Ik heb ze alle jaren tot nu eigenlijk wel buitengehouden (of heel soms de nacht op stal), maar het is nu wel erg nat. Ze hebben nog wel stukken om droog te staan. Maar ik ben een beetje bang voor de grotere plassen als die bevriezen. Gelukkig zijn ze altijd wel heel rustig op de wei, als ze veel zouden rennen zou ik het enger vinden.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 23:47

Als jouw ex-maisveld er net zo bij ligt als het maisland naast ons (afgelopen zomer mais op gestaan, na oogst ingezaaid met gras als vanggewas), zou ik dat niet zo laten liggen zonder enigszins te egaliseren. Een beetje glooiend is niet zo'n punt, maar als je echt nog kan zien dat het een maisveld was, is het wel erg ongelijk. Loopt voor jezelf ook heel vermoeiend.

neile

Berichten: 2015
Geregistreerd: 09-01-10

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 22:12

Mijn eerste lading planten van dit jaar is weer de grond in gegaan! Veel rozen, mispel, moerbei, zwarte bes, en een aantal lindebomen. Volgende lading volgende week!

Heeft er iemand overigens ervaring met kanaaltjes graven in de paddock? Wij hebben het nu vanvoor alvast, (zeer beperkt maar hoor) maar dat bevalt wel. We hebben het à l'improviste kunnen verbinden met de afvoer die er al liep. Nu willen we op een draai waar het echt kogeldiepe modder is ook echt uitdiepen richting een stuk waar de paarden niet bij kunnen, als opvangbekken voor overtollig water. Wellicht een klusje voor het voorjaar want nu is er geen beginnen aan, maar ik zou het best wel willen verstevigen (de kanten dan) met de stenen die hier uit de grond kwamen. Iemand dit al gedaan?

FleurVP
Berichten: 830
Geregistreerd: 22-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 22:29

Flynnieman schreef:
Weer een heel andere kijk haha, maar hier kan ik mij al veel meer in vinden dan wat de boer mij vertelde. Ik was ook initieel van plan om door te zaaien, maar het is een maanlandschap op het moment :(. Zou dat met de jaren door compost ook wat kunnen rechttrekken? Ik besef dat hetgeen dat ik wil zowiezo 10 jaar of langer gaat duren voordat het zo is, zeker bij ene ex maisveld lijkt het me moeilijk om het terug normaal te krijgen zeg maar.
Bodemonderzoek is trouwens al aangevraagd en onderweg :D, is zowiezo nodig om te kijken wat de bodem nu pricies nodig heeft :j


Ik heb hier een 'vals zaaibed' gecreëerd. Grond was nieuw opgebracht en heel erg verdicht, leek wel asfalt, water liep niet weg, alleen maar onkruid (al in bloei). Ik heb laten frezen, onkruid op laten komen en na week of 6 weer laten frezen, egaliseren met rotoreg en gras + kruidenmengsel ingezaaid zo ergens half september. Wat compost erbij en later organische mest, 2-3 keer gemaaid en in juni de paarden erop. Dit jaar amper plassen erop.
Wat ik denk dat heel erg geholpen heeft is de klaver in het graszaadmengsel (van bioron voor droge zandgrond). Niet iedereen wil dat, maar de paarden vinden het lekker, het trekt bijen aan, brengt stikstof in de grond en op de plekken waar het gras minder aansloeg zorgde de klaver er toch voor dat het snel dicht gegroeid was. Ik weet alleen niet hoe op lange termijn de gras/ klaver balans blijft.

kvulden

Berichten: 3068
Geregistreerd: 17-02-08

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 23:09

Hmmm mijn paarden eten de klaver niet. Ik heb er best veel van staan. Vind het ook mooi trouwens.

Zidore

Berichten: 5802
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 01:07

neile schreef:
Mijn eerste lading planten van dit jaar is weer de grond in gegaan! Veel rozen, mispel, moerbei, zwarte bes, en een aantal lindebomen. Volgende lading volgende week!

Heeft er iemand overigens ervaring met kanaaltjes graven in de paddock? Wij hebben het nu vanvoor alvast, (zeer beperkt maar hoor) maar dat bevalt wel. We hebben het à l'improviste kunnen verbinden met de afvoer die er al liep. Nu willen we op een draai waar het echt kogeldiepe modder is ook echt uitdiepen richting een stuk waar de paarden niet bij kunnen, als opvangbekken voor overtollig water. Wellicht een klusje voor het voorjaar want nu is er geen beginnen aan, maar ik zou het best wel willen verstevigen (de kanten dan) met de stenen die hier uit de grond kwamen. Iemand dit al gedaan?

Ik zit hier ook over na te denken. Onze paddock is 14x14 en ik wil rondom (aan de binnenkant) lavagruis in de geulen doen en daar dan misschien zand op, soort van drainage. Iemand daar ervaring mee?

kvulden schreef:
Hmmm mijn paarden eten de klaver niet. Ik heb er best veel van staan. Vind het ook mooi trouwens.
mijn pony is er dol op, maar sommige soorten zijn giftig of niet goed toch? (Verschil blauwe en witte klaver?)

kvulden

Berichten: 3068
Geregistreerd: 17-02-08

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 12:56

Waarom geen drainage buis erin ipv lava?

Mijn klaver is wit. (Dacht ik) ik dacht zelf dat het niet goed was, maar weet het niet. Ze laten het in iedergeval staan. De schaapjes gaan het straks eten hoop ik.

kvulden

Berichten: 3068
Geregistreerd: 17-02-08

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 13:10

Ik kwam wat varkensroosters tegen toen ik aan het zoeken was of roosters ook iets voor hier bij de doorloop van de paddock is en straks voor stukken in de wei. Het zijn rooster van 1,5m2 25euro. Ik vind dat best veel. Wat vinden jullie?

belle_boef

Berichten: 10746
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 13:20

kvulden schreef:
Ik kwam wat varkensroosters tegen toen ik aan het zoeken was of roosters ook iets voor hier bij de doorloop van de paddock is en straks voor stukken in de wei. Het zijn rooster van 1,5m2 25euro. Ik vind dat best veel. Wat vinden jullie?


Zijn paddockplaten dan niet goedkoper? En beter hanteerbaar

Malenka

Berichten: 7579
Geregistreerd: 04-10-06

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 14:05

Paddockroosters zitten op zo'n 12,5 a 13 euro de M2. Stuk goedkoper dus en ind draad veel beter hanteerbaar. Ik zou die varkensroosters dus niet doen tenzij je het echt ook als boerenerf wil gebruiken voor tractoren etc.

kvulden

Berichten: 3068
Geregistreerd: 17-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 14:20

Het zijn wel metalenroosters. Geen betonnen. Ik zal toch ook verder kijken naar de paddockroosters.

FleurVP
Berichten: 830
Geregistreerd: 22-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 19:20

Ik heb witte en rode klaver in mijn mengsel zitten. Bastaardklaver is inderdaad giftig. En ik geloof dat heel veel klaver ook niet goed is, maar ze staan hier toch maar paar uurtjes per dag op het gras. Ze vinden het wel lekker, in tegenstelling tot bv. duizendblad wat ook in zo'n mengsel zat. Dat pluk ik vaak voor de konijnen die zijn er wel dol op.

Ik had hier van die betonnen gewapende roosters liggen. Liep niet comfortabel. Boel eruit laten trekken en kunstof grasbetontegels gelegd. Weet niet meer precies wat ik ervoor betaald heb maar waren niet duur via marktplaats, denk 10 euro per m2 oid. Vandaag voor het eerst in 2-3 maanden weer paar gaten dichtgegooid (volgens mij had er een precies in zo'n gat staan plassen). Vind ze wel heel fijn, gaat ook goed met de hoeven van de mini die gaat er om galop overheen, we rijden er ook over met de trailer en auto, je kunt ze goed vegen, altijd droog, nooit glad.

Mopjemop

Berichten: 1376
Geregistreerd: 24-04-07

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 23:02

Ik heb een vraag :o
Als je boomstammen in de wei/paddock wilt neerleggen maakt het dan ook uit wat voor boomstammen?
Ik heb gelezen dat naaldbomen giftig zijn. Lijkt me dan dat je deze dan niet kan gebruiken. Weet iemand dit ook?

ClaudiaHS

Berichten: 8057
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 23:23

Mijn paard vrat hele takken van onze douglasbomen op _O-
Hij leeft nog steeds.

Flynnieman

Berichten: 360
Geregistreerd: 27-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 23:23

FleurVP schreef:
Ik heb hier een 'vals zaaibed' gecreëerd. Grond was nieuw opgebracht en heel erg verdicht, leek wel asfalt, water liep niet weg, alleen maar onkruid (al in bloei). Ik heb laten frezen, onkruid op laten komen en na week of 6 weer laten frezen, egaliseren met rotoreg en gras + kruidenmengsel ingezaaid zo ergens half september. Wat compost erbij en later organische mest, 2-3 keer gemaaid en in juni de paarden erop. Dit jaar amper plassen erop.
Wat ik denk dat heel erg geholpen heeft is de klaver in het graszaadmengsel (van bioron voor droge zandgrond). Niet iedereen wil dat, maar de paarden vinden het lekker, het trekt bijen aan, brengt stikstof in de grond en op de plekken waar het gras minder aansloeg zorgde de klaver er toch voor dat het snel dicht gegroeid was. Ik weet alleen niet hoe op lange termijn de gras/ klaver balans blijft.


Hier is het gelukkig niet echt verdicht, zelfs met de regen van afgelopen tijd valt het erg goed mee qua zompigheid gelukkig. Denk dat we voorlopig eens gaan kijken naar een kudde schapen om het gras kort te krijgen dat er nu opstaat en dan doorzaaien en eens een jaartje kijken wat het geeft. Ben nog eens van kortbij gaan kijken en het is inderdaad zoals iemand anders al zei heel erg dun ingezaaid. Meer open grond dan gras :'), leek gwn meer omdat het gras zo lang staat nog.
Bedankt alvast nog voor de adviezen, daar heb ik alvast weer wat van geleerd :D

Olympia96

Berichten: 3299
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 11:24

Zouden jullie eens met me mee willen brainstormen?
Ik kom er niet helemaal uit. Ik wil graag bottelroos gaan planten maar kan niet bedenken waar.

Zie plaatje hieronder. Geel is track of bak/paddock, groen is gras, roze wordt haagbeuk (voor boerderij langs), oranje ga ik een strook inzaaien met kruiderig grasmengsel.

Naast de bak (op de foto rechts) hebben we nog een smalle groenstrook waar nu niks mee gebeurt. En de bak is altijd toegankelijk voor ze. Dus dat zou een optie kunnen zijn.

Aan de andere kant is het misschien handiger om daar nog een smalle strook met gras/kruiden (beloopbaar iets) te maken waar ze langs kunnen sluipen, want daar staan ook de wilgen (waar ze niet bij kunnen vanwege te overbruggen afstand vanuit de bak). Dan zouden we het zelfs zo kunnen doen dat ze naast de smalle groenstrook ook door de bomensingel kunnen lopen. Hoewel daar wel stronken zitten. En dat vind ik best spannend.

We hebben een paar fruitbomen in de weilanden staan.

Waar zouden jullie ze plaatsen? Ook gewoon midden in een weiland? Of lijkt dat raar en zou je ze langs de rand van een pad plaatsen?
Afbeelding

Ir111

Berichten: 11964
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 11:34

Ik zou ze langs de rand van een pad plaatsen. Zo'n flufje bottelrozen midden in de wei lijkt me een vreemd gezicht.