[FOTO]Show je paddock paradise!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SafeHaven

Berichten: 517
Geregistreerd: 16-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 19:29

[/quote]Nee wei. Het bos hoort er eigenlijk niet bij en schuilstal mag niet. Vanmorgen wel op google op onderzoek uit geweest en ik kwam tegrn dat er in 2020 in de gemeente 2x een aanvraag voor een schuilstal is goed gekeurd. Dus dat gaan we zeker ook nog verder uitzoeken.[/quote]

Waarschijnlijk geldt het alleen voor permanente bouwwerken, maar mag je wel iets 'tijdelijks' neerzetten. Zoals een schuiltent of een andere verplaatsbare vorm. Zo heb ik weleens gezien dat iemand een schuilstal had gemaakt op wieltjes, en die weer had vastgemaakt aan palen die wel in de grond zaten. De palen in de grond waren geen bouwwerken en de stal was verrijdbaar en dus hadden ze technisch gezien geen vergunning nodig :=

Maar een vergunning voor een degelijke stal zou natuurlijk het fijnst zijn haha

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 12:52

Zo leuk om alles van iedereen steeds te lezen! Ik denk echt dat paardenlievend Nederland inmiddels heel veel groen aan het aanplanten is! Bij ons worden deze week 800 haagplanten geplant aan de rand van wat ons paddock paradise moet worden. Het is haagbeuk, hazelaar, meidoorn en rozenbottel. Deze komen in een dubbele rij te staan en degene die de planten levert en plaatst stelde voor om de meidoorn en rozenbottel in de binnenste rij te planten en de haagbeuk en hazelaar in de buitenste rij. Met het idee dat het uiteindelijk een afrastering wordt voor de paarden en dat de doornstruiken dan aan de kant van de paarden zitten. En ook de hazelaar aan de buitenkant omdat die vrij groot wordt.

Hebben jullie hier een mening over? Ik zelf niet zo maar ben wel heel benieuwd naar ervaringen en tips.

Prairy
Berichten: 9105
Geregistreerd: 28-12-03

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 13:02

Dat is ongeveer wat ik ook gedaan heb :) ze noemen dat ook wel een veekering.

Ir111

Berichten: 11964
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 13:07

Wij hebben een mix van hazelaar, linde, haagbeuk, wilde roos en meidoorn staan, dat wordt uiteindelijk ook een veekering. Op advies van https://www.paardenplant.nl hebben we ze gewoon om en om geplant. 5 van de ene soort, dan weer 5 van de andere soort enz. Ik ben benieuwd naar je bottelroos, die blijft toch aanzienlijk lager dan bv je hazelaar? wordt die dan niet 'overgroeid' door je hazelaar als je niet oppast?

Wij zijn nog steeds aan project 'ruim 40 meter takkenril' bezig. Kwamen wat dingen tussendoor waardoor het werk stagneerde. Maarrrrrr, alle paaltjes staan nu en we zijn begonnen met takken er tussen te proppen. Dat laatste is ook nog wel een flink werkje. :D

Afbeelding

edit: Wij hebben nu al een maand ofzo een flinke bult (als in een ruime aanhanger vol) wilgentakken op een bult liggen. Daar blijven ze dus nog steeds van knagen én ze gaan er ook echt midden in staan. Geen gezicht! Maar super leuk, is echt een element op zich (zoals ook een poel of bult is) in hun leefplek. Heel anders dan wanneer ik een stuk of 10 takken neergooi zoals ik normaal doe.

Ir111

Berichten: 11964
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 13:17

Nu ik hier toch ben! :D

Binnenkort gaan we weer wat werk laten doen waardoor ik straks een stuk pad van ongeveer 15 meter wil afzetten aan 1 kant. Dus aan ene kant hek zand track, andere kant weide. Dat kan natuurlijk gewoon met draad. Maar ik wil liever iets leuks. De paarden kunnen erbij, de zandkant staat altijd open, de weidekant in de zomer/als het droog genoeg is. Idealiter is het iets van rond de 125 hoog dat de (noorden)wind goed breekt. Suggesties iemand? :Y)

Oh en tweede vraag: ik wil ribus nigrum aanplanten maar ik lees dat die niet van natte voeten houdt. In de winter wordt het hier flink nat, s zomers is het droog. Zou dat goed gaan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 13:20

Wij hebben alleen de hazelaar als 'boom' staan en maken als afscheiding takkenrillen.

Zijn nu op 100 meter ofzo, nog minimaal 500 te gaan :+

Wij hebben zojuist de loader opgehaald en kunnen dus los met werkzaamheden jeeeej.

Verder ook wat kijkers gehad en volgende week weer.

En druk bezig geweest met de nieuwe stroken en wilgen en die groeien als kool.

Ir111

Berichten: 11964
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 13:21

OMG Robijntje, dan zit ik te mauwen over 40 meter! :')

Anoniem

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 13:41

Hahahha ach wij hebben ook 2000 bomen ofzo dus hout genoeg voor er op :+

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 13:41

Prairy schreef:
Dat is ongeveer wat ik ook gedaan heb :) ze noemen dat ook wel een veekering.


ja precies! Ik weet niet of ik ooit de stroomdraad weg zal durven laten maar als het net zo dik wordt als de haag in Doornroosje, wie weet :D

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 13:44

Ik zeg het niet goed denk ik, het is rosa canina, hondsroos dus die wordt wel echt een haag. Om die reden stelde hij dus ook voor om die aan de binnenkant te zetten en de hazelaar aan de buitenkant.


Ir111 schreef:
Wij hebben een mix van hazelaar, linde, haagbeuk, wilde roos en meidoorn staan, dat wordt uiteindelijk ook een veekering. Op advies van https://www.paardenplant.nl hebben we ze gewoon om en om geplant. 5 van de ene soort, dan weer 5 van de andere soort enz. Ik ben benieuwd naar je bottelroos, die blijft toch aanzienlijk lager dan bv je hazelaar? wordt die dan niet 'overgroeid' door je hazelaar als je niet oppast?

Prairy
Berichten: 9105
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 15:22

Manon 2 schreef:
Prairy schreef:
Dat is ongeveer wat ik ook gedaan heb :) ze noemen dat ook wel een veekering.


ja precies! Ik weet niet of ik ooit de stroomdraad weg zal durven laten maar als het net zo dik wordt als de haag in Doornroosje, wie weet :D

Wat je zou kunnen doen, is de heg leggen of vlechten, zoek daar maar eens op. Stichting heg en landschap doen dit onder andere. Ziet er mooi uit en je heg wordt ook echt stevig. Knap paard dat daar nog doorheen wil, zeker met meidoorns :x

Ir111

Berichten: 11964
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 15:30


Ethelate

Berichten: 21123
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 15:49


Ir111

Berichten: 11964
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 16:01

Thanks. :-)

Zijn dat jouw matten Ethelate?

Ethelate

Berichten: 21123
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 16:34

Nee, als ik in de buurt had gewoond was ik ze wel gaan halen ;) Maar gister al voor werk in Amersfoort geweest, geen zin om weer die kant op te rijden.

Belker

Berichten: 15321
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 17:36

De meidoorn snackmoment ‘s ochtends is erg gewenst
Afbeelding

SafeHaven

Berichten: 517
Geregistreerd: 16-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 17:58

Belker schreef:
De meidoorn snackmoment ‘s ochtends is erg gewenst
[ [url=m/x4aATI.jpg]Afbeelding[/url] ]


Haha leuke foto!

manolito10

Berichten: 557
Geregistreerd: 25-12-09
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 20:08

Weet iemand welke eetbare planten tegen een schutting aan kunnen groeien? We zijn opzoek naar een alternatief voor klimop!

Flynnieman

Berichten: 360
Geregistreerd: 27-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 21:10

manolito10 schreef:
Weet iemand welke eetbare planten tegen een schutting aan kunnen groeien? We zijn opzoek naar een alternatief voor klimop!


Bepaalde klimrozen denk ik dat niet giftig zijn? Verder kan je braam ook laten klimmen en druiven zijn volgens mij niet giftig, maar lijkt me niet handig als ze daarvan gaan eten

Prairy
Berichten: 9105
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 21:19

Kiwi. Als hij gaat, dan gaat ie ook goed :D

Je hebt wel mannetje en vrouwtje nodig.

Druiven zijn natuurlijk ook goede klimmers, niet giftig (zelfs goed voor paarden) en eetbare vruchten voor mensen. Of wijn druiven :P

Of hop, groeit ook als een malle.

Passiebloem, komen alleen niet echt vaak vruchten aan heb ik het idee. Wel prachtige bloemen.

essiesilly

Berichten: 7830
Geregistreerd: 21-05-07
Woonplaats: berkenwoude

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 22:23

wat een geweldig gaaf topic! en wat cool dat er al zoveel pagina's zijn! ik lees heel graag mee, en ga morgen alles op het gemak even lezen en smullen van alle mooie foto's!

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 22:48

Ik zie dat je heg een jaar of vijf moet zijn voordat je daarmee kunt beginnen dus ik ga het onthouden voor als het zover is! Dank voor de tip!



Prairy schreef:
Wat je zou kunnen doen, is de heg leggen of vlechten, zoek daar maar eens op. Stichting heg en landschap doen dit onder andere. Ziet er mooi uit en je heg wordt ook echt stevig. Knap paard dat daar nog doorheen wil, zeker met meidoorns :x

SafeHaven

Berichten: 517
Geregistreerd: 16-05-19

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 23:02

Is passiebloem veilig voor paarden dan? Dat wist ik niet.
Druif is inderdaad heel goed! Braam ook, blijft ook nog eens wintergroen ;) kies dan wel de doornloze variant. Niet alleen voor jezelf, maar ook zodat je paardjes álles ervan eten. Bij mij eten ze namelijk de stengels van de doornloze braam maar niet van de braam met doorns...

Prairy
Berichten: 9105
Geregistreerd: 28-12-03

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 23:05

Dat heb ik eigenlijk niet opgezocht, dat zou even moeten kijken :)

rollyjogered

Berichten: 200
Geregistreerd: 10-09-16
Woonplaats: Noorwegen

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 07:56

druif zou ik niet zo snel doen. we hebben hem hier weggehaald want er kwamen zooo veel wespen op af :(