[FOTO]Show je paddock paradise!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Maartje_M

Berichten: 9389
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 08:05

Wij hebben een druif (niet bij de paarden) maar aantal wespen valt me best mee hoor. Maar goed, die komen uiteindelijk op al het fruit af.

Malenka

Berichten: 7579
Geregistreerd: 04-10-06

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 08:33

Voor iedereen die druif aanplant en een hond heeft lopen ; let er op dat druiven voor honden wel giftig zijn.

Alle klimrozen zijn eetbaar inderdaad. En voor de vruchtzetting van passiebloem is veel warmte nodig. Goed op het zuiden dus en bij voorkeur tegen een muur. Er zijn soorten die speciaal gekweekt zijn op een goede vruchtdracht. Die kunnen echter niet goed tegen vorst.

Akebia is mogelijk ook nog een leuke. Ik ben er alleen niet helemaal zeker van dat die veilig is. Hij groeit wel vlot, heeft mooie kronkelige ranken, heel veel kleine bloemen vroeg in het voorjaar en (als je verschillende soorten voor kruisbestuiving hebt) eetbare vruchten.

essiesilly

Berichten: 7830
Geregistreerd: 21-05-07
Woonplaats: berkenwoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 12:23

Ik zie zoveel jaloersmakende mooie plekjes voorbij komen!
Ik zou, als ik kom met een goed plan, een stukje land om mogen toveren tot uitloop of track. Maar het enige wat ik nu nog denk is.. dit gaat duuuuuuizenden euro s kosten (iets met natte veen/klei grond)

Ik lees dus nog even mee voor tips en tricks want nu kom ik er nog niet uit moet ik eerlijk zeggen

Ethelate

Berichten: 21123
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 22:15

Wie heeft er hier een tractor en hoe vaak en waar gebruik je het voor?
Heb straks 1 hectare land, rijbak en longeercirkel en verkoper biedt zijn tractor aan met cultivator, weidesleep / bodemvlakker​​​​​ en cyclomaaier. Hij hooit nu meestal de helft van het weiland. Vraag mij af of ik dat ga redden, aangezien ik behoorlijk wat track wil maken en beplanting ga plaatsen.
Twijfel of het de investering waard is, of liever af en toe het laat doen. Of is het te leuk speelgoed waar je wekelijks wel wat mee kan bedenken? :D

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 22:18

Ik zou het (bij een net bedrag) wel weten :j

Maartje1990

Berichten: 22284
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-21 22:19

Ethelate schreef:
Wie heeft er hier een tractor en hoe vaak en waar gebruik je het voor?
Heb straks 1 hectare land, rijbak en longeercirkel en verkoper biedt zijn tractor aan met cultivator, weidesleep / bodemvlakker​​​​​ en cyclomaaier. Hij hooit nu meestal de helft van het weiland. Vraag mij af of ik dat ga redden, aangezien ik behoorlijk wat track wil maken en beplanting ga plaatsen.
Twijfel of het de investering waard is, of liever af en toe het laat doen. Of is het te leuk speelgoed waar je wekelijks wel wat mee kan bedenken? :D


Wij gebruiken hem bijna wekelijks voor het plaatsen van een hooi baal.

Afbeelding

Daarvoor vind ik het al makkelijk en zeker een must have!

Cultivator schijnt geschikt te zijn om je track mee te doen tegen water/modder.

belle_boef

Berichten: 10746
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 22:32

Wij gebruiken hem ook veel. Hooi halen, maaien, slepen, gerezen, bomen en struiken uit de grond trekken, hooi pakken tillen, mestbult opsteken en mestkar vullen en uitrijden. Ik zou niet zonder kunnen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 22:56

Wij gebruiken de loader voor alle zelfde dingen. Ideaal!

Oh en we kunnen dus zelf gaan keren daar kijk ik zo naar uit :D
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 15-04-21 23:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Maartje1990

Berichten: 22284
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-21 23:14

belle_boef schreef:
Wij gebruiken hem ook veel. Hooi halen, maaien, slepen, gerezen, bomen en struiken uit de grond trekken, hooi pakken tillen, mestbult opsteken en mestkar vullen en uitrijden. Ik zou niet zonder kunnen


Ja en dit dus ook allemaal :')

Olympia96

Berichten: 3299
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Drenthe

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 06:44

Ik zou het ook wel weten als het een nette prijs is!

Wij hebben een shovel. Ik moet al huilen als ik denk dat die stuk zou zijn. We zijn ermee vergroeid!

Track en bak en heuvel slepen we minstens 1 keer per week. Afhankelijk van het gerag van de paarden ;-). Tilt 450 kilo balen op de plek, kan een weidesleep aan, we verplaatsen er zand mee (en puingranulaat, keerwanden, dakpannen enz enz).
Ik zou niet weten wat we zonder moeten haha.

Maartje_M

Berichten: 9389
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 06:49

Wij gebruiken hem heel vaak! Bak cultiveren en slepen, hooi verplaatsen, van alles anders verplaatsen...

tine10

Berichten: 5075
Geregistreerd: 14-10-08
Woonplaats: in zuid-oost Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 07:33

Eigenlijk is onze tractor wat groot, maar kunnen niet zonder. Bakken slepen, mesthoop opschuiven, palen uit de grond trekken, wei/paddock slepen. Sneeuw schuiven

Ethelate

Berichten: 21123
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 07:49

Robijntjah schreef:
Wij gebruiken de loader voor alle zelfde dingen. Ideaal!

Oh en we kunnen dus zelf gaan keren daar kijk ik zo naar uit :D

Hoe gaan jullie de grond keren met zoveel bomen? Niet bang alle wortels te vernielen?

Oke, overtuigend :D ik ga de leeftijd en draaiuren nog even opvragen, maar het is een 50pk keurig uitziende en goed onderhouden tractor en hij vraag net iets minder dan de helft van de nieuwprijs. Kom online dat type alleen duurder tegen dus denk dat het wel een nette prijs is.

SafeHaven

Berichten: 517
Geregistreerd: 16-05-19

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 08:12

Wij hebben een mini trekker gekocht. Een stuk wendbaarder en alsnog geschikt om te slepen, maaien, en er kan een aanhanger achter voor het hooi. Wij gebruiken geen grote balen omdat we niet willen dat de paarden te lang op 1 plek staan, dus voor ons prima. Wellicht een stuk goedkoper ook ;)
Maar het ligt er natuurlijk aan wat je er mee wilt doen. Voor ons is dit perfect.

pol013

Berichten: 9008
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 08:49

Ethelate schreef:
Wie heeft er hier een tractor en hoe vaak en waar gebruik je het voor?
Heb straks 1 hectare land, rijbak en longeercirkel en verkoper biedt zijn tractor aan met cultivator, weidesleep / bodemvlakker​​​​​ en cyclomaaier. Hij hooit nu meestal de helft van het weiland. Vraag mij af of ik dat ga redden, aangezien ik behoorlijk wat track wil maken en beplanting ga plaatsen.
Twijfel of het de investering waard is, of liever af en toe het laat doen. Of is het te leuk speelgoed waar je wekelijks wel wat mee kan bedenken? :D


Ja! heerlijk ding.
We hebben een Ford 2000. De klusjes die we er mee doen:
Balen voordroog verplaatsen (met de pallet vork)
Hooi schudden (schudder)
Wei/mest slepen (met de weidesleep)
Mesthoop leeghalen (met de grondbak) deels scheppen en dan aanvullen met handwerk maar het verplaatsen met de tractor scheelt al een hoop mankracht.
Bak slepen (met een schuif)
Bak/paddock opentrekken met een cultivator.
Grote spullen verplaatsen (met een platte kar)

Soms staat hij weken niks te doe. Soms komt hij wekelijks van zijn plek af. En als we hooien zit ik er 2 keer per dag op. (en dan valt de helft van de fietsers van zijn fiets omdat ze zich vergapen aan dat vrouwtje op een tractor :+ )

Wij hebben wel iets meer grond; 1,5ha en hooien dus zelf 2 keer per jaar. (boer maait, wij schudden, boer legt het op rillen/ruggen en de loonwerker wikkelt)

En een kleine praktische tip: wij hebben al die toebehoren op pallets op wieltjes staan. Dan kun je ze makkelijker opslaan en makkelijker weer pakken. Al moet je bodem daar dan wel voor geschikt zijn. Niet te oneffen want dan breken de wieltjes onder je pallet uit.
Laatst bijgewerkt door pol013 op 16-04-21 08:54, in het totaal 1 keer bewerkt

neile

Berichten: 2015
Geregistreerd: 09-01-10

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 08:51

Ik heb ook deze week eentje gekocht, een Mitsubishi MT200. Volgende week wordt ie geleverd en bibi is een blij eiiiii! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 08:51

Ethelate schreef:
Robijntjah schreef:
Wij gebruiken de loader voor alle zelfde dingen. Ideaal!

Oh en we kunnen dus zelf gaan keren daar kijk ik zo naar uit :D

Hoe gaan jullie de grond keren met zoveel bomen? Niet bang alle wortels te vernielen?

Oke, overtuigend :D ik ga de leeftijd en draaiuren nog even opvragen, maar het is een 50pk keurig uitziende en goed onderhouden tractor en hij vraag net iets minder dan de helft van de nieuwprijs. Kom online dat type alleen duurder tegen dus denk dat het wel een nette prijs is.



We gaan alleen de grote 'lege' stukken pakken, de rest niet. En sowieso met beleid uiteraard. Er staan voornamelijk eiken dus sneuvelen er wat dan is dat zo, we planten dan van alles terug wat paardvriendelijker is.

Olympia96

Berichten: 3299
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 11:54

Zouden jullie de gewone vogelkers aanplanten?

Kan me herinneren dat mijn vroegere paarden die takken wel meepakten onder het rijden in het bos. Maar las nu ergens dat ze niet echt geschikt zijn? Iemand ervaring/kennis?

Edit: er staan flink wat ‘stekkies’ in het bos waar ik rijd. Ik kan er vrij makkelijk eens een paar meenemen (ze staan op de mountainbike route). Mijn app zegt dat het de gewone vogelkers is. Gaat om dit boompje:

Afbeelding

SafeHaven

Berichten: 517
Geregistreerd: 16-05-19

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 12:44

Vogelkers is naar mijn weten niet geschikt voor paarden. Bij ons eten ze er niet van, maar het is een plaaaaaaaag zo verschrikkelijk := komt echt overal op, en het groeit vreselijk snel. Voor je het weet staat er een struik met stammen zo dik als je hoofd.
Paarden eten er niet van gelukkig, maar de boel in toom houden is een hele klus.
Wel mooi struikje overigens.

Prairy
Berichten: 9105
Geregistreerd: 28-12-03

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 12:51

Waarschijnlijk is dat de Amerikaanse vogelkers, die woekert inderdaad als een malle.

Olympia96

Berichten: 3299
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 13:15

Hahaha thanx. Ik laat ze mooi staan dan. Want ze schieten inderdaad overal de grond uit in het bos. Dus ik dacht: die mist niemand hahaha.

Googelen op Amerikaanse vogelkers levert overduidelijke antwoorden op :') :=

Ethelate

Berichten: 21123
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 13:18

Robijntjah schreef:
We gaan alleen de grote 'lege' stukken pakken, de rest niet. En sowieso met beleid uiteraard. Er staan voornamelijk eiken dus sneuvelen er wat dan is dat zo, we planten dan van alles terug wat paardvriendelijker is.

Aha, op die manier. Was al benieuwd hoe je dat langs de bomen af ging doen.

Goede tip Pol! Er is een werktuigenloods (de naam zegt het al, daar hoort een tractor in :D ) dus ik ga pallets met wieltjes maken :j

Anoniem

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 13:39

We hebben een heeeeeel groot deel zonder bomen.
De rest gaan we losrijden en dan wellicht een zomertrack en wintertrack aan leggen.

JudithO

Berichten: 7063
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 15:00

Vogelkers wordt in de volksmond niet voor de grap 'bospest' genoemd ;)

neile

Berichten: 2015
Geregistreerd: 09-01-10

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 15:05

Oei. Nu jullie dat zeggen. Ik denk dat mijn 'boom' die ik zo enthousiast laat groeien in de kippenren hier ook wel érg hard op lijkt.

Is dit een woekeraar? Ik ga even googlen!

Btw, ik heb twee weken geleden voorgezaaid. Kruiden en bloemen. Een heel deel begint nu uit te komen. Kan ik beginnen verplanten denken jullie of...? Wanneer doen jullie dit?