[FOTO]Show je paddock paradise!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tamary

Berichten: 29199
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 12:46

Ik heb er er eentje toen maisveld achter mij was doorgezaaid voor schapen (bemesting) daar heel jachtmodus gefixeerd naar zien kijken. Paard is geen strikte herbivoor. Daarnaast, waar je een paard makkelijk achter kan houden floept een schaap tussendoor en je wil dat ze juist de mestplekken van de paarden kort grazen. Kans is groot dat het of speelgoed wordt of dat het samen kiest waar te grazen (dus enkel waar de paarden dat doen) en je en nog steeds moet maaien en je qua wormenbestrijding ook minder tot geen effect hebt. Goed voordeel halen uit wisselbegrazing betekent na elkaar grazen en met de juiste tussenpozen (gras met al weer mooie uitgegroeide punten aan het blad ipv de recht afgegeten snijvlakken). Voor je weide en meer graasdagen per dier per jaar is meer management nodig dan zo bij elkaar en elke X tijd een nieuw stukje. Echter die tijd en de observatie van je dieren die je tegelijk doet verteld je heel veel over de gezondheid van je dieren en je grasmat en scheelt veel ellende omdat op tijd ingrijpen veel simpeler en dus goedkoper wordt.

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 13:15

Tegen leverbot kan je die loop eenden inzetten toch?
Ik overweeg ook een aantal loop eenden tzt.
Het plan is sowieso om gehele perceel te omheinen met een fatsoenlijk gaas hekwerk. Gezet door een bedrijf.
Maar kunnen de paarden en eenden samen?
Kippen en paarden los gaat hier prima.
Dus ik vermoed dat het kan.

pol013

Berichten: 9009
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 13:33

Leverbot zou ook alleen op natte percelen een probleem moeten zijn.
Wij zitten op zandgrond.

De keren dat de schapen hier stiekem tussen de paarden wandelden gingen prima. Maar ik heb er 1 die best pittig uit de hoek kan komen en die schapen zijn mij iets te onnozel goed van vertrouwen en klein tegenover zo'n bonk paard. De shetlander moet af en toe ook een klein sprintje trekken...

Anoniem

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 13:34

Neile: dat gaat hier niet wegens alle bomen. Wij willen jaarlijks gaan opvullen met een paar vrachtwagens zand.

neile

Berichten: 2015
Geregistreerd: 09-01-10

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 14:03

Dus nu keren en om de zoveel tijd nieuw zand erop dan? Ja als je zelf al dat zand makkelijk kan verdelen is dat nog niet zo'n gek plan nee!

Anoniem

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 14:05

Precies. Lijkt me prima.

Ethelate

Berichten: 21123
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 14:57

Afbeelding
Mijn kippen weten dat de Fries altijd knoeit.. die lopen dus lekker om de emmer heen te scharrelen als ze aan het eten is.
De photobomber is 1x richting kippen gegaan, waarbij hij zelf ook schrok van de reactie van de kippen, dus die laten elkaar nu met rust.

Erpel

Berichten: 1779
Geregistreerd: 05-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 16:31

Ik had geïnformeerd bij mijn dierenarts maar leverbot zou hier geen probleem moeten zijn. Ik wil de wei uiteindelijk indelen in 3 weides en een looppad + paddock/rijbak.

Buitenomheining is allemaal hekwerk met gaas tot 1.20m hoog. Daar komen nog 2 schrikdraden voor. Dus dat houdt de beestenboel wel binnen hoop ik!

Het is allemaal zo spannend ze aan huis krijgen al doe ik al jaren veel zelf op de stal waar ik nu sta :+

@Daihyo, nog steeds tevreden over de paddockroosters? Ik wilde ze ook bij Bosrubber bestellen voor in het looppad.

Iemand ideeën hoe ik makkelijk mest kan vervoeren en niet al te vaak? Ik kan mijn mest kwijt paar huizen verderop, maar dan moet het daar nog wel komen :P

Cemlys

Berichten: 14960
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 16:40

Loopeenden ben ik ook geinteresseerd in. Schapen ook al aan gedacht, maar ik zie het al gebeuren dat ze alleen maar uitbreken. We hebben nu gewoon een klepelmaaier gekocht voor achter de quad. Kunnen we de paardenbanen er ook makkelijk uitrijden/afmaaien

Daihyo

Berichten: 88070
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 16:56

Erpel: ergens goedkoop een oud karretje vandaan halen en daar je mest op doen. Dan hoef je maar 1x in de zoveel tijd te legen. Geen plek om een eigen composthoop te maken?

De roosters bevallen nog steeds goed! Aankomend weekend nog 1 of 2 kruiwagens grond er op gooien, want het is wel wat ingeklonken. Maar dat hadden we wel verwacht. Ze blijven mooi liggen en de paarden staan er prima op. Ik heb wel die zwaardere (klasse 4 ofzo?), die lichtere kwaliteit durfde ik niet aan.

Ethelate

Berichten: 21123
Geregistreerd: 02-10-01

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 17:11

Wat voor zand gooi je er op Daihyo?
Van loonwerker kreeg ik het advies om straatzand te gebruiken, maar ben dus benieuwd naar praktijkervaring.

Daihyo

Berichten: 88070
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 17:34

Van de heuvel die wij hebben liggen :+
Dat is een mengeling van zand en grond (leem/klei). Die hebben we afgetopt en is nu een heuvel met plateau.

Ir111

Berichten: 11969
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 18:07


Ethelate

Berichten: 21123
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 18:12

Nee, maar een gesloten mat = water moet ergens anders extra worden opgevangen dus daar meer kans op modder, lijkt mij. Bij paddockplaten/grindmatten heb je juist een bufferlaagje wat niet verdicht wordt en kan het toch de grond in.

Ir111

Berichten: 11969
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 18:15

Maar dat maakt wel veel moeilijker schoon, roosters. De grond rond de bak waar de roosters liggen blijft nat, alleen is het nat vlak. Ze trappen het hooi niet meer de grond in maar ideaal is het ook niet. Vandaar de speurtocht naar een beter alternatief. Ik wil liever geen bestrating. Maar ik deel je 'zorg'. Ik kan me moeilijk voorstellen dat dit goed werkt.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 18:23

Mijn beperkte ervaring met kunststof roosters is dat een laag grond / zand erop het belangrijkste is bij het schoon houden. Als de gaatjes in de roosters open zijn, komt er mest en hooitroep in en dát wordt de vieze bende die je niet schoon krijgt. Gaat ook snel stinken dan.

Andere optie: betonnen grasblokken en dan kunstgras of tapijt oid erover. Makkelijk schoonmaken, water kan weg, geen extra slijtage van de hoeven.

Malenka

Berichten: 7582
Geregistreerd: 04-10-06

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 09:44

Prairy, ontzettend balen van de afkeur van het paard. Aan de andere kant is het dus maar goed dat je hebt laten keuren.

Een ringslang zou ik echt fantastisch vinden om te zien op het terrein. Ik kwam ze op den Treek wel eens tegen tijdens buitenritten. Prachtig!

Hier houden we de kippen ik de ren omdat we ook moestuin en siertuin hebben tussen en rondom de track. En daar wil ik de kippen niet hebben. Gaas langs de track zou ook niet helpen omdat ze vliegen.

Ir111

Berichten: 11969
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 09:59


Daihyo

Berichten: 88070
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-21 12:19

Het grond er op moet nog even wachten. Het moet eerst drogen.
En gisteren is 1 van de paarden in het draad blijven hangen. 1 houten paal gebroken en 5 prikpaaltjes van de pin gebroken :=
Dus gisteren de boel weg gehaald. Gelukkig een binnen omheining, dus ze hebben nu even onbeperkt toegang tot de wei. Morgen even de boel opnieuw plaatsen. We wilden het tzt toch al aanpassen daar, dus dat doen we dan meteen maar :+
Paard zelf lijkt redelijk okee. Been is wel iets dik, maar loopt niet kreupel en vooral schaafwonden maar niet door. Vanmiddag nog even kijken of het geen einschuss wordt en anders toch de dierenarts even bellen.

Ethelate

Berichten: 21123
Geregistreerd: 02-10-01

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-21 12:52

Ai balen! Hopelijk valt de verwonding mee!

Anoniem

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-21 14:37

Is het meegevallen daihyo?

Hier even een heerlijk plaatje van net:

Afbeelding


Ik zou er bijna een terras naast bouwen :')

Maartje1990

Berichten: 22284
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-21 17:13

Onze pp hoog en droog

Afbeelding

Maar dit is het beeld in de onderste weide

Afbeelding


De oprit naar stal is dicht, we hebben iets last van kwelwater daar.


Afbeelding

Ondanks dat de paarden het sowieso zouden droog houden hebben we ze preventief een km verderop verplaatst hier staan ze nu in een grote weide


Afbeelding

Dus wij hebben iig geen zorgen over de paarden

Daihyo

Berichten: 88070
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-21 17:15

Oei, dat ziet er wel pittig uit. Zitten jullie in het evacuatie gebied?

Maartje1990

Berichten: 22284
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-21 17:17

Daihyo schreef:
Oei, dat ziet er wel pittig uit. Zitten jullie in het evacuatie gebied?


Nee dat is op plekken waar de dijk door kan breken, wij wonen buitendijks hebben zelf alles verhoogt en dicht gegooid.

Dit is bij ons huis, ondertussen wel hoger al. Want staat al op het gras


Afbeelding

Jinte

Berichten: 4834
Geregistreerd: 08-10-06

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-21 17:21

Als aanvulling op Maartje: als wij geen maatregelen hadden getroffen, zaten we wel onder water:

Afbeelding