[FOTO]Show je paddock paradise!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Maartje_M

Berichten: 9415
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 20:25

Ik laat ze de paden kaal lopen. Het is me (nu iig) te duur om alles helemaal aan te laten pakken en dit is een goedkope oplossing. Ik ben er in de lente al mee begonnen waardoor ze nu al het meest gebruikte pad zo goed als kaal hebben

tine10

Berichten: 5075
Geregistreerd: 14-10-08
Woonplaats: in zuid-oost Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 20:31

Heb je ook nog een stuk gras/weide waar ze op kunnen of is dat nu weg?

neile

Berichten: 2015
Geregistreerd: 09-01-10

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 20:59

Ik heb dat ook zo gedaan. Mijn paden zijn gewoon uitgelopen gras. Ik heb ook rechte paden genomen, voornamelijk voor het gemak, maar zou nu wel wat meer rondingen erin maken. En ook ietsje smaller, denk ik.

Maartje_M

Berichten: 9415
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 21:02

Ik heb meer weide dan paddock. Maar dat blijft ook zo, want dat hooien we voor een groot deel. Zo is het bij ons:
Afbeelding
Rood is de paddock en weide 2 is de hooi weide

Malenka

Berichten: 7621
Geregistreerd: 04-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 21:21

MarliesR schreef:
Malenka, het is wel mooier zo'n houten bak! (dan mijn plastic bakken). Ben benieuwd of het bevalt zo. Die van mij gaan in zulke lage bakken steeds staan :')


Ik vind het ook wel mooi. Zeker omdat het midden in onze tuin staat is dat voor mij ook wel belangrijk. We hebben mede daarom ook een half kastanje vat als waterbak.

Maar ik ben dus ook een beetje bang dat ze er in gaan staan. We gaan het zien.

tine10

Berichten: 5075
Geregistreerd: 14-10-08
Woonplaats: in zuid-oost Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 21:39

Dit is zoals we het nu hebben. Twee stukken wei gebruiken we in de zomer afwisselend voor strookbegrazing en in de winter hebben ze het zandstuk en het stuk gras dat daarachter ligt.

Er staan in het zand stuk 2 hooinetten met bestrating eromheen en 2 schuilstallen
Afbeelding

Ingrid_92

Berichten: 2830
Geregistreerd: 20-05-12
Woonplaats: Stellendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 22:04

MarliesR schreef:
Boomstammetjes zijn met de trekker ook weer niet heel handig. Al ben ik er hier laatst gewoon overheen gereden whaha :') . Wil je de roundpen perse buiten de route houden? Als ik een creatieve bui heb kijk ik er misschien ook nog even naar.

Robijntjah, echt zo heerlijk dat stuk bos <3 <3

Malenka, het is wel mooier zo'n houten bak! (dan mijn plastic bakken). Ben benieuwd of het bevalt zo. Die van mij gaan in zulke lage bakken steeds staan :')


Oeps, ik was vergeten te vermelden dat de tractor ook door de bak heen kan, de bak heeft zowel een opening naar de wei als naar de paddock. Dus dan hoeft hij niet over het boomstammetjespad.
De roundpen mag ook op een route liggen, alle ideeën zijn welkom hoor :)

Ingrid_92

Berichten: 2830
Geregistreerd: 20-05-12
Woonplaats: Stellendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 22:09

Irene793 schreef:
Boomstammen op het pad vind ik heel leuk. Hoe ga je dat doen met de kruiwagen?


Ze hoeven op zich niet over heel de breedte te liggen, dus dan kan het ook zigzaggen zijn met de kruiwagen. Maar er is een kans dat we uitmesten en hooi bijvullen achterin dan met de tractor gaan doen, dan kan de tractor door de bak en hoeft die niet over het pad met de boomstammen.

neile

Berichten: 2015
Geregistreerd: 09-01-10

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 07:45

Jep, ik heb ook boomstammetjes liggen en dat is enerzijds heel lollig, maar anderzijds moet ik ze ook zo wijd leggen om er met de kruiwagen door te kunnen dat de oefening nogal beperkt wordt.

Ik heb ze ivm er handig door kunnen, ook niet vast gelegd, enkel met zware stenen wat vast gelegd maar alles is weg te nemen.

Maartje_M

Berichten: 9415
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 08:12

Hebben jullie echt dikke stammen liggen? Die krijg ik hier niet want die moeten altijd de kachel in :+ ik had dunne paaltjes liggen maar die schoppen ze rond

neile

Berichten: 2015
Geregistreerd: 09-01-10

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 08:28

Stukken telefoonpaal heb ik liggen. Die zat verwerkt in het dak van de schuilstal dat we hebben vernieuwd.

Anoniem

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 08:37

Hele bomen liggen hier :+

Maartje1990

Berichten: 22289
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-20 09:44

Iemand nog op zoek naar hooibakken, niet van mij ik woon niet in Groningen

Afbeelding

Ir111

Berichten: 12004
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 09:53

Maartje_M schreef:
Hebben jullie echt dikke stammen liggen? Die krijg ik hier niet want die moeten altijd de kachel in :+ ik had dunne paaltjes liggen maar die schoppen ze rond

Ja, gewoon een zoekertje op Marktplaats zetten, gratis + boomstam. Ik heb ze van zo'n 30cm doorsnee, dan kan ik ze nog makkelijk aan de kant leggen als we er met de trekker langs moeten.

MarliesR

Berichten: 3294
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 09:55

Als het daadwerkelijk de bakken van de foto zijn is dat echt goedkoop!

Ik heb ook even een random nieuwe schets gemaakt Ingrid_92. Dit is ongeveer de richting waar ik op zou denken.

Ik hou van veel groen en van meer organische vormen. Maar vanuit de hoek van de rijbak naar rechtsboven heb je zo wel ook een langere lijn waar ze even echt kunnen aanzetten (daar worden hier de langere lijnen ook regelmatig voor gebruikt haha). Heb ook het idee dat door wat (hogere) hagen/planten/struiken het overzicht weg te halen, het allemaal wat "spannender" voor ze wordt en ze daardoor ook meer blijven rondlopen en ontdekken. En met eetbare aanplant hebben ze op die manier ook meer te doen (even kijken waar weer nieuwe uitlopers aan zitten). De paden zijn zo bijna allemaal 4 meter buiten het slingerpaadje rechts van de roundpen r beneden. Maar goed, kan je mee doen wat je wil natuurlijk. Wellicht nog weer inspiratie om zelf ook weer verder te denken en te schetsen.

Afbeelding

Maartje1990

Berichten: 22289
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-20 09:56

Wij hadden zo'n bakken voor 20 per stuk op de kop getikt echt geluk mee! Helaas een slag groter dan onze andere bak en dus moeten we een groter frame laten maken..

Ir111

Berichten: 12004
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 10:11

Waar laat jij die frames maken Maartje? We klikken nu hooinetten vast in de bakken, dat gaat prima maar ik wil wel eens zo'n frame proberen, kijken of dat sneller is met vullen.

Sunora

Berichten: 271
Geregistreerd: 13-04-17
Woonplaats: Willebroek

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 10:21

Hier is fase 1 gisteren van start gegaan: weidepalen gaan ophalen *\%/* Ik heb er van 10-12cm diameter en 2m hoogte. Sta toch versteld van hoe stevig/zwaar die zijn als ik ze zo voor me zag :D Maar goed, ze kunnen maar stabiel staan hé!
Afbeelding

Volgende week beginnen we met het plaatsen van de buitenomheining, 2-tal weken later zou de beplanting geplant worden door het regionaal landschap (gesubsidieerd en al :o )

Maartje_M

Berichten: 9415
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 10:22

Ir111 schreef:
Maartje_M schreef:
Hebben jullie echt dikke stammen liggen? Die krijg ik hier niet want die moeten altijd de kachel in :+ ik had dunne paaltjes liggen maar die schoppen ze rond

Ja, gewoon een zoekertje op Marktplaats zetten, gratis + boomstam. Ik heb ze van zo'n 30cm doorsnee, dan kan ik ze nog makkelijk aan de kant leggen als we er met de trekker langs moeten.

Vrees dat mijn man ze dan nog klein zaagt voor de kachel :')

Zijn altijd flinke palen he! Als ze eenmaal staan, valt dat wel weer mee ;)

Maartje1990

Berichten: 22289
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-20 10:48

Sunora schreef:
Hier is fase 1 gisteren van start gegaan: weidepalen gaan ophalen *\%/* Ik heb er van 10-12cm diameter en 2m hoogte. Sta toch versteld van hoe stevig/zwaar die zijn als ik ze zo voor me zag :D Maar goed, ze kunnen maar stabiel staan hé!
[ [url=m/UHOecy.jpg]Afbeelding[/url] ]

Volgende week beginnen we met het plaatsen van de buitenomheining, 2-tal weken later zou de beplanting geplant worden door het regionaal landschap (gesubsidieerd en al :o )


nondetju, dat zijn flinke knoeperts!

Maartje1990

Berichten: 22289
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-20 10:49

Ir111 schreef:
Waar laat jij die frames maken Maartje? We klikken nu hooinetten vast in de bakken, dat gaat prima maar ik wil wel eens zo'n frame proberen, kijken of dat sneller is met vullen.


een kennis van ons doet dat lassen, maar je kunt in de bouwmarkt ook steigerbuis en koppelstukken halen en het zelf in elkaar maken (maar dan zijn wij duurder uit dus wij doen het zo)


dit is ons frame trouwens (nu met een ander net)
Afbeelding

Caily

Berichten: 12526
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 13:18

Het zijn echt die hooi bakken in de advertentie. Ik ben vaste klant :o

Malenka

Berichten: 7621
Geregistreerd: 04-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 13:49

Dat zijn inderdaad mooie stevige bakken voor een goede prijs.

En ik houd van de natuurlijke vormen in het ontwerp hierboven. Hoeveel paarden zouden daar op komen? Ik zou wel willen weten wat Noord is en wat er in de buurt ligt. Vooral vanwege schaduw en wind. Ik denk dat er nu erg weinig beplanting aan de buitenranden staat en zou daar de paden dus iets smaller maken of verplaatsen om ruimte voor beplanting te maken.
Laatst bijgewerkt door Malenka op 28-10-20 13:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Ir111

Berichten: 12004
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 13:50

Maartje_M schreef:
Vrees dat mijn man ze dan nog klein zaagt voor de kachel :')

Ah! Je man is de dader! :D


Maartje1990 schreef:
een kennis van ons doet dat lassen, maar je kunt in de bouwmarkt ook steigerbuis en koppelstukken halen en het zelf in elkaar maken (maar dan zijn wij duurder uit dus wij doen het zo)

Dank voor de tip!

Ingrid_92

Berichten: 2830
Geregistreerd: 20-05-12
Woonplaats: Stellendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 18:06

MarliesR schreef:
Als het daadwerkelijk de bakken van de foto zijn is dat echt goedkoop!

Ik heb ook even een random nieuwe schets gemaakt Ingrid_92. Dit is ongeveer de richting waar ik op zou denken.

Ik hou van veel groen en van meer organische vormen. Maar vanuit de hoek van de rijbak naar rechtsboven heb je zo wel ook een langere lijn waar ze even echt kunnen aanzetten (daar worden hier de langere lijnen ook regelmatig voor gebruikt haha). Heb ook het idee dat door wat (hogere) hagen/planten/struiken het overzicht weg te halen, het allemaal wat "spannender" voor ze wordt en ze daardoor ook meer blijven rondlopen en ontdekken. En met eetbare aanplant hebben ze op die manier ook meer te doen (even kijken waar weer nieuwe uitlopers aan zitten). De paden zijn zo bijna allemaal 4 meter buiten het slingerpaadje rechts van de roundpen r beneden. Maar goed, kan je mee doen wat je wil natuurlijk. Wellicht nog weer inspiratie om zelf ook weer verder te denken en te schetsen.

[ [url=m/RNwIOA.png]Afbeelding[/url] ]


Wow gaaf zeg! Bedankt voor het meedenken en zelfs uittekenen. Dit levert weer heel veel nieuwe inspiratie op.